جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ / ۲۱:۳۶
کد مطلب: 38307
۲
برخی به دنبال بستن عرصه فعالیت برای مشاوران ازدواج هستند

تلاش برخی‌ها برای محدود شدن افراد فعال در حوزه روانشناسی

تلاش برخی‌ها برای محدود شدن افراد فعال در حوزه روانشناسی

میگنا: وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه برخی‌ها برای محدود شدن افراد فعال در حوزه روانشناسی تلاش می‌کنند، گفت: در برخی جلسات تعیین کننده کشور در جهت ایجاد نگرش منفی در زمینه مراکز روانشناسی تلاش می‌شود.

محمود گودرزی در نشست روسای مراکز مشاوره ازدواج و عقد تفاهم نامه با بیمه تعاون افزود: مراکز مشاوره ازدواج، موافقان و مخالفانی دارند. احتمالا  مخالفان این مراکز منافع مادی و غیر مادی از مخالفت خودشان دارند و تلاش می‌کنند افراد فعال در حوزه روانشناسی محدود شوند اما این کارها جایز نیست.

وی اضافه کرد: علت بروز راه‌های رفع آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از آنها باید کالبدشکافی شود و این موضوع به بررسی و تحقیق علمی نیاز دارد. در زمینه ازدواج، تشکیل خانواده و قوام آن بحث‌های زیادی مطرح می‌شود ولی در عمل در حد حرف باقی مانده است.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده با مقام معظم رهبری گفت: دو جلسه را در محضر مقام معظم رهبری با موضوع آسیب‌های اجتماعی بودیم. یکی از موارد عمده آسیب‌های اجتماعی موضوع خانواده‌ها، ازدواج و جوانان بود و رهبر انقلاب تاکید کردند که باید فکر عاجلی در این زمینه شود و با تمام توان دستگاه‌های مختلف وارد این عرصه شوند. چرا که دولتها به تنهایی از عهده این کار بر نمی‌آیند.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: دولت‌ها توان تحمیل اراده خود به همه عرصه‌ها را برای حل آسیب‌های اجتماعی ندارند و قدرت آنها برای حل و فصل مسائل اجتماعی به ویژه آسیب‌های اجتماعی محدود است. در واقع ثروت اصلی در دست مردم است و بهترین روش برای بهره گیری از توانایی‌های آنها تشکیل سازمان‌های مردم نهاد است. و این کار موجب می‌شود که باری از دوش دولت برداشته شود.

وی با بیان اینکه مراکز تخصصی مشاوره ازدواج جایگاه بسیار بالایی دارند اظهار کرد: آنها می‌توانند با دادن شناخت نسبی به جوانان این گروه سنی را در جهت ازدواج صحیح راهنمایی کنند.

گودرزی اضافه کرد: مراکز مشاوره ازدواج می‌توانند در تداوم و استمرار زندگی مشترک جوانان نقش داشته باشند و در صورتی که جوانان در زندگی مشترک دچار مشکل شدند از فروپاشی خانواده‌ها جلوگیری کنند. اگر این مراکز با برخورداری از صلاحیت‌های لازم تشکیل شده باشند می‌توانند نتایج خوبی به دست آورند.

وی اضافه کرد: آسیب‌های اجتماعی چند وجهی هستند و با توجه به این مسئله مراکز مشاوره ازدواج جایگاه بسیار والایی دارند چون می‌توانند بخش عمده‌ای از مشکلات مردم و جوانان را کاهش دهند. در حال حاضر بیشتر طلاق‌ها در سال اول و در پنج سال اول زندگی مشترک روی می‌دهد. جوانان در این مدت تجربه کافی برای مدیریت خانواده ندارند و در این شرایط به آموزش نیازمند هستند علاوه بر آن ممکن است دچار مشکلاتی شوند که به تنهایی قادر به حل و فصل آنها نباشند در این شرایط مراکز مشاوره ازدواج می‌توانند به آنها کمک کنند.

گودرزی با بیان اینکه دولت‌ها وظیفه دارند به سمن‌ها کمک کنند، اظهار کرد: بهره گیری از ظرفیت سمن‌ها بهترین نحوه برای جلب مشارکت‌های مردمی به منظور حل مشکلات مردم است.

وی تاکید کرد: در حد توان وزارت ورزش و جوانان از کمک به مراکز مشاوره ازدواج و خانواده مضایقه نمی‌کنیم. البته بعید به نظر می‌رسد که با کاهش مالیات این مراکز موافقت شود؛ چرا که درآمد نفتی کاهش یافته است و اکثر بخشودگی‌های مالیاتی را وزارت اقتصاد برداشته است. با این حال مراکز مشاوره می‌توانند بیانیه‌ای را امضاء کنند و من این بیانیه

را به رئیس جمهور منعکس می‌کنم.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم که در حوزه روانشناسی پالایشی صورت گیرد و افرادی که به نام امر ازدواج از حوزه روانشناسی سوء استفاده می‌کنند شناسایی و با آنها مقابله شود.

گودرزی افزود: در برخی جلسات تعیین کننده کشور تلاش می‌شود که ذهنیت‌ها جهت داده شود و این موارد بیان می‌شود که در فلان مرکز روانشناسی عمل نادرستی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه تا پایان دولت حدود ۳۰۰ مرکز مشاوره باید در سراسر کشور داشته باشیم، افزود: در این زمینه باید از پتانسیل مراکز موجود استفاده کنیم و تلاش کنیم نظریات منفی مخالفان مراکز مشاوره را با پالایش این مراکز اصلاح کنیم زیرا جریان هایی هستند که بنام مشاوره ازدواج سوءاستفاده هایی می کنند و گزارش های آن می آید و کل مجموعه را مخدوش می کند.

وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: این گزارش های منفی در جلسات حاکمیتی تعیین کننده است و در فعالیت مراکز روانشناسی اعمال می شود.

گودرزی گفت: می توانیم ساختمان نیمه تمام یا تمام شده که کاربری ورزشی ندارند را در ادارات کل استانها به مراکز مشاوره اختصاص دهیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تفاهم نامه جدید در خصوص بیمه ازدواج افزود: در تفاهم نامه با شرکت بیمه جدید برای بیمه ازدواج سن بیمه شدگان از ۱۵ سال آغاز می شود و تا ۴۰ سال ادامه دارد که این یک مزیت است. همچنین هزینه های صدور بیمه نامه ازدواج کاهش می یابد تا برخی از هزینه های انجام شده به بیمه شده برگردد.

وی خاطرنشان کرد: این بیمه نامه با هدف حمایت از ازدواج طراحی شده و جوانان می توانند با خرید این بیمه نامه پس از ۴ سال از محل ذخیره های خود برای هزینه های ازدواج، اشتغال فرزندان و هزینه مراکز مشاوره و مهریه استفاده کنند.
مرجع : خبرگزاری های ایسنا و مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند