دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - 9 Dec 2019
تاریخ انتشار :
جمعه ۲ مهر ۱۳۹۵ / ۲۳:۵۵
کد مطلب: 38526
۰
۱
جزییات برگزاری دوره و آزمون جامعِ مجدد در دانشگاه فرهنگیان

حواشی «ردصلاحیت شده‌های آزمون معلمی»

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند روز گذشته گزارشی در یکی از رسانه‌ها با تیتر «با تصمیم عجیب آموزش و پرورش؛ صلاحیت ۴۶ درصد پذیرفته‌شدگان آزمون معلمی رد شد» انتشار یافت. تیتری که در ابتدای امر مخاطب را با این سوال مواجه می کرد که چرا ۴۶ درصد پذیرفته‌شدگان آزمون معلمی در دانشگاه فرهنگیان رد شده‌اند؟!

در ادامه همچنین این سوال پیش می‌آید که شاید آزمون سفت و سختی برای پذیرفته‌شدگان برگزار شده و یا خود پذیرفته‌شدگان از نظر صلاحیت علمی با مشکل مواجه  هستند؛ این در حالیست که با خواندن متن خبر متوجه می‌شدیم، ۴۶ درصد پذیرفته‌شدگان آزمون معلمی رد صلاحیت نشده‌اند؛ چرا که بنا بر اعلام معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان که در متن خبر هم به آن اشاره شده، تنها ۱۱ درصد پذیرفته شدگان آزمون معلمی رد صلاحیت شده‌اند.

از طرفی برخی از پذیرفته‌شدگانی که در آزمون جامع رد صلاحیت شده‌اند، معترض‌اند و می‌گویند؛ به خاطر فرایند استخدامی آموزش و پرورش دو بچه و همسرم را رها کردم و اکنون و بعد از تحمل یک سال فشار و دوره آموزشی، می‌گویند؛ صلاحیت تدریس را ندارید. برخی‌ از آنها هم می‌گویند؛ اصلا در دفترچه و نه در طول دوره آموزشی و مصوبات نامی از برگزاری دوره مجدد نیامده است.

یکی دیگر از پذیرفته‌شدگان به این موضوع اشاره کرده که کسانی که تجدید دوره شده‌اند؛ در طول دو ترم دوره آموزشی معدل خوبی کسب کرده‌اند، اما در آزمون جامع به دلیل شرایط؛ دوری راه، خستگی، عدم مشخص شدن منابع و هزاران مشکل ریز و درشت نتوانستند؛ سر جلسه خوب عمل کنند.

موسی پور معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با ایلنا، در این باره توضیح می‌دهد و می‌گوید: براساس اطلاعیه آزمون استخدامی این افراد باید در دوره آموزشی که می‌گذرانند، موفقیت کسب کنند و پس از موفقیت می‌توانند؛ وارد آموزش و پرورش بشوند. ما یک آیین‌نامه اجرایی را همان روزی که ثبت نام کردیم، در تمام پردیس‌ها منتشر کردیم و حتی بارها با رسانه‌ها مصاحبه کردم و در نشست‌ها هم به این افراد توضیح داده شده است.

وی درباره مراحل این دوره آموزشی می‌گوید: این دوره سه مرحله دارد؛ یک مرحله کسب امتیاز لازم در دروس است که حداقلی دارد و آن حداقل ۶۰ درصد است؛ یعنی کسب نمره ۱۲. مرحله دوم، امتیاز متوسط دروس باید ۷۰ درصد بوده که معدلشان در مجموع باید ۱۴ می‌شده است. مرحله سوم که از ابتدا گفته شده است، در ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای یا آزمون جامع باید شرکت کنند.

این مقام مسئول دانشگاه فرهنگیان ادامه می‌دهد: کسب صلاحیت در آزمون جامع اتفاقا موضوعی است که نه ما بلکه خود همین دانشجومعلمان بارها تقاضا کردند، حذف شود و یا در کانال‌های رسمی خودشان حرف زدند و در مخالفت و برخی در موافقت با آن نوشتند؛ اگر کسانی امروز ادعا کنند که ما خبر نداشتیم، نمی‌توانم انکار کنم، یا اگر کسی گفته باشد که به ما گفته نشده که این حرف غیرواقع و حرف توجیه‌گرایانه برای فرار از واقعیتی است که کسب نمره نکرده و می‌خواهد از این طریق از تخطئه خودش را تبرئه کند.

موسی پور همچنین بر موضوع برگزاری آزمون جامع تاکید می‌کند و می‌گوید که ما از همان روز اول به این افراد گفته‌ایم. ما برگزاری آزمون جامع را اطلاع‌رسانی کردیم و اطلاعیه ثبت‌نام هم موجود است؛ حتی زمان آزمون جامع هم ذکر شده است. در این اطلاعیه اعلام شده که ۵/۹ لغایت ۵/۲۱  زمان فعالیت‌های فرهنگی است و ۲۷ /۵  زمان برگزاری آزمون کتبی ارزشیابی پایانی برگزار می‌شود و حتی اعلام کرده بودیم؛ ۶/۳ تا ۶/۱۰ زمان اعلام نتایج به آموزش و پرورش است،اما بعدها به نفع مهارت‌آموزان تغییر دادیم.

photo_2016-09-21_17-31-25

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان به خبر رد شدن صلاحیت ۴۶ درصد پذیرفته‌شدگان آزمون معلمی در یکی از رسانه‌ها اشاره می کند و می‌گوید: این تیتر در حالی به اشتباه منتشر شده که فقط ۱۱ درصد احراز صلاحیت نشده‌اند، حتی تعدادی در همین ۱۱ درصد داریم که پرونده هایشان نقص داشته؛ مثلا گزارش فرهنگی‌شان را ندادند یا نمراتشان از پردیس مربوطه ارسال نشده است. که در حال حاضر این افراد اعتراض کردند و با رسیدگی به اعتراضشان از این ۱۱ درصد ۴-۵ درصد از آنها احراز صلاحیت خواهند شد.

وی اضافه می‌کند: البته رد صلاحیت این ۱۱ درصد هم از آزمون جامع نیست؛ به طور مثال شاید از آزمون درسی نمره نگرفته‌اند، یا معدلشان به ۱۴ نرسیده است، برخی در آزمون پایانی نمره نگرفته‌اند. این ۱۱ درصد چیزی کمتر از ۲۷۰ نفر می‌شوند و حتی این تعداد کمتر هم خواهند شد. مثلا امروز که جویا می‌شدم در یک استان تعداد زیادی نمره نیاورده بودند و ما تماس گرفتیم که موضوع از چه قرار است؛ مشخص شد که به طور مثال  نمره "تدریس عملی" برخی از افراد ثبت نشده است.

موسی پور می‌افزاید: اینکه دانشگاهی مانع ورود فرد فاقد صلاحیت به عرصه معلمی شود، باید مورد ستایش قرار گیرد نه سرزنش. حفظ معیار و اصول و ملاک علمی کار چندان آسانی نیست، اما ما پای این ارزش ایستاده‌ایم و واقعا هزینه می‌کنیم که افراد صاحب صلاحیت وارد عرصه معلمی شوند و این روند نیاز به حمایت دارد نه این گونه هجمه‌ها.

این مقام مسئول دانشگاه فرهنگیان درباره اعتراض برخی پذیرفته شدگان و مشکلات آنها می‌گوید که برخی از این افراد مشکلاتی را ذکر می‌کنند که واقعا نشان از این دارد که کار آماده سازی خودشان و معلمی را به خوبی انجام نداده‌اند؛ گفته‌اند یا نرسیدیم یا مشکل داشتیم و یا ذهنشان خیلی درگیر بوده و نتوانسته که کارشان را به درستی انجام دهند.

وی ضمن تاکید بر اینکه سهمیه استخدامی افراد رد صلاحیت شده همچنان سرجای خودش است و تغییر نمی‌کند، می‌گوید: قبل از نیمسال اول این آزمون بار دیگر برای افراد رد صلاحیت شده برگزار می‌شود. عده‌ای که مشروط شده‌اند، بار دیگر آزمون می‌دهند و کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشده، باید در دوره مجددا شرکت کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نیکو
Iran, Islamic Republic of
سلام
احسنت به اقای موسی پور که زیرکی به خرج دادندخوب واقعیت رو گفتند اما نه همه واقعیت را..
اهالی رسانه لطفا از اقی موسی پور به این صورت سوال کنید:
اگر ۱۱ درصد رد شدند و بقیه قبول چرا به ادارات کل فقط لیست کسانی که بصورت قطعی قبول شدند ارسال کردید.چرا تکلیف مشروطی ها نامشخصه و در اولین روز مهر اجازه ورود به مدرسه از طرف اداره کل به انها داده نشد. اقای موسی پور چرا از اولین روز حضور در دوره ها به ما نگفتید که اگر ازمون جامع رد بشین وارد حرفه معلمی نمی شید...بله شما گفتین ازمون جامع وجود داره اما نگفتین در صورت عدم قبولی حق تدریس ندارید...
آقای موسی پور اگر متر و ملاک فقط ازمون جامع بود پس گزینش و ازمون اولیه برای ورود به عرصه معلمی چه داستانی داشت جز دریافت 8 میلیارد از 180 هزار داوطلب
و ... اگر قانع نشدید باز سوال بپرسم
پیش از ازدواج درباره این مسائل با همسر آینده‌تان صحبت کنید
پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون (MCMI)
انتصاب یک روان شناس به سمت رئیس روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش
نقش انجمن علمی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه علامه در خلق ایده‌های نو
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.