شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵ / ۱۸:۴۷
کد مطلب: 38562
۰

در برابر تحقیر، چه واکنشی نشان دهیم؟

لیلا بابامرادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: واکنش نشان دادن به افرادی که تحقیر و خوارمان کرده و ارزش‌های‌مان را زیر سئوال برده، کمی دشوار و دردناک است. حتی گاهی زخم‌هایی که به خاطر تحقیر به روح ما وارد می‌شود، ممکن است تا ابد باقی بماند. با این وجود باید بدانیم که یک انسان موفق و با اعتمادبه‌نفس، هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد؛ چراکه انسان‌های حقیر، دوست دارند که اطرافیانشان را زیر سئوال ببرند.

این روان‌شناس ادامه داد: برخی افراد به طور کلی نسبت به دیگران نگاه منفی دارند و این به دلیل کمبودهایی است که احساس می‌کنند؛ در واقع آن‌ها دوست دارند که خودشان را قدرتمندتر از سایرین جلوه دهند تا بر تزلزل شخصیتی خود غلبه کنند. همچنین، ممکن است این افراد در گذشته آزرده شده باشند و چون توانایی مقابله با آن را نداشته‌اند، سعی می‌کنند که با تحقیر دیگران از موقعیت فعلی خود دفاع کنند.

وی افزود: وقتی بدانیم که تحقیر از جانب دیگران فقط نشان‌دهنده بی‌هدفی آن‌هاست، راحت‌تر و زودتر به عواطف طبیعی و عادی خود بازمی‌گردیم؛ به عبارتی شاید فردی که به طور دایم دیگران را تحقیر می‌کند، یکی از نزدیکان ما باشد و برایمان سخت باشد که بخواهیم از نظر عاطفی از او جدا شویم. اما هیچ نیازی به این کار نیست و فقط باید سعی کنیم که در بحث‌هایی که او راه می‌اندازد، شرکت نکنیم.

بابامرادی تصریح کرد: در برابر تحقیر، پاسخ‌های بی‌شماری به ذهن ما خطور می‌کند اما اگر پاسخ دهیم و مقابله‌به‌مثل کنیم، شان خود را پایین آورده‌ایم و این دقیقا همان چیزی است که طرف مقابل می‌خواهد. علاوه بر این، زمانی که احساس می‌کنیم فردی با حالت تهاجمی با ما برخورد می‌کند، می‌توانیم بگوییم « از تو ممنونم اما فکر می‌کنم که بهتر است توصیه‌هایت را برای خودت نگه داری»؛ چراکه اگر به توصیه‌های او گوش دهیم و هدیه‌های مسمومش را قبول کنیم، با این کار خشم و عصبانیت او را به درون خود راه داده‌ایم.

این روان‌شناس یادآور شد: یکی دیگر از واکنش‌های مناسبی که می‌توانیم در برابر تحقیر نشان دهیم این است که به طرف مقابل بگوییم «از پیشنهادت ممنونم» و بعد هم به کار خود ادامه دهیم. با بیان این عبارت در حقیقت به بحث پایان داده‌ایم؛ در واقع فرد تحقیرکننده منتظر است که ما از خود عکس‌العمل نشان دهیم ولی زمانی‌که آرامش خود را حفظ می‌کنیم، دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: برخی معتقدند که بهترین واکنش در برابر این افراد این است که بگوییم «ممنونم، شاید حق با تو باشد»؛ در واقع زمانی که نظرات دیگران سبب آزرده ساختن ما می‌شود، باید نگاهی عمقی به درون داشته باشیم و ببینیم که دلیل اصلی این رنجش چیست. این در حالی است که دیگران تا زمانی که به آن‌ها اجازه ندهیم، نمی‌توانند ما را بیازارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود