کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند عامل موثر بر ناباروری در زنان و مردان

7 مهر 1395 ساعت 0:51

مشکل ناباروری زوجین از جمله مسائلی است که فاکتورهای متعددی می‌تواند در بروز آن دخیل باشد اما برخی از عوامل مهم و تاثیرگذار کمتر شناخته شده‌ و مورد توجه هستند.


حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در انگلیس دچار مشکل ناباروری هستند و فاکتورهایی همچون سن، ژنتیک و محیط زندگی می‌تواند در بروز این مشکل نقش داشته باشد.

حفظ سبک زندگی سالم در کنار ورزش کردن و مصرف خوراکی‌های مغذی برای باروری حائز اهمیت است با این حال فاکتورها و عوامل تاثیرگذار دیگری نیز هستند که مردم معمولا کمتر به آنها توجه دارند.

روزنامه ایندیپندنت در مطلبی تازه به فاکتورهای خطرزا و موثر در بروز ناباروری اشاره کرده که اغلب مردم از آنها بی‌اطلاع هستند:

- کمبود ویتامین D: میلیون‌ها نفر از مردم انگلیس در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند. ویتامین D از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف خوراکی‌هایی همچون ماهی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم مرغ تامین می‌شود. به تازگی مطالعات انجام شده نشان داده کمبود این ویتامین موجب سقط جنین و بروز مشکلات در تخمک‌گذاریِ زنان و اختلال در عملکرد سلول‌های تولیدمثلی در مردان می‌شود.

- کار کردن در آشپزخانه: بررسی‌ها نشان می‌دهد مردانی که برای مدت زمان طولانی نزدیک فرهای داغ و گاز کار می‌کنند و در معرض حرارت بالا هستند، بیشتر دچار مشکلات ناباروری می‌شوند.

- استفاده از لپ تاپ: گرمای ناشی از قرار دادن لپ تاپ روی پاها نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در بروز ناباروری در مردان است.

- دوچرخه سواری: به گفته کارشناسان مردانی که برای مدت زمان طولانی دوچرخه سواری می‌کنند و به طور خاص به عنوان ورزشکارِ این رشته به حساب می‌آیند بیشتر احتمال دارد دچار مشکل ناباروری شوند. اما استفاده عادی و متعادل از این وسیله مثلا دوچرخه‌سواری به قصد جابه‌جایی بین خانه و محل کار خطری را از این نظر متوجه مردان نمی کند.

- فعالیت در مشاغل کم‌تحرک: پزشکان معتقدند از افرادی که برای مدت زمان طولانی در محل کار خود بی‌تحرک می‌نشینند بیشتر ممکن است با این مشکل مواجه شوند. لازم است افراد به طور مرتب در محل کار تحرک داشته باشند تا مواد سمی موجود در بدن از اعضای تاثیرگذار در فرآیند باروری خارج شود.

- بیماری‌های لثه: به گفته پزشکان بیماری‌های لثه و عفونت‌های دندان می‌تواند بر قدرت باروری زنان تاثیر گذاشته و به جنین آسیب وارد کند.

- بیماری‌های مزمن: مشکلاتی همچون چاقی، استرس و افسردگی می‌توانند سطح قدرت باروری فرد را از طریق تاثیرگذاری روی هورمون‌ها دچار مشکل کند.

منبع: ایسنا
 


کد مطلب: 38577

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38577/چند-عامل-موثر-ناباروری-زنان-مردان

میگنا
  https://www.migna.ir