کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دهم مهرماه جاری؛

طرح همه‌گیرشناسی اختلالات روان‌پزشکی درخراسان شمالی اجرایی می‌شود

9 مهر 1395 ساعت 0:52

رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از اجرای طرح ملی همه‌گیرشناسی اختلالات روان‌پزشکی کودکان و نوجوانان در دهم مهرماه جاری در استان خبر داد.


کاوه حجت در گفتگو با مهر بابیان اینکه این طرح به‌صورت ملی برگزار می‌شود، اظهار کرد: گروه هدف این طرح افراد ۶ تا ۱۸ سال و والدین آنان است.

حجت با اشاره به اینکه روش نمونه‌گیری، تصادفی و به‌صورت مراجعه به درب منازل انجام می‌شود، عنوان کرد: افرادی باتجربه و کارآمد در رشته روان‌شناسی بالینی، به‌وسیله پرسشنامه در مدت اجرای طرح، نسبت به جمع‌آوری اطلاعات اقدام می‌کنند.

وی بابیان اینکه این طرح برای نخستین بار در استان‌های کشور اجرا می‌شود، افزود: از ۱۷۰ منطقه در سطح شهرستان بجنورد و روستاهای اطراف از هر منطقه ۶ خانواده و درمجموع یک هزار خانواده موردسنجش و غربالگری قرار می‌گیرند.

مجری طرح همه‌گیرشناسی اختلالات روان‌پزشکی استان گفت: پیشگیری و درمان مشکلات روانی در کودکان نه‌تنها در کاهش مشکلات حاضر مؤثر است بلکه عملکرد آنان در بزرگ‌سالی را نیز ارتقاء می‌بخشد.

حجت تصریح کرد: بنابراین این طرح دو هدف اصلی را دنبال می‌کند و آن شیوع شناسی اختلالات روان‌پزشکی در کودکان و نوجوان و آگاهی یافتن مردم و همچنین مسئولان بهداشتی، درمانی و آموزشی در راستای ارائه خدمات مرتبط برای این افراد است.

وی بابیان اینکه گاهی برخی از اختلالات رفتاری در فرزندان به دلیل بی‌توجهی و یا عدم آگاهی والدین از سوی آنان تشخیص داده نمی‌شود، گفت: اختلالاتی همچون بیش فعالی، افسردگی و حتی عقب‌ماندگی با اجرای این طرح، غربالگری و اقدامات بعدی به‌منظور پیشگیری و یا درمان انجام خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به اینکه اختلالات روان‌پزشکی تا حد زیادی در کشورهای پیشرفته به‌وسیله پرسشنامه‌های غربالگری و مصاحبه بالینی، شناسایی‌شده است، ابراز امیدواری کرد: با اجرای این طرح، آگاهی بخشی به مردم و همچنین برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات بهداشت روان به افراد هدفمند شود.


کد مطلب: 38599

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/38599/طرح-همه-گیرشناسی-اختلالات-روان-پزشکی-درخراسان-شمالی-اجرایی-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir