سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۲۱:۴۸
کد مطلب: 38714
۰

ماه محرم فرصتی برای رسیدن به آرامش درونی

ماه محرم فرصتی برای رسیدن به آرامش درونی
میگنا: همه ما در زندگی برای تخلیه ذهن از مشکلات و بیان احساساتمان به زمان هایی احتیاج داریم که با خدای خودمان خلوت کنیم و حرف دلمان را به او بزنیم. این کار باعث رسیدن به آرامش روحی و روانی انسان می‌شود.
گریه کردن یکی از راه های تخلیه احساسات است. گریستن نشان‌دهنده احساسات درونی است و در مواقعی حس افسردگی را از بین می‌برد و باعث شناخت بیشتر احساسات درونی می‌شود. از طرفی ریزش اشک در بهبود شرایط روحی و روانی نقش کلیدی ایفا می‌کند به طوری که بعد از گریستن احساس بهتری به انسان دست می‌دهد.
 
ماه محرم ماه تخلیه احساسات منفی
 
بوی ماه محرم می آید؛ ماهی که باران حیات‌بخش عشق حسینی بر قلب هایمان شروع به باریدن کرده و عزاداران نیز با شرکت در مراسمات عزاداری و سینه زنی می توانند غم و غصه هایی که در چشم های خشک شده‌شان جمع شده است را با گریه و ریزش اشک به جوشش در آوردند. عقیده بر آن است که این ماه زمانی مناسب برای تخلیه احساسات منفی با دعا کردن و عزاداری است.
 
هنگام دعا کردن حس تنهایی به سراغتان نمی‌آید
 
ویدا فلاح روانشناس تربیتی و مدرس مهارت‌های زندگی درباره تاثیر دعا بر زندگی انسان اظهار کرد: دعا کردن در عالم اثری به جا می گذارد که می توان در آن هنگام در قالب شکرگزاری و راز و نیاز با نیروی هستی بخش ارتباط برقرار کرد.
 
وی با بیان اینکه دعا کردن، خلاء ناشی از تجربه منفرد ما در این عالم را پر می کند، اظهار داشت: در دعا خدا آنقدر به ما نزدیک است که ما در زندگی حس تنهایی نمی کنیم و حتی از تمام حالات و احساسات درونی ما باخبر است.
 
این روانشناس تربیتی با اشاره به احساس ضعف و ناتوانی در انسان ها اظهار داشت: دعا کردن احساس ضعف و ناتوانی را به احساس توانایی و قدرت بدل می کند به طوری که انسان ذهن خودش را برنامه ریزی کرده و بر ضمیر ناخودآگاه خودش هم اثر می‌گذارد. 
 
فلاح بیان کرد: زمانی که انسان از خدا درخواستی را مسئلت می‌کند، میل به محقق شدن را در خودش تحکیم کرده و برای واقعیت بخشیدن به خواسته هایش تلاش بیشتری می کند.
 
دعا، راهی برای کاهش غرور و خود بینی
 
وی با بیان اینکه دعا باعث کاهش غرور و خودبینی افراد می شود، افزود: دعا به معنی پذیرش موفقیت ها و استعدادهایی است که خداوند به ما داده و با عنایت و لطف خدا است که می‌توانیم در زمینه های مختلف موفق ظاهر شویم.
 
این مدرس مهارت‌های زندگی با اشاره به اینکه با دعا انسان به تواضع می رسد، عنوان کرد: راز و نیاز کردن با خدا باعث کاهش غرور و تکبر در انسان و ایجاد برقراری رابطه سالم تری با اطرافیان می شود.
 
فلاح درباره تاثیر دعا بر حل مشکلات اظهار داشت: راز و نیاز و توسل به خدا باعث حل مشکلات زندگی و افزایش احساس آرامش در ما می شود به طوری که مشکل ما در مقابل عظمت و قدرت خدا کوچک شمرده می‌شود. مسیری که خدا ما را در آن قرار داده قطعاً دارای حکمتی است که نیاز بوده ما در مسیر زندگی با چنین رویدادی روبه‌رو شویم.
 
مکان‌های مقدس انتقال‌دهنده حس آرامش به انسان
 
وی با بیان اینکه مکان های مذهبی بر روان انسان تاثیر می گذارد اظهار داشت: مکان هایی همچون مساجد، حسینیه ها،تکایا، امام زاده و مراسمات عزاداری ائمه به دلیل اینکه حال و هوای مذهبی دارند بر روح و روان انسان تاثیر مساعدی دارند.
 
امید است که از فرصت هایی که خدا به ما داده، بهره کافی ببریم و نه فقط برای خودمان، بلکه برای خانواده، دوستان و سایر انسان ها جهت دستیابی به اخلاص دل در همه ابعاد زندگی‌مان همواره دعا کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...