پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - 14 Nov 2019
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۷:۴۴
کد مطلب: 38809
۰

کودکانی که زود مدرسه می‌روند از نظر عاطفی دچار مشکل می‌شوند

کودکانی که زود مدرسه می‌روند از نظر عاطفی دچار مشکل می‌شوند

به گزارش ایسنا، دکتر غلامعلی افروز ، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و روانشناس کودک در مراسم رونمایی از پرتال جامع تربیت کودکان و نوجوانان که ظهر امروز در مجموعه ایوان شمس برگزار شد، گفت: ٧ سال ابتدای زندگی کودک باید به خوبی و درستی و همراه با عطوفت و احساس طی شود و زیرا ٧سال اول زندگی کودکان خمیر مایه شخصیت آنها را می سازد و آنها را برای باقی زندگی آماده می کند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که کودکان را نباید خیلی زود به مدرسه فرستاد افزود: نباید کودکان را زیر ٧ سال به مدرسه فرستاد زیرا کودکانی که زود به مدرسه می روند از نظر عاطفی دچار مشکل می شوند زیرا بلوغ روانی با زمان رفتن آنها به مدرسه رابطه مستقیمی دارد. بچه ها باید تا زمانی که فرصت دارند بچگی کنند و نباید این فرصت را از آنها گرفت.


این روانشناس کودک با اشاره به اینکه واژه های انظباطی دیگر اهمیت خود را از دست داده اند افزود: استفاده از واژه های انظباتی به منظور تربیت کودکان برای آنها ملال آور و خسته کننده است.

وی با بیان اینکه چرا تربیت کودکان در حال حاضر بسیار مهم است؟ بیان کرد: با بالا رفتن گستره عمر و به طبع کاهش سن بلوغ، تربیت فرزندان در این دوره اهمیت بسیاری دارد و امید می رود با ایجاد این پورتال ها بتوان به نتیجه های بهتر رسید.

تنها رده سنی بدون متولی در کشور، «کودکان» هستند

دکتر رضا پورحسین عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این مراسم در سخنانی گفت: تعلیم و تربیت مانند معماری است و کسی که تربیت کودکان را انجام می‌دهد، یک معمار است. در معماری غیرانسانی افراد با نقشه‌ای که در دست دارند یک ساختمان را می‌سازند ولی در معماری انسانی، کار مهم‌ترین صورت می‌گیرد، چون در این معماری باید یک انسان را پرورش داد و به ثمر رساند.

وی با بیان اینکه در تربیت کودکان دو دیدگاه وجود دارد، گفت: دیدگاه اول، دیدگان جان لاک که انسان را مانند یک لوح سفید می‌پندارد و می‌گوید ما می‌توانیم هرکاری که می‌خواهیم با این لوح انجام دهیم. این حرف از لحاظی درست است ولی وقتی پای دیدگاه فطری که دیدگاه دوم است به میان می‌آید، این دیدگاه تا حدودی غلط می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه افزود: در دیدگاه فطری کودک بالقوه یک انسان کامل است و باید با آن آموزش‌هایی داد تا پرورش یابد.

پورحسین با بیان اینکه دو نوع برخورد در تولد یک کودک صورت می‌گیرد، افزود: زمانی که کودک زاده می‌شود خدا آن را به مانند یک بذر کاشته شده به ما می‌دهد و ما باید همانند باغبان از آن نگهداری کنیم، به صورتی که علف‌های هرز آن را بزنیم، آن بذر را آبیاری کنیم تا به ثمر برسد.

وی افزود: کودکان فطرتا نیکودوست هستند. نباید به آنها فشار آوریم و باید مانند باغبانی مهربان به آنها برسیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه چرا برخی از انسان‌ها با بی‌عدالتی عمل می‌کنند، بیان کرد: شاید باغبانی که وظیفه نگهداری از آن بذر را داشته، کار خود را به خوبی انجام نداده، یا آنقدر به آن بذر رسیده که موجب گندیده شدن آن شده است.

پورحسین با بیان اینکه تنها رده سنی بدون متولی در کشور، رده سنی کودکان هستند، افزود: همه رده‌های سنی متولیان خود را دارند، ولی متاسفانه رده سنی کودکان هیچ متولی ندارد. متاسفانه در عرصه تعلیم و تربیت در مهدکودک‌ها هم به خوبی عمل نمی‌شود. والدین آموزش‌ها و اطلاعات لازم را درباره آموزه‌های ایرانی ندارند و این یک خلاء بزرگ است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان با بیان اینکه امید زیادی با توجه به حرکت‌های خود جوش به آینده داریم، افزود: در قسمت رشد و فناوری، کارهای خوبی در کشور انجام شده است. کشور ما در باشگاه‌های طراز اول ورود پیدا کردند اما از طرف دیگر سبک زندگی ایرانی – اسلامی که اهمیت بسیار زیادی دارد، نادیده گرفته شده است. در دین و فرهنگ ما آموزه‌های زیادی وجود دارد، ولی متاسفانه این آموزه‌ها تدوین نشده‌اند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ نکته‌ای که هرگز نباید به فرزند خود بگویید!
فارغ‌التحصیلي پسر اعجوبه ۹ ساله از دانشگاه !
غذاهایی که سرماخوردگی‌ را بدتر می‌کند
علت گریه‌های بی‌وقفه کودکان در شب چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...