جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۰۰:۲۴
کد مطلب: 38854
۰
دبیر ستاد توسعه علوم معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری:

وضعیت ایران در زمینه علوم شناختی

وضعیت ایران در زمینه علوم شناختی
میگنا: دکتر کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری در همایش علوم و فناوری‌های شناختی و رفتاری در مشهد، گفت: ایران در زمینه علوم و فناوری‌های شناختی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

وی افزود: علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان یکی از دانش‌های نوین، حوزه‌ای است میان رشته‌ای که سعی بر کشف اسرار مغز و ذهن و کارکردهای شناختی انسان دارد.

وی اظهار کرد: علوم شناختی در تعامل رشته‌های علوم اعصاب، روانشناسی، مردم شناسی، علوم تربیتی، هوش مصنوعی و فلسفه ذهن، پدید آمده است.

وی گفت: ظهور فناوری‌های جدید، ثبت علائم مغزی و تصویربرداری پویا از کارکردهای مغز به توسعه این دانش کمک شایان توجهی کرده است. خرازی با بیان اینکه علوم شناختی از فناوری‌های انقلاب هزاره جدید است، افزود: این علوم کاربردهای مختلف در عرصه‌های گوناگون از قبیل حوزه دفاعی، نظامی، آموزش و پرورش، اجتماعی و پزشکی دارد به طوری که وزارت دفاع آمریکا برای تحقیق در زمینه هوش شناختی تاکنون هزینه بسیاری کرده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته نیز پروژه‌های بزرگ در زمینه فناوری‌های شناختی در حال اجراست که بزرگترین آن پروژه "Brain" و پروژه "Human brain" در اروپاست که ترسیم مدارهای مغز انسان و شبیه سازی مغز را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به بهره برداری از آزمایشگاه نقشه برداری مغز در ایران گفت: فناوری نقشه برداری مغز به دنبال آن است که با ترسیم نقشه مدارهای مغزی انسان در قالب یک شبکه عظیم، پردازش شناختی را در سطح شبکه‌های مغزی جستجو کند که این امر تحول عظیم در درمان بیماری های روانی و شناختی به دنبال خواهد داشت.
خرازی افزود: پژوهشگران مرتبط با علوم شناختی در کشور می‌توانند با تصویربرداری از مغز و انجام مطالعات مربوطه در این مرکز گام‌های موثری در حوزه‌های بین رشته‌ای بردارند.

ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد