جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۴
کد مطلب: 38969
۰

ازدواج غلط، مشکلات روانی زوجین را تا 35 درصد تشدید می‌کند

ازدواج غلط، مشکلات روانی زوجین را تا 35 درصد تشدید می‌کند
به گزارش میگنا نیره میرصادقی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر خلاف زوج‌های نامتناسبی که هیچ شباهتی با هم ندارند، زوج‌هایی که زندگی زناشویی موفقی دارند در مقایسه با کسانی که طلاق می‌گیرند و یا زندگی زناشویی ناخوشایندی دارند، بیشتر عمر می‌کنند. این در حالی است که بر خلاف تصور عموم، نباید به خاطر فرزندان‌مان در برابر هر مشکلی سر خم کنیم، سکوت کنیم و یا ازدواجی را که به بن‌بست رسیده ادامه دهیم؛ چراکه هرگز در چنین وضعیتی فرزندان سالمی را به تربیت نخواهیم کرد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: به سود بچه‌ها نیست که در خانواده‌هایی با رفتار خصمانه بزرگ شوند. البته متاسفانه قریب به اتفاق طلاق‌ها در کشور ما خصومت‌آمیز است و این خصومت، بعد از جدایی هم ادامه می‌یابد. به همین‌خاطر، فرزندان طلاق نیز به اندازه فرزندانی که پدر و مادرشان پیوسته باهم رفتار خصمانه دارند، حال و روز بدی دارند.

وی افزود: زندگی زناشویی از اصل یک نزاع دوستانه است و اختلاف خلقت بین زن و مرد کاملا طبیعی است؛ در واقع همین اختلاف خلقت بین زن و مرد ایجاب می‌کند که با یکدیگر پرخاش و نزاع کنند و کمتر خانواده‌ای یافت می‌شود که در طول زندگی زناشویی خود دچار بحران‌های زودگذر نشود. علاوه بر این، اگر پرخاش و نزاع اصلا صورت نگیرد، ناراحتی‌های دو طرف انباشته و متراکم می‌شود و ممکن است مثل کوه آتشفشان منفجر شود.

میرصادقی تصریح کرد: البته سازش و صمیمت، ملزوم آن است که بین زن و مرد ازدواج متناسبی صورت گرفته باشد؛ چراکه در غیر این صورت هیچ راهکاری نمی‌تواند نقش درمان‌کننده را ایفا کند و جریان زناشویی مصداق این جمله می‌شود که «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج»، این در حالی است که علل خصومت‌ورزی متفاوت است و یکی از آن‌ها مربوط به ناتوانی زوجین در برقراری رابطه صحیح است. به همین‌خاطر، تاکید می‌شود که زوجین چه در صورت تصمیم برای ادامه رابطه و چه در صورت تصمیم بر جدایی، حتما از مشاوران مجرب و کارشناسان خانواده کمک بگیرند؛ چراکه والدین بعد از خود، بیشترین مسولیت را در قبال سلامت فرزندان‌شان بر عهده دارند و بهتر است حد متعادل را در نظر بگیرند، یعنی در مواجهه با مشکلات هم خود و هم کودکان‌شان را مدنظر قرار دهند.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: وقتی حاضر می‌شویم که یک فرد سمی را در زندگی خود حفظ کنیم و اصلا هم دنبال راه درمانش نباشیم، بخاطر خوب و بخشنده بودن‌مان نیست. این درست مثل آن است که بخواهیم ماری سمی را در خانه نگهداریم و هر روز نیش آن تحمل کنیم، فقط به این خاطر که امیدواریم روزی خوی وحشی خود را کنار بگذارد و با ما مهربان باشد.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!