جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ / ۲۳:۰۰
کد مطلب: 38987
۲
جامع‌ترین و بهترین نکات برای داشتن دوره قاعدگی راحت

18 راه مؤثر برای كاهش درد پريود

18 راه مؤثر برای كاهش درد پريود
دردهای دوران قاعدگی یکی از بیشترین مشکلات خانمها درطول این دوره است. سندرم پیش از قاعدگی (pms) اختلالی است که علائم فیزیکی و رفتاری بیمار با یک الگوی چرخه‌ای بروز می‌کند. این علائم ۱-۲ هفته قبل از قاعدگی ظاهر می‌شود و با شروع قاعدگی بهبود می‌یابد. ماهیت و شدت این علائم متفاوت است. اگر علائم شما آنقدر شدید است که فعالیت‌های روزانه را مختل می‌سازند، با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمان مشورت کنید.

درد قاعدگی‌ عبارت‌ است‌ از بروز درد شدید دل‌ پیچه‌ مانند به‌ هنگام‌ قاعدگی‌. این‌ درد ممکن‌ است‌ در عرض‌ یک‌ یا دو سال‌ پس‌ از وقوع‌ قاعدگی‌ آغاز شود و کمابیش‌ به‌ طور مرتب‌ در هنگام‌ قاعدگی‌ رخ‌ دهد که‌ در این‌ صورت‌ درد قاعدگی‌ اولیه‌ نامیده‌ می‌شود.

 
علت درد در دوران قاعدگی و راه کاهش درد آن
درد در دوران قاعدگی یکی از بدترین درد ها برای خانم های می باشد که ما در این مطلب راه حل هایی برای کم تر شدن درد شما قرار داده ایم.دردهای حين عادت ماهانه ( پریود ) خانم ها يکي از شايع‌ترين شکايات آنها در طول اين دوره است. تغييرات خلق و خو و احساس خستگي آنها در هنگام پریود گاهي بسيار شديد و آزاردهنده است.

علائم قاعدگی دردناک کدامند؟
کلمۀ اختلال قاعدگی به دردهایی اشاره می‌کند که در سطح زیر و اغلب در وسط شکم ایجاد می‌شوند و همزمان با دوران قاعدگی هستند. یعنی این دردها هم شب آغاز قاعدگی و هم روز آن شروع می‌شوند و از ۱ تا ۵-۴ طول می‌کشند.این دردها که از نوع کوفتگی یا کولیک هستند، گاهی اوقات آن قدر شدیدند که فرد مجبور می‌شود دست از تمام فعالیت هایش کشیده و دراز بکشد. آن طور که زنان می‌گویند این دردها زیر شکم تا زیر کمر و حتی کلیه هایشان را فرامی‌گیرد.

این دردها همراه با علائم متفاوتی هستند: تهوع، میگرن، خستگی، کسالت، اسهال، استفراغ و غیره. در واقع, قاعدگی برای برخی زنان تبدیل به یک فاجعۀ ماهانه واقعی شده است. قاعدگی ۱۴ بار در سال اتفاق می‌افتد و می‌توان دریافت که این وضعیت می‌تواند یکی از دلایل مهم غیبت های مکرر باشد.

چه غیبت از مدرسه در بین دختران نوجوان و چه غیبت های شغلی در بین زنان جوان.قاعدگی های دردناک بیشتر دختران جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، و از گذشته تا کنون این دردها بیشتر در بین این رده سنی دیده شده است. اگر چه این درد همۀ زنان را دچار نمی‌کند ولی عدۀ زیادی از آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آنها از آنچه که اختلالات قاعدگی اولیه نامیده می‌شوند، رنج می‌برند. یعنی دلیل آن مشخص نیست، و متفاوت است از آنچه که اختلالات قاعدگی ثانویه نامیده می‌شود، در ادامه از این اختلالات قاعدگی ثانویه صحبت خواهیم کرد.

توجه ! برخی تصور می‌کنند که دردهای دورۀ قاعدگی فقط ذهنی است. این تصور کاملاً غلط است!

این علامت یک علامت روانی نیست ولی یک علامت واقعی است.در واقع، امروزه ما می‌دانیم که اختلالات اولیه بر اثر وجود ماده ای به نام پروستاگلاندین به وجود می‌آید. این ماده در رگ هایی ترشح می‌شود که رحم را طی دوران قاعدگی تغذیه می‌کنند و موظفند که ماهیچه های رحمی را قدرتمند کنند.
 
زمانی که قاعدگی شروع می‌شود، رحم باید خون و پرده های مخاطی را دفع کند، این کار به وسیلۀ انقباض رحم صورت می‌گیرد. به این ترتیب تخلیه صورت می‌گیرد: رحم سخت شده سپس منقبض می‌شود و مجدداً سفت می‌شود. تقریباً شبیه همان روندی است که در زایمان و خارج شدن نوزاد صورت می‌گیرد.

ماهیچه های رحم قدرتمند می‌شوند و زمانی که بر اثر ترشح پروستاگلاندین برای خارج شدن پرده مخاطی رحم و خون منقبض می‌شوند، درد شدیدی به وجود می‌آید. دردهایی ایجاد شده، آن طور که زنان می‌گویند به خاطر تخمدان ها نیست بلکه به خاطر تحرکات، انقباض و به شدت سخت شدن رحم است.
 
در این زمان وضعیت هورمون‌هایتان به هم می‌ریزد و حتی نمی‌توانید احساساتتان را کنترل کنید. زود عصبانی می‌شوید. ۳ تا ۵ روز در این حالت باقی می‌مانید. دچار معده و کمردرد می‌شوید. خواب و اشتهایتان را از دست می‌دهید و روزهای وحشتناکی را سپری می‌کنید. زندگی شما جهنم می‌شود.
 
هر دختری که به سن بلوغ می‌رسد، چرخه قاعدگی در او شروع به فعالیت می‌کند. اگرچه این قاعدگی همراه با درد و یک سری مشکلات می‌باشد، اما بروز چرخه قاعدگی نشان‌دهنده عملکرد طبیعی و سلامت دستگاه تناسلی خانم‌ها می‌باشد. قاعدگی نشان می‌دهد که رحم یک خانم، برای باردار شدن آمادگی دارد و اگر بارداری رخ ندهد، پوشش داخلی رحم شروع به ریزش می‌کند و از طریق خون قاعدگی از بدن خارج می‌شود تا پوشش جدیدی در دیواره داخلی رحم (آندومتر) ایجاد شود. اگرچه خانم‌ها در دوران عادت ماهانه انرژی زیادی از دست می‌دهند و شادابی و نشاط کمتری دارند، اما پس از اتمام عادت ماهانه، دوره جدیدی از زندگی خود را آغاز می‌کند.
فقط با چند روش ساده زندگی به کام مرادتان خواهد بود و همه این مشکلات را از بین می‌برید فقط کافی است به توصیه‌های زیر توجه کنید.

اگرچه از ميان شيوه‌هاي درماني برای کاهش درد در زمان پریود مي‌توان به مصرف قرص‌هاي ضددرد، ضدبارداري و ضدافسردگي اشاره کرد که اتفاقا خيلي از خانم ها برای کاهش درد در زمان قاعدگی مصرف مي‌کنند، اما در اين مطلب صرفا به توصيه‌هاي غيردارويي دکتر مائو، پزشک مشهور طب چين، اشاره مي‌شود. 

1- اسيدهاي چرب بيشتري مصرف کنيد
مطالعات زيادي نشان داده است که مصرف اين اسيدهاي چرب که عمدتا در غذاهايي مانند ماهي، آجيل‌ها مثل گردو، بادام و يا دانه‌هايي مانند کنجد وجود دارد، سبب کاهش علايم ديسمنوره (درد هنگام پریود )مي‌گردد. 

2- غذاهايي که بايد يک هفته قبل از شروع پریود شدن مصرف کنيد
يک هفته قبل از شروع پریود ، بهتر است از اسفناج (مي‌توانيد آن را بخارپز کرده و با ماست ميل کنيد که بسيار هم خوشمزه است)، تمشک و گردو استفاده کنيد. همچنين از زعفران، رازيانه، ترخون، تره‌فرنگي، موسير، فلفل‌سياه، دارچين و پوست پرتقال بيشتري در موقع طبخ غذاها استفاده کنيد. رژیم غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید تا از بروز یبوست در این دوران دور بمانید.
 
3- اجتناب از گوشت قرمز و نوشیدن مایعات گرم تر
به علت خونریزی شدید و درد معده از خوردن آن در این دوره اجتناب کنید. همچنین نوشیدن چای سبز یا چای تمشک را امتحان کنید. بسیاری از زنان این نوشیدنی‌ها را آرام‌بخش می‌دانند. نوشیدن آب گرم در آرامش بدن و معده تا حدی کمک می‌کند.

4- دم کرده مخصوص بنوشيد
برای کاهش درد در زمان پریود می‌توانید از دم کرده‌های مخصوص استفاده کنید. دم کرده ي بابونه، سنبل‌الطيب و گل گاو زبان، تمشک و سرخ‌وليک در کاهش درد پریود و ايجاد آرامش بسيار موثرند. هريک از اين دم کرده‌ها را مي‌توانيد به طور مجزا تهيه و به دلخواه خود در زمان پریود تان مصرف کنيد.
لازم به ذکر است که اين دم کرده هاي گياهي در واقع گنجينه‌هاي علم پزشکي شرق است که به ما به ارث رسيده و با مصرف به جاي آنها مي‌توانيد بسيار بهره ببريد.

5- شش تا هشت لیوان آب در روز بنوشید
نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می‌گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن هدیه می‌دهد. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می‌کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.
 
6- مکمل منيزيم مصرف کنيد
بعضي از خانم‌ها به دليل کاهش منيزيم خون، دچار دردهاي پيش از دوره ماهانه (پریود )مي‌گردند. لذا توصيه مي‌شود، يک هفته قبل از پريود، شروع به مصرف روزانه 500 ميلي‌گرم منيزيم به علاوه 50 ميلي‌گرم ويتامين B6 کنيد که در کاهش درد و گرفتگي‌هاي زير شکم بسيار مفيد است (البته تحت نظر پزشک). 

7- فهرستي از غذاهاي حساسيت‌زا را براي خودتان تهيه کنيد
حتما تا حالا متوجه شده ايد که يک هفته قبل از پريود، به بعضي غذاها حساسيت و واکنش نشان مي‌دهيد که گاهي سبب تشديد ناراحتي شما در هنگام پریود تان مي‌گردند. لذا به شما توصيه مي‌کنيم تا فهرستي از اين غذاها را تهيه نموده و در دوره‌هاي بعدي، از مصرف آنها خودداري کنيد.

8- از تمرين‌هاي ورزشي و ذهني غافل نشويد
بر خلاف گذشته که توصيه به استراحت مي‌شد، در طب چيني انجام ورزش‌هاي بدني و ذهني آرام و در حد متوسط و سبک توصيه مي‌گردد (مانند ورزش‌هاي تايي‌چي، يوگا) که سبب مي‌شود تا شما در آرامش و تعادل بيشتري به سر بريد. 

9- مصرف نمک و کافئين را محدود کنيد
ممکن است شما نسبت به خوردن اين مواد ميل زيادي داشته باشد، اما بايد بدانيد که مصرف این مواد در زمان پريود در تشديد مشکلات شما بسيار موثرند و اگر واقعا نمي‌توانيد در برابر آنها مقاومت کنيد، حداقل مصرف متوسط و کمي ‌از آنها داشته باشيد. با مصرف نمک در این دور آب در بدن جمع می‌شود و پف می‌کنید. اگر نمک را چند روز قبل حذف کنید نفخ شما پایین می‌آید.

10- نفس عميق بکشيد
مواقعي که بسيار کلافه و مضطرب‌ايد، پنج بار از راه بيني نفس عميق به درون بکشيد و بيرون دهيد. خواهيد ديد که در تخفيف درد و علايم شما بسيار موثر است. این دوران چون بر اخلاق شما تأثیرگذار است برای راحتی خود و احساس آرامش کردن سعی کنید یوگا یا سایر تمرینات تنفسی را برای استراحت ذهن انجام دهید.

11- استفاده از داروي مسكن
از یک داروی مسکن OTC (بدون نیاز به نسخه) مثل ایبوپروفن ویا ناپروکسن استفاده کنید.

12- مالش آرام شكم
شکم خود را به آرامی بمالید تا عضلات آن شل شوند.
 

13- دوش آب گرم
دوش آب گرم بگیرید و یا یک پد گرم روی قسمت پایینی شکم یا کمرخود قرار دهید تا درد ناشی از انقباضات کاهش یابد. حمام گرم نه تنها به شما احساس خوبی می‌دهد، بلکه به تسکین درد قاعدگی هم کمک بسیاری می‌کند. همچنین شما همواره حالت آرامش پیدا می‌کنید و خوب می‌خوابید.


14- لباس‌های گشاد و نخی بپوشید
وقتی در این دوران هستید سبک لباس خود را عوض کنید. شلوار جین کشی و تی شرت تنگ نپوشید بلکه لباسهای گشاد را انتخاب کنید. اجازه بدهید بدن شما نفس بکشد، به خصوص معده نیاز به نفس دارد. سعی کنید با پوشیدن لباس‌های گشاد خودتان را راحت نگه‌دارید و بتوانیدبه راحتی حرکت کنید. در این دوران به مد اهمیت ندهید بلکه خود را راحت نگه‌دارید. لباس‌های شل تا حدودی مشکل شما را برطرف می‌کنند.

در طی دوران قاعدگی به بانوان و دختران عزیز توصیه می‌شود از لباس‌های زیر نخی و پنبه‌ای استفاده کنند، زیرا لباس زیر نخی، کمتر بوی نامطبوع می‌گیرد، هوا به راحتی از آن عبور می‌کند، درجه حرارت بدن را تعدیل می‌کند و شرایط راحتی را برای فعالیت‌های جسمانی فرد در این دوران فراهم می‌کند. لباس‌های زیر نخی و پنبه‌ای خود را زود به زود تعویض کنید و بشویید.

15- چرت زدن
الگوهای خواب تغییر خواهد کرد. در چنین مواردی شما هر لحظه خواب‌آلود هستید و می‌خواهید چرت بزنید. حتی اگر در محل کار باشید، می‌خواهید برای چند دقیقه هم که شده چشم را بسته نگه‌دارید.
 
16- اجتناب از مصرف نوارهای بهداشتی معطر
اگر استفاده از نوارهای بهداشتی معطر، منجر به سوزش ناحیه تناسلی شود، از مصرف آن‌ها اجتناب کنید، زیرا این دسته از وسایل بهداشتی، علاوه بر سوزش می‌توانند منجر به بروز عفونت شوند و بوهای نامطبوعی در آن قسمت ایجاد کنند.

17- مراجعه به پزشک متخصص زنان
اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود آیا به بیماری‌های عفونی و قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا هستید یا نه.

18- رعایت بهداشت
در طول عادت ماهانه، به محض این که نوار بهداشتی شما کثیف شد، آن را عوض کنید. در صورت عدم تعویض نوار بهداشتی برای مدت طولانی، اکسیژن‌رسانی کم می‌شود و شرایط برای رشدونمو باکتری‌ها در ناحیه تناسلی مهیا می‌شود. این باکتری‌های بیماری زا، وارد مهبل شده و مشکلات عفونی را برای شما ایجاد می‌کنند.
ناحیه تناسلی و بیرون واژن را حداقل روزی یک تا دو بار بشویید تا بوی نامطبوع حاصل از خونریزی قاعدگی، کاهش پیدا کند.
شستشوی بیرون ناحیه تناسلی، با آب و صابون‌های بهداشتی به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند. البته لازم به ذکر است که این کار باید به آرامی انجام بگیرد و پس از شستشو، منطقه تناسلی باید به وسیله دستمال بهداشتی خشک شود. باقی ماندن هر گونه رطوبت در منطقه تناسلی، زمینه را برای رشدونمو باکتری‌های بیماری زا و بروز عفونت فراهم می‌کند.
پس از پایان دوره قاعدگی، از صابون‌های بهداشتی برای شستن بیرون واژن خود استفاده کنید تا هر گونه آلودگی ناشی از خونریزی پاک شود و امکان بروز هر گونه عفونتی کاهش یابد.
خانم‌ها باید توجه داشته باشند که شستن و خشک کردن ناحیه واژن، باید از سمت جلو به عقب باشد. عکس این حرکت منجر به انتقال عفونت‌ها از ناحیه مقعد به سمت واژن می‌شود.
به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است و عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت و عوارضی مانند نازایی در آینده همراه باشد.
 
نکته- علل بوی نامطبوع در قاعدگی
- اگر فردی هستید که بوی ناشی از قاعدگی در شما بسیار شدید و تند است، ابتدا باید بدانید که به موقع نوار بهداشتی خود را عوض کنید. عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی باعث ایجاد بوی نامطبوع می‌شود.
- اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود آیا به بیماری‌های عفونی و قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا هستید یا نه.
- ابتلا به بیماری‌های منتقل شونده از راه تماس جنسی نیز ممکن است چنین علائمی داشته باشد که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
- یکی دیگر از مواردی که منجر به بوی تند و شدید در آن ناحیه می‌شود، ابتلا به سرطان ناحیه تناسلی می‌باشد که باز هم باید توسط پزشک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد.
- همچنین زنان مبتلا به دیابت ممکن است چنین علائمی همراه با قاعدگی خود داشته باشند.
- خانم‌هایی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند نیز ممکن است دچار بوی تند ناحیه اندام تناسلی شوند.




منابع:
های دکتر
نی نی سایت
تبیان
خانمانه
بیتوته

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...