جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۸
کد مطلب: 39047
۱

یک سال سیگاری بودن و نتایجش!

یک سال سیگاری بودن و نتایجش!
میگنا: برای بسیاری از افراد سیگاری، جدی گرفتن خطرات سیگار کشیدن دشوار است زیرا اغلب چندین سال می گذرد تا نشانه های دردناک آن مانند سرفه و تنگی نفس پدیدار شوند.

با این وجود، مطالعه ای جدید نشان داده است که کشیدن یک پاکت سیگار در روز به مدت یک سال می تواند به 150 جهش اضافی در ریه ها، و جهش های بیشتر در اندام های مهم دیگر در سراسر بدن منجر شود، حتی اگر فرد سیگاری احساس ناخوشی نداشته باشد.

به گزارش "ساینس دیلی"، پژوهشگران ارتباطی مستقیم بین تعداد سیگارهای کشیده شده در طول زندگی و تعداد جهش ها در DNA یک فرد سیگاری را نشان داده اند. پژوهشگران مکانیزم های مختلف که تنباکوی مصرف شده موحب جهش می شود را شناسایی کرده و به طور میانگین 150 جهش اضافی در هر سلول ریه پس از یک سال کشیدن یک پاکت سیگار در روز را محاسبه کرده اند.

بنابر گزارش اخیر موسسه ولکام تراست سانگر، کشیدن یک پاکت سیگار در روز به مدت یک سال به طور میانگین 97 جهش در هر سلول حنجره، 39 جهش در حلق، 23 جهش در دهان، 18 جهش در مثانه و شش جهش در کبد را نشان داده است.

این مطالعه چشم اندازی جدید از چگونگی شکل گیری سرطان به واسطه دود تنباکو را ارائه کرده است. تا پیش از این، شواهد اپیدمیولوژیک سیگار کشیدن را با سرطان پیوند می دادند اما اکنون ما می توانیم تغییرات مولکولی در DNA به واسطه سیگار کشیدن را مشاهده و کمیت آن را مشخص کنیم.

طی این مطالعه، پژوهشگران به تجزیه و تحلیل پنج هزار تومور پرداخته و نمونه های سرطان افراد سیگاری را با سرطان های افراد غیر سیگاری مقایسه کرده اند. از این طریق، آنها نشانه های خاص آسیب DNA را تنها در DNA افراد سیگاری مشاهده کردند.

آنها سپس به محاسبه چگونگی وقوع این جهش ها در انواع مختلف تومورها اقدام کردند. اگرچه بیشترین آسیب در اندام هایی که ارتباط مستقیم با تنباکو داشتند، مانند ریه مشاهده شد، اما دیگر قسمت های بدن نیز با آسیب غیر مستقیم در نتیجه سیگار کشیدن مواجه شده بودند. بر همین اساس، به نظر می رسد تنباکو به شیوه هایی پیچیده‌تر نسبت به آن چه تا پیش از تصور می شد موجب شکل گیری سرطان می شود.



عصر ايران
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين