کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بیمار سرطاني برای مداوا نیاز به عشق دارد

26 آبان 1395 ساعت 16:20

موسس خیریه سمر گفت: بیماری که با سرطان درگیر است برای مداوا نیاز به عشق دارد، کسی که این بیماری را می‌گیرد، می‌تواند در بهترین بیمارستان درمان جسمی‌اش را انجام دهد ولی وقتی عشق بدون قید و شرط نباشد، بی‌فایده است.


به گزارش ميگنا، «شهرزاد آیروم» مدیرعامل موسسه خیریه سمر به «برنا» گفت: این موسسه با هدف حمایت از بیماران مبتلا به سرطان سال86 در بخش روحی و روانی تاسیس شد ولی بعد از 3 سال احساس کردیم این کافی نیست و موسسه را به جامع کیفی تبدیل کردیم.

آیروم با تاکید بر حمایت روحی و روانی از مبتلایان بیماری سرطان تصریح کرد:  به اعتقاد من، کسی که بیماری سرطان دارد به 3 نوع درمان احتیاج دارد؛ درمان ذهنی، درمان روحی روانی و درمان جسمی. حمایت از بیمار مبتلا به سرطان باید حمایت کیفی باشد چون اثربخشی حمایت کیفی بسیار مهم است. یعنی شخصی که به این بیماری مبتلاست و حداقل به 6 دوره هزینه دارو احتیاج دارد، اگر یک دوره از هزینه را بتواند پرداخت کند ولی دوره دوم را نتواند بپردازد و موسسه‌های خیریه به آنها بگویند که سقف برای پرداخت داریم در نتیجه بیمار نمی‌تواند هزینه درمان خود را به طور کامل در دوره‌های بعدی درمانش تامین کند و دوباره بیماری‌اش بازمی‌گردد. بنابراین اگر می‌خواهیم حمایت اثربخشی از بیماران سرطانی بکنیم باید حمایت کیفی از آنها داشته باشیم.

موسس خیریه سمر افزود: ما از مراجعه‌کنندگان خود، نام بیمار را به کار نمی‌بریم و از سلامت‌جو برای آنها استفاده می‌کنیم. این سلامت‌جویان وقتی وارد خانه امید یعنی مکانی که بیماران هستند، می‌شوند درعرض یک هفته 3 استعلام از آنها گرفته می‌شود، استعلام سطح سلامتی روانی توسط روانشناس، استعلام از وضعیت معیشتی بیمار و استعلام وضعیت جسمی بر اساس نامه‌ای که از دکتر مربوطه‌اش می‌گیرد. بعد از گرفتن این استعلام‌ها، 2کمیسیون روان‌درمانی و کمیسیون حمایتی تشکیل می‌شود.

آیروم ادامه داد: در کمیسیون روان‌درمانی موسسه، برنامه روان‌درمانی به مدت 6 ماه توسط پزشکان موسسه طراحی و اجرا می‌شود. در کمیسیون حمایتی هم یک برنامه حمایتی برای تامین نیازهای اولیه بیمار در نظرگرفته می‌شود، همچون مشکل مسکن و مشکل معیشت بیمار و خانواده‌‍‌اش که باید برطرف شود تا بیمار بتواند به سلامت روانی دست یابد. در این کمیسیون حمایتی موسسه تقبل می‌کند به مدت 6 ماه هزینه‌های دارو، مستمری و بن رفاه به بیمار داده شود.

مدیر عامل موسسه سمر با بیان اینکه با کمک خیرین در نظر داریم پرداخت مستمری و بن رفاه را تا یکسال ادامه دهیم، افزود: 6 ماه اول بیمار به روان‌درمانی می‌رسد و در 6 ماه دوم بیماران توانمند شده و از موسسه خارج می‌شوند. یعنی بیمار بعد از یک‌سال که از موسسه خارج می‌شود، سلامتی جسمی و سلامتی روانی‌اش را بدست آورده و یک کارآفرین شده تا بتواند خود را تامین کند. درواقع ما در 6 ماه اول به بیماران ماهی می‌دهیم ولی در 6 ماه دوم که بیمار سلامتی‌اش را بدست آورده، به او ماهیگیری یاد می‌دهیم.

آیروم ادامه داد: تاکنون حدود 3هزار و 500 بیمار را از سال 86 به شکل کیفی تحت پوشش موسسه سمر قرار گرفته‌اند. سال گذشته هم 800نفر پذیرش کردیم که به 600 نفر خدمات جامع کیفی ارایه دادیم.

او با بیان اینکه حامیان موسسه ما همه مردمی هستند، تصریح کرد: ما در عرض 3 سال زیرساخت این موسسه را از شکل هیاتی به شکل سازمانی درآوردیم و از یکی از موسسه‌های بین‌المللی که یکی از وظایفش ممیزی خیریه‌ها در کشورها است، سال گذشته خواستیم که این موسسه را ممیزی کنند که موسسه ما بالاترین رتبه خیریه‌ها در کل ایران را کسب کرد. در واقع تنها خیریه‌ای بودیم که در اولین ممیزی با رتبه 72 مطرح شدیم و این موسسه مدت یکسال است که الزامات «اس پی اس» را در تمام واحدهایش جاری و اجرا می‌کند.

مدیرعامل موسسه خیریه سمر درباره چگونگی تهیه دارو برای بیماران توضیح داد: ما با 4 داروخانه برای ارایه داروی رایگان به بیماران قرارداد داریم و بیماران کم‌بضاعت از سوی بیمارستان‌های دولتی و داروخانه‌ها به ما معرفی می‌شوند و حتی فرزندان سمر که در گذشته در این موسسه مداوا شده‌اند، بیماران دیگری را به این موسسه معرفی می‌کنند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن مواجهیم داروهای گران قیمت است و قیمت داروها چه برای بیمار و چه موسسه‌ای که از بیمار حمایت می‌کند، بسیار بالا است و فشار زیادی را به موسسه وارد می‌کند، به خصوص برای تهیه داروهای تک‌نسخه‌ای که  تهیه‌اش تحت پوشش بیمه نیست و به سختی پیدا می‌شود و قیمت بسیار بالایی دارد. مسئولان اگر بتوانند فکری برای این موضوع بکنند، خیلی خوب است. اکنون بحث ما این است که مسئولان دولتی داروها را بیمه کرده‌اند ولی باید کنترلی روی دکترهای آنفولوژیست باشد که اگر بیماری با داروی مشابه ایرانی می‌تواند درمان شود از این داروها استفاده کند. کسی که این بیماری را می‌گیرد، می‌خواهد تحت هر شرایطی درمان شود و وقتی دارو قیمتش بالا باشد، طبیعتا مشکل پیدا می‌کند.

شهرزاد آیروم تاکید کرد: به عنوان کسی که خودم سالها با این بیماری درگیر بوده‌ام، اعتقاد دارم؛ بیماری که با سرطان درگیر است برای مداوا نیاز به عشق دارد، کسی که این بیماری را می‌گیرد، می‌تواند در بهترین بیمارستان درمان جسمی‌اش را انجام دهد ولی وقتی عشق بدون قید و شرط نباشد، بی‌فایده است. بنابراین در این موسسه، عشق بین ما و بیماران مثل رابطه مادر و فرزندی است و بعد از درمان ما آنها را به حال خود رها نمی‌کنیم.

مدیرعامل موسسه خیریه سمر با بیان اینکه مردم باید موسسه‌های خیریه را شناسایی کنند، اظهارکرد: مردم باید بدانند وقتی یک جوان 20 ساله کم بضاعت دچار بیماری سرطان می‌شود، کجا باید برود و چه اتفاقی برای وضعیت معیشتی خودش و خانواده‌اش می‌افتد. متاسفانه آمار افرادی که بالای 17 سال دچار سرطان می‌شوند، بسیار زیاد شده و با حمایت‌های مردمی بیشتر می‌توانیم از نظر کمی و کیفی خدمات بیشتری را به نیازمندان ارایه دهیم. 

-

نویسنده: مهرنوش محمدزاده


کد مطلب: 39142

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39142/بیمار-سرطاني-مداوا-نیاز-عشق

میگنا
  https://www.migna.ir