جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۵ / ۲۳:۵۸
کد مطلب: 39154
۰

ارتقای 2 پله ای فارسی در میان زبان های علمی دنیا

ارتقای 2 پله ای فارسی در میان زبان های علمی دنیا
به گزارش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی اظهار داشت: هر چند زبان مقالات بخش اعظم مجلاتی که در پایگاه های استنادی اسکوپوس و آی.اس.آی نمایه سازی می شوند انگلیسی است، اما مجلات سایر زبان ها نیز در این پایگاه ها ثبت می شوند.
وی ادامه داد: بر اساس همین قاعده نیازی نیست که متن مقاله به زبان انگلیسی منتشر شود بلکه مجلات سایر زبان ها، برای هر مقاله علاوه بر زبان اصلی بایستی اطلاعات عنوان مقاله، چکیده، منابع و نویسندگان به زبان انگیسی نیز ارائه دهند.
دهقانی با یادآوری اینکه پایگاه های استنادی، زبان متن مقاله را مشخص می کنند، گفت: برای استفاده از متن مقالات هر زبان تسلط به آن لازم است و درمورد مجلات دو زبانه، مقالات هر زبان در طبقه مخصوص خود قرار می گیرند به این ترتیب پایگاه های استنادی با دقت زبان هر مقاله در هر مجله را ثبت می کنند.
وی گفت: براساس اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس، در سال 2015 حدود 92 درصد علم دنیا به زبان انگلیسی منتشر شده است، بعد از زبان انگلیسی زبان چینی قرار دارد که حدود 4 درصد از سهم دنیای نشر را به خود اختصاص داده است.
سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام خاطرنشان کرد: زبان های اسپانیایی، آلمانی و فرانسه هر کدام 1 درصد از نشر علم دنیا را به خود اختصاص داده اند، زبان ژاپنی حدود نیم درصد و زبانهای پرتغالی و روسی هر کدام حدود چهار دهم درصد از نشر علم دنیا را در اختیار دارند.
به گفته وی، در مرتبه بعد، زبان ایتالیایی قرار دارد که حدود 2دهم درصد از نشر علم دنیا را از آن خود کرده است و زبان های ترکی، لهستانی، کره ای، چکی و دانمارکی هر کدام حدود یک دهم درصد از علم دنیا را به خود اختصاص داده اند و حدود 6 صدم درصد از علم دنیا به زبان فارسی منتشر می شود.
دهقانی با بیان اینکه در سال 2009 رتبه زبان فارسی به عنوان زبان نشر علم در سطح بین المللی 30 بود، افزود: این رتبه در سال 2010 به 28 رسید، سپس در سال 2011 دوباره ارتقا یافته و به 24 رسید و درحالیکه در سال 2012 رتبه زبان فارسی 22 بود در سال های 2013 و 2014 این رتبه به 17 و در سال 2015 به 15ارتقا یافت.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تصریح کرد: سهم زبان فارسی از تولید علم دنیا طی سالهای اخیر به طور مرتب افزایش یافته است به این ترتیب که در خلال سال های 2005 تا 2009 سهم زبان فارسی از کل تولید علم دنیا حدود یک صدم درصد بود، این سهم در فاصله سال های 2010 تا 2012 به ترتیب به دو صدم درصد، سه صدم درصد و چهار صدم درصد رسید.
وی افزود: در سال 2013 مجددا سهم زبان فارسی در تولید علم دنیا افزایش یافته و به 6 صدم درصد رسید و در سال 2015 نیز همین رقم حفظ شد.
دهقانی درباره رتبه زبان فارسی در تولید علم دنیا در سال جاری میلادی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه اطلاعات سال 2016 کامل نشده است بنابراین نمی تواند مورد استناد قرار گیرد با این حال سهم زبان فارسی در حال حاضر هفت صدم درصد است.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد