کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه می توان همزمان با تحصیل، کار و ازدواج کرد؟

8 آذر 1395 ساعت 20:34

بسیاری از جوانان امروز با اندیشه پیشرفت و توسعه در انجام برخی کارها به طور همزمان (مثل تحصیل، اشتغال و ازدواج) دچار مشکل و سرگردانی هستند.


دیگر گذشت آن زمان که خانواده های پرجمعیت سنتی را تنها پدر سرپرستی می کرد و تامین هزینه ها بر عهده وی بود، امروزه حتی خانواده های کم جمعیت 3 الی 4 نفری هم همه با یکدیگر کار می کنند تا بلکه از عهده هزینه های زندگی برآیند و رفاهی دسته جمعی حاصل شود.
 
جوانان امروز دیگر مانند قدیم نمی توانند فقط یک کار (درس یا اشتغال) را برعهده گیرند. از این رو بیشتر جوانان چه دختر و چه پسر همه با فکر پیشرفت و رسیدن به ایده آل های خود شب و روز در کار و تلاش هستند تا بهترین نتیجه را در بازه زمانی محدود خود داشته باشند.
 
تحصیل در عین اشتغال و حتی گاهی هم ازدواج!
بدون شک هرکدام در جای خود مسئولیت سنگینی است و دختر یا پسر باید برای آنها برنامه ریزی کنند چرا که در غیراین صورت با مشکلات عدیده و حتی برخی اوقات بی انگیزگی و ناامیدی روبه رو می شود.
 
زندگی هایی که دیگر سنتی نیستند
مژگان نیکنام دکترای روانشناسی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه زندگی اجتماعی امروز چندبعدی شده، گفت: زندگی های امروز از حالت سنتی که مرد تنها مسئول تامین امور خارج ازمنزل و زن مسئول امور داخلی خانه باشد، خارج و مسئولیتهایی اجتماعی و شغلی هر دو نیز بیشتر شده است.
 
وی پیشرفت علم و دانش امروز را نیازمند معلومات بالا دانست و ادامه داد: معلومات بیشتر باعث می شود تا فرد الگوی زندگی به روز تری را برای خود برگزیند و فرد مجبور به حرکت در چندین بعد شود، درواقع به همین دلیل است که دیگر نمی توان زندگی سنتی را پیش گرفت.
 
شما محدود به زمان هستید
هرکسی باید بتواند مسائل فردی و زندگی شخصی خود را باهم تطبیق دهد، نیکنام در این باره اظهار داشت: مهمترین مسئله در رشد اجتماعی، تحصیل و شغل است، درواقع برای اینکه فرد بتواند پیشرفت اجتماعی داشته باشد باید بتواند موارد مختلف زندگی خود را باهم هماهنگ کند.
به گفته وی، البته گاهی در زندگی مسائلی وجود دارند که فرد به تنهایی قادر به انجام آنها نیست مثلا تحصیل همزمان با داشتن شغل و انجام امور داخلی و خارجی منزل به راحتی امکان ندارد.
 
هر فرد بیشتر از 24 ساعت زمان ندارد و کار بیشتر دلیل بر افزایش زمان نیست بنابراین باید در بازه زمانی مشخص تمام کارهای خود را مدیریت و مرتب کند. اگر قرار باشد فرد تمام وقت زندگی خود را وقف شغل یا علمش کند دیگر چندبعدی نگریستن معنا نخواهد داشت.
هرچند دانشمندان زیادی با وقف زندگی خود بر سریک موضوع به پیشرفتهای قابل تقدیری رسیدند اما این مسئله فقط با تک بعدی نگریستن اتفاق افتاده است.
 
یک تنه کارها را به دوش کشیدن خطاست 
وی با اشاره به مواردی که فرد به تنهایی قادر به انجام تمام کارهای خود نیست، عنوان کرد: وقتی فرد همزمان با تحصیل شاغل است و تصمیم به ازدواج می گیرد همسر باید در تمام موارد حمایتگر و پشتیبان باشد بخصوص در زمانی پای فرزند به میان می آید زن و مرد باید با تقسیم کار اوقات زندگی خود را مدیریت کنند و پیش ببرند.
 
نیکنام با بیان اینکه در خانواده حمایتگری زن و شوهر نسبت به یکدیگر بسیار مهم است، افزود: بدون شک اگر در این مسیر حمایتی از جانب همسر نباشد و تمامی کارها به دوش یک نفر گذاشته شود مسائل منفی و مشکلات مختلفی مثل انتقال آموزش های اشتباه به فرزندان به وجود می آید و ادامه راه را سخت می کند.
وقتی زمانهای بیهوده کارساز می شوند 
این دکترای روانشناسی درباره مدیریت زمان بعنوان عامل مهمی در برنامه ریزیها عنوان کرد: اگر به 24 ساعت زندگی خود نگاهی بیندازید بدون شک اوقاتی را می یابید که بیهوده تلف شده اند و به بی لذتی و بلاتکلیفی گذشته اند، اگر تمامی این فرصت ها را (البته بدون زمان هایی که به آرامش و استراحت ذهنی اختصاص داده اید) جمع آوری و فشرده کنید، می توانید در آن زمانها اندکی از کارهای مهم خود را پیش برده و از انجامشان لذت ببرید.
به گفته وی، مدیریت زمان برای افراد چند بعدی با مسئولیتهای زیاد بسیار مهم است و تنها در این صورت می توانند کارهای خود را با هماهنگی سامان بخشند.
 
مسئولیتها را نباید روی هم انبار کرد
نیکنام بیان کرد: البته تمامی افراد باید بدانند که مسئولیت بیش از حد پذیرفتن هم درست نیست و اگر قرار باشد هرکسی بیش از توان و ظرفیت خود (توان فیزیکی و توان ذهنی) مسئولیتهایی را بپذیرد نه تنها مدیریت زمان را از دست می دهد بلکه به استرس، فشار کاری و پرخاشگری هم مبتلا می شود.
 
بنابراین اگر فردی در محدوده حساس شغلی یا زندگی خود قرار دارد باید به جای پذیرفتن تمام مسئولیتهای سنگین با برقراری تعادل و توازن اندکی از کارهای غیرضروری خود را کم و اوقات تلف شده را ساماندهی کند تا بار متناسبی از مسئولیتها را برعهده داشته باشد.
 
عذاب وجدان تا کی؟
شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در اوقات پرمشغله وقتی زمانی را به استراحت اختصاص می دهید در فکر عقب افتادن از کارها مدام عذاب وجدان دارید یا حتی اگر تنها یک یا دو مسئولیت را بپذیرید برای عقب افتادن از زندگی چنین حسی را تجربه می کنید اما چاره چیست؟
 
گاهی برخی افراد اوقات خود را تمام و کمال به کار اختصاص می دهند و درصورتی که اندکی از کارهایشان کم شود احساس عذاب وجدان دارند درحالیکه فرد با مدیریت زمان و اختصاص زمانهایی برای استراحت و کسب آرامش مطلق باید نیاز تجدید قوای خود را تامین کند تا بتواند در زمان کار نیرویی دوچندان را داشته باشد.
به گفته وی، این مسئله تنها با تمرین و آموزش مهارتهای مختلف میسر می شود.
 
با هنر مدیریت، بی دغدغه پیشرفت کنید
نیکنام با اشاره به لزوم فرهنگسازی یادآور شد: اگر دیدگاههای خود را تغییر دهیم و بدانیم که یک خانم موفق در جامعه می تواند همزمان مادر و خانم خانه داری موفق هم باشد (یا برای آقایان) بدون شک فراهم سازی زیرساختهای مناسب برای کسب موفقیتها فراهم و انگیزه در جهت مدیریت زمان و برقرای تعادل و توازن مسئولیتها دوچندان می شود.
بنابراین از آنجاکه شرایط امروز جامعه ما ایجاب می کند، افراد مسئولیتهای مختلفی را داشته باشند پس مسئله مهم، هنر مدیریت مسئولیتها و وظایف است که اگر هر فرد بتواند با اطلاع از تکنیکهای خاص و به درستی آنها را رعایت کند (که نه بیش از حد به خود فشار آورد و نه با نقص موجود از برخی برنامه های جا بماند) خیلی راحت می تواند برنامه خوبی را برای پیشرفت داشته باشد و درواقع سخت ترین مراحل زندگی که تحصیل همزمان با کار و ازدواج است را به راحتی پشت سر گذارد.
-
لینک ورود به کانال میگنا
 


کد مطلب: 39261

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39261/چگونه-می-توان-همزمان-تحصیل-کار-ازدواج

میگنا
  https://www.migna.ir