جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۹
کد مطلب: 39346
۱

۱۰ مسئله بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶

۱۰ مسئله بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۶
بهداشت روان
مرگ و میر کودکان ، ایدز و مرگ و میرمادران، این قبیل مسائل و تعداد انگشت شماری از مسائل دیگر در کانون توجه بهداشت جهانی برای سال ۲۰۱۶ میلادی قرار گرفته است. اما آنچه در مورد افسردگی، اختلال استرس پس از ضربه، زوال عقل ، سوء مصرف مواد و دیگر چالش های بهداشت روانی مهم و درخور توجه است، این مساله است که آیا کشورها با درآمد زیاد و درآمد کم به طور یکسان تحت تاثیراین مشکل قرار می گیرند؟
مقامات سازمان بهداشت جهانی می گویند:” سلامت و رفاه روانی عبارت است از توانایی فردی و جمعی ما به عنوان انسان برای فکر کردن، هیجان به خرج دادن ، تعامل داشتن با دیگران، امرار معاش و لذت بردن از زندگی. ”
اتیوپی تنها کشوری است که به تمرکز بر خدمات سلامت روانی در سال ۲۰۱۴ میلادی پرداخته است. این کشور تمرکز بر خدمات سلامت روانی را برای اولین بار به کارکنان بهداشت در زندان به عنوان وسیله ای برای کاهش نا آرامی های مدنی و بی ثباتی اقتصادی آموزش داد؛ اما حادثه شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ میلادی و ادامه این ویروس در سال ۲۰۱۵ میلادی فقط نیازهای بهداشت روانی را فوری تر و نیاز به کارگران آموزش دیده خدمات اجتماعی، روانپزشک و سایر کارکنان بهداشتی را ضروری تر کرد، خوشبختانه این ویروس در سال ۲۰۱۶ تحت کنترل درآمده است.

سرطان
بزرگترین مطالعه ای که در رابطه با سرطان تاکنون منتشر شده است، نشان می دهد که در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط سرطان بیشتر از ویروس ایدز، مالاریا و سل افراد را می کشد.
سرطان و دیگر بیماری های غیر مسری مستحق تمام توجه و منابع در سال ۲۰۱۵ میلادی نیستند، چرا که ابولا به احتمال زیاد سهم کثیری از سرمایه های درمانی را در این سال به خود اختصاص می دهد و به یک چالش رو به رشد برای همه ما، از جمله بهورزان در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.
عوامل افزایش دهنده سرطان:
– دخانیات: مصرف دخانیات در ایجاد سرطان در مجاری تنفسی نقش اساسی دارد.
– پرتوها: پرتوهای فرابنفش خورشید موجب سرطان‌هایی چون سرطان پوست می‌شوند.
– مواد غذایی: مصرف الکل در ابتلا به سرطان‌های دهان، حنجره، مری و سرطان کبد موثر است.
– عفونت‌های ویروسی: سرطان گردن رحم به علت عفونت‌های ویروسی بروز می‌کند.

 

ایدز؛ پایان یا بازگشت
سازمان ملل متحد: “اگر جهان به سرعت در حال کند کردن شیوع ایدز در پنج سال آینده نباشد، این بیماری همه گیر است و به احتمال زیاد به یک نرخ بالاتر از میزان امروز از عفونت های جدید اچ آی وی خواهیم رسید. ”
این امر به این علت است که نیمی از ۳۵ میلیون نفری که با ویروس ایدز زندگی می کنند، حتی نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند به طوری که آن ها نمی دانند در معرض خطر انتقال این ویروس به دیگران هستند. امسال اولین سالی است که یک استراتژی جهانی برای جلوگیری از مرگ و میر ۲۱ میلیون نفر در بیش از ۱۵ سال آینده طراحی شده است.

تنظیم خانواده
دکتر ژاکوب استین، مشاور ارشد پزشکی می گوید:”از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ میلادی یعنی در طول یک سال؛ تعداد زیادی از زنان و دختران از روش های مدرن پیشگیری از بارداری استفاده کردند و این رقم پیشرفت ۸٫۴ میلیون نفر بود. این پیشرفت بسیار عالی و دلگرم کننده است، اما ما می توانیم این پیشرفت را بیشتر کنیم.”
مشارکت جهانی به تنظیم خانواده به طور گسترده ای در دسترس است.در حال حاضر نتایج شگفت انگیزی در دسترس است که از ۷۷ میلیون بارداری ناخواسته جهانی جلوگیری شده است. کشور سنگال در این زمینه پیشرفت فراوانی کرده است. این نوع از پیشرفت ممکن است در همه جا رخ دهد.
چند نکته درباره تنظیم خانواده
– تنظیم خانواده اجازه می دهد تا افراد و زوجین به پیش بینی و رسیدن به عدد مورد نظر خود از تعداد کودکان و فاصله و زمان تولد آنان برسند که این امر از طریق استفاده از روش های پیشگیری از بارداری و درمان باروری ناخواسته به دست می آید.
– تنظیم خانواده به پیشگیری از حاملگی‌ پرخطر گفته می شود. حاملگی های پرخطر عبارتند از حاملگی‌های برنامه‌ریزی نشده که موجب سقط‌ها غیرقانونی و پر خطر می شود.
– هدف از برنامهٔ تنظیم خانواده، تواناسازی زوجین به تصمیم‌گیری آزادانه و آگاهانه در مورد تعداد فرزندان، فاصله‌گذاری بین آنها و برخورداری وسایل لازم برای رسیدن به این هدف است.

تکنولوژی موبایل
تکنولوژی تلفن همراه دارای قدرت برای انتقال مراقبت های بهداشتی است. برای مثال در سال ۲۰۱۴ میلادی لیبریا، کشوری در غرب افریقا با استفاده از یک تکنولوژی تلفن همراه اجازه داد تا وزارت بهداشت اطلاعات حساس را به تلفن های همراه کارکنان بهداشت ارسال کند.
کارکنان بهداشتی می توانند برای ارسال اطلاعات حساس به مقامات وزارت و به یکی دیگراز این تکنولوژی استفاده کنند. در سال ۲۰۱۶، این تکنولوژی به کشورهای دیگر برای مبارزه بابیماری های خطرناک کمک خواهد کرد.
سیستم های مراقبت های بهداشتی به تدریج در حال حرکت به سمت مدل های جدید از مراقبت مبتنی بر فرآیندهای نوین است. افرادی که به این تکنولوژی دسترسی دارند، می توانند از ویژگی ها و اطلاعات بیش از ۸۰۰ بیماری آگاه شوند. دانشنامه کامل پزشکی، بسیاری از نمودارها، تصاویر، اطلاعات دارویی، اخبار، فرهنگ لغت پزشکی و یک موتور جستجوی قدرتمند به افراد این امکان را می دهد که با بیماری های مختلف آشنا شوند.

امنیت و نظارت بر بهداشت جهانی
در سال ۲۰۱۶ میلادی پیگیری برای جلوگیری از بیماری های واگیردار ادامه خواهد داشت. ایجاد قوانین و سیاست هایی که تقویت سیستم های بهداشتی را بهتر کند و در نهایت یک جهان سالم تر و امن تر بسازد، ضروری است.

جنگ و ناآرامی
جنگ، ناآرامی های مدنی و اقدامات تروریستی می تواند مانع و یا حتی پیشرفت در تمام جنبه‌های توسعه جهانی، از جمله بهداشت، آموزش، و برابری جنسیتی باشد.
در سال ۲۰۱۶ میلادی، جامعه بین المللی در تلاش است تا برای حل درگیری‌های جنگی چاره ای بیاندیشد و از تخریب بیمارستان ها و از بین بردن کارکنان بهداشت در خشونت های جنگی جلوگیری کند. در سال گذشته در قطعنامه مهمی، سازمان ملل متحد برای حفاظت از کارکنان بهداشت تلاش بسیار کرده است.
چند نکته درباره تاثیر جنگ بر سلامتی:
آسیب های روانی جنگ ها برای کودکان بسیار گسترده است خواه این امر نتیجه تخریب ساختمان ها و وسایل زندگی بر اثر جنگ باشد، خواه نتیجه کشته شدن والدین یا اعضای خانواده در برابر چشمان آنها باشد یا نتیجه زخمی و مجروح شدن در جریان جنگ.
در تصاویر تلویزیونی هر روز شاهد خشونت علیه کودکان در جنگ ها هستیم، ولی تخریبی که جنگ ها روی ذهن کودکان می گذارد پیامدهای شدید و طولانی دارد.

اهداف جدید توسعه پایدار
در سال ۲۰۱۶ میلادی هدف رسیدن به اهداف توسعه هزاره، که به پیشرفت های گسترده در سراسر جهان در حوزه سلامت و رفاه در ۲۵ سال منجر می شود خواهد بود. در حال حاضر رهبران جهانی مجموعه ای جدید از اهداف برای اهداف توسعه پایدار ارائه داده اند. این اهداف جدید می تواند کشورها را در مسیر یکی از اهداف جاه طلبانه جامعه بین المللی متحد کند. تمرکز بیشتر این اهداف بر نیروی کار بهداشت جهانی است.
از سال ۲۰۱۶ کشورها با به رسمیت شناختن هدف های توسعه هزاره، پنج تغییر جهت را در این اهداف در نظر گرفته اند:
– پایان دادن به فقر شدید
– ساختن آینده بر اساس توسعه پایدار
– متحول کردن اقتصاد برای مشاغل و رشد دربرگیرنده
– ایجاد روحیه جدید همکاری
– ایجاد صلح و نهادهای موثر، پاسخگو و باز برای همگان

سیستم های بهداشتی مردم محور
ابولا شاید بیش از هر بحران در حافظه مردم در نظام سلامت درخشیده و مرکز توجه بوده است. هر جامعه ای برای داشتن یک نظام سلامت به مراقبت های بهداشتی و نه فقط به پزشکان، آمار و ارقام پزشکی، کارشناسان بهداشتی و خدمات مراقبت های بهداشتی نیازمند است.

ترجمه: روشنک مشتاق
وقايع استان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد