جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ / ۱۳:۰۶
کد مطلب: 39374
۱
۴
نامه شماره 8612/ ن ر

درخواست توقف انتقال رشته های مرتبط با سلامت به وزارت بهداشت

درخواست توقف انتقال رشته های مرتبط با سلامت به وزارت بهداشت
به گزارش میگنا متن نامه دكتر عباسعلي اللهياري به رئيس جمهور بشرح ذيل است:

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی
رییس محترم جمهوری اسلامی ایران و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام و تحیت
ضمن تقدیر از زحمات حضرتعالی و تمامی دولت‌مردان دولت تدبیر و امید که در چهار سال گذشته، با اهمیت به حوزه سلامت روان در برنامه‌های دولت، موجبات دلگرمی جامعه عظیم علمی و فرهیخته روان‌شناسان و مشاوران کشور را فراهم نمودید؛ به استحضار می‌رسانم اینجانب به نمایندگی از جامعه روان‌شناسان و مشاوران کشور در نامه شماره 8612/ ن ر ، مورخ 95/4/6 که در 6 صفحه و 12 ماده و بصورت علمی و کارشناسی تهیه و تنظیم شده بود خواستار لغو موضوع انتقال رشته‌های مرتبط با سلامت از وزرات علوم به وزارت بهداشت گردیدم که متأسفانه نامه اینجانب به عنوان نماینده جامعه عظیم روان‌شناسان و مشاوران بی‌جواب ماند و حال بعد از گذشت 5 ماه، مجدداً شاهد از سرگیری و ادامه این بحث در محافل گوناگون علمی و دانشگاهی کشور هستیم.

جناب آقای دکتر روحانی، همانطور که در نامه فوق الذکر به استحضار رساندم این موضوع یک اقدام غیر کارشناسانه وغیر تخصصی است که می بایستی توسط هیأتی کارشناسی و با حضور کارشناسان سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره مورد بحث و بررسی قرار گیرد که نه تنها توجهی به این امر نشده، بلکه شنیده‌ها حاکی از این است که در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان وزارت علوم و بهداشت و با حضور بعضی از غیرمتخصصین این حوزه برگزار گردیده است تصمیماتی گرفته شده که نشر آنها سبب ایجاد موجی از خشم، نگرانی و اعتراضات گسترده جامعه روان‌شناسان و مشاوران کشور با بیش از 200000 نفر عضو در سراسر کشور گردیده است.

استاد ارجمند و بزرگوار جناب آقای دکتر روحانی، همانطور که واقفید در این برهه زمانی حساس، نظام و دولت جمهوری اسلامی ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش و همکاری آحاد جامعه در تحقق اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌باشد که با چنین اقدامات نسنجیده، غیر تخصصی و غیر کارشناسی موجبات برهم زدن این آرامش و یکپارچگی میان دولت و جامعه روان‌شناسان و مشاوران کشور فراهم می‌گردد که مسلماً عواقب ناشی از این اقدامات عجولانه و غیر کارشناسانه متوجه مسببان این امر خواهد بود .

لذا از حضرتعالی تقاضا دارم ضمن بررسی و مطالعه مجدد نامه شماره 8612/ ن ر، مورخ 95/4/6 و به جهت جلوگیری از جریحه‌دار شدن احساسات جامعه روان‌شناسان و مشاوران کشور که الحق و الانصاف جزو متولیان اصلی نظام سلامت روان کشور بوده و همواره بعنوان یکی از ارکان سلامت و بهداشت خانواده ها، در جهت کاهش اختلالات روانی و ارتقاء سطح کیفیت زندگی ایرانی اسلامی نقش بسزایی داشته‌اند، دستور فرمایید تا ضمن توقف هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص انتقال رشته‌های مرتبط با سلامت به وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جلسه‌ای با حضور متخصصان و کارشناسان این سازمان که همگی از چهره‌های سرشناس علمی و دانشگاهی و اساتید نخبه این مرز و بوم محسوب می‌گردند و با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل گردد تا تصمیم‌گیری لازم، علمی و کارشناسانه در این خصوص صورت پذیرد.
قبلاً ضمن تشکر از بذل عنایات حضرتعالی و همه همکارانتان در دولت تدبیر و امید، توفیقات روز افزون شما را تحت زعامت ولی امر مسلمین جهان حضرت آیت الله امام خامنه‌ای(مدظله العالی) از خداوند منان خواستارم.
دکتر عباسعلی اللهیاری

رونوشت:
-برادر ارجمند جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استحضار و دستور لازم
-برادر ارجمند جناب جناب آقای دکتر فرهادی وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری جهت استحضار و دستور لازم
@mignachannel
مرجع : سازمان نظام روان شناسي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

امیر
Romania
باعث خشوقتیست که جناب آقای اللهیاری شده اند وارث بلا منازع و در عین حال قانونی سازمان نظام روانشناسی، البته به نحوی دموکراتیک. ریاست جمهوری محدودیت احراز مقام به دو نوبت حداکثری دارد ولی ظاهرا منصب ریاست سازمان نظام روانشناسی خیر؟!

متاسفانه کسی نیست به این حضرتعالی بگوید که شما بر چه اصل و اساسی به روانشناس عمومی مجوز رواندرمانی و یا مشاوره می دهید!!! پس لزوم تفکیک مسئولیت در روانشناس بالینی، روانشناس تربیتی و رشته مشاوره در سراسر دنیا یک شوخی بیش نیست وقتی جنابعالی وظایف این سه رده را به روانشناسان عمومی محول می کنید که بدون مسئولیت و رسالت و آموزش عملی-بالینی-آکادمیکِ مشاوره ای و یا روان درمانی هستند.
در ضمن، شما و سازمان شما در بهترین حالت مجاز به مداخله در امور صنفی هستید نه مداخله در جزییات آموزش آکادمیک وزارتخانه ها که در صلاحیت جنابعالی و سازمان مطبوعه تان نیست.
دوستان روانشناس بدانند که این انتقال بجای رشته روانشناسی کلینیکی (بالینی) Clinical Psychology نه به عنوان رشته علوم انسانی Humanities بلکه به عنوان رشته علوم بهداشت و درمان Health Sciences به وزارت بهداشت و درمان که مبتنی بر اصول استاندارد جهانی آموزش این رشته و متناسب با رسالت و ماموریت کلینیکی این رشته است خبری خوب می باشد که نتیجه آن حداقل جلوگیری از نابسامانی فعلی در امر مداخلات درمانی و حتی مشاوره ایست. همچنین، ارتقای آموزشِ مبتنی برعمل به واسطه امکانات بسیار گسترده وزارت بهداشت را در پی خواهد داشت. همچنین این انتقال یا بازگشت، موجب فراهم نمودن شرایط لازم و کافی برای تخصیص بیمه درمانی برای رواندرمانی برای روانشناسی بالینی و بیماران مظلوم که تحت فشار مخارج کمرشکن درمانی اند می شود و نیز تسری این بیمه جهت مشاوره برای رشته مشاوره و روانشناسی سلامت و نیز روانشناسی تربیتی امکانپذیر خواهد شد؛ همانگونه که در اکثر مناطق مترقی جهان که از نظر بیمه خدمات اجتماعی پیشرفته اند رایج است.
فارغ از تمام منافع این حرکت صحیح وزیر بهداشت، بر جامعه مشاور و رواندرمانگر پوشیده نیست که حفظ وضعیت فعلی منجر به تداوم یکه تازی عده ای معدود با منافعی مشکوک خواهدشد و در عین الحال منتج به قبضه شدن رواندرمانی و مشاوره روانی به دست روانپزشکان مبتنی بر دفتر بیمه که مفید برای مراجعین هم هست خواهد گردید. و جامعه ایران به کلیت روانشناسان پشت خواهد کرد نه بعلت فشار از بالا بلکه بعلت فرجام آموزش مبتنی بر کارِ علمی بسیار گسترده تر روانپزشکان داری فلوشیپ رواندرمانی و مشاوره در مقایسه با جامعه روانشناسی با آموزش حداقلی عملی در مراکز حداقلی. ملت در نهایت سلامت خود را فدای ماجراجویی های مشکوک چند مسئول روانشناسی نخواهد کرد و این یعنی پایان این رشته.
شیما
Iran, Islamic Republic of
بنده هم حرف ایشون رو تایید میکنم .در حال حاضر هیچ تفکیکی بین رشته های روانشناسی وجود ندارد 0 حتی روانشناسان بالینی به دلیل شیوه اموزش نامناسب کنونی و کار نکردن کلینیکی تجارب کافی درمانی رو ندارند در شرایطی که روانشناسان عمومی مجوز مشاوره و رواندرمانی میگیرند0انتقال این رشته به وزارت بهداشت یقینا اولین و مهمترین گام موثر در جهت ارتقای این رشته هست.
دکتر مهسا روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
شما خیلی دلت میخواسته پزشکی قبول بشی ولی نشدی .حالا میخوای بری زیر مجموعه وزارت بهداشت که بگی پزشکی هستی ولی واقعا نمیدونی این سراب که برای خودت درست کردی غیر از وردست شدن یک روانپزشک چیز دیگه ای نداره؟فکر کردی از خودت اختیاری خواهی داشت یا مثل پرستاران مظلوم مورد ظلم پزشکان قرار خواهی گرفت؟ اگر پزشکی دوست داری پزشکی بخون من به عنوان روانشناس بالینی دلم نمیخواد برم زیر دست کسی کار کنم .من درس خوندم و شغل مستقل میخوام نه زیر دست و دستیار و وردست شدن رو.من نمیخوام مثل پرستاری و مامایی وابسته به نظر پزشکها کار کنم.لطفا انقدر زیر هر موضوعی اینهمه حرف ننویس .
امیر
Iran, Islamic Republic of
جالب بود که در مورد تمایلاتتون بطور فرافکنانه اظهار نظر کردید.
گاهی ضدیت با امری نشانِ اشتیاق به آن موضوعست.
مشکل اینه که هنوز خیلیها که عنوان مدرک روانشناسی رو بهمراه دارن نمیدونن که این شیوه آموزشی روانشناسی بالینی که در بستر بیمارستان و درمانگاه انجام میشود یک سیستم جهانیست. و حتی نمیدونن که آغاز دوره‌ی آموزشی رشته روان‌شناسی بالینی در بیمارستان مادزلی و در سال ۱۹۴۶ شروع شده و در کلینیک تاویستوک و بیمارستان سلطنتی کرایتون دوره‌های آموزشی روان‌شناسی بالینی پا گرفته. در تمام جهان این رشته در کلینیک آموزش داده میشه نه صرفا پای تخته کلاس.
اگه اندکی اطلاعات در این زمینه در اختیار ببعضی بود، شاید خیلی ها دیگه مجبور نبودن فانتزیهاشون رو به واسطه یک میانجی پروجکت کنن.
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت