پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۸
کد مطلب: 39382
۱
مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده: تقویت حضورزنان درپارکهای علم وفناوری

وضعيت حضور زنان در دانشگاهها و مراكز علمي ايران

وضعيت حضور زنان در دانشگاهها و مراكز علمي ايران

میگنا: الهه حجازی در نشست زنان و عرصه پژوهش با اشاره به اینکه حوزه زنان در وزارت علوم چندان مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: در حال حاضر ۱۸ هزار و ۴۸۱ زن عضو هیات علمی وزارت علوم، وزارت بهداشت و پژوهشکده ها هستند که از این تعداد ۳۵۰ استاد زن،۱۴۰۴ دانشیار و ۸ هزار و ۳۵۲ استادیار زن هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲۴ درصد اعضای هیات علمی زن هستند، تاکید کرد: تعداد زنان در جایگاه هیات علمی تناسبی با تعداد دانشجویان و دانش آموختگان زن ندارد.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده ادامه داد: ۰.۶ درصد مقالات در رشته های علوم پزشکی و مهندسی توسط زنان انجام می شود و این در حالی است که مدیریت یک دانشگاه دولتی و سه موسسه غیرانتفاعی دختران بر عهده زنان است.

حجازی اضافه کرد: در حال حاضر ۶ مرکز پژوهشی زنان در کشور داریم و ۴۸ درصد تعداد دانشجویان دختر هستند.

وی با بیان اینکه تعداد دختران در مقطع کارشناسی از پسران بیشتر است، گفت: این نسبت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تغییر می کند. به طوری که تعداد دختران در مقطع دکتری کمتر است و ۳۷ درصد دانشجویان دکتری و ۳۵ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد زن هستند.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: ۵۳ درصد دانشجویان علوم انسانی، ۶۸ درصد دانشجویان علوم پایه، ۲۳ درصد دانشجویان فنی و مهندسی و ۵۲ درصد دانشجویان کشاورزی زن هستند.

حجازی تصریح کرد: به طور کلی ۵۷ درصد دانشجویان کل مقاطع و ۴۴ درصد دانش آموختگان کشور زن هستند.

وی تاکید کرد: با وجود تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان زن همچنان تعداد پژوهشگران و اعضای هیات علمی زن پایین است و تنها ۴ مجله تخصصی زنان داریم.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با تاکید بر لزوم تغییر در شرایط موجود گفت: باید با کمک اسناد بالادستی همچون سیاست‌های کلی خانواده و سیاست های انتقال مشارکت زنان در آموزش عالی شرایط حضور زنان به عنوان هیات علمی و پژوهشگر را تسهیل کنیم.

حجازی افزود: حضور زنان در پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان باید تقویت شود و همه امکانات علمی و آموزشی برای جذب نخبگان زن تجمیع شود.

وی اضافه کرد: در وزارت علوم در دوره جدید با ابلاغ وزیر علوم معرفی مشاوران امور زنان و خانواده برای دانشگاه های سطح یک و دو در حال انجام است و تاکنون ۲۰ دانشگاه مشاوران امور زنان و خانواده را معرفی کردند.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده تاکید کرد: با مشارکت امور زنان و خانواده دانشگاه ها بانک اطلاعاتی زنان در وزارت علوم تا پایان سال تهیه می شود تا آن را در برنامه ریزی ها استفاده کنیم.

حجازی همچنین از تشکیل شورای سیاستگذاری در وزارت علوم خبر داد و گفت: امیدواریم با همکاری تمامی همکاران اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.
@mignachannel
مهر

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.