پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۵۹
کد مطلب: 39405
۱
۴
در پی انتقال برخی گرایش‌های روان‌شناسی به وزارت بهداشت مطرح شد؛

ضرورت بررسی ملاک‌های کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک

ضرورت بررسی ملاک‌های کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک

میگنا- دکتر بیوک تاجری با بیان این‌که در مورد موافقت یا مخالفت با انتقال برخی گرایش‌های روان‌شناسی به وزارت بهداشت نظرات ارزنده‌ای ارائه شده است، در مورد تعیین ملاک‌ها و معیارهای دانشگاه و گروه آموزشی مجری برنامه آموزشی در جلسه کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت اظهار کرد: در جلسه مورد نظر ظاهرا امتیاز بالاتر از 400 به وزارت بهداشت و کمتر از 100 امتیاز وزارت علوم کسب کرده و لذا رشته به وزارت بهداشت واگذار شده است.

وی با اشاره به امتیاز داده شده به هر یک از معیارهای مورد نظر کمیته رسیدگی به رشته‌های مشترک وزارت‌خانه‌های علوم و بهداشت جهت تعیین دانشگاه و گروه آموزشی مجری اصلی برگزاری برنامه گفت: «تمرکز مواد درسی (محتوای آموزشی)» از جمله این معیارها بوده که در مورد آن با در نظر گرفتن همپوشی بالای محتوای آموزشی دو وزارتخانه، قریب به اتفاق دروس رشته در حوزه روان‌شناسی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه تنها دو درس کلیات دارویی 1 واحدی و نوروسایکولوژی 2 واحدی (حتی اگر در حیطه پزشکی فرض کنیم)، مربوط به حوزه وزارت بهداشت است. پس در این معیار از 100 امتیاز ممکن، چطور امتیاز بسیار بالا به وزارت بهداشت داده شده است.

وی با اشاره به «تمرکز عرصه‌های اصلی آموزش علمی» بعنوان دومین معیار مورد نظر کمیته افزود: عرصه‌های آموزشی عملی برای این رشته شامل بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، فیلدهای بهداشتی، آزمایشگاه‌ها، کارخانجات صنعتی، کارگاه‌ها، مراکز، سازمان‌ها و تشکیلات تحقیقاتی و مدیریتی، فیلدهای اجتماعی و نظایر آن است. قریب به اتفاق مراجعین با مشکلات سازگاری و سرپایی مراجعه می‌کنند و صرفا بیمارستانی نیستند. سوال این است که صرفا بخاطر در اختیار داشتن مراکز بیمارستانی، چطور در این معیار امتیاز بسیار بالا به وزارت بهداشت داده شده است؟

عضو کمیسیون ملی خانواده خاطرنشان کرد: در معیار «جایگاه اصلی شغلی» نیز به فرض آشنایی در دوره تحصیلی و حضور در دوره آموزشی بیمارستان‌ها، لزوما روان‌شناس بالینی در مراکز بیمارستانی مشغول به کار نمی‌شود و در مراکز متعدد دیگر مانند مراکز مشاوره، سازمان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، تحقیقاتی و حوزه‌های اجتماعی و ... اشتغال پیدا می‌کند. مگر وزارت بهداشت توانایی جذب چند درصد فارغ‌التحصیلان را دارد.

دکتر تاجری با اشاره به معیار «صادر کننده مجوز کار و مرجع ناظر» خاطرنشان کرد: متولی این معیار سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره است و تا کنون وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در این حوزه ورود نداشته است و با نص صریح قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، در صورت ورود نیز تخلف بارز محسوب می‌شود. پس وزارت علوم امتیاز 100 و وزارت بهداشت امتیاز 0 کسب می‌کند.

وی تصریح کرد: در زمینه «مداخلات حرفه‌ای» نیز رویکرد روان‌شناختی مطرح (زیستی- روانی -اجتماعی - معنوی) است، نه زیستی؛ رویکرد زیستی یکی از رویکردهای درمانی است و با انواع رویکردهای درمانی روان‌شناختی روبه‌رو هستیم. نتیجه یک بعدی‌نگری در حوزه‌هایی مانند درمان اعتیاد بوضوح قابل مشاهده است و حتی در حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد دقت نظر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. ضمن اینکه از نظر فرهنگی و رویکرد دینی جامعه اسلامی، بعد دینی و معنوی نیز حتما باید در فرایند درمان لحاظ شود. چگونه وزارت بهداشت امتیاز بسیار بالا در این معیار کسب کرده است.

دکتر تاجری تاکید کرد: با در نظر گرفتن امتیازدهی به این معیارها می‌توان نتیجه گرفت که وزارت علوم امتیاز بسیار بالایی کسب می‌کند و امتیاز داده شده 70 در برابر 430، جای بحث فراوان دارد.

عضو هیات مدیره انجمن روان‌شناسی سلامت ایران در ادامه یادآور شد: یکی از دلایل حساسیت بحث محدودیت‌های روان‌درمانی برای روان‌شناسان است. این در حالی است که روان‌درمانی یکی از حوزه‌های اصلی فعالیت روان‌شناسان است، چطور ممکن است که فرد روان‌شناسی حداقل با 140 واحد دوره لیسانس و 32 واحد ارشد صلاحیت ندارد، اما پزشکی که دوره‌های روان‌درمانی را نزد روان‌شناسان آموخته و گواهی گرفته است، صلاحیت روان درمانی دارد؟

دکتر تاجری خاطرنشان کرد: در عین حال این موضوع مربوط به منافع ملی است و ابعادی اجتماعی نیز دارد، اگر اجماع متخصصین امر و منافع فارغ‌التحصیلان، انتقال به وزارت بهداشت را به نفع رشته روان‌شناسی به ویژه بالینی تشخیص دهند، نباید سوگیری داشت و از این مساله باید استقبال کرد.
كانال میگنا @mignachannel
منبع: ايسنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مریم
Romania
من ارشد بالینیم رو تو وزارت علوم با معدل بالا گرفتم. با هزارتا این در اون در زدن طرحم رو رفتم یه بیمارستان روانی.
وقتی تو درمانگاه روانشناسی یا بخشهای بیمارستان کار میکردم. فهمیدم که به ما خیانت شده. هیچی بلد نیستیم در مقایسه با روانشناسای فارغ الاحصیل وزارت بهداشتی یا حتی دانشجوهای سال اول تخصص روانپزشکی. وقتی به کادر درمانی میگی من روانشناسی رو از وزارت علوم گرفتم. یه پوزخند میزنن. از بس که وزارت علومیها ی روانشناسی از نظر کاری ضعیف و ناکارامدن بعلت فقدان صلاحیت اموزشی و بالینی
دکتر روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی شما در هیچ دانشگاهی تا خودتون نخواهید چیزی یاد نمیگیرید!!! باید دنبال علم باشید.ما خیلی پزشک نماهایی رو داریم که نه علم دارند و نه اخلاق.شمایی که فکر میکنید با پیوستن به وزارت بهداشت خیلی وضعیت شما بهتر میشود باید عرض کنم خیر شما در حد بهیار و پرستار و دستیار روانپزش خواهی شد.ضمن اینکه روانشناسی هیچ ربطی به درمانهای زیستی ندارد .اگر موج چهارم درمانهای روانشناختی رو در نظر بگیرید کلا مساله فردی دیگر مطرح نمیشود و به درمانهای فرافردی روی آورده است .من متوجه نمیشم روانشناسی چه ربطی به پزشکی دارد؟!!! شما که بدنبال تفاوت تحصیلتون هستید اگر چک لیست دروس و سیلابس دروس رو مطالعه بفرمایید میبینید تفاوت چندانی بین دروس مورد مطالعه بین دانشگاهای وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود ندارد.من برام مهم نیست چون هیات علمی هستم و شغلم و آینده ام در خطر نیست ولی شمایی که جوانید و آینده شغلیتون در خطر هست رو متوجه نمیشم مجذوب چه چیز وزارت بهداشت با هزاران پزشک عمومی بیکار شدید!!!!!!!!! اگر علاقه به وزارت بهداشت دارید پس به خیل عظیم روانشناسان دستیار روانپزشکان بیکار خوش آمدید
امیر
Iran, Islamic Republic of
از عمق بی اطلاعیتون میشه نتیجه گرفت که مدرک دکتری روانشناسی بالینی ندارین.
کسایی که تا الان مدرک روانشناسی بالینی گرفتن در ایران همه وزارت بهداشتی هستن و هنوز دوساله که وزارت علوم داعیه دکتری روانشناسی بالینی رو داره و بقیه کسا هم اگه از خارج خوندن مدرکشون مورد تایید وزارت بهداشت قرار دادن و گرنه مدرکشون فاقد ارزش گذاری بعنوان دکتری روانشناسی بالینی بوده که مجبور شدن برن وزارت علوم مدرک رجکت شده بعنوان بالینی رو به طرقی!!!!! تایید کنن.
هنوز متوجه نیستین که مشکل سیلابس درسا نیست
مشکل اصلی عدم آموزش در محل لازمه آموزش یعنی کلینیک هست.
اینو حتی یه دانشجوی ترم یک کارشناسی روانشناسی بالینی هم تو وزارت بهداشت می دونه!!!!؟؟؟
ش
Iran, Islamic Republic of
معلومه پوله زیادی تا الان توسط افراد سازمان نظام روانشناسی و دانشگاه های وزارت علوم کسب میشده. که این اساتید اینطوری به تب و تاب افتادن.
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.