سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ / ۲۳:۵۵
کد مطلب: 39411
۰
۳
مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهیدچمران عنوان کرد:

خطر انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت

خطر انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت
میگنا: مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: روانشناسی بالینی باید در وزارت علوم به فعالیت خود ادامه دهد زیرا با انتقال این رشته به وزارت بهداشت این خطر وجود دارد که دانشجویان به‌جای دیدگاه اجتماعی و فرهنگی نسبت به بیماری‌ها و اختلالات روانشناسی یک نگاه زیستی و دارویی پیدا کنند.

دکتر معصومه بساک‌نژاد اظهار کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز از سال 62 دانشجویان رشته روانشناسی بالینی مشغول به تحصیل هستند؛ ریشه اصلی روانشناسی فلسفه است و از گذشته جزو یکی از رشته‌های گروه علوم انسانی و زیر نظر وزارت علوم فعالیت کرده است.

رشته روانشناسی ابتدا با فلسفه آغاز می‌شود؛ سپس دانشجویان وارد حیطه علوم رفتاری و پس از آن در رشته‌های تخصصی افراد دوره‌های کارورزی یا بالینی را در مراکز درمانی و بیمارستان‌های روانپزشکی می‌گذرانند. در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر دروس تخصصی رشته روانشناسی بالینی، در حیطه روان‌درمانی است که ریشه‌های تخصصی روان‌درمانی نیز علوم مربوط به روانشناسی شخصیت و مکاتب روانشناسی است.

این عضو هیأت‌علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه در تمام دنیا روانشناسی بالینی زیرمجموعه علوم رفتاری و علوم انسانی است، گفت: این رشته اغلب در دانشکده‌های علوم اجتماعی یا دانشکده‌های علوم تدریس می‌شود. در برخی نقاط ایران رشته روانشناسی را به‌عنوان یک رشته تخصصی زیرمجموعه رشته‌های توانبخشی قرار داده‌اند اما مدرسان این رشته، خود زیر نظر وزارت علوم تحصیل کرده‌اند.

بساک‌نژاد تصریح کرد: این رشته می‌تواند به‌عنوان یک رشته بین‌رشته‌ای زیر نظر وزارت علوم باقی بماند و برای فعالیت‌های کارورزی از همکاری‌های مراکز درمانی استفاده کند تا نگرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص دانش بالینی فارغ‌التحصیلان این رشته برطرف شود، چراکه تصور می‌کنند اگر این رشته به وزارت بهداشت منتقل نشود، ممکن است دانشجویان آگاهی لازم از نظر اطلاعات روانپزشکی و بیماری را نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه شهید چمران اهواز هم دانشجوی کارشناسی و هم کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وجود دارد که تاکنون برای پنج واحد درسی این دانشجویان از مدرسان وزارت بهداشت دعوت می‌شد و تاکنون نیز مشکلی برای آموزش این دانشجویان وجود نداشته است. بیشتر دروس تخصصی این دانشجویان توسط روانشناسانی که زیر نظر وزارت علوم تحصیل کرده‌اند، تدریس می‌شود.

مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان اینکه انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت تنها یک احتمال است، گفت: تاکنون هیچ ابلاغی برای انتقال این رشته به وزارت بهداشت صادر نشده است. من هم ترجیح می‌دهم این رشته به همین ترتیب در وزارت علوم به فعالیت خود ادامه دهد.

بساک‌نژاد افزود: تحصیل دانشجویان در وزارت علوم می‌تواند مزیت‌هایی داشته باشد زیرا دانشجوی رشته روانشناسی بالینی یک ذهنیت رفتاری، انسانی و اجتماعی به بیماری‌ها و اختلالات روحی دارند و اگر این رشته از زیر نظر وزارت علوم خارج شود متأسفانه این خطر وجود دارد که حوزه بالینی از این ذهنیت رفتاری، اجتماعی و انسانی خارج شود.

وی ادامه داد: خطری که وجود دارد این است که فارغ‌التحصیلان این رشته نسبت به بیماری‌های روانی یک دید زیستی و داروشناسی داشته باشند؛ در حالی‌که در حال حاضر نسبت به بیماری‌ها دیدگاه‌های رفتاری، انسانی، اجتماعی و فرهنگی دارند. نباید به خاطر پنج واحد درسی این دیدگاه از بین برود بلکه به نظرم این رشته باید در وزارت علوم باقی بماند و با همکاری وزارت بهداشت به فعالیت خود ادامه دهد.
 
مرجع : خبرگزاری ایسنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

UGD
Iran, Islamic Republic of
احسنت بسیار عالی بود خانم دکتر به خوبی بیان کردند که ریشه روانشناسی فلسفه است
روانشناس بالینی
Romania
سلام عرض می کنم خدمت اساتیدم در گرایشهای عمومی و .... . کسانی که مسیر جدایی روانشناسی بالینی را پیگیری می کنند صرفا بیراهه می روند. این حرکت مانند اندیشه جدا کردن کودکی از مادرش است تا ایدئولژی باطلی را به او بیاموزند. غافل از اینکه رابطه انها رابطه مادر و کودک است.
اگر بخواهند حتی ما محدود کنند، قطعا قلمهای ما را نمی توانند کاری کنند.
انقدر بنویسیم تا اشکار شود که به ظاهر دلسوزان سلامت جامعه چه کسانی هستند. هنوز اثار سم زدایی سریع و تبلیغات تان هست.
بزودی نشان خواهیم داد
Ali
Iran, Islamic Republic of
آیا علنی هست که ریشه در فلسفه نداشته باشد؟آیا روانشناسی با فلسفه یکی است؟آیا وزارت علوم توانسته است از این رشته صیانت کند؟ تفاوت روانشناسی بالینی با دیگر رشته های روانشناسی چیست؟ آیا آیا روان شناسان غیر بالینی قیم روانشناسی بالینی هستند؟این دوستان تاکنون کجا بودند که فاجعه پذیرش و آموزش دانشجویان روانشناسی بالینی را مورد اعتراض قرار دهند؟ آیا این عزیزان یکبار هم سیلابس درسی دوره دکتری روانشناسی بالینی را دیده اند؟ آیا این دروس قابل تدریس بدون وجود مراکز درمانی اعم از درمانگاه و بیمارستان هست؟ اگر هست و تفاوتی بین روانشناسی بالینی و دیگر شاخه های روانشناسی وجود ندارد پس بیایید پسوند بالینی را حذف کنید.اما اگر تفاوتی وجود دارد چرا ارایه خدمات هم تخصصی نیست؟ چرا همکاری که حتی در طول دوره آموزشی خودش حتی یک مراجع را ندیده است و یک ساعت کار عملی نکرده به خودش اجازه می دهد به درمان اختلالات روانی شناختی بپردازد؟ آیا این هیاهو برای ادامه نابسامانی در آموزش و سو استفاده از عدم نظارت نیست؟
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...