سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۲
کد مطلب: 39429
۴
۱۹
عضو بُرد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت:

انتقال روانشناسی بالینی قطعی است/90 درصد مخالفین در این رشته تحصیل نکرده‌اند

انتقال روانشناسی بالینی قطعی است/90 درصد مخالفین در این رشته تحصیل نکرده‌اند
به گزارش میگنا دکتر بهروز دولت‌شاهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: موضوع انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم به بهداشت تیرماه امسال از سوی وزیر بهداشت در پی سیاست‌های کلان سلامت و قوانین بالادستی کشور مطرح شد که رییس‌جمهور ابتدا دستور به انتقال این رشته‌ها دادند، اما این دستور با مخالفت وزارت علوم مواجه شد. در نتیجه این تصمیم توسط کارگروهی علمی مورد بررسی قرار گرفت تا با قاطعیت بیشتری در این زمینه تصمیم‌گیری صورت بگیرد.


وی در ادامه تصریح کرد: انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به بهداشت یکی از رشته‌های مشترکی بود که در کارگروه علمی مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت. در نهایت بطور قطعی تصمیم گرفته شد که این رشته به وزارت بهداشت منتقل شود و این خبر توسط یکی از اعضای کمیته در رسانه‌ها منتشر شد و مخالفان و موافقان زیادی داشت.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت با تاکید بر این‌که بسیاری از روانشناسان بالینی موافق انتقال این رشته به وزارت علوم هستند، ‌تاکید کرد: بسیاری از مخالفین انتقال این رشته معمولا افراد غیر روانشناسی بالینی و اکثرا روانشناسانی هستند که به دلیل تعصبی که به وزارت علوم دارند، از انتقال این رشته ناخرسند هستند. این در حالی است که دانشجویان این رشته موافق این انتقال هستند.

دکتر دولت‌شاهی با بیان این‌که ظرفیت تربیت روانشناسان بالینی در وزارت بهداشت بیشتر از وزارت علوم است، گفت: اگر از لحاظ تاریخی نیز وضع انتقال این رشته را مورد بررسی قرار دهیم، باید گفت که اولین دوره روانشناسی بالینی در دوره کارشناسی ارشد در بیمارستان روزبه دانشکده پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، در صورتی که سایر رشته‌های روانشناسی در دانشکده ادبیات تدریس می‌شد، بنابراین قبل از انقلاب این رشته زیرمجموعه دانشکده پزشکی بود و اعضای هیات علمی این رشته نیز کاملا از سایر رشته‌های روانشناسی جدا بودند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که فیلد آموزشی رشته روانشناسی از همان ابتدا در دانشکده روانشناسی و بعد از انقلاب نیز در انستیتو روانشناسی تهران که تابع دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، وجود داشت؛ بنابراین تا آن زمان دانشگاه‌های وزارت علوم هیچ نقشی در تربیت دانشجویان رشته روانشناسی بالینی در سطح کارشناسی ارشد و دکتری نداشتند که به تدریج وزارت علوم این رشته را در دانشگاه خود راه‌اندازی کرد.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت یادآور شد: در حال حاضر 10 دانشگاه زیرمجموعه وزارت بهداشت دوره‌های کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی را در گرایش‌های مختلف مطالعات اعتیاد و غیره تربیت می‌کنند. بنابراین با توجه به اوضاع نابسامان این رشته، وزیر بهداشت درخواست کرد با انتقال، این رشته متولی خاصی داشته باشد و دانشجویان آموزش‌های باکیفیت دریافت کنند.

دکتر دولت‌شاهی به پیامدهای انتقال رشته رواشناسی بالینی به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: انتقال این رشته برای تامین سلامت جامعه بسیار با اهمیت است، چرا که دانشجویانی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی این رشته را آموزش می‌بینند، کیفیت آموزش آنها افزایش خواهد یافت و با توجه به این‌که نیاز است دانشجویان رشته روانشناسی بالینی بخشی از دوره‌های آموزشی خود را بصورت عملی در بیمارستان‌های آموزشی و کلینیک‌ها بگذرانند و این امکانات در وزارت علوم وجود ندارد، انتقال آن به وزارت بهداشت موجب ارتقای آموزش دانشجویان خواهد شد.

به گفته وی، در حال حاضر شاهد اوضاع نابسامان آموزش رشته روانشناسی بالینی در کشور هستیم که بی‌رویه دانشجو تربیت می‌شود. همچنین مرزهای صلاحیت حرفه‌ای در این حوزه مشخص نیست که این آسیب جدی به سلامت مردم وارد می‌کند و از طرف دیگر رشته روانشناسی در شاخه‌های دیگر بالینی دچار مشکل است و با انتقال این رشته به وزارت بهداشت این مشکلات رفع خواهد شد.

عضو برد تخصصی روانشناسی بالینی بهداشت در پایان با تاکید بر این‌که انتقال رشته روانشناسی بالینی به این وزارتخانه قطعی است، اظهار کرد: بیش از 90 درصد مخالفین انتقال رشته روانشناسی بالینی در این رشته تحصیل نکرده‌اند. بنابراین اعتراض آنها نمی‌تواند تصمیم گرفته شده در این زمینه را نقض کند. در آینده نزدیک این انتقال ابلاغ خواهد شد.
لینک ورود به کانال میگنا

 نظر شمـــا چیست؟

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

R
Iran, Islamic Republic of
درررروووود.کاش هرچه زودتر اعلام بشه که برای کنکور ۹۶ آماده باشیم
محمد
Romania
سلام و عرض ادب
انتقال رشته ی روان شناسی بالینی ب وزارت بهداشت مثل ایبن میمونه ک عضو مهمی از یک بدن انسان رو قطع کنیم مثل دست ها و یا پاهای یک انسان رو!!!
مردم به روان شناس ها در حال حاضر کمترین اعتماد رو دارن ماشاالله با این وضعیت بی اعتمادی ک در جامعه ی ایران بوجود اومده حال اگر رشته ی روان شناسی بالینی رو از روان شناسی دور کنیم و از جامعه جدا کنیم و ب سمت زیستی جسمی و آزمایشی ببریم دیگه این ذره اعتمادی هم ک ب روان شناس ها وجود داره اونم از بین میره چرا ک متاسفانه تا بخواد این رشته در وزارت بهداشت جا بیفته و براش برنامه مدون و منظمی ببینن و از آبو گل در بیاد در این وزارت خونه و دانشجوها بیان خودشون رو با وزارت بهداشت و سخت گیری ک این وزارت خونه داره وفق بدن و هزارن مشکل دیگر!!!!
سالها طول میکشه و اوضاع روانی مردم و جامعه ی ایران از این چیزی ک هست بدتر میشه و معلوم نیست ک چی ب سر این مردم فلک زده میاد...
من بعنوان یک دانشجوی ارشد روان شناسی بالینی مخالبفت خود رو صد در صد با انتقال این رشته به وزارت بهداشت اعلام میدارم و خواهان این هستم ک دولت تدبیر و امید ک با رای اکثریت ما مردم بالا اومده و زمام امور رو بدست گرفته در این مورد بخصوص و خیلی خاص تامل بیشتری کنه...
این جناب دکتر هم ک اینطور با قطعیت صحبت کردن در مورد انتقال روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت دچار سندرم توهم ...یسم هستن مطمعنا!!!
پیروز باشید
مهرانا
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه که بعنوان یک به اصطلاح متخصص دانش آموخته اولین دوره روانشناسی بالینی رو زیر سوال میبرید و از اصطلاح غیر تخصصی و نامفهومی مثل "سندروم توهم " استفاده میکنین... دقیقا این انتقال برای حل همین بی اعتمادی هایی است که افراد غیرمتخصصی مثل شما ایجاد کرده اند....
محمد
Romania
دوست عزیز اون اصطلاح سندروم توهم ادامه ای داشت ک مدیر سایت و یا ناظر سایت برای نظرات بقیه رو حذف نمودند ...
علی ایها الحال بله شاید بنده بیسواد باشم در علم خویش و مطمعنا نیز در افاضات خویش نیز ادعایی بر داشتن سواد روان شناسی ان هم تخصصی ننموده ام ولی ب مانند جنابعالی بکسی نیز از نظر دهنده گان محترم بمانند شما توهین نکردم و نمیکنم چرا ک ب من یاد داده اند ک با زبان خویش نیشی بر کسی نزنم!
هر چ است نوش است!
دوست گرامی آیا شما راضی هستید ک زیر نظر یک روانپزشک کار کنید و با گرفتن مدرک دکترا هم نتوانید از خودتان مطبی داشته باشید برای ارائه ب درمانجویان؟؟؟
ایا حاضر هستید ک از خودتان اختیاری نداشته باشید و حرف آخر را در حوزه ی درمان یک روانپزشک بزند و نه ما ک درجه و مرتبه ی علمی تان اگر دکترا باشید هم رده و یا شاید بالاتر از یک ر
وانپزشک است؟؟؟
خیر گرامی اگر ب عقل خود رجوع کنید و اندکی نیز از دگماتیسمی رهایی یابید در این امر نور حقیقت برشما مستولی خواهد شد!!!
دوست عزیز هرگز از روی ظاهر قضیه فکر نکنید و ببینید ک در باطن ماجرا چ آشی برای ما دانشجویان روان شناسی بالینی پخته اند ک فقط عزیزانی ب مانند شما و دیگر بزرگواران ک به به و چه چه مبکنند یا نمیخواهند بدانند یا نمیدانند واقعا ک روان شناسی بالینی با اینکار ب چ منجلابی خواهد افتاد در هیچ کجای دنیا اینچنین کاری هرگز نشده است و در ایران است ک ما همیشه شاهد بدعت و عجایب هستیم!!!
کمی فکر کنید و بعد سخن بگویید دوست گرامی از دیگر عزیزان نظر دهنده هم خواهشمندم تمامی جوانب را در نظر بگیرند و بعد موافقت خود را با این خیانت بزرگ ب روان شناس و روان شناس بالینی ابراز نمایید...
پیروز باشید
امیر
Romania
این تئوری توطئه نخ نمای (روانشناسان بالینی که قرار است "زیر نظر یک روانپزشک کار کنند و با گرفتن مدرک دکترا هم نتوانند از خودشان مطبی داشته باشید برای ارائه به درمانجویان")، آدمی را یاد سناریوهای فیلم های دوران جنگ سرد می اندازد. وقتی که اقدام به سخن پراکنی بی سند، و مرعوب سازی از اقدامات مثبت با توسل به سیاه نماییِ نتایج این اقدام در آینده انجام می شد.

همین الان که این متن را میخوانید، وزارت بهداشت همچنان در حال تربیت و به کارگیری روانشناسان بالینی است. روانشناسان واقعا بالینی نه اسماً بالینی و رسماً بی مهارت. سالها قبل از تعدی وزارت علوم به آموزش رشته روانشناسی بالینی، آموزش این رشته در وزارت بهداشت آغاز شده بود و همچنان ادامه دارد. از روز آغاز آموختگان این رشته، آنان مشغولِ رواندرمانی به صورت مستقل بوده اند و حتی مجوز مطب هم داشته اند که این امر حتی پیش از تشکیل سازمان نظام روانشناسیست.

احتمالا آگاه به وضع فعلی درمان در درمانگاهها و بیمارستانهای روانی و کلینیک های مربوطه نیستید. و شانس یادگیری بالینی در این مکانهای بسیار مجهز و مناسب آموزش را نداشته اید، زیرا ظاهرا نمیدانید که درمانگاه های روانشناسی و گروه روانشناسی، مستقل هستند و ریاست مربوطه تحت امر روانشناسان بالینی است نه مانند پرستاران، ماماها و اتاق عمل ها تحت سلسله مراتب پزشک در جزئی ترین واحدها. این وضعیت هم ساخته و پرداخته وزارت بهداشت نیست بلکه روتینی استاندارد در تمام دنیاست (همینطور، در تمام دنیا روانشناسی بالینی جزوِ علوم سلامت است و بیشتر رشته های روانشناسی دیگر جزو علوم انسانی، ظاهراً بعضی خیال کرده اند که این تفکیک رشته ها مبتنی بر خواب نما شدن یک مدیر است، افسوس که هنوز از طبقه بندی علوم در جهان بی اطلاعند.)
ضمنا، نمیدانم این اصطلاح "سندرم توهم" را از کدام نسخه DSM یا ICD یا PDM یافته اید. احتمالا منظورتان سیمپتوم توهم است. حتی بلویلر (1857) و اشنایدر (1887) هم از سیمپتوم توهم نام برده اند. مگر اینکه نسخه رفرنس مورد استفاده شما قدیمی تر باشد.

ضمنا، دگامتیسم آن است که باور داشته باشید در امری غیر مجرد و موضوعی مدیریتی-تربیتی-اجرایی یعنی نحوه آموزش و اداره یک رشته تحصیلی در این اداره یا آن اداره در یک منطقه، چیزی به نام نور حقیقت وجود داشته باشد؟!!!. (مانند این است که بگویید اگر سقف خانه ای از حلب باشد اشتباه است و نور حقیقت در سفال پوش کردن آن سقف خانه است).
تنها اتفاقات ممکن پس از بازگشت کامل روانشناسی کلینیکی (بالینی) به کیلینیک های آموزشی این است که؛ سیمیلاتوری از روانشناس بالینی، بدون یک ساعت آموزش بالینی تولید نخواهد شد که تازه پس از فارغ التحصیلی بفهمند که مهارت رواندرمانی و بالینیگری را نیاموخته اند و بهشان خیانت شده.
همچنین، کمیت روانشناس بالینی به نفع کیفیت آن کاهش یافته و امکان بیکار شدن این قشر تقلیل میابد (امروز ما در ایران به لطف برنامه ریزی صحیح وزارت بهداشت، فیزیوتراپیست، بینایی سنج، شنوایی سنج، گفتار درمانگر، کار درمانگرِ بیکار نداریم و بعضی از این مشاغل بغیر از استخدام رسمی در مشاغل وزارت بهداشت، حتی بامدرک لیسانس خود میلیونها تومان درآمد از مطب های شخصیشان دارند و ضمنا هیچوقت استقلال و درآمد بالایشان و شغلشان را متخصصین فیزیک پزشکی، اورتوپدی، چشم پزشکی، گوش و حلق و بینی نتوانسته اند تهدید کنند. که خود این وضعیت رسوا کننده بی پایه بودن این تئوری توطئهِ مبنتی بر امکان تهدیدِ روانشناسی بالینی توسط متخصصین روانپزشکیست).
مسئله مهم تر که موجب ترس و اعتراض بسیاری شده است. مسئله کوتاه کردن دست روانشناسان عمومی از کار پر درآمدِ رواندرمانی و مشاوره روانیست. موضوعی که تنها در این نقطه از جهان بطور غیر حرفه ای و غیراخلاقی ممکن شده است. در هیچ جای دنیا، روانشناس عمومی که در اموزش، مسئولیت و رسالتش مداخلات روانی و مواجهه با مراجع لحاظ نشده، اجازه چنین کار خطرناکی را ندارد (انگار که به رشته آناتومی یا کالبدشناسی اجازه جراحی بیماران به مانند جراحان داده شود).
این بازگشت اتفاق خوبیست. و بنحوی معنی دار و بسیار زیاد، روانشناسان بالینی و نیز بیماران این حوزه از این شرایط آتی بهره مند و منتفع خواهندشد.
محمد
Romania
سلام و عرض ادب دوباره
برادر اینطور ک معلوم است شما اخبار سایت میگنا رو مطالعه نمیکنید و اینقدر ک ادعای سواد روان شناسی دارید و اینهمه از DSM ICD و غیره حرف میزنید گمان نمیکنم حتی صفحه ای از این کتاب ها را مطالعه کرده باشید چرا ک خواندن یک خبر کوتاه روان شناسی کار بسیار آسانی ست تا مطالعه ی یک کتاب روان شناسی بالای 1000 صفحه!!!
راستی فکر کنم یک خبر خوب بشما بدم و کمی از عالم روان شناسی خبر دار شوید بهتر ما را ثواب برساند ک دوست گرامی راستی DSM 5 رو انجمن روانپزشکی نوشت ها میدونی؟؟؟؟؟؟
برادر گرامی از مزاح گذشته در همین سایت میگنا و در سایت سایکو پرس و دیگر سایت های روان شناسی و بنده از زبان بیشتر استاد های خویش شنیده ام ک همین تئوری ک شما ب نخ نما بودن آن اشاره کردید درست است ک روان شناس بالینی حتی با داشتن مدرک دکترا نمی تواند مطبی احداث کند ب اسم خود!!!
واقعا نمیدانم شما دانشجوی روان شناسی هستید و یا مدرک تحصیلی روان شناسی دارید ک این را از زبان های استادهای خود نشنیده اید؟!!!
جای بسی تاسف است!
مورخه ی 22 آذر 1395 سایت میگنا این عناون خبر را دارد:
روانشناسان در کنار پزشکان یک تیم هستند بيمه ها خدمات آنها را پوشش دهند
بروید و مطالعه کنید دوست گرامی و در آخر گفته های ایشان ببیند ک دکتر حاجبی عرض کرده اند ک مسئولیت درمان و روان درمانی با پزشک و روان پزشک است نه روان شناس!!!
دیدن واقعیت و کمی از عالم بی خبری و حرفهای بزرگ بزرگ زدن کار افراد غیر متخصص و بدون علم است ک متاسفانه در کلام شما بسیار بود!!!
من هم میتوانم بمانند شما تنش ایجاد کنم و در گفتارم خود را علامه ی دهر بنامم و از کلمات و جملاتی استفاده کنم ک همگی را مجذوب خویش نمایم ولی بجای اینکار بگفته های استادهای خویش و آنچه ک عیان است پرداخته و میپردازم...
سواد روان شناسی ب این نیست ک اسم های دانشمندان را فقط حفظ کنیم دوست گرامی و احساس کنیم خیلی میدانیم اما از درون پوک و توخالی هستیم‍‍!!!
محمد
Romania
دوست عزیز نظر بنده رو روی سایت نگذاشتند متاسفانه سانسورچی محترم اینکارو نکزدن!!!!
جواب منطقی و در خور شخصیت و روان شما رو بخوبی دادم اما ب مزاق سانسورچی عزیز نیامد!
امی
Iran, Islamic Republic of
مخالفم با نظر شما .اینکه ۹۰درصد مخالفین انتقال رشته روانشناسی بالینی تحصیلکرده های غیر بالینی هستند به منافع زیادی رسیده اند ویزیت های ۴۰۰هزار تومانی میگیرند تخصص تربیتی استثنایی و حتی دکترای صنعتی می شناسم (دکتر س) . البته که که نگران موقعیت خود هستند نه علم و نه مردم .از طرف دیگر دکتر تربیت کردن بدون اینکه عمرا بیمار دیده باشد برای پروانه کار باید ۵۰۰ساعت کاراموزی نزد همان اساتید دوره های قبلی (خودشان)بگذرانی حداقل ۱۰میلیون دیگه حق دوره و کارگاه به آقایان پرداخت کنی تا پروانه مطب بگیری . خوب چرا این کارآموزی ها را در دوره های ارشد و دکتری قرار نمی دهند ؟آقایان که خندق حرص و ولعشان پر نمیشه
امیر
Iran, Islamic Republic of
زنده باد.
چه استدلال و تصمیم هوشمندانه و منطقیی.

تمام این سالها، عده زیادی افراد غیر متخصصِ روانشناسی بالینی که در طول تمام تحصیل نه بر بالینِ بیماری بوده اند و نه آموزش بالینی دیده اند نه حتی یک بیمار را به چشم دیده اند.
کسانی که از قِبَلِ بلاتکلیفیِ این رشته در وزارت علوم و ساختارِ عجیب و غریب سازمان نظام روانشناسی، برای خود مطبی برای کار بالینی زدند و هزاران انسان دردمند را به آنجا کشانیده اند. بیمارانی که نهایتا از دست این افرادِ غیربالینیِ آموزشِ آکادمیکِ کلینیکی ندیده با حال و روزی بدتر از قبلِ مراجعه شان به روانپزشکان پناه بردند.

علتِ مخالفتِ اشخاصِ مختلف با این بازگشتِ استاندارد و حرفه ایِ منطبق بر هنجارهایِ بالینیِ بین المللی، صرفا متامع مشکوکِ شخصی و اصرار به این منبعِ درآمد غیر حرفه ای و غیر اخلاقیست.
در سالهای اخیرِ جدایی روانشناسی اسماً بالینیِ تحت وزارت علوم و دانشگاه آزاد، هر روز خبر شومی مبنی بر افزایش تصاعدی بیماران درمند روانی تا رقم وحشت آور 26% را در جامعه ایران میشنویم!!!!.
درود بر شرافت وزیر بهداشت و عمده اعضای محترم برد روانشناسی بالینی وزارت مربوطه که که دست طمع افراد بی صلاحیت و در عین حال طمعکار را از روح و روان ملت ایران قطع کردند.
ش
Germany
Shima Esmaeili:
ایشون راست میگن. من یه روانشناس بالینی هستم تو یه بخش یه بیمارستان. اونچه که من میبینم. اینه که سرپرست ما یه دکتر روانشناس بالینیه. تازه م ن نشنیدم که روانپزشکی دلش بخواد دارو نوشتن رو بیخیال بشه بیاد روان درمانی کنه. مگه عقلشو از دست داده باشه که بخواد اینقده ضرر پولی کنه. من تو همین بیمارستان فیزیوتراپی رو میشناسم که حقوق بیمارستان و مطبش بالای 10 میلیونه در ماه هستش. نشنیدم که متخصص فیزیک پزشکی بیاد دخالت کنه تو کارشون. بینایی سنجا هم که دیگه پولشون رو نمیشه شمرد. واقعا به گوشم هم نرسیده که متخصص چشم بخواد کارشون بگیره. این حرف هم که روانپزشکا قراره کار روانشناسای بالینی رو بگیرن برا من که تو میدون کار هستم نامعقوله و غیر ممکن. شاید کسی که تو کار درمان و رابطه با درمانگاه های روانشناسی نباشه از روی بی خبری این دروغای شاخدار رو باور کنه.
Ali
Iran, Islamic Republic of
دقیقا ، میتوان گفت تعیین وزارت بهداشت بعنوان متولی آموزش روانشناسی بالینی نه فقط موجب ارتقاء این رشته میشود بلکه دانشآموختگان خدمات مناسب تری را ارایه خواهند کرد.انشالله که این برگشت به وزارت بهداشت زودتر قطعی شود و روانشناسان بالینی وضعیت و جایگاه مناسب تری پیدا کنند.
مریم
Iran, Islamic Republic of
بنظر من این هوشمندانه ترین تصمیمی بوده که جهت ساماندهی خدمات روانشناسی صورت گرفته وروانشناسان بالینی از بازگشت روانشناسی به جایگاه اصلی خودش استقبال میکننو
وندا
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم این انتقال زودتر انجام شود تا دانشجویان این رشته را از دست وزارت علوم ناشایست رها کند
دانشجو
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ضمن احترام به مقام علمی و همچنین دیدگاه آقای دکتر دولتشاهی و دیگر اساتیدی که موافق انتقال هستند...
به نظر من :
وجود فیلد بالینی برای دانشجویان روان شناسی بالینی یک ضرورت است اما این انتقال با وجود شواهد تمامیت خواهی برخی از روان پزشکان( متاسفانه تعدادشان کم نیست) به نفع این رشته و البته فارغ التحصیلان آن نخواهد بود...
انحصار حق روان درمانی به روان پزشکان رو نباید فراموش کنیم.
ضایع کردن حقوق روان شناسان رو در کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و برخی دیگر از اقدامات رو باید در نظر بگیریم و اظهار نظر کنیم.

ضمنا من واسه کنکور ارشد اصلا وزارت علوم ثبت نام نمی کنم چه دانشجو بگیره چه نگیره
اما اینکه کلا این رشته تحت سرپرستی وزارت بهداشت باشه به هیچ عنوان خوب نیست..
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب خدمت دوستان و همکاران من به عنوان روانشناس بالینی از این انتقال خوشحالم چرا از اینکه اینقدر به طور توهین امیز از هر رشته ایی وارد این رشته میشن و خیلی هم ادعا دارن ناراحت بودم خدا را شکر الان هر رشته غیر مرتبطی راه نمیفته روانشناس بالینی بشه و ادعای درمان داشته باشه.
ص.ط
Iran, Islamic Republic of
من دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی ام کاملا کمبود آموزشی رو حس میکنم.هزینه بیمارستان و کار عملی از ما میگیرن اما سر کلاس میشینیم.و هیچی عملا یاد نمیگیریم.بتید منتقل شیم به وزادت بهداشت.چون وزارت علوم هیچ خیری به ما نرسونده جز گرفتن پول از ما.آخرشم میگن هیچی بلد نیستین.وقتی نمیزارین یاد بگیریم...
یک دانشجو
Iran, Islamic Republic of
با سلام
خدمت شما و همه دوستانی که از نبود فیلد بالینی برای دانشجویان روان شناسی بالینی گلایه مند هستند عرض کنم که: من هم در این مورد با شما موافقم . وجود زمینه کار بالینی یک ضرورت غیر قابل انکار هست اما:

اما شاید بهتر باشه پبشینه همین وزارت بهداشت رو که الان میگه دغدغه ارتقاء سطح علمی دانشجویان روان شناسی بالینی رو دارم در نظر بگیریم.(با احترام به مسئولین وزارت بهداشت)
بچه ها اینا همون کسانی هستن که دوره فلوشیپ روان درمانی رو تصویب کردن...

دوستان اینا همون کسانی هستن که تو اون کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت حقوق روان شناسان رو ضایع کردن( لطفا این کتاب رو دانلود کنید و ببینید)
بخش مهمی از خدماتی که توسط روان شناسان ارائه میشه تحت پوشش بیمه قرار میگیره اما به شرطی که توسط یک روان پزشک انجام بشه
با وجود این پیشینه که اقداماتی نه چندان دوستانه ( حالا اگه نگیم خصمانه) در اون کم نیست این انتقال بیشتر شبیه یک سهم خواهی و دغدغه صنفی هست تا یک خیرخواهی و دغدغه علمی
nosrati
Romania
من موافقم . چون ارشد بالینی هستم و از آموزش راضی نیستم بالینی اعتبارش به کار عملی و دیدن کیس بیماره و تشخیصه که ما از این شرایط محروم هستیم .
امید
Iran, Islamic Republic of
سلام. نه تنها باید روانشناسی بالنی به بهداشت انتقال یابد & برای نجات بیماران بهتر است وزارت بهداشت از دادن مجوز کار روان درمانی به دانشجویان روانشناسی که از دانشگاههای بی کیفیت که حتی در طول دوران تحصیل یک بیمار هم ندیده اند جلوگیری کند. چگونه می شود فردی با ثبت نام در دانشگاه پیام نو نمی دانم کدام شهرستان که یک بیمارستان هم ندارد در دانشگاه عمی کاربردی و نمی دانم از راه دور ... وارد کار درمانی شود؟! این فاجعه نیست؟ البته نمی شود منکر توان مندی بقیه بچه های علوم از دانشگاههای تهران و شیراز و مشهد شد منتها تکلیف آموزش از راه دوی ها هم مشخص کنید لطفا. اگه میشه از راه دور روان درمانگر شد و مدرک روانشناسی بالینی گرفت، خوب چرذا پزشکی از راه دور راه نمی اندازید همه بروند و پزشکی بخونند؟ مسخره نیست این کار؟!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.