پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۷
کد مطلب: 39445
۰

کسی که به فکر مردم باشد، نباید با تحول سلامت مخالفت کند

کسی که به فکر مردم باشد، نباید با تحول سلامت مخالفت کند

به گزارش میگنا دکتر سید حسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به برخی اظهاراتی که ادامه طرح تحول نظام سلامت را زیر سول می‌برند،‌ گفت: شک نکنید که طرح تحول نظام سلامت نه تنها ادامه می‌یابد، بلکه ما به نظام سلامت کارآمدی دست می‌یابیم، برایم مانند روز روشن است که این اتفاق خواهد افتاد؛ چرا که این موضوع یک مطالبه عمومی و در عین حال سیاست شخص اول نظام یعنی مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه در دولت نیز آقای روحانی بیش از هر کسی به مشکلات مردم در حوزه سلامت واقفند، افزود: رییس جمهور حتی در برخی موارد خلاف نظر مشاوران‌شان معتقدند که باید به رفاه اجتماعی بیش از هر چیزی توجه داشت که در صدر مساله رفاه اجتماعی هم موضوع سلامت قرار دارد. بنابراین نباید درباره آینده طرح تحول سلامت نگران باشیم. البته این موضوع به معنی این نیست که مسوولان وظایف‌شان را انجام ندهند.

مجلس نهم مصوبات خوبی در حوزه سلامت داشت

هاشمی با اشاره به سابقه مجلس نهم در حوزه سلامت، اظهار کرد: باید توجه کرد که مجلس نهم فارغ از همه قضاوت‌های مثبت و منفی که درباره عملکردش وجود دارد، در حوزه سلامت مصوبات بسیار خوبی داشت. بر این اساس انتظار داریم که مجلس دهم خیلی بهتر از مجلس گذشته عمل کند.

مجلس دهم خیال همه را راحت کند

وزیر بهداشت با بیان اینکه هنوز مجلس دهم را در این زمینه نیازموده‌ایم، ادامه داد: در این دوره، هم قانون برنامه ششم و هم قانون بودجه باید در صحن علنی مجلس تصویب شود. بر این اساس نمایندگان مجلس می‌توانند تصمیمات خوبی در این موارد بگیرند تا خیال همه راحت شود.

دو مشکل بزرگ "سلامت"

هاشمی دو مشکل عمده حوزه سلامت را عدم پایداری منابع و نبود مدیریت یکپارچه بر منابع این حوزه عنوان و اظهار کرد: اولین مشکلی که در این حوزه وجود دارد، پایدار نبودن منابع‌مان است. به طوریکه در طول سال‌هایی که گذشت، همواره شاهد بودیم که بودجه وزارت بهداشت را روی کاغذ متورم نشان می‌دهند، اما میزان پولی را که خزانه به ما تحویل می‌دهد بسیار متفاوت از عددی است که روی کاغذ آمده و در عین حال این بودجه هم به منابع ناپایدار متصل است.

در منابع سلامت اما و اگر نباشد

وی با بیان اینکه معتقدیم منابع حوزه سلامت باید به مالیات وصل شوند، گفت: یعنی بخشی از مالیاتی که در حال حاضر مردم پرداخت می‌کنند، به عنوان منبع مالی حوزه سلامت تلقی شود تا منابع‌مان به اما و اگر یا به قیمت نفت و میزان فروش آن وابسته نباشد. چرا که این بخش از خدمات مانند حقوق است، یعنی کسی که دارو یا خدمات ارائه داده است، باید بتواند پولش را سریعا دریافت کند.

نظر کارشناسی‌مان درباره بیمه‌ها را داده‌ایم

تصمیم‌گیری به مسوولان کشور بستگی دارد

هاشمی در تشریح مشکل دوم نیز گفت: دومین مساله هم این است که منابع سلامت باید توسط متولی مدیریت شود و همان بحث‌هایی را که درباره بیمه‌هاست، دربر می‌گیرد. البته فکر می‌کنم صحبت کردن در این باره از سوی وزارت بهداشت دیگر کافی است. چون ما نظر کارشناسی‌مان را داده‌ایم و به مقام معظم رهبری، رییس جمهور، رییس مجلس و قوه قضاییه نیز نظرات‌مان را اعلام کرده‌ایم. در رسانه‌ها هم به اندازه کافی در این زمینه صحبت کرده‌ایم. بنابراین تصمیم‌گیری در این باره به مسوولان کشور بستگی دارد.

هاشمی تاکید کرد که اگر مسوولان به این دو مورد هم توجه داشته باشند، نه تنها خیال‌مان برای تداوم طرح تحول سلامت راحت‌تر است، بلکه در سال‌های آینده می‌تواند کشور را به سمت نظامی با ارزش در سیستم خدمات بهداشتی و درمانی برساند.

کسی که به فکر مردم باشد، نباید با تحول سلامت مخالفت کند

وزیر بهداشت خطاب به مخالفان طرح تحول نظام سلامت، گفت: معتقدم اگر کسی به فکر مردم باشد، نباید با این طرح مخالفت داشته باشد. کسانی که با طرح تحول سلامت مخالفند، مباحثی چون دفاع از کارگر، دفاع از مردم و مراقبت از خزانه عمومی را پیش می‌کشند، اما از نظر من خلاف می‌گویند و مصداق آیه "فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا" است و این کار با نقد کردن تفاوت زیادی دارد.

 

نقد وزیر بهداشت به بخش‌هایی از تحول سلامت

هاشمی با بیان اینکه من شخصا به نحوه اجرای بخش‌هایی از طرح تحول سلامت  که عمدتا به بیمه‌ها مربوط می‌شود، نقدهای بسیار جدی دارم، ادامه داد: این درحالیست که باید توجه کرد که بالاخره خدمتی با تعویقی 30 ساله برای مردم انجام شده است و طبق آماری که از سوی مراکز مختلف اعلام شده، مردم هم از آن رضایت دارند.

وقتی مردم راضی هستند، مدعیان چه می‌گویند؟

وی در همین راستا افزود: حال وقتی مردم از اجرای طرح تحول سلامت راضی هستند، مدعیان چه می‌خواهند بگویند؟. بنابراین همه باید کمک کنند تا اگر اشکالاتی هم در پیشبرد طرح تحول وجود دارد، رفع شود. البته از نظر من مشکلات طرح تحول از جنسی که برخی افراد می‌گویند، نیست. برخی می‌خواهند به دروغ این فکر را به جامعه تحمیل کنند که اگر کسری در بیمه‌ها وجود دارد، مربوط به اجرای طرح تحول است و پول‌ها را به پزشکان داده‌اند یا می‌خواهند اینطور القاء کنند که این طرح مبانی علمی ندارد. بنابراین اینها دروغ‌هایی است که برخی می‌گویند. متاسفانه در کشور هم دستگاه‌های نظارتی این چنین مباحث و اظهارات خلاف واقع را فقط تماشا می‌کنند.

نباید انتظار داشته باشیم همه تأییدمان کنند

هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه مردم تحت تاثیر این صحبت‌ها قرار نمی‌گیرند، ادامه داد: بالاخره  در کشور سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارند و نظارت‌هایشان را اعمال می‌کنند و گزارش می‌دهند. به نظر من کارها و خدمات این حوزه آنقدر شفاف است که دیگر نیازی به توضیح نیست. البته نباید هم انتظار داشته باشیم که همه تأییدمان کنند، چراکه این هم انتظار به جایی نیست. حال ممکن است در برخی مخالفت‌ها منافع شخصی هم مطرح باشد، اما به هر حال هر کسی سلیقه‌ای دارد و بشر هم بیشترین توجیه را برای هر امری، چه صحیح و چه خلاف، ارائه می‌دهد.

مخالفان در بین مردم پایگاهی ندارند

طرح تحول به نفع محرومان است

وزیر بهداشت در عین حال گفت: البته در برخی موارد واقعا متاسف می‌شویم، چرا که برخی افراد با  تابلوهای مقدس، حرف‌هایی می‌زنند که باطل است. البته من درباره مخالفین هم نگرانی ندارم و معتقدم حرف‌شان بین مردم خریدار ندارد و در عین حال پایگاهی هم نخواهد داشت. بنابراین خدا کمک می‌کند. البته از آنجایی که این طرح به نفع مردم و محرومین است، هم مقام معظم رهبری و هم دولت‌ها نیز از آن حمایت می‌کنند و جای نگرانی نیست. برای مشکلات جاری‌مان نیز شخص رییس جمهور وقت گذاشتند و در حال حل شدن است.

از خدمت کردن پشیمان نیستم

هاشمی در ادامه گفت‌وگویش با ایسنا، درپاسخ به این سوال که با توجه به برخی سنگ‌اندازی‌ها و موانع در اجرای برنامه‌های مد نظر وزارت بهداشت در قالب طرح تحول نظام سلامت، آیا از پذیرش مسوولیت سکانداری نظام سلامت و وزارت بهداشت پیشمان نیستید؟ گفت: اصلا پشیمان نیستم و معتقدم که این بالاترین افتخاری بود که برای خدمت به مردم و محرومان نصیبم شد. معتقدم اگر دعای یک نفر از مردم پشت سرم باشد، به اندازه 100 سال کار کردن می‌ارزد و بسیار خوشحالم که این کار را انجام دادم.

وزارت بهداشت جزو پاسخگوترین وزارتخانه‌هاست

وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه وزارت بهداشت به رسانه‌ها و استفاده از ظرفیت آنها برای کمک به حوزه سلامت، اظهار کرد: در این دوره توجه وزارت بهداشت به رسانه و هنر استثنایی بوده است؛ چرا که رسانه ابزاری‌ست که می‌تواند آگاهی‌های بهداشتی مردم را ارتقاء دهد. بر این اساس وزارت بهداشت برای اولین بار سخنگو برای ارتباط با رسانه‌ها قرار داد که فکر می‌کنم از این نظر وزارت بهداشت جزو پاسخگوترین وزارتخانه‌ها است و امیدوارم این حرف درست باشد.

وزیر بهداشت افزود: علاوه بر این معاونت اجتماعی را در وزارت بهداشت ایجاد کردیم که در کنار ارتباط با NGOها، از جامعه هنری و ورزشی کشور هم برای کمک در حوزه سلامت استفاده می‌کند و تولیدات خوبی هم دارند؛ از جمله سریال پریا که از تلوزیون پخش شد و فکر می‌کنم تا یک ماه دیگر هم سریال پرستاران آغاز و پخش شود. از طرفی در فضای مجازی هم به صورت خودجوش هم NGOها و هم وزارتخانه تا حدی فعال بودند.

اینکه می‌گوییم فرهنگ اولویت کشور است، ادعایی بیش نیست

هاشمی با بیان اینکه بخشی از ضعفی که در حوزه رسانه در حوزه سلامت شاهدیم، ناشی از کمبود منابع است نه تولید محتوا، گفت:  ما حدود 180 انجمن علمی و 600 مرکز تحقیقاتی داریم که ایده‌های خوبی دارند، اما منابعی که برای این بخش پیش‌بینی می‌شود، بسیار کم است. البته همواره می‌گوییم که فرهنگ در راس امور و اولویت است و بعد از آن اقتصاد قرار دارد، اما متاسفانه بیشتر ادعاست تا اینکه بخواهیم در عمل به آن بپردازیم و شما در این زمینه شواهد زیادی دارید.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد