سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ / ۲۰:۰۳
کد مطلب: 39461
۲
۸
عصر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد

مخالفت دانشجویان دانشگاه تهران با انتقال رشته‌ روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت+عکس

میگنا: دانشجویان رشته‌های روان شناسی و مشاوره عصر امروز دوشنبه(29 آذرماه) در واکنش به جابجایی رشته‌های روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بنابراین گزارش، در این تجمع اعتراضی دانشجویان بیانیه‌ای در واکنش به این انتقال قرائت کردند. در ابتدای این بیانیه آمده است: چندی پیش خبر انتقال برخی از گرایشهای روان شناسی بالینی، سلامت و خانواده از مجموعه روانشناسی وزارت علوم به وزارت بهداشت از طریق مجاری رسمی اعلام گشت و موجب بهت و ناباوری دانشجویان، اساتید و فعالان حوزه روان شناسی شد. تصمیمی با این ابعاد که کوچکترین پیامدش تجزیه و چندپارگی در رشته روان شناسی و تحت تأثیر قرار گرفتن تمام بخش‌های درگیر با سلامت روان مردم است، نیازمند مطالعه تخصصی و ارزیابی کارشناسی با حضور همه مسئولین مربوطه بود.


دانشجویان در ادامه خاطرنشان کردند: حال آنکه در این میان هیچ‌کس حاضر به مشورت و نظرخواهی از اعضای جامعه روانشناسی کشور نشد و با این حال، تصمیم نهایی اتخاذ شد. لذا با توجه به انفعال مسئولین وزارت علوم، و سایه سنگین ارکان وزارت بهداشت بر این انتقال، ما دانشجویان جامعه روانشناسی کشور، تصمیم به این تجمع در دانشکده‌ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران گرفتیم تا نه به عنوان یک حرکت صنفی، بلکه با هدف روشنگری در خصوص پیامدها و عواقب اینگونه تصمیمات نسنجیده که از جمله‌ آنها می‌توان به تسلط نگاه دارومحور به جای مراجع‌محور، مغفول ماندن سایر ابعاد ایجاد کننده‌ آسیبها، ضربه‌ جدی به کیان سلامت روان کشور و در نهایت نابودی استقلال روان شناسان، گامی در جهت جلوگیری از پشیمانی در آینده برداریم و اعتراض خود را نسبت به این انتقال اعلام کنیم.

به گزارش میگنا دکتر محمدعلی بشارت استاد دانشگاه تهران و عضو هیات رئیسه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در مخالفت با این انتقال برای دانشجویان معترض سخنرانی کرد و گفت: در صورت انجام این انتقال وزیر علوم باید استعفاء دهد.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

علی
Iran, Islamic Republic of
تاکنون استاد محترم را فرد فرهیخته ای می دانستم که با تنظیم هیجانات برای حل مسائل بویژه مباحث علمی با استدلال میتواند جوانان پرشور را راهنمایی کنند.ایگان بای صدای خودشان روزی بلند میکردند که روان شناس بالینی را بدون حتی یک ساعت کار عملی فارغ التحصیلان کردند.وقتی که روان شناس غیر بالینی بدون رعایت مرزهایی حرفه ای و اخلاقی مراجعین نیازمند را خاله درمانی می کردند. زمانی شمشیر را برای داشتند که فرزندان این مرز و بوم را پشت درهایی سازمان نظام نگه داشتند. زمانی باید فریاد می زدند که افراد فاقد صلاحیت برای فارغ التحصیلان مراکز بدون امکانات برای کسب حتی یک مهارت جزئی باید در کارگاه ها با هزینه های عجیب و غریب شرکت می کردند. آقای دکتر عزیز لازم نیست این همه هیجان کاذب به دانشجویان عزیز منتقل کنید و به جای اینکه در کلاس درس حضور داشته باشند و تفکر نقادانه را یاد بگیرند داد کشیدن را به آنها آموزش ندهیم
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
ما بعنوان دانشجوی دکتر بشارت تلاش ایشان برای آموزش صحیح رو تجربه کردبم و همواره تفکر انتقادی رو ازشون یاد گرفتیم اما وقتی کسی حتی نامه های انتقادی ما را نمی خواند تفکر انتقادی دیگر معنا ندارد و باید فریاد زد. ما اماده ایم برای بحث و گفت و گو این طرف مقابل هست که چشم هاش رو بسته و گوش هاش رو گرفته!
علی
Iran, Islamic Republic of
کدامین تفکر منطقی بود که اجازه داد در یک مرکز حتی بدون یک هیئت علمی ۱۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد بالینی با نمره منفی پذیرش شود؟آیا در ذهن هم خطور میکرد که حتی بدون یک عضو هیئت علمی روانشناسی بالینی ۲۰ نفر دکتری روانشناسی پذیرش شده شود؟اگر بزرگان روانشناسی ما اینچنین با موضوعات مخالف دیدگاه های منفعت طلبانه برخورد میکنند وای به حال مراجعین؟ هیچگاه یادم نمی رود که دانشجویی یک پرسشنامه از این عزیز درخواست کرده بود و ایشان لطف کردند گفتند که چنانچه اسم ایشان بعنوان نویسنده مقاله نوشته میشود پرسشنامه را می دهند؟ درکارگروه اتفاقا بیش از سه نفر از همین عزیزان حضور داشتند نتوانستن دفاع بکنند و خودشان امتیاز به نفع وزارت بهداشت دادند.جالب است در این چند روز نظام روانشناسی را متعلق به وزارت علوم می دانند و نظام پزشکی را به وزارت بهداشت.درحالیکه هیچکدام به دیگری تعلق ندارد.
و سوال آخر اینکه چرا روانشناسان غیر بالینی اینقدر پریشان شده اند؟ حداقل ۵۰ نفر دکتری روانشناسی بالینی که در این کشور وجود دارد اجازه دهند این ۵۰ نفر در مورد خودشان تصمیم بگیرند؟ کار علمی و تخصصی که نیازی به هیاهو و تحریک دانشجویان ندارد که هر روز کلاس درسشان را تعطیل می کنند و تماس های مختلفی که با ای و آن می گیرند. چرا از ۲۴ رشته مورد بحث فقط این بزرگان روانشناسی بالینی را مطرح می کنند غیر از این است که در آن پستو ممکن است چیزهای باشد که دانشجویان جوان را از آن دور نگه می دارند ولی به حضور آنها نیاز دارند.این بزرگان علاقمند فریادشان را سر کسانی بزنند که در کار روانشناسان بالینی مداخله می کنند.
دانشجویان عزیز روانشناسی بالینی آخرین اطلاعیه انجمن روانشناسی بالینی ایران را مطالعه نمایند و موضع اکثر روان شناسان بالینی را ببیند که چقدر محترمانه و مودبانه نوشته شده است.
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ضمن قدردانی از زحمات کسانی که این تجمع رو برگزار کردند می خواستم بگم وقتی ادعای وزارت بهداشت و برخی از روان پزشکان رو درباره چرایی انتقال گرایش بالینی به وزرات بهداشت (همون بالا بردن سطح علمی دانشجویان این رشته و صیانت از حقوق مراجعان آن ها) رو می شنوم یاد جمله ای از نهج البلاغه می افتم: کلمه حق یراد بها الباطل
گفتار حق و درستی است که باطلی از آن اراده شده است.
فیلد بالینی برای آموزش دانشجو واجب هست اما وزرات بهداشت هدفش ارتقا سطح علمی نیست...
دوستان هم رشته ای که موافق انتقال هستید: در مورد این موضوع خیلی بیشتر و عمیق تر باید فکر کنیم.
به این سادگی که میگن ما می خواهیم
توان مندی دانشجویان روان شناسی بالینی بالا بره نیست.درسته که کار بالینی ضروریه اما عرض کردم که کلمه حق یراد بها الباطل...
Iran, Islamic Republic of
احسنت
بهنام
Iran, Islamic Republic of
معمولا کسی باید با انتقال این رشته مخالفت کند که دارای تخصص در این زمینه است در حالی که شاهد هستیم که بیشتر مخالفان هیچ تخصصی در این زمینه ندارند. به عنوان مثال اساتیدی که دارای تخصص متفاوتی با این رشته بوده در حالی که یکی از مخالفان این انتقال هستند. در حال حاضر شاهد کارگاه های زیادی در ارتباط با این رشته هستیم در حالی که اگر این انتقال صورت گیرد نیازی به بسیاری از این کارگاه ها هم نیست. بد نیست مسئولان در این زمینه نگاهی به وضعیت آموزشی این رشته در کشور های که مهد این رشته هستند بیندازند.
روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
تحولات اخیری که در جامعه روانشناسی رخ داده است نشان از خواب آلودگی این جامعه دارد همه کسانی که الان بیدار گشته اند و روانشناسی بالینی را می خواهند پیش خود نگه دارند در تمام سالیانی که مرزهای حرفه ای این رشته توسط بسیاری از روانشناسان پایمال شده و با اقدامات غیر حرفه ای درآمد کسب کرده اند و جیب دانشجویان و فارغ الحصیلان را خالی کرده اند در خواب بودند و اکنون که میبینند منافعشان در خطر است بیدار شده و فریاد میزنند. بدانید که ما روانشناسان بالینی که از ابتدا در بیمارستان ها و مراکز درمانی با همه نوع بیماری کار کرده ایم از این انتقال حمایت میکنیم. اگر کسی منافع رشته ما را میخواهد برود دردانشگاه های صاحب صلاحیت این رشته را بخواند نه اینکه با دو تا کارگاه ها استاد خودبالینی خوانده و پروانه خریداری شده از سازمان نظام به رواندرمانی بپردازد. ساختار سازمان نظام هم جای اصلاح ندارد زیرا وقتی اکثریت با غیربالینی ها است و رای گیری میکنند مشخص است که غیربالینی ها به خودشان رای میدهند تا بیایند تصویب کنند که همه می توانند پروانه کار روانشناسی داشته باشند و به روان درمانی و آزمونگیری بپردازند واضح تر از این که رشته سنجش و اندازه گیری که در کار اصول آماری آزمون سازی است و ربطی به کار خصوصی ندارد از سوی سازمان نظام پروانه کار میگیرد واقعا این فریاد زنندگان غم روانشناسی بالینی و علم آن را میخورند یا غم جیبهایشان. در دانشگاه های آزاد رسما اساتید غیر بالینی به تدریس رشته روانشناسی بالینی مشغولند و دریغ از یک درمانگاه و یک استاد بالینی و این از نظر فریاد زنندگان کارهای علمی و حرفه است! بدانید که این رشته دلسوزان واقعی خود را دارد که به جای تدریس در دانشگاه آزاد یا کارگاه گذاشتن پیاپی و صدور گواهی کارورزی برای نظام به فکر ایجاد فضای علمی و دور از دست اندازی فرصت طلبان هستند.
علی
Iran, Islamic Republic of
http://www.zaums.ac.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=10592&newsview=14222
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد