سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ دی ۱۳۹۵ / ۲۲:۴۳
کد مطلب: 39489
۲
۲
واگذاری رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت حرکت غیر علمی است

در صورت واگذاری رشته‌ روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت از نظر علمی به 80 سال قبل برمی‌گردیم!

در صورت واگذاری رشته‌ روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت از نظر علمی به 80 سال قبل برمی‌گردیم!
به گزارش میگنا رییس سازمان روان شناسی و مشاوره کشور گفت: در صورت واگذاری رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت علوم شاهد تنزل زیادی در حوزه روان شناسی در کشور هستیم.
دکتر عباسعلی اللهیاری در نشست فوق العاده هم اندیشی بررسی و آسیب شناسی واگذاری رشته روان شناسی بالینی که صبح امروز در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد گفت:  علت مخالفت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با واگذاری رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت این است که اگر این واگذاری تحقق یابد رشته روان شناسی با وجود همه پیشرفتی که طی چند سال گذشته کسب کرده بود با افت و تنزل شدیدی روبرو خواهد شد و کشوری توسعه یافته و پیشرفته است که نیروی انسانی متخصص و سالمی داشته باشد. 
 
استاد روان شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس،با اشاره به اینکه 80 درصد سلامت نیروی انسانی در گرو سلامت اجتماعی، روانی و معنوی است، عنوان کرد: تنها حدود 20 درصد سلامت نیروی انسانی به سلامت جسمانی تعلق پیدا می‌کند، البته این نکته حائز اهمیت است همین 20 درصد نیز تحت تاثیر اختلالات روحی و روانی است از آنها تحت عنوان بیماری‌های روان تنی یاد می‌شود. 
 
اللهیاری تصریح کرد: روان شناسی بالینی و سلامت وقتی از نگاه سنتی خارج شد جایگاه خوبی در سلامت خانواده‌ها و افراد پیدا کرد. 
 
وی افزود: امروزه در همه عرصه‌ها خانواده‌ها به این نکته واقف شده‌اند که علاوه بر سلامت جسمانی برای بهره مندی از زندگی سالم باید مهارت‌های زندگی و مدیریت بحران نیز فرا گرفته شود. 
 
رییس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: در صورت واگذاری رشته‌های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت ضربه هولناکی به رشد علمی، پژوهشی و فناوری کشور وارد می‌شود و از نظر علمی به حدود 80 سال قبل برمی‌گردیم. 
 
اللهیاری تاکید کرد: روان شناسی بالینی و سلامت درخت اصلی روان شناسی کشور محسوب می‌شود و انتقال این رشته‌ها به وزارت بهداشت هم از نظر حقوقی و قانونی و هم از نظر علمی و کارشناسی محل ایراد و اشکال است. 
 
وی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا به اعضای هر 500 خانواده یک روانشناس و مشاور خانواده وجود دارد ولی در ایران به طور تقریبی به اعضای هر 4500 خانوار یک مشاور و روانشناس خانواده وجود دارد که این آمار در شهرهای دور افتاده ایران در حدود یک روان شناس به اعضای هر 15 هزار خانوار است. 
 
رئیس سازمان نظام بیان کرد: باید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امکانات خود را در اختیار دانشجویان بین رشته‌ای مانند (روان شناسی بالینی و سلامت) بگذارند  و نهاد علم و فناوری در کشور باید وحدت اصلی خود را حفظ کند. 
 
اللهیاری عنوان کرد: اگر وزارت بهداشت بخواهد با نگاهش این دو رشته را از وزارت علوم جدا کند پس باید رشته‌های دیگری مانند عرفان و اخلاق اسلامی که  به حوزه علمیه تعلق دارد به وزارت بهداشت واگذار شود، همچنین باید رشته‌های دیگری مانند جامعه شناسی، آسیب شناسی اجتماعی، مددکاری اجتماعی، علوم تغذیه و مهندسی پزشکی نیز زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد. 
 
وی افزود: متاسفانه بنا به ضرورت آن دوران حدود 38 سال پیش آموزش پزشکی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جدا شد که الان باید این وزارت خانه نگاه وحدت آمیز و یکپارچه داشته باشد.
 
اللهیاری عنوان کرد: اکنون باید آموزش پزشکی به وزارت علوم برگردد.
 
در ادامه این مراسم دکتر محمد خدایاری فرد رئیس دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران اظهار داشت: واگذاری رشته های روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خسران جبران ناپذیری را به حوزه روان شناسی کشور وارد می کند.
 
وی بیان کرد: چون وزارت بهداشت هم مسئول آمورش و پژوهش و هم وظیفه اجرایی دارد ولی واگذاری رشته های روانشناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت تنها از نگاه اجرایی صورت گرفته است و این انتقال اشتباه استراتژیک است.
 
در ادامه این مراسم غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران یاد آور شد: وزارت بهداشت بهتر است فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی بالینی و سلامت را به کار گیرد و از واگذاری این رشته ها منصرف شود.
لینک ورود به کانال میگنا
مرجع : باشگاه خبرنگاران migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

بهنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام
جناب آقای دکتر اللهیاری وقتی دانشجوی روانشناسی بالینی حتی تا مقطع دکتری یک مراجع ندیده و وقتی او را در این وضعیت قرار دهند به جای این که به فکر به کارگیری فنون باشد دست و پایش می لرزد را مشاهده کنید، شاید آن وقت بهتر بتوان قضاوت کرد که آیا با این انتقال، ما به 80 سال پیش برمی گردیم یا 80 سال جلوتر می افتیم؟ در هر حال مشکل ما وزارت علوم نیست اگر وزارت علوم آن امکاناتی که دانشجویان این رشته به آن نیاز دارند را تامین کند ما حرفی نداریم.
روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
این قضیه انتقال برای روانشناسان بالینی مصیبته ، خدابه دادهممون برسد، امیدوارم این انتقال هرگزصورت نگیرد چون وزارت بهداشت دیدنامساعدی به روانشناسان دارد
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای اینکه دوستت داشته باشم و به تو احترام بگذارم، مجبور نیستم با تو هم عقیده باشم.