کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار داغ کلیه فروشی در اینستاگرام!

5 دی 1395 ساعت 12:59

اگر در گذشته دیوارهای شهر و سطح باجه‌‏های تلفن به صفحه نیازمندی روزنامه‌ها تبدیل و اشباع از آگهی‌‏های خرید و فروش کلیه شده بود این روزها فروشندگان کلیه پیج‌هایی برای فروش کلیه در اینستاگرام ایجاد کرده‌اند که دنبال کننده‌های خاص خود را دارند.


به گزارش ميگنا، روزنامه آفتاب یزد نوشت: هنگامی که با انگشتمان لوگوی دوربین رنگارنگ واقع در صفحه تلفن همراهمان را لمس می‌کنیم، با صفحه‌ای روبه‌رو می‌شویم که یکی از علائم حاضر در آن تصویر یک ذره‌بین است. به هنگام لمس آن صفحه‌ای روی موبایل‌هایمان ظاهر می‌شود که برای خود بازار شامی است؛ از نمایش صفحه‌های سلبریتی‌ها و افراد مشهور گرفته تا پیج‌های خرید و فروش لباس عروس و لوازم جهیزیه! اما طنز تلخ ماجرا آنجایی است که به ناگاه با صفحه‌ای مواجه می‌شویم که به داد و ستد چیزی متفاوت می‌پردازد. چیزی که بخشی از جان و وجود ما را تشکیل می‌دهد: «کلیه». این قسمت از جان انسان‌ها برای خودش بازاری دارد و مثل بقیه به فضای مجازی راه یافته است.

کلیه‌فروشی آنلاین

غلبه مدرنیته بر سنت حتی به بیزینس کلیه هم سرایت کرده است. به طوری که اگر در گذشته دیوارهای شهر و سطح باجه‌‏های تلفن به صفحه نیازمندی روزنامه‌ها تبدیل و اشباع از آگهی‌‏های خرید و فروش کلیه شده بود و اگر اسم فروشندگان این کلیه‌ها تصویر در و دیوارهای شهر را که آگهی‌های فروش کلیه بر آنها نصب شده‌اند، تداعی می‌کرد، این بار در کنار این شیوه سنتی فروش کلیه، شیوه‌های جدیدی سر برآورده‌اند که بازار گرمی هم دارند. این روزها فروشندگان کلیه پیج‌هایی برای فروش کلیه در اینستاگرام ایجاد کرده‌اند که دنبال کننده‌های خاص خود را دارند.

لایک نمی‌خواهم کلیه‌ام را بخرید

در یکی از این پیج‌های فروش کلیه نوشته شده است: «دوستان من نه لایک می‌خوام نه فالو خواهشا پیج رو منتشر کنید، شاید به دست یکی از شما مشکل من حل شد.»

در پیج دیگری نوشته شده است: «کبد، مغز و کلیه‌فروشی، کاملا سالم. حاضرم هر کجا که بگید آزمایش بدم. ۲۵ساله. به دلیل نیاز مالی عجله دارم. قیمت خود را در تلگرام یا اس‌ام‌اس کنید خودم تماس می‌گیرم.»

نکته جالب توجه آن جاست که برخی از گروه‌های خونی مانند O،A+،B برای فروش کلیه پیج‌های جداگانه دارند. حتی برخی از آنها دارای فالوورهای بالای هزار نفر هستند. جالب‌تر آن که افراد در کامنت این پیج‌ها به تبلیغ کلیه‌های خود پرداخته‌اند. یکی از کاربران در پیج فروش کلیه که به تبلیغ کلیه خود پرداخته، نوشته است: «کلیه فروشی،۳۴ ساله، قیمت توافقی. فوری فوری»

با این اوصاف باید گفت که متاسفانه شبکه‌های اجتماعی برای سودجویان منفعت‌طلب، تبدیل به محلی برای کسب و کار و تجارت اعضای بدن انسان شده است.

بازار سیاه کلیه

افزایش روزافزون نیازمندان پیوند کلیه و همین طور فقر، موجب ایجاد بازار سیاه کلیه‌فروشی در کشور شده است که در این میان دلالان از موقعیت بیماران سوء‌استفاده می‌کنند و این اوضاع را برای کسب سود بیشتر مغتنم می‌شمارند و به تجارت یا خرید و فروش کلیه می‌پردازند و با معرفی فرد اهدا کننده به بیماران پول‌های گزافی را به جیب می‌زنند. بازار سیاه فروش کلیه در ایران بازاری گسترده و گرانقیمتی است. همین مسئله سبب شده که برخی برای تامین هزینه‌های مادی زندگی نسبت به فروش کلیه خود اقدام کنند. چندی پیش حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، وزیر بهداشت با انتقاد از وجود چنین بازار گسترده‌ای گفته بود: «می‌بینیم که بسیاری از خانواده‌ها، عزیزان‌شان نیازمند پیوند کلیه هستند و زشت است که عده‌ای کلیه‌‌فروشی کنند و عده‌ای هم آن را بخرند؛ در حالی که می‌توانیم اهدای عضو انجام دهیم.»
ورود به كانال ميگنا


کد مطلب: 39520

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39520/بازار-داغ-کلیه-فروشی-اینستاگرام

میگنا
  https://www.migna.ir