سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۲
کد مطلب: 39522
۲
۸
دانشگاه‌های آزاد تبدیل به بنگاه تجاری و اقتصادی شدند

ضرورت بازگشت روان شناسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت

به گزارش میگنا دكتر رضا باقریان در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با انتقال رشته روانشناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت، اظهار داشت: بهتر است به جای واژه انتقال، از کلمه بازگشت استفاده کنیم چرا که پیش از این نیز این رشته‌ها در حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده است. 

وی با اشاره به اینکه افرادی که می‌خواهند در حوزه سلامت مردم فعالیت کنند باید آموزش‌های لازم به صورت عملی فراگرفته باشند، افزود: درمانگاه‌ها، اورژانس‌های روانشناسی و... از جمله مکان‌هایی بوده که روانشناسان بالینی و سلامت می‌توانند آموزش های لازم را فراگیرند، ولی وزارت علوم، تنها می‌تواند در حوزه تدریس نظری دانشجویان فعالیت کند، در نتیجه با تدریس نظری نیز به تنهایی نمی‌توان در حوزه سلامت کار کرد چون مهارت لازم برای ارائه خدمات، آموزش داده نشده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: آموزش‌های عالی در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی بوده که متولی غیرپزشکی وزارت علوم و حوزه‌های پزشکی، وزارت بهداشت است و به طورکلی موضوعات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت بهداشت واگذار شده است، لذا در نتیجه سازوکار لازم برای آموزش و نظارت فعالیت‌های عملی در حوزه بالینی برای دانشجویان در وزارت علوم وجود ندارد. 

این روانشناس سلامت گفت: غالب روانشناسان بالینی و سلامت موافق بازگشت رشته روانشناسی بالینی به وزارت علوم هستند و عمده مخالفت‌ها به این دلیل بوده که افراد منافع خودشان را می‌سنجند و افرادی که تخصص غیربالینی دارند، می‌خواهند در این حوزه ورود یافته، در حالی که با این مسئله، سلامت اجتماع را به خطر می‌اندازند. 

باقریان با تأکید بر اینکه رشته روانشناسی بالینی و سلامت باید حتماً از زیرمجموعه وزارت علوم خارج و به وزارت بهداشت رود، تصریح کرد: روانشناسان عمومی و تربیتی از جمله افرادی هستند که با این بازگشت مخالف هستند.

وی گفت:‌ سازمان نظام روانشناسی اکنون بدون درنظر گرفتن کیفیت و شرایط آموزشی بالینی، به فارغ‌التحصیلان مجوز می‌دهد در حالی که این افراد اکثرشان حداقل آموزش‌ها را در حوزه درمانی دارند. 

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ارتباط با اینکه دانشجویان فارغ‌التحصیل از این جابجایی ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: ممکن است برای این افراد  آموزش‌های تکمیلی در حوزه کاردرمانی درنظر گرفته شود، ولی گام مهم در واقع بازگشت رشته روانشناسی بالینی سلامت به وزارت بهداشت است و در مرحله بعدی برای دانشجویان فارغ التحصیل چاره ای اندیشید.

باقریان با اشاره به اینکه متأسفانه امروزه برخی دانشگاه‌های آزاد تبدیل به بنگاه تجاری و اقتصادی شده‌اند و بی‌رویه دانشجو جذب می‌کنند، گفت: بسیاری از این دانشگاه‌ها دسترسی به فیلد بیمارستانی نداشته، ولی با این وجود در جهت جذب دانشجوی فوق‌لیسانس و دکترا در حوزه روانشناسی بالینی اقدام می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه در واقع با سونامی فارغ‌التحصیلان که می‌خواهند در حوزه بالینی فعالیت کنند ولی مهارت لازم را ندارند مواجهیم و این موضوع نظام سلامت را در آینده گرفتار کرده و به جای حل مشکل مردم، برای آنها چالش ایجاد می‌کند. 
ورود به كانال میگنا

 نظر شما چيست؟

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

عبدالله
Iran, Islamic Republic of
نظرشون کاملا منطقیه
دانشجوی ارشد بالینی
Iran, Islamic Republic of
شاید نگران از دست دادن پستش بوده بیانیه داده
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تحیات
با اون قسمت فرمایش شما که انتقال رو برای آینده رشته مضر می دونید( با توجه به اقدامات وزارت بهداشت مثل کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و تصویب فلوشیپ روان درمانی)،بنده هم موافقم اما
فکر نمی کنم استفاده از عباراتی مثل تازه به دوران رسیده و ... برای یک استادی که نظرش رو گفته (حالا یا بهش گفتن که بگه) در شان یک دانش آموخته روان شناسی باشه.
بهنام
Iran, Islamic Republic of
با سلام
واقعا این گونه اظهارات آن هم از یک دانشجوی روانشناسی واقعا تاسف داره. یک روانشناس بالینی حداقل چیزی که باید از ان برخوردار باشد بیان درست و متین است. بد نیست شما اصول عمومی APA را یکبار برای خود مرورکنید.
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
بجای غلط گیری از ادبیات یکدیگر، بچسبین به مصیبت انتقال، خودم چندماه تویه بیمارستان کارمی کردم ،خداشاهده تنهاچیزی که از روانپزشکاش دیدم متلک و مسخره کردن روانشناسابود
امیر
Iran, Islamic Republic of
تو بیمارستانای روانی بخاطر کم سوادی روانشناسا که تقصیرش به گردن وزارت علومه.
روانپزشکا ترجیح میدن با پرستارا و مددکارا مشورت کنن.
حتی یه پرستار طرحی هم اطلاعاتش بعد فارغ التحصیلی در مورد مواجهه با بیمارای روانی بیشتر از روانشناسای وزارت علومه و در دوران تحصیلش بارها تو این حوزه بیماریها هم حتی کارورزی اموزشی کرده. که جای تاسف داره برای وزارت علوم و دانشگاه آزادش.
روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
آقای امیر ، این فقط ربط داره به دید از ازل بد ،روانپزشکابه رروانشناسان، روانپزشکانتنها درمان خودشون رو صحیح میدونند و به روانشناسان درهرگرایشی که باشندعقیده ای ندارند،کارشون هم بستن یه مشت دارو به خیک مراجع هس
امیر
Romania
عجبببب!!!!
پس هیچ ربطی به این نداره که روانشناس وزارت علومی بدون دیدن یک دونه بیمار در تمام عمر آکادمیکش، یهو وارد حوزه پیچیده تشخیص و درمان میشه؟ و با کسایی همکار میشه که درسشون رو بالا سر بیمارا خوندن.
مث این میمونه که یه نفر فقط با خوندن کتاب بیاد یک دفعه خلبان بشه.
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟