پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۶:۳۵
کد مطلب: 39544
۰
۹
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت عنوان کرد:

روانشناسی بالینی، مربوط به حوزه پزشکی است!

روانشناسی بالینی، مربوط به حوزه پزشکی است!
میگنا: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: صبح امروز جلسه ای با حضور وزیر بهداشت و مسئولان وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که در آن، تخلفات علمی اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قوانین موجود و قانون جدیدی که در مجلس در حال بررسی است، برای برخورد با این تخلفات کافی است.

به گزارش میگنا به نقل از وزارت بهداشت دکتر رضا ملک زاده صبح امروز در حاشیه جلسه مسئولان وزارت بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی و امضای تفاهم نامه همکاری و مشارکت در استفاده از زیرساخت های تحقیقات و فناوری این وزارتخانه ها که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: دستورالعمل جامعی تهیه شده که بتوانیم در آینده از بروز تخلفات علمی جلوگیری کنیم.

وی از برخورد کامل با تخلفات علمی اخیر در کشور خبر داد و گفت: با افرادی که تخلفات آنها در جریان نشر مطالب علمی، مقالات، پایان نامه ها و حتی برخی کتابها به اثبات رسید، برخورد های شدیدی شد اما آیین نامه های موجود در سطح دو وزارتخانه بهداشت و علوم را هماهنگ کردیم تا بتوانیم با تخلفات موسسات آموزش عالی در بخش دولتی، خصوصی و آزاد برخورد قانونی لازم صورت گیرد.

دکتر ملک زاده اضافه کرد: افراد متخلف حوادث علمی اخیر در کشور، تک به تک به کمیته های اخلاق پزشکی و انتظامی اعضای هیات علمی احضار شدند و به تناسب تخلفات صورت گرفته، با آنها برخوردهایی مانند تذکر کتبی، کاهش درجه علمی و اخراج به عمل آمد. معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در تخلفات اخیر علمی، 220 نفر در دانشگاه های کشور، درگیر بودند، افزود: تعداد متخلفان اصلی، اندک بود و برخی از متخلفین، از این تخلفات آگاهی نداشتند و ناآگاهانه به این مسیر وارد شده بودند.

وی با اشاره به اخراج 6 نفر از متخلفان از دانشگاه های کشور، خاطرنشان کرد: اساس و هدف دستورالعمل جدید برخورد با متخلفان علمی، بر پیشگیری از وقوع آن است و یکی از مشکلات جدی ما این بوده که اساتید و دانشجویان از این تخلفات اطلاع نداشتند بنابراین باید آموزش هایی برای افرادی که به مقاطع تکمیلی وارد می شوند در نظر گرفته شود زیرا نشر مطالب علمی، تابع قوانین و ضوابط ویژه و رعایت مسائل اخلاقی است.

دکتر ملک زاده بر لزوم ثبت تحقیقات و پژوهش های علمی در محلی مشخص، یادآور شد: ابتدا باید چارچوب تحقیقات و پژوهش های علمی در کمیته اخلاق پزشکی ثبت و مشخص شود و بعد از تبدیل به مقاله، به کدی که در کمیته اخلاق پزشکی مصوب شده، استناد شود.

وی تصریح کرد: برخی افراد که با روش نوشتن مقالات و پایان های علمی و به ویژه ترجمه لاتین آنها آشنایی و تسلط نداشتند، کار خود را به برخی شرکت های خاص واگذار کرده بودند و برخی از آنها اطلاع نداشتند که چه تخلف بزرگی را انجام می دهند دکتر ملک زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روابط نزدیک علمی بین موسسات و مراکز علمی تحت پوشش وزارت بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: صبح امروز وحدت رویه ای در دستور کار قرار گرفت تا همکاری و مشارکت این موسسات بیشتر از گذشته شود و آنها بتوانند به راحتی از زیرساخت های همدیگر، استفاده کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت، گفت: اعتقاد داریم که این رشته مربوط به حوزه پزشکی است و باید در حوزه پزشکی و در دانشگاه های علوم پزشکی قرار داشته باشد و افرادی تحت این عنوان در قالب کلینیک فعالیتهای درمانی و مداخله ای دارند که البته باعث آسیب به بیماران می شود و با همکاری وزارت علوم، در حال تدوین تفاهم نامه ای به این منظور هستیم.
ورود به كانال میگنا
نظر شمــا چيست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته و موافقم من ارشد بالینی هم گرفتم علاوه بر سیستم بی ارزش و خیلی ضعیف اموزشی برای بچه های بالینی ک لیاقتشون بیشترازاین حرفاست روانشناسی بالینی ربطی به بقیه گرایش ها نداره میتونه تو اون حوزه ها فعالیت کنه یا مدارک مختلف بگیره اما اساس این رشته این نیست. شاید ک نه قطعا در وزارت بهداشت اینده بهتری برای بچه های بالینی اینده خواهر بود
دکترای روانشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
درصورت انتقال با اون پیشینه ای که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نسبت به روانشناسان دارندو دیدبسیارپایین دستی وزارت بهداشت آینده بسیار بدی درانتظارما است
امیر
Iran, Islamic Republic of
وزارت علوم نه حقوق میده نه امکانات بالینی داره نه طرح شغلی داره. اونوقت بهتره !!!!!
یه کارشناس روانشناس بالینی فارغ التحصیل از وزارت بهداشت هم میدونه که گذشته و حال و آیندش بهتر از وزارت علومیاست. عجیبه! دکتر روانشناس بالینی هستین و نمیدونین؟!!!! عجب
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ضمن احترام به هر دو دوست عزیز
وزارت بهداشت در مقطع کارشناسی روان شناسی بالینی تربیت نکرده است و در حال حاضر هم نمی کند
ایرادات وارد بر سیستم آموزشی وزارت علوم برای روان شناسی بالینی کاملا درست است اما شاید ایشون ملاحظات دیگری رو در نظر داشتند که گفتن انتقال به نفع این رشته نیست.
امیر
Romania
واژه ارشد بعد کارشناسی جا افتاد.
منم موافقم که ملاحظاتی دارن.
ولی ملاحظاتشون شخصیه وگرنه اگه دل نگران بیمارها که وجود این رشته فقط بخاطر حضور اونهاست می بودن ملاحظاتشون میبایست ارتقای مهارت بالینی و دسترسی به بیمارستان و درمانگاه می شد نه چیزای موهوم دیگه.
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
خیلی خوبه که بچه های روان شناسی اینجا اظهار نظر می کنند و مشارکت دارن اما
شاید بهتر باشه یه کم بار هیجانی تو حرفامون کمتر باشه که فضای تعامل، شایسته جمعی باشه با تحصیلات روان شناسی.
اول از همه به خودم میگه بر نخوره به کسی
محمد
Romania
بعنوان یک دانشجوی دکترای روان شناسی بالینی با این ظهار نظر غیر تخصصی و غیر عقلانی ایشان کاملا مخالفم و از وزارت بهداشت این سوال رو داریم ک چ منفعتی از این ایجاد تنش و این انتقال خواهد برد؟؟؟
ایجاد تنش در بین جامعه ی روان شناسی و تنشی اساسی تر بین روان شناسان و روانپزشکان!!!
منفعت سیاسی آیا پشت این قضیه وجود دارد؟؟
amir
Iran, Islamic Republic of
سلام وقت بخیر
من میخواستم واسه دکترای بالینی اقدام کنم و خیلی دو دل بودم حتی از چند تا دکتر هم از جمله دکتر ترانه موذنی مشاوره گرفتم اما هر بار با نظراتی که توی سایت ها میخونم یا از روانشناسای اطرافم میشنوم واقعا نمیدونم ادامه دادنش درسته یا نه.


Iran, Islamic Republic of
سلام. شما اول باید دارای مدرک کارشناسی ارشد مرتبط باشید بعدش دکتری بالینی بخوانید که پذیرش در دانشگاههای دولتی تهران بسیار رقابتی و سخت است
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی