کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در فقدان مداخله جدی رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد؛

جنگ سلامت در دولت

11 دی 1395 ساعت 12:22

پایان دعوای چندماهه دو وزیر با میانجی گری روحانی اعلام شد. بالاخره ظهر روز سه شنبه و پس از گذشت چند هفته توفانی در جریان مصاحبه‌های آتشین دو وزیر کابینه علیه یکدیگر، بالاخره امروز سخنگوی وزارت بهداشت از دستور مستقیم رییس جمهور برای انتقال حق بیمه کارگران از سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت خبر داد. اتفاقی که به نوعی اعلام پایان جنگ داخلی وزرای بهداشت و رفاه در کابینه یازدهم و البته بالارفتن دست وزیر بهداشت به عنوان پیروز این مجادله بود.


الف: «مبلغ ۱۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی سازمان بیمه سلامت به صورت نقد و ۱۶۴۰ میلیارد تومان در قالب اوراق قرضه به وزارت بهداشت پرداخت شده است که به رغم تأخیر در پرداخت‌ها، اما از همین میزان هم خوشحال هستیم.» سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دیروز با این جمله‌ از خبر خوشی یاد کرد که در نتیجه دستور کتبی رییس جمهور بوده است. دکتر «ایرج حریرچی» که ظهر دیروز در نشست خبری خود، با اشاره به پرداخت ۱۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی سازمان بیمه سلامت به صورت نقد و ۱۶۴۰ میلیارد تومان در قالب اوراق قرضه به وزارت بهداشت، از تصمیم مهم دولت درباره بیمه درمان کارگران خبر داد و گفت: «قرار است نهاد ریاست جمهوری بر هزینه کرد حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی برای درمان نظارت کند.»

سخنگوی وزارت بهداشت، درباره مهم‌ترین چالش این ماه‌های وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه، یعنی حق بیمه کارگران و نسبت 9بیست و هفتم حق بیمه کارگران هم از دستور کتبی رئیس جمهوری برای ایجاد حساب مستقل بابت هزینه‌های بیمه درمان کارگران تأمین اجتماعی خبر داد و گفت: «این دستور یکشنبه شب ابلاغ شد. قرار است ۹بیست و هفتم حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی به صورت مستقل توسط نهاد ریاست جمهوری نظارت و در بخش درمان هزینه شود.»

او این را هم گفت که دستور رئیس جمهوری شامل دو جنبه هزینه کامل بیمه بابت درمان و انجام به موقع این هزینه‌هاست.
حریرچی، البته درباره اظهارات مسوولان وزارت رفاه در موضوع پرداخت سهم درمان هم گفت: «ضرورتی نمی‌بینیم که بیش از این صحبت کنیم و توضیح دهیم اما آنچه مسلم است هنوز دو بیمه اصلی، نزدیک به یک سال بدهی به وزارت بهداشت دارند.»
اشاره او به ماجرای دامنه داری بود که هفته‌ها به سوژه مناقشه 2 وزیر کابینه تبدیل شده بود و سکوت رییس جمهور را بالاخره ماه ها پس از علنی شدن این مجادله در فضای عمومی کشور، شکست. مناقشه‌ای پر از گلایه و کنایه و تهدید که دو طرف ماجرا در اظهاراتی کاملاً حق به جانب، طرف مقابل را متهم به پنهان کاری و کم‌کاری می‌کردند.

ماجرا، کم و بیش از خردادماه ‌سال گذشته آغاز شد. روزهایی که طرح نظام سلامت با کمبود منابع مالی روبه رو شده بود و بدهی هفت و نیم هزار‌ میلیارد تومانی سازمان‌های بیمه‌گر، زبان گلایه وزیر بهداشت را باز کرد؛اما وزارت رفاه تا مدت‌ها پس از آن نیز فقط بخشی از بدهی سنگینش را تسویه کرد و پرداخت بقیه بدهی را به سال 95 وعده داد. تیرماه امسال اما نوبت ربیعی بود که وزارت بهداشت را متهم کند. وزیر رفاه، این طور طرح تحول سلامت را عامل تنگناهای اعتباری این وزارتخانه دانست:«معتقد به این نیستم که نمی‌توان هیچ اشکالی به طرح بیمه سلامت همگانی گرفت، امثال آقای پزشکیان (نایب‌رئیس مجلس) از ابتدا به این طرح نقد داشتند اما مهم این است که در این مسیر، یک تصمیم درست درباره زندگی مردم گرفتیم.  75 درصد بار مالی طرح تحول را بیمه‌ها تقبل کردند و نیمی از جمعیت را نیز تأمین اجتماعی پوشش می‌دهد. وزارت رفاه یکی از 2بال طرح تحول بود اما خدمات بیمه‌ها کمتر دیده شد.»

ادعای وزیر رفاه، همچنان با گفت و گوهای وزیر بهداشت و گلایه‌ها و کنایه‌هایش از عدم همکاری برخی وزارتخانه‌ها و نهادها با طرح تحول سلامت ادامه داشت تا این که در 22 آبان ماه و در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس، اختلاف‌ها علنی‌تر شد. جایی که قاضی زاده هاشمی، تنها راه حل اختلاف با ربیعی را «تجمیع بیمه‌ها» دانست. پیشنهادی که البته با ١٩ رأی مخالف در برابر ١٨ رأی موافق، رد شد.

اما درست در بحبوحه انتقادهای شدید به عملکرد وزارت بهداشت درباره ماجرای طرح تحول سلامت، قاضی زاده هاشمی بهترین راه را حضور پررنگ جلوی دوربین‌ها دانست. اوج این حضور پررنگ رسانه‌ای، اظهارات تند و تیز او در دو برنامه «ثریا» در شبکه یک سیما و اظهارات معاون درمان وزارت بهداشت در«گفت و گوی ویژه خبری» شبکه دو سیما بود. وزیر بهداشت، سپس عزم قم کرد و در دیدار با مراجع معظم تقلید، موج رسانه‌ای پرحجمی را علیه منتقدان و مخالفان طرح تحول سلامت به راه انداخت.

آقای «محمد آقاجانی» معاون درمان وزارت بهداشت در برنامه گفت‌گوی ویژه خبری، ضمن انتقاد شدید از دیرکرد بدهی بیمه‌ها گفته بود: «کاسه صبر همکاران از فشار مضاعف به خاطر بدهی‌ها لبریز شده است.یک سال تأخیر بیمه، چرخه اداره بیمارستان‌ها را کندکرده است. دولت در 27 اردیبهشت 93 به بیمه سلامت تکلیف کرد که افراد فاقد بیمه درمانی و تحت حمایت که بالغ بر 5 میلیون نفر بودند، بیمه شوند.این در حالی بود که افرادی از سایر صندوق‌های بیمه سلامت وارد این صندوق شدند و از هیچ نهاد حمایتی استعلام نشد، در نتیجه 5 میلیون تبدیل به 11 میلیون نفر شد. الان 2 سال و نیم است که این طرح اجرا می‌شود. اگر بیمه سلامت قانون را درست اجرا می‌کرد، بار مالی کمتری ایجاد می‌شد.»

از سوی دیگر، خود قاضی زاده هاشمی نیز که معاونش، او را در تنهایی و بی یاوری به«مختار ثقفی» تشبیه کرده بود، این بار شمشیر را برای وزیر رفاه از رو بست:« ظلم بزرگی کرده‌ایم که 12 سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم. سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. بنده می‌گویم تا بیمه درست نشود از طرح تحول که هیچ، از سلامت مردم هم چیزی نمی‌ماند. بیمه کارش ریسک‌پذیری است،کارش حمایت از مردم است، حکومت وظیفه‌اش تأمین امنیت، رفاه و دانش مردم است. » حمله قاضی زاده البته ازجانب ربیعی هم بی جواب نماند و او درگفت وگو با «باشگاه خبرنگاران»با بیان این که اعتقادی به علنی کردن مسائل در مجامع عمومی ندارد، این طور به وزیر بهداشت تاخت:«پول درمان کجا می‌رود؟ برخی می‌گویند پول درمان را سرمایه‌گذاری کردیم که باید بگویم حتی ما پول سرمایه‌گذاری را به بخش درمان پرداخت کردیم. بنده وام گرفتم و شرکت‌ها را گرو گذاشتم و به درمان پرداخت کردم. پس تاکید می‌کنم که تمام پول درمان برای درمان خرج می‌شود و حتی به جای هفت بیست و هفتم، ما 9 بیست و هفتم پرداخت کرده‌ایم. وقتی می‌گویند پول درمان کجا رفته، مانند این است که یکسری آدم فاسد در این وزارتخانه نشسته‌اند.»

پس از این اظهارات بود که سخنگوی وزارت بهداشت، از قوه قضاییه خواست تا با ورود به ماجرای حق بیمه کارگران تأمین اجتماعی،مشخص کند چه کسی راست می‌گوید؟ وزارت بهداشت یا وزارت رفاه؟:«ما از سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می‌خواهیم که در این رابطه ورود کنند و گزارش آن را به مردم ارائه دهند.» دکتر حریرچی، این را هم گفت که در سال جاری فقط400 میلیارد تومان از 4300 میلیارد تومان طلب بیمارستان‌های وزارت بهداشت از تأمین اجتماعی پرداخت شده است و اگر بررسی‌ها و گزارش‌های سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نشان دهد تمامی 9بیست و هفتم حق بیمه کارگران بابت درمان هزینه شده است، ما عذرخواهی می‌کنیم.

کفه وزارت بهداشت در ماجرای طرح تحول و پرداخت حق بیمه کارگران البته وقتی سنگین‌تر شد که فقط چند ساعت پس از نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت درباره دستور کتبی رییس جمهور، رسانه‌ها از بیانیه ۲۴۳ نماینده مجلس خطاب به رئیس‌جمهور درباره تأمین منابع مالی طرح تحول سلامت خبر دادند. در بخشی از متن این بیانیه که دیروز در صحن علنی خوانده شد، آمده است:«اینک در سومین سال از شروع طرح تحول سلامت، علیرغم پیش بینی منابع موردنیاز و تصویب طرح در هیات دولت و بخشی از احکام مالی مورد نیاز در مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد عدم تخصیص منابع مندرج در قانون بودجه و به ویژه عدم پرداخت مطالبات دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های سراسر کشور از سوی سازمان‌های بیمه‌ای، یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت را دچار چالش نموده است. بدون تردید کمرنگ شدن خدمات ارائه شده در حوزه سلامت موجبات نگرانی قشر عظیمی از محرومان کشور را به همراه خواهد داشت، از این رو انتظار می‌رود دستور فرمایید تدبیر لازم به منظور رفع مشکلات مذکور و پرداخت مطالبات ذکر شده معمول گردد.»

حالا باید منتظر ماند و دید واکنش وزیر رفاه به این اتفاق‌ها چیست؟ آیا تسلیم این موج رسانه‌ای و حمایت رییس جمهور و مجلس از وزارت بهداشت خواهد شد یا دوباره گفت و گویی جدید از ربیعی که خیلی‌ها هنوز او را به نام مستعارش یعنی«عباد» می‌شناسند، در راه خواهد بود؟

 
 


کد مطلب: 39581

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39581/جنگ-سلامت-دولت

میگنا
  https://www.migna.ir