کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین وضعیت طلاق و ازدواج در استانها

13 دی 1395 ساعت 15:04

کاهش رشد نسبت طلاق به ازدواج در۱۸استان/وضعیت۳استان روبه بحران است


روزبه کردونی در گفتگو با مهر اظهار داشت: در سال ۹۴ به ازای هر ۱۰۰ ازدواج در کشور ۲۴ طلاق ثبت شده که نسبت به سال ۹۳ رشد ۶ درصد را نشان می دهد، در حالیکه رشد این شاخص در سال ۱۳۹۳ نسبت به سال ۱۳۹۲ بیش از ۱۲ درصد بوده است که این امر بیانگر این است که میزان رشد نسبت طلاق به ازدواج در کشور کنترل شده است.

وی در خصوص وضعیت تغییرات نسبت طلاق به ازدواج در استان های کشور توضیح داد و گفت: در استان ها تهران، فارس و سمنان نسبت طلاق به ازدواج کاهش یافته است، به نحوی که در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ ما شاهد رشد منفی این نسبت بوده ایم. این موضوع نشان دهنده آن است که استان تهران اگرچه در سال ۹۳، بیشترین میزان رشد را نسبت طلاق تجربه کرده است اما در سال ۹۴ با رشد منفی ۷ درصد مواجه شده است.

وی افزود: همچنین استان سمنان با تجربه رشد ۷ درصدی طی سال های ۹۲-۹۳، به رشد منفی ۰.۴ در سال های ۹۳-۹۴ رسیده است. استان فارس نیز علاوه بر آنکه طی سال های ۹۲-۹۳ روند کاهشی را در این میزان طی کرده است، در سال ۹۴ نیز این روند کاهنده ادامه یافته است. در هر سه این استان ها هم تعداد خام طلاق و هم تعداد ازدواج در آنها در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ کم شده است.اما میزان این نوسانات در شیب کاهش نسبت طلاق اثرگذار بوده است. در تهران حدود ۸ درصد کاهش در آمار طلاق و ۰.۳ درصد کاهش در امر ازدواج را شاهد بوده ایم. میزان کاهش نسبت طلاق در این استان حدود ۷.۵ درصد بوده است.

کاهش چشمگیر طلاق در قم نسبت به سال ۹۳

کردونی در ادامه گفت: استان قم که در سال ۹۳ چهارمین استان با بیشترین میزان طلاق در کشور محسوب می شده است و با رشد ۳۰ درصدی طی سال های ۹۲-۹۳ مواجه بوده است، در سال ۹۴ رشد فزاینده طلاق این استان به شدت کنترل و شاهد رشدی کمتر از ۱ درصد بوده است. استان هرمزگان نیز اگرچه طی سال های ۹۲-۹۳ رشدی فزاینده معادل ۳۷ درصد را داشته اند طی سال های ۹۳- ۹۴ با شیب قابل تاملی کنترل و با میزان رشد این شاخص در آن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. 

کنترل شاخص طلاق در سال ۹۴ در برخی استانها

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه تاکید کرد: نکته حایز اهمیت آن است که در سال ۹۴ شاهد کنترل رشد نسبت طلاق به ازدواج در برخی استان ها مانند خراسان رضوی، یزد، اردبیل، گلستان، آذربایجان غربی، شرقی، قزوین، اصفهان، مرکزی و گیلان هستیم. رشد نسبت طلاق به ازدواج در استان هایی مانند، تهران، گیلان، قم، مرکزی و خراسان رضوی که در سال ۹۳ با بحرانی ترین وضعیت در شاخص طلاق مواجه بوده اند، نیز کنترل شده است.  

کردونی افزود: در استان سیستان و بلوچستان اگرچه طی چندین سال اخیر استانی با کمترین نسبت طلاق به ازای صد ازدواج محسوب می شده است، اما در سال ۹۴-۹۳ با رشد ۱۱ درصدی طلاق و  کاهش ۳ درصدی ازدواج مواجه بوده که این امر رشد حدود ۱۴ درصد در نسبت طلاق به ازای صد ازدواج را در سیستان و بلوچستان به همراه داشته است. 

وی افزود: در استان خوزستان نیز که طی سال های ۹۲-۹۳  شاهد رشد کاهنده نسبت طلاق به ازدواج بوده ایم اما در مجموع می توان اذعان داشت در این استان نسبت طلاق به ازدواج در سه سال اخیر روند تثبیت شده ای را طی کرده است.

افزایش قابل توجه طلاق در سه استان

مدیر کل دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت رفاه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴رشد نسبت طلاق به ازدواج در ۱۸ مورد از استان های کشور که بیش از نیمی از استان های کشور هستند، کنترل شده است، اظهار داشت : البته در سه استان کشور نیز نسبت طلاق به ازدواج با شیب قابل توجهی افزایش یافته است که اگر این امر کنترل نشود وضعیت این استان ها در سالهای آتی با بحران روبرو خواهد شد.


کد مطلب: 39609

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39609/آخرین-وضعیت-طلاق-ازدواج-استانها

میگنا
  https://www.migna.ir