جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۷
کد مطلب: 39611
۱

وزارت بهداشت رشته موسیقی‌درمانی راه‌اندازی می‌ كند

وزارت بهداشت رشته موسیقی‌درمانی راه‌اندازی می‌ كند

به گزارش میگنا دکتر محمدرضا دارابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: طرح تحول آموزش پزشکی از سال ۹۳ بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد و برای اجرای سند آمایش  کشور به ۱۰ کلان‌منطقه تقسیم شد و در نتیجه آن کلان‌منطقه ۹ کشوری به استان خراسان بزرگ یعنی خراسان شمالی، جنوبی و رضوی اختصاص یافت.

وی در ادامه تصریح کرد: کلان‌منطقه ۹ کشوری هشت دانشگاه شامل (دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان شمالی، نیشابور، علوم پزشکی اسفراین، بیرجند، سبزوار، تربت حیدریه، تربت جام و مشهد) است که براساس برنامه طرح تحول آموزش پزشکی پنج ماموریت ویژه و ۱۸ ماموریت مشترک به دانشگاه‌ها واگذار شده تا در ماموریت‌های ویژه افق پنج ساله کشور مشخص شود.

دبیر کلان‌منطقه ۹ وزارت بهداشت اضافه کرد: تصمیم گیری در خصوص امور مربوط به «طب تسکینی»، «مرکز توسعه و تعالی علوم تغذیه»، «مرکز توسعه و تعالی علوم دندانپزشکی»، «مرکز توسعه و تعالی علوم اعصاب»، «مرکز توسعه و تعالی طب هنر»، پنج ماموریت ویژه‌ای است که وزارت بهداشت به کلان‌منطقه ۹  واگذار کرده است و تاکنون جلسات متعددی نیز با افراد صاحب‌نظر درخصوص هر یک از این ماموریت‌ها، برگزار شده تا کریکولوم‌های رشته‌های مورد نظر بازنگری و بازنویسی شوند تا تربیت دانشجو در این رشته‌ها و مقاطع مختلف با کیفیت بالاتری انجام بگیرد.

اعلام نتایج بازنگری رشته‌های دندانپزشکی در آینده نزدیک

وی همچنین از بازبینی و تعالی رشته‌های دندانپزشکی در کشور خبر داد و گفت: در زمینه ماموریت مرکز توسعه دندانپزشکی پیشرفت خوبی داشتیم. بطوریکه تقریبا کریکولوم‌ این رشته ها براساس نیازسنجی بازبینی شده‌اند و در آینده‌ای نزدیک توسعه و تعالی این رشته‌ها نهایی و ابلاغ خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در جریان ماموریت مرکز توسعه و تعالی علوم تغذیه نیز ارتباط خوبی با افراد صاحب‌نظر رشته تغذیه برقرار شده و با توجه به اینکه رشته تغذیه، رشته ای جدید است و سابقه چندانی ندارد. بنابراین باید تربیت نیروهای انسانی در دوره‌های کارشناسی ارشد، PH.D و تغذیه بالینی این رشته ها با حساسیت بالایی انجام بگیرد. البته هنوز تدوین و بازنگری کریکولوم‌های این رشته‌ها نهایی نشده است.

دکتر دارابی از برنامه وزارت بهداشت برای راه‌اندازی رشته طب تسکینی (موسیقی‌درمانی) در این وزارتخانه خبر داد و افزود: طب تسکینی معمولا برای بیمارانی به کار می‌رود که به دلیل بیماری صعب‌العلاج پایان زندگی خود را طی می‌کند. در واقع این بیماران می‌توانند با حضور در این مراکز تا حدودی کیفیت زندگی بهتری داشته باشند و درد زیادی نکشند.

به گفته دبیر کلان‌منطقه آمایشی ۹ وزارت بهداشت، رشته "موسیقی‌درمانی یا طب هنر" در راستای کمک به فرآیند بهبود بیماران قرار است در وزارت بهداشت راه‌اندازی شود در واقع پیشنهادی راه‌اندازی این رشته توسط دانشکده علوم پزشکی نیشابور ارائه شد و در حال حاضر ۲۰ درصد برنامه‌ریزی و کریکولوم درسی راه‌اندازی این رشته انجام شده است اما به دلیل شرایط خاص جامعه هنوز پیشرفت جدی در این زمینه صورت نگرفته و به نظر می‌رسد یک برنامه طولانی‌مدت باشد اما به طور کلی راه‌اندازی آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی لازم است.

دکتر دارابی در پایان با اشاره به لزوم بازنگری رشته‌های علوم اعصاب در کشور خبر داد و گفت: به دلیل اینکه "علوم اعصاب" رشته بین‌رشته‌ای است در تربیت دانشجویان این رشته پیشرفت خوبی صورت نگرفته است اگرچه ما مرکز علوم اعصاب مجهزی در مشهد راه‌اندازی کردیم و ارتباط خوبی با مراکز درمانی کشور آلمان داریم اما لازم است بازبینی جدی‌ در این رشته صورت بگیرد تا نیازهای مردم در این زمینه برطرف شود.

 

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...