کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

احمد ولیخانی، علی فیروزشاهی

پیش بینی افکار خودکشی بر اساس مولفه های شخصیت مرزی

احمد ولیخانی، علی فیروزشاهی

فارس migna.ir , 14 دی 1395 ساعت 12:50

در بین سه خوشه­ اختلال شخصیت، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و اختلال شخصیت مرزی از مهم­ترین اختلالاتی هستند که به نظر می­رسد در فکر کردن به خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل نقش دارند.


چکیده
یکی از عوامل مهم مرتبط با خودکشی وجود رگه­ هایی از­ شخصیت­ های مرضی در افراد است. در بین سه خوشه­ اختلال شخصیت، اختلال شخصیت اسکیزوتایپی و اختلال شخصیت مرزی از مهم­ترین اختلالاتی هستند که به نظر می­رسد در فکر کردن به خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی کامل نقش دارند.

هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ­مولفه­ های شخصیت مرزی و اسکیزوتایپی با افکار خودکشی در بین دانشجویان بود.
بدین منظور، طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی، 250 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پژشکی شیراز انتخاب و از نظر ویژگی های شخصیت مرزی، شخصیت اسکیزوتایپی و افکار خودکشی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتایج آزمون همبستگی تفکیکی نشان داد که تمامی مولفه­ های شخصیت مرزی و اسکیزوتایپی به طور مثبت و معناداری با افکار خودکشی رابطه داشتند اما، تنها ناامیدی و علایم پارانوییدی و تجزیه­ای وابسته به تنیدگی و سوظن پارانوییدی/ اضطراب اجتماعی توانستند به طور معناداری افکار خودکشی را پیش­بینی کنند.

با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می­ توان گفت در افراد بهنجاری که رگه­­ هایی از شخصیت­ های مرزی و اسکیزوتایپی را دارند، افکار خودکشی آنان باید بررسی شود و برای پیشگیری از اقدام به خودکشی افراد دارای ویژگی­ های شخصیت مرزی، در درمان باید بیشتر روی ویژگی ­های ناامیدی و علایم پارانوییدی آنان کار شود و در افرادی که رگه­ هایی از شخصیت اسکیزوتایپی دارند نیز باید ویژگی سوظن پارانوییدی و اضطراب اجتماعی مورد توجه قرار گیرد .

کلیدواژه ها: افکار خودکشی؛ شخصیت مرزی؛ شخصیت اسکیزوتایپی

نویسندگان:
احمد ولیخانی: دپارتمان روان شناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
علی فیروزشاهی: دپارتمان روان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی - دوره 10، شماره 37، پاییز 1394.
برای مشاهده کامل مقاله روی اينجـــــــــــــــــا کلیک کنید.
ورود به كانال ميگنا


کد مطلب: 39625

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39625/پیش-بینی-افکار-خودکشی-اساس-مولفه-های-شخصیت-مرزی

میگنا
  https://www.migna.ir