کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاشرت با بستگان ،موثر در کاهش استرس

16 دی 1395 ساعت 11:32

استرس یا فشار روانی که بسیاری از عوامل آن بیرونی است، به یکی از معضلات فراگیر زندگی صنعتی بدل شده است؛ پزشکان قرار گرفتن در اجتماعات دوستانه و شرکت در ورزش های دسته جمعی را راه حلی موثر برای کاهش استرس می دانند.


میگنا: استرس های ناخوشایند گاه و بیگاه و سرزده، شوکی هرچند محدود را به افراد وارد می کند و آنها را در شرایط بد روانی قرار می دهد که اگر توانایی لازم برای مقابله و کنترل آن را نداشته باشند، می تواند در درازمدت زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های سخت و مزمن شود.
مقابله با بسیاری از عوامل استرس زا همچون ترافیک و آلودگی هوا به دلیل این که از عوامل بیرونی و محیطی استرس به شمار می روند، از اختیار افراد خارج است؛ بنابراین علاوه بر کسب توانایی کنترل استرس های درونی، به گفته کارشناسان، لازم است راهکارهایی خارجی نیز برای کاهش شدت فشارهای روانی به کار گرفته شود.
دکتر محمد قدیری روانپزشک و دانشیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص استرس به ایرنا گفت: استرس به تغییرات مولکولی و ژنتیکی در بدن گفته می شود؛ هنگامی که فرد در معرض استرس قرار می گیرد، ژن ها در بدن او تغییر می کنند و اگر استرس ممتد باشد، تغییرات ایجاد شده در ژن ها ماندگار شده و ممکن است به نسل های بعدی نیز منتقل شوند.
وی افزود: به همین علت افرادی که جنگ را تجربه می کنند و یا کودکانی که در زمان جنگ به دنیا می آیند، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس ها، احتمال این که استرس، پرخاشگری و خشم را به نسل های بعد منتقل کنند، بسیار زیاد است.
قدیری ادامه داد: همچنین استرس می تواند عامل مهمی در بروز و ماندگاری بیماری ها باشد؛ هرچه زندگی شهرنشینی بیشتر شود، مشکلات در خانواده ها بیشتر می شود؛ این مسایل به همراه خود استرس هایی را به همراه می آورد.
به گفته وی، دو گروه آسیب پذیر در جوامع هستند که یکی کودکان و نوجوانان و دیگری سالمندان هستند؛ استرس روی این دو گروه آسیب پذیر تاثیر بسیار زیادی دارد بنابراین باید به گروه های کودک و نوجوان و سالمندان توجه ویژه ای از نظر تاثیر این استرس ها و کاهش اثرپذیری آنها شود.
قدیری همنشینی و مسافرت های گروهی را در کاهش استرس بسیار موثر دانست و افزود: مسافرت، استراحت، اوقات فراغت بیشتر و توجه به سلامت جسمی و روانی توان افراد را در مقابله با استرس های بد موجود در جامعه بالا می برد.
وی ادامه داد: البته رفع بسیاری از عوامل استرس زا در اختیار افراد نیست؛ هر روز صبح با موارد زیادی مانند آلودگی هوا، ترافیک و اتفاقات ناخوانده و غیرقابل پیش بینی مواجه می شویم که لازم است که برای رفع این عوامل، سرمایه گذاری های کلانی در جامعه صورت گیرد تا از شدت فشارهای روانی بر افراد جامعه کاسته شود.
قدیری همچنین از نقش تاثیرگذار شرکت در فعالیت های ورزشی گروهی در کاهش استرس های ناشی از زندگی های شهرنشینی سخن گفت و افزود: فعالیت های ورزشی و دسته جمعی به ویژه در اجتماعات دانش آموزی و خانوادگی و گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات با بستگان و دوستان می تواند به کاهش استرس های فردی کمک کند.

 


کد مطلب: 39653

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39653/معاشرت-بستگان-موثر-کاهش-استرس

میگنا
  https://www.migna.ir