کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشکلات یک انتقال از منظر رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره

16 دی 1395 ساعت 19:19

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشرفت و رشد این رشته با مشکل مواجه می کند.


به گزارش میگنا «دکتر عباسعلی اللهیاری» روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه رشته ای مانند روان شناسی بالینی و سلامت بیشتر نگاه پیشگیرانه دارد، گفت: روان شناسی در تمام کشورهای توسعه یافته بر پایه علوم انسانی است و نگاه پزشکی و درمانی به این رشته نادرست است.

وی با بیان اینکه «امروزه در دنیا روان شناسی بالینی و اجتماعی مطرح است» گفت: همه شاخه های روان شناسی به یکدیگر تنیده است و نمی توان بخشی از روان شناسی بالینی و سلامت را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل کرد و بقیه رشته ها مانند مشاوره ازدواج، تحصیلی غیره را در وزارت علوم نگاه داشت. زیرا برای درمان فرد، ابتدا از راهنما و مشاور و سپس از روانشناس بالینی بهره برده می شود.

وی با بیان این که نگاه پزشکی و دارویی به روان شناسی دیگر قدیمی و منسوخ شده است، گفت: بهتر است برای انتقال این رشته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کارشناسان مرتبط مشورت شود زیرا دیگر زمان آزمودن خطا به سر آمده است.

اللهیاری گفت: مثلا اگر نوجوانی دچار اضطراب و افسردگی شده باشد، نمی توان با پزشکی به درمان وی پرداخت، بلکه به وی از منظر خودباوری، کنترل خشم و تفکر مشاوره داده می شود و پزشک با دارو امکان درمان وی را ندارد.
وی با بیان اینکه دیگر روان شناسی بالینی به روان شناسی کلینیکی و یا بیمارستانی تعبیر نمی شود، گفت: مفهوم روان شناسی بالینی یعنی اینکه روانشناس به سطح ادارک و شناخت فرد آگاهی پیدا کند و از آنجا آغاز به درمان کند و منظور از بالینی، بیمارستانی نیست.

اللهیاری گفت: نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص کمبودها در حوزه آموزش دانشجویان روان شناسی بالینی و نیاز آنها به حضور در مکان ها درمانی درست است، ولی برای اصلاح این موضوع نباید رشته روان شناسی بالینی را به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برد، بلکه باید وزارت بهداشت امکانی را مهیا کند که دانشجویان روانشناسی بالینی امکان حضور در بیمارستان ها مربوطه و کسب تجربه را پیدا کنند.

وی همچنین با تایید اینکه ممکن است روان شناسی چون برخی از پزشکان مهارت کافی برای درمان بیماران نداشته باشند ولی این موضوع به خاطر این نیست که روان شناسی بالینی در وزارت علوم قرار دارد، گفت: ما در سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور از چهار سال گذشته با ایجاد کمیسیون هایی سخت گیری فراوانی به اعطای پروانه مرکز مشاوره انجام دادیم و این حساسیت و سخت گیری ها را نیز بیشتر می کنیم.
لینک ورود به کانال میگنا


کد مطلب: 39657

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39657/مشکلات-یک-انتقال-منظر-رئیس-سازمان-نظام-روان-شناسی-مشاوره

میگنا
  https://www.migna.ir