شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۰
کد مطلب: 39658
۱
چرا به دنبال خشک کردن ریشه «روانشناسی ورزشی» هستیم؟

انتقاد رییس انجمن علمی رفتار حرکتی از انتقال رشته روان شناسی ورزشی به وزارت بهداشت

انتقاد رییس انجمن علمی رفتار حرکتی از انتقال رشته روان شناسی ورزشی به وزارت بهداشت

به گزارش میگنا دکتر مهدی نمازی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حذف روان شناسی ورزشی از کنکور ارشد سال 96- 95 و واگذاری این رشته به وزارت بهداشت افزود: به عنوان یکی از پیشکسوتان رشته روان شناسی ورزشی به شدت مخالف این حذف و همچنین واگذاری روان شناسی ورزشی به وزارت بهداشت هستم. زیرا این مساله سبب ایجاد تضاد بین حفظ جامعیت این علوم و جنبه‌های سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی آن می‌شود. اگر قرار است سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بین وزارت علوم و بهداشت تفکیک شود، بهتر است سیاست‌گذار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد و مجری وزارت بهداشت. حتی به اعتقاد من در صورت نیاز بهتر است یک کمیسیون مشترک بین این دو نهاد در جهت حفظ جامعیت و سیاست‌گذاری‌های وزارت علوم ایجاد شود.

وی گفت: اگر امروز وزارت بهداشت مدعی روان شناسی ورزشی است، باید بگویم که روان شناسی ورزشی به ریشه خود که همان روان شناسی است، برمی‌گردد. ما اگر بخواهیم این رشته را به وزارت بهداشت واگذار کنیم، همانند درختی می‌ماند که ریشه و تنه آن متعلق به یک جا و شاخه آن متعلق به جای دیگری است. بدون شک با تکه تکه کردن آن و بردن شاخه به جای دیگر سبب رکود، نابودی و کج‌روی آن می‌شویم. بنابراین نباید به لحاظ سیاست گذاری و برنامه‌ریزی آن را تکه تکه کنیم.

نمازی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر قرار بود روان شناسی ورزشی را از کنکور ارشد سال 96- 95 حذف کنند؛ باید در ابتدا نظر کارشناسان و صاحب‌نظران این رشته را جویا می‌شدند و پس از رسیدن به اجماع، درمورد این واگذاری تصمیم می‌گرفتند.  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیش از 140 انجمن علمی دارد که نخبه‌ترین افراد علمی عضو این انجمن هستند. یکی از این انجمن‌ها، رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی است، واقعا این انجمن به چه درد می‌خورد و نقش آن چیست؟ اگر قرار است تغییراتی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های آن صورت بگیرد، باید نظر کارشناسان و صاحب‌نظران انجمن را حداقل به عنوان نقش مشاور جویا می‌شدند، نه این که با عجله و شتابزدگی تصمیمی بگیرند که به ضرر رشته روانشناسی ورزشی و رفتار حرکتی تمام شود.

رییس انجمن علمی رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ادامه داد: هرکسی می‌تواند با توجه به شرایط علمی که دارد، با دریافت مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجری دوره‌های روانشناسی ورزشی باشد. اما این که بخواهد در نقش سیاست‌گذار و برنامه‌ریز عمل کند، درست نیست.

نمازی زاده تصریح کرد: شاید بتوان گفت بخشی از روانشناسی که به وزارت بهداشت مربوط می‌شود، روانشناسی نابهنجار، معضلات و مشکلات روانی و روان ‌پریشی است که تحت عنوان روان‌پزشکی مطرح می‌شود و نه روانشناسی ورزشی. اگر این واگذاری صورت بگیرد در حقیقت ریشه روانشناسی ورزشی را خشک کرده و این رشته را به دست خود نابود کرده‌ایم.
کانال روان شناسی میگنا

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید