کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

2500 کودک اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی

تشخیص اصلی اوتیسم با یک پزشک است

18 دی 1395 ساعت 8:42

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: وزارت بهداشت به مسئولیت خود در زمینه غربالگری بیماران و ایجاد مراکز درمانی عمل نکرده است.


به گزارش ميگنا حسین نحوی‌نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران افزود: ‌با کمک دفتر ریاست جمهوری در حال تدوین سند ملی اوتیسم هستیم و امیدواریم با این تدوین وظایف محوله به نهادهای مربوطه برای همگان مشخص باشد و شاهد حمایت این کودکان باشیم.
وی در ادامه افزود: آمار افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در حوزه اوتیسم کشور تاکنون 2 هزار و 500 نفر اعلام شده است که در صدد حمایت حداکثری از این افراد خواهیم بود.
 
نحوی‌نژاد گفت: در حال حاضر مراقبت‌های موقت نه به صورت دائم از خانواده‌ها از برنامه‌هایی است که مد نظر سازمان بهزیستی کشور باشند.
 
وی در ادامه از کارگاه‌های آموزشی اولیه، کارگاه توانبخشی و حرفه‌آموزی به کودکان اوتیسم خبر داد و افزود: طراحی و اجرای برنامه گذر موفق کودکان مبتلا به اوتیسم به دوران بزرگسالی برای افراد ترخیص شده از مراکز اوتیسم بهزیستی از برنامه‌های خوب سازمان بهزیستی است.
 
وی افزود: افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند همراه با رفتارهای بچه‌گانه‌ای که از خود بروز می‌دهند توانایی ارتباط با دنیای بیرون را ندارند و نیازمند حمایت‌های ویژه‌ای هستند و نباید خانواده این گرو‌ه‌ها را به حال خود رها کنیم.
 
نحوی‌نژاد گفت: هر چند وزارت بهداشت از برنامه‌های غربالگری و بیماریابی اخباری را انتشار داده است اما امیدواریم شاهد برنامه‌های عملیاتی این حوزه باشیم.
 
وی گفت: پروتکل آموزشی اوتیسم و همچنین بسته‌های آموزشی و بازی این اختلال برای کودکان توسط تیم توانبخشی تهیه شده و به صورت رایگان در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: از وزارت بهداشت انتظار می‌رود که با توجه به توانمندی مجموعه اختلال اوتیسم را به خاطر دسترسی بهتر به مبتلایان جزو اولویت‌های وزارتخانه قرار دهد.
 
وی اضافه کرد: هر چند وزارت بهداشت در بحث تعرفه‌های توانبخشی ورود خوبی داشته است اما از آنجایی که کاردرمانی، گفتاردرمانی و برخی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه نیستند و تنها پوشش بیمه‌ای در بحث فیزیوتراپی دیده می‌شود باید متولیان نظام سلامت به فکر این موضوع مهم نیز باشند.
 
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی افزود: طبق تحقیقات انجام شده میزان شیوع اوتیسم در ایران در مقایسه با جهان آمار عجیبی نیست و این اختلال رفتاری، هیجانی و رشدی باید با حمایت متولیان به بهترین شکل مراحل خود را طی می‌کند.
 
وی یادآور شد: تشخیص اصلی اوتیسم با یک پزشک است اما این پزشک در کنار یک تیم توانبخشی می‌تواند به این تشخیص صحیح دست پیدا کند و والدین باید تشخیص صحیح را به دست تیم تخصصی بسپارند تا شاهد برچسب‌های غیرواقعی اوتیسم به فرزندان خود نباشند.
 
نحوی‌نژاد در پایان گفت: سازمان بهزیستی یکی از اولویت‌های خود را حمایت از بیماران اوتیسم قرار داده و این نوید را می‌دهیم که با تدوین سند ملی خانواده اوتیسم شاهد حمایت‌های دوچندان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت خواهند بود.
 


کد مطلب: 39667

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39667/تشخیص-اصلی-اوتیسم-یک-پزشک

میگنا
  https://www.migna.ir