کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

میرزاده عنوان کرد؛

دانشگاه آزاد پتانسیل جذب ۷۰ هزار دانشجوی دکتری دارد

18 دی 1395 ساعت 22:28

رئیس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد پتانسیل جذب ۷۰ هزار دانشجوی دکتری را داراست که فقط نیمی از این ظرفیت را طی سال های اخیر جذب کرده است.


به گزارش دانشگاه آزاد، سیصد و هفتاد و چهارمین جلسه هیات امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی و سیزدهمین جلسه هیات امنای استان گلستان عصر ۱۵ دی ماه با هدف تصویب بودجه این استان در سال ۹۶ به ریاست دکتر میرزاده رییس دانشگاه برگزار شد.

دکتر سید حمید میرزاده در این جلسه پس از شنیدن نقطه نظرات اعضای هیات امنای استان گلستان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی امروز دیگر دانشگاه دهه سوم نیست. این دانشگاه که با تلاش و همت موسسان آن شکل گرفته توانسته بار بزرگی را در حوزه آموزش عالی از دوش دولت بردارد.

وی با بیان اینکه بازار تقاضای آموزش عالی از سال ۸۶ به دلیل کاهش جمعیت جوان کشور روند کاهشی داشته، گفت: این موضوع باعث شد تا سهم ۵۳ درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش عالی کشور به ۳۷ درصد کاهش یابد، البته افزایش موسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز در این روند کاهشی تاثیر بسزایی داشته است.

میرزاده افزود: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۵۵ موسسه آموزش عالی(شامل پیام نور، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و ...) در کشور وجود دارد که ۵۰۵ مورد آن ( با احتساب آموزشکده های سما) به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد، و این به این معناست که دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۲هزار و ۳۰۰ رقیب است.

وی به مقایسه ای میان تعداد دانشگاه های تاسیس شده در ایران با سایر کشورها پرداخت و گفت: در کشوری مانند چین با داشتن جمعیتی بیشتر از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر، کمتر از ۲ هزار و ۴۰۰ موسسه آموزش عالی وجود دارد این در حالی است که در ایران با ۸۰ میلیون جمعیت تعداد آموزشگاه های عالی و دانشگاه ها بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ مورد است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دیگر چالش های این دانشگاه گفت: یکی دیگر از چالش های این دانشگاه روبرو شدن با محدودیت در جذب دانشجو است، طبق سند آمایش وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی طی یک دهه گذشته در دو دولت قبل نسبت به سایر دانشگاه ها کمترین میزان جذب دانشجو را داشته است.

وی توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از بهترین طرح های فرهنگی جامعه دانست و گفت: این طرح باعث شد تا ۹۶ درصد رشته محل های دوره کاردانی، ۷۱ درصد رشته محل های کارشناسی ارشد و ۵۰ درصد رشته محل های دکتری بومی گزینی شوند.

وی همچنین با اشاره به دیگر سیاست های اعمالی در راستای ارتقای کیفیت دانشگاه آزاد گفت: طی سه سال اخیر بیش از ۱۱ هزار عضو هیات علمی جذب و ارتقا یافته اند، همچنین این دانشگاه دارای ۱۹ هزار عضو هیات علمی با مرتبه استادیاری است که ۱۴ هزار نفر آنها واجد شرایط تربیت دانشجوی دکتری هستند. در واقع دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل جذب ۷۰ هزار دانشجوی دکترا را داراست که فقط نیمی از این ظرفیت را طی سال های اخیر جذب کرده است.

میرزاده توسعه کیفی دانشگاه آزاد اسلامی را در شرایط فعلی از سیاست های اصلی خود برشمرد و گفت: ما با جدیت و مراقبت سعی می کنیم که کیفیت دانشگاه حفظ و ارتقا یابد و به مرور زمان به دانشگاهی کارآفرین تبدیل شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ذات توسعه تحصیلات تکمیلی باعث رشد و ارتقای کیفیت دانشگاه خواهد شد، چرا که بیشترین تولیدات علمی و مقاله های ISI توسط دانشجویان دوره دکتری و کارشناسی ارشد تولید می شود.

میرزاده افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی باعث شده تا دانشگاه آزاد اسلامی برای سومین سال متوالی در صدر تولید علمی کشور قرار دارد، ۵۳ درصد تولیدات علمی این دانشگاه نیز در مدت ۴ سال اخیر تولید شده است.

وی به توسعه طرح های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید موادی برای مقابله با ریزگردها شده اند، ویژگی این مواد این است که باعث تثبیت خاک و رشد گیاهان می شود.

دکتر میرزاده ضمن ابراز آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای کمک به دولت در مقابله با پدیده ریزگردها خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی این آمادگی را دارد که در صورت تامین اعتبار برای اجرای طرح از سوی دولت در این طرح ملی مشارکت کند.

در این جلسه بودجه استان گلستان از حیث درآمد و هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان و از حیث منابع و مصارف ۱۵۵ میلیارد تومان با تاکید بر سیاست کیفی سازی و صرفه جویی در هزینه ها به تصویب رسید.
کانال میگنا
مهر


کد مطلب: 39676

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39676/دانشگاه-آزاد-پتانسیل-جذب-۷۰-هزار-دانشجوی-دکتری

میگنا
  https://www.migna.ir