جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ / ۰۰:۰۴
کد مطلب: 39717
۹
۱۴۸

نظر شما درباره صحبت های مهمانان برنامه زاویه پیرامون انتقال رشته روان شناسی بالینی چیست؟

نظر شما درباره صحبت های مهمانان برنامه زاویه پیرامون انتقال رشته روان شناسی بالینی چیست؟
به گزارش میگنا برنامه مجله علوم انسانی زاویه امشب بصورت زنده با موضوع «کشمکش بر سر رشته روانشناسی بالینی میان وزارت علوم و بهداشت» از ساعت 21 از طریق شبکه چهار سیما پخش شد .
مهمانان این برنامه عبارت بودند از: دکتر غلامعلی افروز- استاد دانشگاه تهران،دکتر علی فتحی آشتیانی- رئیس کارگروه روانشناسی شورای تحول ،دکتر بهروز دولتشاهی-مدیر گروه روانشناسی بالینی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی و دکتر رضا باقریان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پژشکی اصفهان بودند که به بیان دیدگاه های موافق یا مخالف خود پیرامون انتقال رشته روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت پرداختند .
 
در سئوال پیامکی برنامه که درباره انتقال رشته مطرح شده بود اعلام شد  70درصد بینندگان با انتخاب گزینه 1 به مخالفت با انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت پرداختند.

نظر شما درباره برنامه پخش شده و صحبت های مهمانان این برنامه چیست؟
لطفا ضمن معرفی خود و رشته تحصیلی در پایین همین صفحه کامنت بگذارید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

مهدی روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
متخصصین وزارت بهداشت نکته ای به جز نبود زیر ساخت بیمارستانی بلد نبودن که متذکر بشن.دکتر آشتیانی یک تنه حریف بود. و دکتر افروز نقش جان کری رو بازی میکرد
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز با تکیه بر هیجان و مغلطه و جو افکنی افسار سخن را در دست گرفتن نشانگر پیروزی و موفقیت نیست بلکه نشانگر ناپختگی و پایین بودن سطح تحول روانی فرد هست که ذره ای توان پذیرش نظر مخالف خودش را ندارد
بهنام
Iran, Islamic Republic of
خوب مشکل ما بچه های بالینی تو وزارت علوم همینه دیگه دوست عزیز نکته دوم اینه که دکتر اشتیانی اگه تو بالینی یا سلامت تخصص داشت هیچ وقت خودشا نمک این اش نمی کرد.
سعید صادقی
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض سلام و خسته نباشید کاملا با انتقال رشته بالینی و سلامت به وزارت بهداشت مخالفم
امیر،روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
من هم با انتقال مخالفم
محسن دهقانی
Iran, Islamic Republic of
صحبت های موافقین بر اساس منطق و علم و تخصص بود
اما مخالفین بیشتر سفسطه میکردن و بر اساس هیجانات ناپخته و مغالطه رفتار می کردن
امیر
Iran, Islamic Republic of
این صحبت های سستِ مخالفینِ بازگشت، در مورد تک-بعدی بودنِ آموزش در محیطِ کلینیکی و بیمارستان، از اساس، سبک و بی مایه است. تجربه تاریخی نشان داده که اکثر نظریاتِ روان-محور در محیط های بیمارستانی، کلینیک ها و مطب ها ابداع گردیده و نه در آزمایشگاههای روانشناسی و مراکز مشاوره.
متاسفانه با نگاهی گذرا به هر درسنامه تئوریهای شخصیتی به راحتی میتوان متوجه شد که اکثر نظریات مهم روانشناختی را افرادی با پیشینه پزشکی تولید کرده اند (فروید، اسپیتز، یونگ، آدلر، ماهلر، کوهات، آبراهام، کرنبرگ، بالبی، هورنای، سالیوان، رایش، لکان، ...). نه روانشناسان که مدتها مرجعشان یک زیست شناس به نام (پاولف) بوده است. این عقب ماندگی، صرفا به این علت است که سرچشمه دانشِ روانی، بالین بیمار می باشد، نه تخته سیاه.
و روانشناسی بالینی (کلینیکال سایکولوژی) که خاستگاهش، بیمارستان و درمانگاه روانی ست اعتراضی بود علیهِ درجازدگیِ روانشناسی غیرِ بالینی و آلترناتیوی کلینیکی برای مداخلاتِ مبنی بر آموزشِ مبتنی بر عمل در بیمارستانها و کلینیک های روانی، و سرآغازی برای تولید تئوریهای روان -محور بر بالین بیماران.
به همان علت که رشته های ((فیزیولوژی، تغذیه، و ژنتیکِ پزشکی)) در دانشگاه ها و مراکز درمانی-آموزشی وزارت بهداشت و درمان تربیت میشوند، رشته های [روانشناسی بالینی و سلامت] هم بایست در محیط آموزشی-درمانی تربیت گردند. و به همان دلیل که رشته های ((زیست شناسی، صنایع غذایی، و ژنتیکِ گیاهی)) در وزارت علوم، تربیت می شوند رشته های [روانشناسی عمومی و تربیتی و مشاوره] هم باید در همان وزارت علوم بمانند.
احمد
Iran, Islamic Republic of
سخنان جناب آقای دکتر افروز بسیار صحیح بود
بهنام کارشناسی روانشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of

مگه ایشون حرف صحیحی هم زدن به جز دعوت
.joint work
سید امیرحسین داشنجوی مشاوره دانشگاه فراکگیان
Iran, Islamic Republic of
من هم مخالفم که روانشناسی بالینی زیرمجموعه وزارت بهداشت شود .این کار باعث تفکیک علم روانشناسی میشود . چرا وقتی علمای این رشته و مردم مخالف هستند با زهم اصرار.این صنفی گری را کنا بگذارید .حتی اگر خود اعضای روانشناسی بالینی موافق باشند جامعه ی روانشناسی و مشاوره راضی نیست مثل اینکه بگوییم چون ایالت کاتالونیا راضی است که مستقل شود حق دارد و اسپانیا هیچ حقی ندارد اینهمان جریان کل روانشناسی و مشاوره با روانشناسی بالینی است .
بهنام کارشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
گفتید علمای این رشته، خیلی خوشحالم یک نفر پیدا شد و سهمی برای علمای این رشته قائل شد.
روانشناسی
Iran, Islamic Republic of
کاش در بین دانشجویان به جای هیجان منطق را پرورش می دادیم.رای گیری دیشب رای همه رشته ها از کارشناسی تا دکتری بود اتفاقا پیش بینی ۵ به ۹۵ بود اما مخالفین آنقدر ناپخته عمل کردند که جمعیت کم روانشناسان بالینی حداقل ۲۰ درصد آرای مخالفین را به سمت موافقین هدایت کردند.
مریم حسن نژاد
Iran, Islamic Republic of
من با انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت کاملا موافقم .
دکترانصاری روانشناس اجتماعی
Iran, Islamic Republic of
سلام انتقال روانشناسی به وزارت بهداشت خطر تک بعدی نگری زیستی برای این رشته را در پی خواهد داشت در حالیکه در تمام دنیا ابعاد زیستی روانی اجتماعی ومعنوی در تبیین انسان مورد استفاده قرار میگیرد و به نظر من موافقان انتقال به نوعی دچار احساس کهتری هستند که میخواهند با اتصال به روانپزشکان هویت حرفه ایی برای هود کسب کنند همچنین لازم به ذکر است گرایش بالینی دردل گرایشات دیگری مانند اجتماعی جای دارد و انتقال به معنای بریدن شاخه ازریشه و قلمه زدن به ریشه نامرتبط دیگری است.
Romania
جناب دکتر انصاری مخالفان نیک میدانند که تا کنون از هویت و حرفه روانشناسی بالینی و سلامت برای منافع مالیشان بهره برده اند و همین حرف بی منطق را میزنند که روانشناسی یکپارچه است از سودجویی دست بردارید و به کار حرفه خود بپردازید و ایگوی متورم شده خود را نیز دریابید و با دیگران به احترام حرف بزنید
حرف حق
Germany
از نظرت معلومه این حس کهتری تنها در مورد خودت صادق است که خودت رو می خوای بچسبونی به روانشناسی بالینی
بهنام کارشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این انتقال به قول دکتر باقریان یعنی بریدن شاخه های مثل شماست که بر دوش این دوتا رشته سنگینی می کنید.
مخالف انتقالم
Iran, Islamic Republic of
بانظر دکترانصاری موافقم
مائده،روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
کاملا با انتقال مخالفم، چون صنف روانپزشکان نگاهی تحقیرآمیز از بدو ورود رشته روانشناسی به دانشگاهها تاالان داشتند و خواهندداشت
بابایی
Iran, Islamic Republic of
باسلام.از دکتر آشتیانی انتظار چنین هیجاناتی نداشتیم انگار وزارت بهداشت دشمن خونیه.چ طرز مخالفت بود کاش ادب ونذاکت رو کمی از استاد گرانقدر جناب دکتر افروز می آموختند.من موافق انتقالم.یکم محبت میکردن بفکر فارغ تحصیلا هم می بودند هم بدک نبود بیکاری بیدادمیکنه ب اینطرف قضیه هم نگاهی بندازن و بعد وزارت علوم بیاد بفکر جذب دانشجو باشه.......چی بگیم که هرچه از ماست که برماست
مژگان
Iran, Islamic Republic of
گروه‌موافقین انتقال بسیار مستدل و علمی و‌به دور از هیجان صحبت کردند در حالیکه دکتر آشتیانی سعی داشتند که جو‌ رو هیجانی کنند و به دنبال مغلطه بودن.
بابایی
Iran, Islamic Republic of
منم ارشد روان شناسی بالینی و رشته مرتبط هستم
علی
Iran, Islamic Republic of
به گمان من بار منطق استدلال مخالفین بیشتر بود. من با انتقال دو رشتۀ روانشاسی بالینی و سلامت به وزارت بهداشت یا دست کم برنامۀ مشترک دو وزارتخانه موافقم.
zarei
Iran, Islamic Republic of
با انتقال موافقم
مخالفین انتقال معمولا روانشناس بالینی و سلامت نیستن از روی احساسات صحبت می کنند و به خاطر خودشون مخالف انتقال هستن
رضایی. ارشد روانشناسی بالینی
Romania
موافقان انتقال با ادب و طمئنینه به سوالات پاسخ دادند در حالی که مخالفان بیشتر به سفسطه روی آورده بودند و پاسخ منطقی و قابل قبولی ارائه ندادند. دکتر فتحی آشتیانی بیشتر از آنکه استدلالاتشان را قوام بخشند، سعی در متشنج کردن مناظره داشتند.
خانم ساکی .روانشناس بالینی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با نظر دکتر افروز موافقم .روانشناسی بالینی در وزارت علوم بماند و زیر ساخت ها درست شود.
ارشد بالینی بهداشت
Iran, Islamic Republic of
به نظر من چند نکته در رابطه با این مناظره وجود داشت: 1. حداقل ویژگی ای که موجب احراز صلاحیت یک روانشناس می شود ظرفیت تنظیم هیجانی اوست، وقتی فردی به نمایندگی از روانشناسان یک کشور در برابر عموم قرار می گیرد باید سعی کند وجهه رشته را در مقابل آنهاحفظ کند 2. دوم اینکه یک فرد متخصص، باتجربه و پیش کسوت در رشته روانشناسی نباید استدلال های سخیف و بی ربط برای حمایت از صحبت هایش ارائه دهد، و اگر حقیقتا به دنبال ارتقای سلامت کشور و اعتلای رشته است در جهت آن گام بردارد 3. پیشنهاداتی در این زمینه وجود دارد که همه ما آن ها را میدانیم: اینکه پذیرش بی رویه دانشکاه های بی کیفیت و بدون صلاحیت در چنین رشته ی حساسی باعث لطمه به بدنه رشته و سلامت جامعه می شود (کیفیت باید جای کمیت را بگیرد)؛ نکته دیگر: جای ارزیابی اینکه چه فردی (با چه شخصیتی) وارد این رشته می شود خالی است؛ نکته دیگر: برای جلوگیری از صدمات بیشتر، ارزیابی مجدد بسیاری از فارغ التحصیلان فعلی حائز اهمیت فراوان است. و اما نکته ای که در رابطه با روانشناسی بالینی و سلامت به عنوان یک "حرفه" وجود دارد این است که این رشته ها برای آموزش متخصص، نیاز به دانش نظری (هیئت علمی مجرب) در کنار کار بالینی (کارورزی) دارند؛ اینکه روانشناسان بالینی در بیمارستان بیماران بستری میبینند (که بخش کمی از نیازمندان به ارائه خدمات رواندرمانی را تشکیل می دهند) صحبتی است از روی اطلاعات ناکافی؛ بیمارستان کلینیک سرپایی دارد (که مراجعین برای آن وقت گرفته و به صورت هفتگی ویزیت میشوند) و اتفاقا دانشجویان بالینی اصولا کاری با بخش بستری ندارند! همانطوری که میدانیم زیرساخت های موجود برای چنین آموزشی در بسیاری از دانشگاه های فعلی وجود ندارد و نیروی کار فاقد دانش و مهارت به سادگی وارد جامعه می شود؛ بنابراین بهتر است دانشگاه هایی به آموزش این متخصصین بپردازند که صلاحیت لازم آن را دارند؛ و سعی در بهبود وضعیت همین دانشگاه ها نیز صورت بگیرد...
بهنام کارشناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
مگر وزارت علوم برای فیلد بالینی این رشته زیر ساختی هم دارذ؟عجب
احمد
Germany
نظرات جناب آقای دکتر باقریان و دکتر دولتشاهی مبنی بر انتقال روانشناسی سلامت و بالینی بسیار منطقی و توام با استدلال صحیح بود. نظرات آقای دکتر افروز سازنده بود و آنجاهایی که مخالف انتقال بودند سکوت می کردند. اگرچه ایشان نیز تلویحا با انتقال موافقت می کردند. نظرات آقای دکتر آشتیانی غالبا غیر منطقی و توام با استدلال هیجانی بود و توجیه علمی و منطقی و مبتنی بر شواهد برای مخالفت با انتقال نداشتند. در مجموع از انتقال روانشناسی سلامت و بالینی به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی موافقت می نمایم.
منصوره همتی
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان یک روانشناس بالینی با انتقال موافق شدیدا موافقم. لطفا دوستانی نظر بدن که بالینی هستن وگرنه مخالفت غیربالینی ها کاملا قابل حدس است.
امید نوری
Romania
سپاس فراوان از زحمات اساتید بزرگوار که همه دغدغه ارتقا علم روانشناسی را دارند. از روند بحث بین اساتید محترم کاملا هویدا بود که انتقال دو رشته بالینی و سلامت به وزارت بهداشت منجر به ارتقای آموزش و سطح مهارت در دانش اموختگان این دو رشته می شود که نهایتا برای آحاد مردمی که از این خدمات استفاده می کنند سودمند خواهد بود. من به عنوان دانشجوی دکترای بالینی که در مقاطع مختلف در هر دو وزارت تحصیل کرده ام، اطمینان دارم که امکانات آموزشی در وزارت بهداشت برای این دو رشته مهیا تر است. و از صمیم قلب با این انتقال موافقم.
هژار
مثلا من که روانشناسی تربیتی میخونم اگه مخالف باشم یا موافق باشم چه چیزیش بمن میرسد که میگین مخالفتشون قابل حدسه؟ واقعا چیش قابل حدسه ..؟ من موندم
Romania
اگر به گرایشهای دیگر چیزی نمیرسید که اکنون در خطر از دست رفتن ببینند بنظرتان این چنین برآشفته میشدند؟
آزاده
Germany
دکتر افروز به ظاهر میانه رو بودن ولی باطنا آگاه به معایب بی شمار وزارت علوم بودند و این رفتار الحق که درخور یک استاد ممتاز بود.و دو عضو موافق بر خلاف مخالفان کاملا پشتیبان هم بودند.
امیدوارم انتقال آینده روشن تری برای همه ما رقم بزنه.
Iran, Islamic Republic of
با سلام. نظر دکتر افروز واقعا سازنده، علمی، منطقی و قابل اجرا است که ضمن اعتلای کلیه شاخه های رشته روان شناسی، به انسجام حرفه ای نیز بیش از پیش کمک خواهد کرد.
ندا
Iran, Islamic Republic of
مناظره جالبی بود. چطور یک استاد. روان شناسی بعد نوشتن ۱۲کتاب در حوزه بالینی سوار بر موج هیجانهایش پیش میرود بی انکه کنترلی داشته باشد
یک لحظه خودم را به جای درمانجوی ایشون گذاشتم که چطور می توانند با این بدتنظیمی هیجانی درمانگر باشند
من واقعا برای روان شناسی و. اینهمه بدتنظیمی هیجانی در استاد. صاحب نام این رشته متاسفم
قسمتی از انچه در. روان شناسی می اموزیم همدلی ارتباط موثر. مهارتهای ارتباط و حل تعارض هستند
چند درصد را در رفتار دکترفتحی مشاهده کردیم؟
افرین به بالینی ها که علیرغم جمعیت اندکشان سی درصد رای دادند
ایا شرکت کنندگان در نظرسنجی بالینی بودند یا صرفا از ابشخوربالینی خود را سیراب می کنند؟
امیدوارم به زودی شاهد کیفیت وزارت بهداشتی در. روان شناسی بالینی باشیم
نعمتی
Iran, Islamic Republic of
با سلام بنده با کمال میل موافق انتقال هستم و دلایل خاص خودم رو دارم و صحیتهای دکتر دولتشاهی و دکتر باقری منطقی بود . ما روان شناس بالینی به معنای واقعی کلمه به دلیل مدرک گرایی وزارت علوم که حتی به رشته های نامرتبط هم کشیده شده نداریم ...متاسفانه
مهدی
Romania
من روانشناس نیستم ولی به عنوان یه شنونده ی عام شیوه ی بحث دکتر آشتیانی رو اصلا دوست نداشتم و عدم رعایت نوبت و سفسطه های واضحش باعث شد برنامه زمان بسیاری رو از دست بده.
دکتر جوادتاروردی
Romania
من موافق انتقال هستم
چون همان طور که ملاحظه شد مخالفان هم دلیل کافی ندارن و هم قدرت سفسطه گری بالایی داشتن که برای یک شخصیت علمی بعید است
هژار
قبول دارم که دکتر آشتیانی ی کم تند صحبت کردن و بنظرم این هیجانات ناشی از اون بود که واقعا خودشون رو بر حق می دونستن... مثلا ازاین همه واحد درسی نام میبرد و میگه اینا پزشکین دکتر دولتشاهی میگه بله پزشکین واقعا آدم دیوونه نشه خوبه ....
ولی بنظرم کسانی که موافقن بقول دکتر آشتیانی فقط پزشک زده هستن
مختاری
Iran, Islamic Republic of
موافقم
امید نوری
Romania
دوست عزیز من. بحث پزشک زدگی یا علوم انسانی زدگی تعدادی از افراد نیست. مستحضر هستید که این دو رشته اساسا از بنیان های بین رشته ای برخوردارند و آگاهی یک روانشناس بالینی یا سلامت از تمام حوزه ها شرط است. بحث اساسی بر روی امکانات جامع آموزشی است که در وزارت بهداشت برای این دپ رشته مهیا تر است. می دانیم که عدم آموزش کامل تئوریک و عملی در این دورشته نهایتا به عدم صلاحیت حرفه ای منجر می شود که دود آن فقط و فقط به چشم مردم عزیزمان خواهد رفت. من هم با شما موافقم که پزشک زدگی روانشناسان بالینی به هیچ عنوان قابل قبول و به صلاح نیست.
طهماسب روانشناس بلینی
Iran, Islamic Republic of
جدن از مناظره ۴ دکتر باتجربه بسیار چه در زمینه تدریس و چه در زمینه کار درمانی احساس یاس وناامیدی شدیدی بهم دست داد.
چقدر پرتنش و هیجانی و بی منطق بحث میکردند .
متاسفم از رعایت نکردن ابتداییترین اصل بحثو منظره که نپریدن تو حرف همدیگر را از اساتید روانشناسی.
بسیار مسخره و مضحک بود به نظر بنده.
ارشد بالینی دانشگاه تهران
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم دقت کردید یا نه! آقای دکتر باقریان یک لحظه میان صحبت هاشون اشاره ای کردند به اینکه احتمالا با انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، مجوز های حرفه ای و شغلی رو، نظام پزشکی برای روانشناسان بالینی صادر خواهد کرد. حتی گفتن این کار در نظام پزشکی شروع شده. در واقع این به معنای از بین رفتن استقلال شغلی روانشناسان و به حاشیه رانده شدن نظام روانشناسی است. به نظرم با انتقال این رشته بلایی که پزشکان بر سر رشته های توانبخشی آوردند بر سر روانشناسان هم خواهند آورد بالاترین امتیازی که به ما می رسد دستیاری و منشی گری برای پزشکان خواهد بود
دانشجوروانشناسی
Iran, Islamic Republic of
دکتردولتشاهی این حرف رو زدن تازه یه جا دکترفتحی گفتن رواندرمانی مربوط به چه حوزه ایه دکتردولتشاهی گفتن پزشکی و نه روانشناسی
Alireza
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام خدمت جامعه فرهیخته و محترم روان شناسی و همکاران محترم ضمن تشکر از حساسیت روان شناسان گرامی چه موافقان و چه مخالفان انتقال رشته های مرتبط با سلامت به خصوص روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت‌ چند نکته را وظیفه دانستم به عنوان جامعه گرانقدر روان شناسی به عرض برسانم
با توجه به سند امایش اموزش عالی کشور و قانون بالادستی کشور که به تصویت مجلس رسیده است و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار به لزوم اجرای ان شده است وزارت بهداشت موظف است در خصوص اموزش و برنامه ریزی رشته های مرتبط با سلامت و صلاحیت و عدم صلاحیت دانشگاه های کشور مبنی بر اموزش اینگونه رشته ها مسئول سیاست گذاری و اجرا است
با توجه به صحبت های مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ در خصوص رشته های مرتبط با سلامت وزارت بهداشت مسئول قانونی تولیت نظام سلامت کشور است که در برنامه ششم توسعه چندی قبل به تصویت مجلس شد و نظام سلامت در وزارت بهداشت متمرکز شد و تمام ارکان چه دولتی و چه خصوصی موظف به تبعیت هستند
سخن با جامعه روان شناسی است چه بالینی و چه غیر بالینی
کمی به خود بیاییم و از حاشیه بپرهیزیم و عاقلانه جوانب را در نظر بگیریم
طبق صحبت های استاد ارجمند و گرانقدرم دکتر افروز مشکل روان شناسی از جایی شروع شد که گذاشتم هر کسی که رشته اش غیر مرتبط بود وارد رشته ای شود که با سلامت روان انسان ها در ارتباط است لذا با توجه به جذابیت و مذیرش های بی رویه دانشجویان برخی دانشگاه ها از قبیل روان شناسی بالینی به خصوص بریخی واهدهای دانشگاه ازاد اسلامی بدون هیچ نظارت بالینی و بیمارستانی به دور از تعصب به وزارتی انتقال از جذبیات بی رویه دانشجو در روان شناسی به خصوص رسته بالینی و یلامت جاوگیری خواهد کرد و این به نفع چامعه روان شناسی دانشجویان و فارغ التحصیلان ان است
عدم مرزبندی صلاحیت های حرفه ای جامعه روان شناسی که همه رشته ها مجوز روان درمانگری دارند و این به نفع جامعه و مردم کشور و ملی نگری نیست برای متال روان شناسی تربیتی بهتر است در مدارس و مهد کودک ها مشغول شد روان شناسی کودکان استتنایی در سازمان بهزیستی و مدارس خاص و روان شناسی صعنی سازمانی در ادارات و سازمان ها به عنوان روان شناس و روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت فقط حق روان درمانگری داشته باشند زیرا واحدهای درسی مرتبطی بیشتر با روان درمانگری گذرانده اند
عدم اموزش با کیفیت و مطلوب وزارت علوم که در برخی دانشگاه های ممتاز به خصوص دانشگاه تهران عدم هیئت علمی برای رشته های فوق وجود دارد و امکانات بالینی و اموزشی در وزارت بهداشت بیشتر وجود دارد
مخالفان که بیشتر روان شناسان غیر بالینی و یا روان شناسان بالینی اساتید محترم و دانش اموختگان زیر نظر وزارت علوم هستند با توجه به تعصبی که به وزارت علوم دارند و اینده خود را نابود شده در صورت انتقال می دانند اقداموبه اعتراض های شدید می زنند در صورتی که بسیاری از روان شناسان بالینی اعم از دانشجویان و فارغ التحصیلان و روان شناسان که به دور از تعصب شغلی و وزارت علوم و با توجه به در نظر گرفتن شرایط نابسامان رشته روان شناسی موافق انتقال هستند
مخالفان ادعا می کنند انتقال پاره پاره کردن جزء از کل و شاخه از درخت پرپار ان است من از مخالفان محترم سوال دارم ایا رشته روان شناسی شناختی از زیر مجموعه روان شناسی نیست به چه دلیل در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد زیر مجموعه علوم پایه و مجموعه علوم اعصاب شناختی است دوستان چرا راجع به این موضوع سکوت کردند اگر چنین اتفاقی غیر ممکن است برای چه دوستان در خصوص روان شناسی شناختی اعتراض نمی کنند و ان را به مجموعه انسانی و روان شناسی نمی اورند به چه دلیل دوستان دغدغه انتقال روان شناسی بالینی و سلامت را دارند در صورتی که یک شاخه از درخت پربار و مفید روان شناسی جدا شده است
با توجه به صحبت های دکتر بهروز دولتشاهی تولیت اموزش با وزارت بهداشت است و مجوز پروانه اشتغال حرفه ای با سازمان نظام روان شناسی است
در ضمن مخالفان هم می دانند انتقال رشته روان شناسی بالینی و سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت منافع زیادی برای جامعه روان شناسی رر بر خواهد داشت
از جذبیات بی رویه روان شناسی جلوگیری می شود و بازار وار فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته های مربوطه بهتر می شود و دانشجویان از اموزش های بالینی و اساتید بهتر و باکیفیت تری برخوردار می شوند
مرزبندی صلاحیت های حرفه ای در گرایش های روان شناسی مشخص می شود و هر رشته ای نمی توانند خیلی راحت وارد رشته های شود که شیوه کاری انان روان درمانی است و چند رشته خاص و مرتبط می توانند وارد اینگونه رشته ها شوند
تولیت اموزش با وزارت بهداشت باشد ولی چارت رشته های مربوطه پزشکی و هم علوم انسانی گنجانده شود تا دانشجویان نگاه تک بعدی و زیستی به مسائل روان درمانی و بیماران پیدا نکنند با توجه به اینکه انتقال به وزارت بهداشت شخصیت از دست رفته روان شناسان را در نزد مردم بهتر می کند و خدمات روان درمانی با توجه به مرزبندی صلاحیت حرفیه ای گرایش های روان شناسی مشمول خدمات بیمه می شوند در نهایت اگر چنین نشد کارگروه مشترکی بین وزارت علوم و وزارت بهداشت نظارت اموزش رشته های مربوطه را در نظر بگیرند روان شناسان و روان پزشکان با یکدیگر همکار هستند و به عنوان تیم درمانی بهتر می دانند خدمات به بیماران روانی بدهند
به دور از تعصب به هیچ‌وزارتی و با توجه به دلسوزی و تعهد و احساس خوبی که نسبت به اینده روان شناسی دارم وظیفه خود دانستم که موضوعاتی را عرض کنم
هر چند که انتظار انتقادهای تند و بی احترام روان شناسان وزارت علوم را دارم و به نحو احسن در عدم کنترل بر خود و نامتعادل بودن دکتر فتحی اشتیانی که اجازه به هیچ کس جز خود برای صحبت نمی داد و قادر به شنیدن سخن حق نبود و دوست نداشت دیگران هم که انها را به اعتراض و مخالفت دعوت کرده است سخن حق را بشنوند و سعی در تشویش مناظره و به حاشیه کشیدن برنامه داشت انتظار بیش از این نمی رود که با بی احترامی و لحن توهین امیز جواب بنده را بدهید هر جا سخن حق باشد گوش های شنوا و چشم های بینا خاموش می شوند روان شناسانی که فقط به فکر اینده کاری و شغلی خود هستند و به فکر دانشجویان در حال تحصیل نیستند
دوستان انتقال اینده روشن تر از گذشته را برای جامعه روان شناسی به ارمغان خواهد اورد
کمی هم به فکر ما باشید ما گناهی نداریم که پای تفکرات و تعصبات شما بسوزیم به فکر اینده روان شناسی باشید و دلتان به حال روان شناسی بسوزد نه به حال اینده شغلی و کاری خودتان
بنده با انتقال روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت از وزارت علوم به وزارت بهداشت موافق هستم
الله اعلم
فارغ التحصیل از بهداشت
Iran, Islamic Republic of
بنده به عنوان روانشناس بالینی که تجربه ی تحصیل در هر دو وزارتخانه را داشته ام فقط یک جمله را می گویم و تمام : پزشکان به طور طبیعی و صنفی (!!) هیچ وقت مصلحت و منفعت رشته ی روانشناسی را نخواسته و ندارند
بهارک- بالینی
Germany
موافق انتقالم!
اگر کوچکترین شکی هم داشتم امروز برطرف شد؛ دلایل دکتر باقریان و دکتر دولتشاهی بسیار منطقی و اصولی بود.
پیشنهاد دکتر افروز قابل تامل بود ولی عملی نیست! و اما دکتر آشتیانی
ایشون قبل از هرچیز باید برای کنترل هیجاناتشون به یک روانشناسی بالینی با مهارت مراجعه کنند.
حتی یک جمله حرف حساب نگفت...
فکر کنم دکتر افروز هم شرمنده بود از اینکه با ایشون در یک طرف هستند!
مینا
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این مشکل یک راه حل منطقی دارد: بهتر نیست به جای این همه کشمکش و بازی های الکی و بی مورد شرایطی رو فراهم کنن که دانشجویان تحت نظر وزارت علوم آموزش ببینن و در کنار مباحث تئوری از امکانات بالینی وزارت بهداشت هم استفاده کنند و تا مراحل کلینیکال رو با اشراف پاس نکنند موفق به فارغ التحصیلی نشن؟
این کار رو نمیکنند چون هر کدام از وزارتخانه ها قصد عرض اندام کردن و اثبات خود را دارد و اصلا خود رشته و دانشجو برایشان اهمیتی ندارد.
Romania
دوست من شما باید ایراد را در وزارت علوم بیابید که اجازه 200 دانشجو گرفتن را به یک واحد دانشگاه آزاد میدهد هیچ بیمارستانی نمیتواند این همه را مورد آموزش بالینی قرار دهد
خادمی
Iran, Islamic Republic of
با سلام عالی بود
از جناب دکتر فتحی و افروز تشکر میشود که خیلی حرفه ای جواب دادند عالی بودند عمرشون دراز و خدا این عزیزان رو که به فکر منافع ملت هستند حفظ کند.
نازیلا
Germany
اندیشه منافع مردم باعث شده که دانشگاههای آزاد دویست نفر دانشجوی بالینی از رشته های نامرتبط بگیرن.
و بیسواد تربیت کردن دانشجوها و تداخل رشته های غیر درمانی در کار درمان لابد از مصادیق بارز تفکر به منافع ملت است؟؟؟؟؟؟؟
ارزو
Romania
بنظر من روانشناسی از ریشه اشکال داره و این کمبود فقط به بالینی محدود نمیشه . واقعا شاخه ها معنی ندارن .همه بالینیگرا شدن!!! دیشب گفته شد که شاخه های دیگر روانشناسی سوار برشاخه های بالینی و سلامت شدن!!! اخه بالینی اجازه ی فعالیت به هیچ شاخه ای رو نمیده که هر جا میری میگن بالینی باید باشه ! مشاوره مدرسه بالینی، کلینک ها بالینی ، ترک اعتیاد و... همه جا اولویت داره.من خودم به عنوان یک ارشد روانشناسی عمومی موندم که پس شاخه های دیگه کجا حق فعالیت دارن!! بنظرم سوای انتقال بالینی به بهداشت اول باید مشخص کنیم چه شاخه ای کجا باید فعالیت بکنه! اگر شاخه های تربیتی و عمومی و... کاربرد ندارن چرا جذبشون تو دانشگاه ها اینقدر بالاس!
محسن
Germany
آقای خادمی خیلی ابراز خرسندی نکنید. آقای دکتر فتحی که بر موج خشم سوار شده بود و استدلالی صحیح نداشت. آقای دکتر افروز هم دیدند حرف حق جواب ندارد لذا حرفی نزدند. من هم آرزو دارم خداوند توفیق بیشتری به دکتر افروز و دکتر فتحی بدهد در تخصص روانشناسی کودکان استثنایی و روانشناسی عمومی. این دو عزیز در تخصص بالینی و سلامت نیستند.
رجبی
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه برخی دوستان که نتیجه سئوال پیامکی رو مهم میدانند و می گویند هفتاد درصد مخالف بودند و ملت رو بچه فرض کردن خخخخخخ
اول اینکه تعداد دانشجویان وزارت علوم،پیام نور و دانشگاه آزاد 10برابر دانشجویان وزارت بهداشت هستن .

دوم اینکه همه فارغ التحصیلان رشته های روان شناسی عمومی،تربیتی،روانسنجی،صنعتی، حتی مشاوره که دارن بدون نظارت به امر رواندرمانی می پردازند و سازمان نظام به همشون داره مجوز درمان میده خیلی بیشتر هستند و در یک جبهه قرار گرفتند



سوم هم خیلی از مردم ایران که اصلا رشته روان شناسی را هم نخواندن و رشته ای مثل حقوق،فیزیک،ادبیات و تاریخ ... را خوانده اند میان پیامک میفرستن

چهارم اینکه هر نفر میتونه با چهارخط دیگه همراه اول و ایرانسل و رایتل 4تا رای بفرسته اینکه ذوق زدگی نداره

پس عوام فریبی نکنیم چون این نظرسنجیها فاقد اعتباره و نمیشه به این هفتاد درصد اعتماد کرد برای اینکه اکثریت جامعه نمونه فارغ التحصیل روان شناسی و مشاوره هستن و طبیعتا همشون سوءگیری دارند . متشکرم
مریم, روانشناسی بالینی وزارت بهذاشت
Iran, Islamic Republic of
در اینکه اموزش روانشناسی با مشکلات ریشه ای عدیده ای روبروست, شکی نیست. اما انتقال باعث رفع این مشکلات نخواهد شد. و این انتقال صرفا جنگ بر سر قدرت است. مهم ترین اقدامی که در جهت رفع مشکلات باید صورت گیرد عدم پذیرش در مقطع ارشد از رشته های غیرمرتبط می باشد و همین طور کاهش ظرفیت پذیرش. بنده با نظر دکتر اشتیانی کاملا موافقم که فرمودند اگر امکاناتی در کشورههست باید در اختیار همه قرار گیرد و به طور انحصاری در اختیار وزارت بهداشت نباشد. اینکه دکتر قربانیان فرمودند فارغ التحصیلان وزارت بهداشت صلاحیت بیشتری دارند مخالفم. چون در ظاهر وزارت بهداشت از برنامه های بیمارستانی و درمانگاهی برخوردار است در حالی که این برنامه ها بسیار نابسامان بوده و بازده انچنانی ندارند. با انتقال این گرایش ها مشکلات عدیده ای دربرابر روانشناسان قرار خواهد گرفت از جمله اینکه مانند سایر رشته های وزارت بهداشت این گروه نیز زیر سطله پزشکان خواهند بود.
مهرداد
Romania
تا به حال روانشناسان بالینی زیر سلطه غیر بالینیها بوده اند و حرفه شان را به تارج برده اند اصلا حالا ما میخواهیم زیر سلطه روانپزشکان برویم چرا سایر روانشناسان نگران شده اند؟ مگر آنها هم به کار بالینی مشغولند که میترسند روانپزشکان بیایند؟ جواب را هم شما و هم ما میدانیم
نازیلا
Germany
دقیقا موافقم.
حسین احمدی
Iran, Islamic Republic of
با انتقال رشته به وزارت بهداشت کاملا موافقم و معتقدم این موضوع کوچکتری ارتباطی به روانشناس اجتماعی و یا روانشناس تربیتی ندارد که نگران افت روانشناسی بالینی باشند و همان رای 30 درصد برنامه زوایه یعنی نظر اکثریت قاطع روانشناسان بالینی اهمیت دارد. مددکاری اجتماعی در وزارت بهداشت قرار دارد - آیا اساتید علوم اجتماعی تحصن کردند- بیانیه دادند و یا مانند دکتر فتحی آشتیانی رفتار می کردند - که در برنامه زاویه هیچ کنترلی روی هیجاناتشان نداشتند- ما نگرانیمان همین است افرادی که نه دانش و نه مهارت و نه ویژگی های فردی مناسب روان درمانی را دارند در امر روان درمانی دخالت بی حا دارند
زرگر
Iran, Islamic Republic of
نکته قابل توجه اینکه مخالفین انتقال عمدتا گرایش های غیر بالینی هستند . ورود فعال این عزیزان به عرصه ی تصمیم گیری برای گرایش بالینی ، خود تاییدی است بر جمله ی دکتر باقریان که همه ی روانشناسان بر شاخه ی بالینی سوار شده اند ... در مناظره چیزی که واضح بود ، فقدان آگاهی جناب دکتر فتحی به عرصه ی بالینی و ضرورتهای آموزشی آن بود . وقتی حرف از بالین بیمار زده می شود ، تصور میکنند که منظور فقط پای تخت بیمار در بیمارستان است !! اینکه تصور میکنند بیشتر مراجعین متخصصین بالینی ، افراد سالم هستند ، نشان می دهد که یا تسلط بر حوزه های تشخیصی ندارند که تشخیص بیمار میس می شود یا واقعا در حیطه ی بالینی فعالیت نمی کنند . توهین مستقیم ایشان به اساتید بالینی که گفتند اعتماد به نفس نداشته خود را با رفتن به وزارت بهداشت قصد دارید ترمیم کنید ( نقل به مضمون ) را این طور پاسخ می دهم که اتفاقا اساتید حاضر موافق انتقال ، هر دو همین حالا در وزارت بهداشت حضور دارند و نیازی به ترمیم اعتماد به نفس از این طریق ندارند . جناب دکتر افروز با متانت خاص خود ، علیرغم‌ مخالف بودن با انتقال، الگوی تعامل مناسب بودند . نکته ی مهم مغفول آن است که انتقال بالینی به وزارت بهداشت به معنای حذف گرایش بالینی از دانشگاههای وزارت علوم نیست. کما اینکه در بین آنها دانشگاههای فاخری هم اینک به تربیت دانشجوی بالینی مطابق استانداردها می پردازند . انتقال به وزارت بهداشت صرفا به معنای تولی گری بورد روانشناسی بالینی بر آموزش این رشته است بدین معنا که از آن پس هر دانشگاهی در هر جا من جمله آزاد و پیام نور بخواهند روانشناسی بالینی بگیرند موظف به برآورده سازی استانداردهای آموزشی لازم برای دانشجویان خود هستند . نمی دانم کجای این مساله اینقدر مخالفت افزاست !
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
با انتقال رشته روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت کاملا مخالفم
زهرا سالاريان
Germany
ضمن عرض سلام و خسته نباشيد
صحبت هاي موافقين انتقال كاملا منطقي و تخصصي بود هر رشته اي بايد مرزهاي روشن و شفاف داشته باشد
زهرا سالاريان دانشجو دكتري وزارت بهداشت
Germany
موافقم با انتقال
روانشناس
Romania
کاملا به ناتقال رشته روانشناسی بالینی موافقم...مگه وزارت علوم چیکار کرده برای روانشناسی...آون از آموزش هایی که میدن و اون از بیمارستان هایی که میرن...واقعا و وجدانا روانشناسایی که از وزارت علوم میان بیرون چه تخصصی دارند...تا نشه عملی کار کرد هیچ ارزشی نداره
مسلم مشایخ
Iran, Islamic Republic of
دانشجو ترم آخر رشته روانشناسی از دانشگاه ازاد هستم.
از نظر من انتقال برای رشته ما بهتره. در کل حرفم اینه که چرا دانشگاه های ... کیلویی دانشجو میگیرن و بدون داشتن امکانات روانشناس بالینی پرورش میدن. دانشگاهی که امکانات نداره اون رشته رو هم نباید داشته باشه. چرا به همچین اماکنی مجوز جذب دانشجو داده میشه؟آیا غیر از نفع مالی و شخصی است؟
حمید رضا
Iran, Islamic Republic of
فیلم برنامه را برای دانلود بگذارید.
سلام
Iran, Islamic Republic of
فعلا درخبر(مروری بر همه آنچه که در برنامه زاویه پیرامون انتقال رشته روان شناسی بالینی گذشت)درهمین سایت از برنامه مطلع شوید
برزگر
Romania
با سلام ، مخالف صد درصدی این انتقال نابالغانه و ناآگاهانه که حتی با مقدمات علم روانشناسی هم همخوانی ندارد ، هستم ... به عزیزان تک رای و یک دنده موکدا سفارش می کنم که روخوانی هم که شده هر چند سرسری داشته باشند ...
Iran, Islamic Republic of
شما بفرمایید از چه روخوانی کنیم تا یاد بگیریم رشته روانشناسی بالینی را می شود در کلاس درس و پای تخته و استاد جزوه در دست و دانشجو ی آنلاین در تلگرام ولی حاضر در کلاس بیاموزیم؟
Iran, Islamic Republic of
باانتقال روانشناسی بالینی مخالف هستم و نظر برزگردرست می باشد
مائده نیازی فر
Romania
من به عنوان دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی که سابقه حضور در دانشگاهای وزارت علوم ،آزاد و بهداشت را داشته ام با انتقال این رشته به وزارت بهداشت شدیدا موافقم زیرا که اولین و بدیهی ترین اصل آموزشی وجود فضا ی مناسب آموزش و اساتید مرتبط با آن رشته است که با توجه به تجربه تنها دانشگاهی که صلاحیت لازم را برای تربیت روانشناس بالینی دارد دانشگاههای زیر نظر وزارت بهداشت است . . در روزگاری که همه علوم از جمله علم روانشناسی از دانش پایگی بر مهارت پ
پیشنگ
Iran, Islamic Republic of
به نظر من دوستان موافق به نکته خوبی اشاره کردند که چرا باید به جای روانشناسان بالینی و سلامت، غیر بالینی ها برایشان در این انتقال تصمیم بگیرند، در ضمن رای گیری این برنامه اصولی نبود و هیچ مبنای آماری نداشت و هر کسی می توانست در آن شرکت کند و رای بدهد، یک سیاه نمایی به تمام معنا بود.
مائده نیازی فر
Iran, Islamic Republic of
لطفا متن کامل پیامم رو در سایت قرار دهید
اکبری
Iran, Islamic Republic of
با عرض احترام خدمت همه اساتید رشته روانشناسی. در این مناظره با صحبت های اساتید موافق انتقال کاملا موافقم زیرا امکانات آموزش بالینی در وزارت بهداشت فراهم است. جامعه نیاز مبرم به کلینیسین دارد و از تئوریسین اشباع است ،البته بالینگری که واقعا مراجعین و بیماران نیازمند درمان را دیده باشد و برای درمان واقعی سوپرویژن مستمر در طول تحصیل گرفته باشد که این امکان در وزارت بهداشت فراهم است .
Iran, Islamic Republic of
چرا پیام را دریافت نکردید
اکبری
Iran, Islamic Republic of
با عرض احترام به اساتید محترم روانشناسی . من با اساتید موافق انتقال موافقم زیرا امکانات آموزشی و نظارت برآموزش در این وزارتخانه فراهم است . جامعه به کلینیسین در این رشته بسیار نیازمند است . البته بالینگری که با بیماران و مراجعین کاملا آشنا باشد و درمان را تحت نظارت سوپرویژن در طول دوره تحصیل آموخته باشد که با توجه به تحصیل در دانشگاههای هر دو وزارتخانه این مهم در دانشگاههای وزارت بهداشت میسر است.
سيده زينب موسوي
Romania
با انتقال رشته باليني به وزارت بهداشت موافقم.
نازیلا
Germany
با انتقال به وزارت بهداشت کاملا موافقم.
نه تنها به شفاف سازی مرزهای حرفه ای کمک میکنند بلکه به ارتقای سطح آموزش و تربیت بهتر منجر میشود.
کافی است شما نحوه آنالیز کردن یک کیس رو توسط دانشجوی بهداشت و دانشجوی علوم مقایسه کنید.
تفاوت از زمین تا آسمان است.
علی عظیمی
Iran, Islamic Republic of
بنظرم اگر این مناظره فقط با حضور دو استاد بزرگوار یعنی آقای دکتر افروز و دکتر دولتشاهی انجام میشد و البته با حضور یک مجری مسلط بیطرف، مطمعنا باعث تعامل،همکاری دو وزارتخانه برای آموزش و تربیت و شکوفایی روان شناسی بالینی می شد ولی به این شکل انجام مناظره با بار هیجانی بالا ، با صدای بلند و بدون رعایت نوبت هیچگونه فایده ای که نخواهد داشت هیچ، بلکه باعث تشدید فضای دوقطبی،کدورت بین جامعه سالم روان شناسی خواهد شد و آبروی رشته محبوب روانشناسی را در نزد افکار عمومی جامعه خواهد برد که اینها که خودشان استاد بودند به احترام متقابل، تنظیم هیجان، شنونده فعال بودن و قدرت تحمل انتقادها و .... اعتقاد ندارند. من که شرمنده شدم
دکتری روانشناسی بالینی
Germany
من به عنوان فردی که تجربه تحصیل در هر دو دانشگاه وزارت علوم و بهداشت را داشته ام با این انتقال موافق هستم. دانشجویان وزارت بهداشت به دلیل برخورداری از امکاناتی که زمینه را برای ایجاد مهارت های عملی در کنار آموزش مفاهیم نظری فراهم می کند، بهتر می توانند نیازهای مراجعین نیازمند بستری و غیر بستری را پاسخگو باشند. از سوی، نکته مهمی که بایستی مد نظر داشته باشیم این است که مشخص نبودن مرزهای روانشناسی در وزارت علوم که موجب شده است تمامی گرایش های روانشناسی مشغول فعالیت بالینی شوند نیز یکی از عوامل مساله ساز است. به طوری که به نظر میرسد با انتقال این رشته ها به وزارت بهداشت نظارت بیشتری حاکم شود.
خدیجه بغم
Iran, Islamic Republic of
با انتقال رشته روانشناسی کاملا موافقم و اموزش در این رشته تا وقتی که به شکل عملی و اموزش در بیمارستانها انجام ننگیرد هیچ موفقیتی در پیش نخواد داشت و روند فلسفی خود را ادامه خواهد دهد.
مائده نیازی فر
Romania
من به عنوان دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت با سابقه دانشجویی در وزارت علوم و دانشگاه آزاد با این انتقال موافقم زیرا که یکی از بدیهی ترین اصول آموزش، وجود زیر ساخت ها و فضای متناسب با اموزش هر رشته میباشد. که به تجربه، زیر ساخت های وزارت علوم را در امر آموزش بالینی غیر قابل مقایسه با وزارت بهداشت میدانم ،در روزگاری که تمرکز علوم از دانش پایگی بر مهارت پایگی میباشد روشن است روانشناس بالینی تربیت شده علاوه بر دانش نظری باید مهارت های لازم در امر پیشگیری ، تشخیص ، درمان و بازتوانی حوضه سلامت روان را داشته باشد که رسیدن به این مهارت جز در فضای بالینی حاکم بر وزارت بهداشت امکان پذیر نیست . نکته قابل توجه برای من در این انتقال موافقت بخش اعظمی از دانشجویان و اساتید بالینی با این انتقال میباشد، که در مقابل، همکاران با گرایش های غیر بالینی کاسه ی داغ تر از آش شده و فریاد عدم انتقال را سر می دهند .نکته ای که تامل درآن گره گشای زوایای پنهان موجود در بحث انتقال خواهد بود .
الهام
Iran, Islamic Republic of
با سلام. به نظرم بهتر بود که اساتید روانشناسی بالینی در این مناظره شرکت می کردند. آقای دکتر افروز درسته که استاد ممتاز هستند و احترام زیادی براشون قائلم اما استاد روانشناسی کودکان استثنایی هستند نه بالینی. مطلب دوم با توجه به زیر ساخت های بهتر در وزارت بهداشت و ماهیت بین روانشناسی کاملا موافق انتقال هستم. امروز روانشناسی یک رشته صرف علوم انسانی نیست و برای پیشرفت خودش ناچار هست که به علومی مانند نروساینس چنگ بزنه. به نظرم این حرف که به مسائل زیستی و این ها می پردازه کاملا بی اساس جلوه می کنه وقتی که ماهیت علم روز رو در نظر بگیریم.
فائزه بهرامی ارشدروانشناسی بالینی
Romania
من کارشناس ارشد روانشناسی بالینی هستم. صحبت های موافقین کاملا منطقی و به جا بود و منبا این انتقال کاملاموافقم.
المیرا
Iran, Islamic Republic of
در روانشناسی بالینی شرط فقط همدلی و رابطه نیست بالینی با درمان سروکار داره و متاسفانه این شرایط مهیا نیست که بصورت عملی و تجربی انجام بشه و وزارت بهداشت میتونه این شرایطو مهیا کنه و الا هر سال ناظر بالینی های بی تجربه ای خواهیم بود که حتی در برقراری رابطه درمانی با بیمار درجا میزنند بجای جبهه گیری جامعه روانشناسی بخاطر انتقال بالینی به وزارت بهداشت بهتره بفکر پیشرفت و نواوری باشند
سوسن قهرمانی دانشجوی دکترای وزارت بهداشت
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با توجه به نگرانی های عزیزان روان شناس در وزارت علوم لازم میدونم به عنوان دانشجوی وزارت بهداشت چند نکته رو در مورد آموزش در وزارت بهداشت خدمت دوستان عرض کنم:
دوستان از این نگرانند که ما نتونیم به عنوان روان شناس بالینی به طور آزادانه به فعالیت های حرفه ای مون بپردازیم؟
بیایید دقت کنیم الان روان شناسی بالینی چند درصد در بهبود وضعیت مردم کشور نقش دارد؟ جز این هست که فارغ التحصیلان گرایش های مختلف با روش های موسوم به عمه درمانی مراجعین و بیماران رو در اغلب موارد از درمان ناامید می کنند؟ مسئول این نابسامانی جز این است که آموزش ناکافی و غلط سیستم آموزشی وزارت علوم اجازه ی ورود دانشجو را بدون معیارهای خاص به دانشگاه می دهد و تازه بعد از آن هم در فیلد آموزشی اساتیدی که عمدتا بر جنبه پژوهش تاکید دارند به آموزش این افراد می پردازند؟
دوستان می گویند در وزارت بهداشت بر دروس نظری تاکید نمی شود؟
به عنوان یک دانشجوی روان شناس بالینی وزارت بهداشت عرض میکنم: تمامی دوران ارشد و دکترا در وزارت بهداشت بدون تکیه بر نظریه های مختلف و بهره گیری از آن ها در درمان دانشجو اجازه ی مداخله در درمان مراجعین و درمان ندارد. دانشجوی وزارت بهداشت ابتدا باید با رویکردهای نظری رشدی، تشخیصی و درمان آشنا شود و سپس مداخلات مربوط به مشکلات مختلف را بیاموزد. بی انصافی است که دوستان در وزارت علوم عدم تاکید برمبنای نظری را به عنوان بهانه ای برای عدم انتقال مطرح می کنند.
در مناظره دومین تاکید اساتید وزارت علوم بر جنبه های پژوهشی علم روان شناسی بود... من از دوستان می پرسم نتیجه ی سال ها پژوهش و انتشار مقالات مختلف در رشته ی روان شناسی تاکنون به چند درصد از مشکلات جامعه ی ما در عمل رسیدگی نموده است؟ جز این است که اکثرا برای افزایش رزومه کاری بدون توجه به اخلاق پژوهش بودجه های پژوهشی در راستای مشخص نمودن ارتباط دو متغیر یا هنجارسازی پرسش نامه هایی که در عمل کاربرد چندانی داشته اند، هدر رفته است؟ مگر قرار نیست که پژوهش قدمی در جهت افزایش دانش و کاربرد آن در عمل داشته باشد؟
در راستای بحث آموزش روان شناسی در وزارت علوم، دانشجویان عزیز روان شناسی بالینی نظر دهند: بعد از خواندن نظریات روانشناسی در کلاس های درس، در کار بالینی چقدر در مورد کار کردن با یک بیمار مثلا وسواس موفق بودند؟ آیا نیاز به یک آموزش حرفه ای زیر نظر اساتیدی که سوپرویژن را در یک فضای درمانی ارائه دهند هیچ وقت احساس نمی شود؟
دوستان نگران این هستند که تحت سلطه ی روان پزشکان برویم؟
در کار بالینی دو ساله ی خود در تیم همکاری کننده با روان پزشکان مشاهده کرده ام که مشکل و رقیب اصلی ما در درمان مراجعین روان پزشکان نیستند، بلکه ناآگاهی و عدم مهارت بالینی ما مشکل اصلی است. چرا روان پزشکان در برخی موارد کارما را قبول ندارند؟ دلیل آن مشخصا به عدم مهارت ما درکار بالینی مربوط است. در تمام دنیا روان شناس و روان پزشک، مددکار به صورت تیمی کار می کنند هر چند اختلافات نظری گاهی اوقات مانع شود ولی در عمل ما نباید به فکر ارائه ی خدمات بهتر به مراجعین باشیم؟ نگاه کنید ما در عمل مگر چند هزار روان پزشک داریم؟ در مقابل تعداد روان شناسانی که بدون مهارت وارد بازار کار می شوند چندین برابر تعداد روان پزشکان می باشد.
صحبت های دکتر افروز درباره ی آموزش روان شناسی فارغ از درگیری های وزارت خانه ای بسیار ایده آل گرایانه و در عمل غیر ممکن است. چرا که نظارت و برنامه ریزی آموزشی ایران بر عهده ی دو وازرت خانه است و این دو وزارت خانه نسبتاً مستقل از یکدیگر کار می کنند.
بنابراین بهتر است به فکر ریشه های درخت روان شناسی بالینی و سلامت باشیم که در اثر فشار ناآگاهی ها دارد می خشکد و بیش از همه مردم جامعه ی ما از آن متضرر می شوند..هر حرکت اصلاحی باید از جایی شروع شود و در این زمینه نگرانی ها برای همه ی ما روان شناسان وجود دارد ولی اجازه دهیم که در سایه ی اتحاد و دوراندیشی ما این درخت مجددا سربرآورد و در طول زمان ثمره ی اصیل خود را به جامعه عرضه کند.
جاوید
Germany
با انتقال کاملا موافقم.
سخنان اساتید موافق بسیار منطقی موجه بود.دکتر افروز هم هر چند ظاهرا مخالف بودن ولی در برابر دلایل منطقی و عینی موافقان بسیار عاقلانه و درخور یک روانشناس بزرگ سکوت اختیار فرمودند.
امید است با انتقال و روشن شدن صلاحیت ها هر گرایشی در حیطه خودش و برای سلامت مردم این مرز و بوم تلاش کند.
رضایی
Iran, Islamic Republic of
من دلیل قانع کننده ای از طرف مخالفان انتقال ندیدم و صحبت های دکتر باقریان و دکتر دولتشاهی کاملا منطقی و علمی بود.با انتقال این رشته کاملا موافقم.
دکترای روان شناسی بالینی
Iran, Islamic Republic of
جدا از نظریات دوستان محترم چه موافق و چه مخالف انتقال رشته روان شناسی بالینی و روان شناسی سلامت سرانجام این کشمکش چه خواهد شد و جامعه روان شناسی چه زمانی از این بلاتکلیفی در خواهد امد از روان شناسی میگنا درخواست داریم جواب بنده را لطفا پاسخ دهد با توجه به این که طبق صحبت های جناب اقای دکتر دولتشاهی انتقال رشته های فوق به وزارت بهداشت قطعی است و در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۶ این انتقال صورت نگرفت سرانجام این کشمکش چه خواهد شد
پارسا.ارشد بالینی
Iran, Islamic Republic of
بنده به دلیل تحصیل در هر دو وزارت خانه شدیدا موافق انتقال هستم و توصیه میشود مخالفین دست از سودجویی شخصی برداشته و به فکر مردم باشند
بابا ما بالینی هستیم ، اجازه بدید خودمون در مورد اینده خودمون نظر بدیم
علوم گند زده به بالینی با این پذیرش بی رویه و سرسام اور، بابا خوندن کتاب نمیشه روانشناس شد به خدا
بین نظریه پردازی بدونه عمل و تجربه بالینی هیچ ارزشی نداره و میشه فلسفه
نازیلا
Germany
در حال حاضر کمیته مشترک در حال بررسی است اگر به تفاهم نرسند نتیجه نهایی رو شورای عالی انقلاب اعلام میکنند.
@
Iran, Islamic Republic of
موافقم دوست عزیز،
۵۰ نفر کف ظرفیت هست صحبت از ظرفیت ۲۰۰ نفره در روانشناسی بالینی در شهرستان های کوچک هست که عمده اینها کارمند یا کسبه می باشند
حالا آقایان دلسوز انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت رو حذف می دونن، در جواب باید گفت حذف نیست بلکه تثبیت جایگاه علمی و حرفه ای می باشد
تثبیت جایگاه روانشناسی بالینی یا انتقال ان به وزارت بهداشت. ……..اینکه متولی اموزش روانشناسی بالینی کدام وزارت باشد بنظر چندان مهم نیست.اما کیفیت اموزش و نطام مند و قانونمند شدن فرایند پذیرش دانشجو ،فرایند اموزش بالینی ؛رشد مهارتهای بالینی ؛ دسترسی به فیلد عملی و بالینی؛وجود اساتید با تخصص روانشناسی بالینی و…از هر چیز دیگری با اهمیت تر است و این عوامل موثر در اموزش در هر وزارتخانه ای بیشتر فراهم شود برای اموزش دادن روانشناسی بالینی مناسب تر است.نگاهی به دروس و کارورزیهای دوره فوق و دکتری روانشناسی بالینی بیانگر ان است که اموزش دانشجویان این رشته نیازمند فیلد اموزش بالینی و متخصصان روانشناسی بالینی کارازموده و متبحر است. به همین دلایل نگاهی به تاریخچه روانشناسی بالینی در ایران جایگاه رشته را وزارت بهداشت معرفی میکند و لذا روانشناسی بالینی به جایگاه اصلی اش برگشته است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت منتقل شده باشد.تاریخچه رشته بالینی حکایت دارد که اوایل دهه ۱۳۵۰اولین دوره کارشناسی ارشد بالینی در دانشکده پزشکی وبیمارستان روزبه در ایران راه اندازی شد.علیرغم اینکه رشته های روان شناسی در دانشکده ادبیات بودند. حتی وقتی اموزش عالی کشور یکپارچه بود باز هم روانشناسی بالینی در دانشکده پزشکی راه اندازی شد و هیات علمی انان شامل دکتر شاملو دکتر حق پرست و دکتر قاسم زاده و….در بیمارستان روزبه استقرار یافتند نه در گروه روان شناسی دانشکده ادبیات.با تعطیلی این دوره بعد از انقلاب مجددا انستیتو روانپزشکی تهران که مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران است عهده دار اموزش روانشناسی بالینی شد .و روانشناسی بالینی در هیچیک از دانشگاههای وزارت علوم تربیت نمی شدند. در سال ۱۳۷۶ اولین دوره دکتری روانشناسی بالینی در دانشگاه علوم بهزیستی و علوم پزشکی ایران راه اندازی شد.انجمن روانشناسی بالینی از مجموعه انجمن های علمی وزارت بهداشت است نه علوم . اولین انجمن روانشناسی بالینی در پنجاهمین جلسه کمیسیونهای گروه پزشکی وزارت بهداشت تصویب شد و هنوز هم فعالیت دارد.و علاوه ارزیابی مدارک دانش اموخته های خارج از کشور درروانشناسی بالینی در هر دو مقطع ارشد و دکتری در وزارت بهداشت انجام میشود نه در وزارت علوم .ایا تعمق در این موضوعات گویای این واقعیت نیست که در صورت عملی شدن واگذاری مدیریت اموزش روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت جایگاهش تثبت شده است نه اینکه از وزارت علوم به بهداشت انتقال یافته باشد ؟ ایا اموزش روانشناسی بالینی منسجم تر و نظامند و با کیفیت بهتری انجام نخواهد شد؟
دکتر بهروز دولتشاهی هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
رحیمی
Iran, Islamic Republic of
من هم به عنوان کسی که تجربه تحصیل در هر دو وزارتخانه را داشتم، کاملا با انتقال موافقم چون اکثر دانشگاههای وزارت علوم فاقد امکانات لازم برای تربیت روانشناس بالینی هستن و اکثر دانشگاههای علوم گروههای بالینی دارن که فاقد حتی یک نفر متخصص روانشناسی بالینی هست و اکثر اساتید این گروهها، با یک عنوان پایان نامه اسم خودشون رو روانشناس بالینی گذاشتن و مهمتر اینکه دانشگاههای وزارت علوم فاقد امکانات لازم برای مهارت آموزی و کسب تجربه دانشجویان هستن و دانشجو، بدون دیدن حتی یک کیس بالینی، فارغ التحصیل می شه و همین شخص به راحتی مجوز سازمان نظام را می گیره و مشغول به کار می شود و در این میان فقط و فقط مردم بیچاره متضرر می شن و حتی دید آنها به روانشناسی خدشه دار می شه. من خودم در مقظع ارشد وزارت علوم حتی یک کیس بالینی هم که حاصل امکانات دانشگاه باشه ندیدم و الان که وارد وزارت بهداشت شدم میبینم که حتی مفاهیم خیلی ابتدایی روان درمانی هم تو وزارت علوم به من نوعی آموزش داده نشده و تازه، این وضع وزارت علومه که ادعاش میشه! اگه به اینا دانشگاه آزاد رو اضافه کنیم می شه به عمق فاجعه پی برد. شخصا آقایی رو دیدم که فارغ التحصیل دانشگاه آزاد بود و موقع صحبت، ابتدایی ترین مفاهیم بالینی رو بلد نبود، ولی مجوز سازمان نظام رو گرفته بود و تو منظقه بالا شهر هم کلینیک زده بود و کلی ادعا هم میکرد! خدا به داد مردم بدبختی برسه که پیش این آدم ها میرن و اگر جلوی این پذیرش فله ای دانشگاههای علوم و آزاد گرفته نشه، این وضعیت در آینده ای نزدیک فاجعه به بار میاره...
سهیلا
Germany
با سلام . من با انتقال بالینی به وزارت بهداشت کاملا موافقم. البته اگه بزارن بالینی ها خودشون تصمیم بگیرند. چون مخالفین غیر بالینی هستند.و 30درصد موافقین دیشب واقعا درصد بالایی است. چون تعداد بالینی ها و سلامت کمتر است.
سپیده
Iran, Islamic Republic of
من دانشجوی روانشناسی بالینی هستم و کاملا موافق انتقال هستم.
تجربه دانشجو بودن در هر دو وزارتخونه رو دارم و با اطمینان میتونم بگم انتقال این رشته به نفع دانش آموختگان هست.
صحبت های دیشب دکتر دولتشاهی و دکتر باقریان خیلی منطقی بود.. علاوه بر محتوای کلامی کاملا منطقی، از فرایند اداره جلسه این دو استاد بزرگ خیلی آموختم...
مریم
Iran, Islamic Republic of
مریم هستم ارشد بالینی من کاملا موافق انتقال به وزارت بهداشت هستم شاید وضعیت کار بهتر بشه و اینکه غیر مرتبطها از بازار کار با دوسال درس خوندن حذف بشن واقعا در حق مرتبطها اجحاف شده
به خانم مریم
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هم در میان فارغ التحصیلان با کارشناسی مرتبط و هم غیرمرتبط ، روانشناسانی هستندکه مهارت های تخصصی روانشناسی راندارند و مثلا ک آزمون علمی حرفه ای سازمان نظام بغیرازمصاحبه درکمسییون های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره برای غیرمرتبطا میباشدچرا نباید برای کلیه روانشناسان نباشد پس میبایدیه طرح منسجم و قوی برای کلیه روانشناسان در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ریخته شود، با حذف یک گروه ، بابعضی روانشناسان با کارشناسی مرتبط و فاقدمهارت تخصصی چه کنیم ، خانم مریم ،فقدان مهارت های تخصصی عده ای روانشناس را به یک گروه تعمیم ندهید این مشکل هم درمیان امثال من با کارشناسی مرتبط وهم کارشناسی غیرمرتبط دیده می شود
یونس
Russian Federation
من مخالفم ... دوست دارین پسر بزرگ خانواده رو از شما بگیرن؟ !
بقول دکتر آشتیانی اگه امکاناتی هست در اختیار همگان قرار دهید چرا نگاه بخشی دارین؟ چرا تبعیض قائل میشین؟
Nastaran
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان ارشد روانشناسی بالینی که تحربه کار با بیماران روانپزشکی را هم ۷ سال دارم کاملا با انتقال روانشناسی بالینی موافقم و از اینکه هر گرایش و رشته نامرتبطی ادعای درمان دارند و باعث اسیب زدن به این رشته شده اند خیلی تاسف داره چرا که ادعای انها از کسانیکه در این رشته زحمت کشیده اند هم خیلی بیشتره.
نازیلا
Germany
تبعیضی نیست دوست عزیز.
مطمئنن وزارت علوم بعد از انتقال زمان و امکانات بیشتری برای رشد گرایشهای غیر بالینی و سلامت خواهد داشت و از طرف دیگه بعد از این ماجرا متوجه میشن که باید پیگیر مشکلات دانشجوها باشن.
تینا ،روانشناس بالینی
Romania
ازاینکه اساتید موافق به درستی و با رعایت ادب و مدیریت هیجانات نظراتشون رو مطرح کردن بسیار متشکرم، با شنیدن دلایل بدرستی میشد فهمید ک موافقت برای انتقال این رشته چقدر حائز اهمیت هست و متاسفانه مخالفت با این انتقال هیچ مبنای منطقی و حقیقی و دلایل قابل طرحی نداره، امیدوارم هر چه زودتر با لنتقال بالینی و سلامت شاهد مرزبندیهای تخصصی و مشخص و نتیجتا اموزش اصولی تر و کمک حرفه ایی ب مردم عزیز باشیم
مریم ارشدبالینی
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافق انتقالم
دکتر مهدی سلیمانی
Romania
با سلام و تشکر از سایت میگنا جهت انتشار بی طرفانه اخبار.
برنامه زاویه بخوبی نشان داد که وقتی در مورد امور تخصصی یک رشته صحبت میشود میبایست افرادی که در فیلد آن هستند حضور داشته باشند که نظرات دکتر دولتشاهی و دکتر باقریان بخوبی اهمیت انتقال آموزش روانشناسی بالینی و سلامت را به بهداشت نشان داد ما شاهد فیلد بالینی مناسب در این وزارت خانه هستیم. دکتر فتحی آشتیانی ارجمند خطای شناختی دو قطبی کردن رشته ها را در بیاناتشان داشتند که یا رشته انسانی است یا پزشکی که امروزه رشته های میان رشته ای و کاربردی متعددی در دنیا وجود دارند و باید در فیلد آموزشی مناسبشان باشند. دکتر افروز استاد ممتاز و با شخصیت روانشناسی به نکته مهمی اشاره کردند که در کشورهای دیگر در یک مدرسه یک روانشناس بالینی و یک روانشناس تربیتی باید باشد که نشان میدهد در کشورهای دیگر مرزهای حرفه ای رشته ها مشخص است و هر کس کار خود را میکند ولی در حال حاضر مرزهای روانشناسی بالینی نه تنها مشخص نیست بلکه دیگر گرایشها خود را مجاز به ورود به فعالیتهای تخصصی این حرفه میدانند که دکتر باقریان با ذکر تمثیل درختی که دیگران به شاخه روانشناسی بالینی آویزان شده اند بخوبی مشکل را مشخص نمودند امیدوارم ضمن ارتقاء آموزش روانشناسی بالینی شاهد احترام و تعیین به مرزهای حرفه ای این رشته نیز باشیم و دیگر اصلاح کلی روانشناسیم همه را در کاربردهای تخصصی آن نشنویم که کاربرد غیر تخصصی واژگان اگر برای مردم عادی عیب نباشد بر متخصصان عیبی آشکار است
با تشکر
دکتر مهدی سلیمانی
هیات علمی روانشناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران
بیمارستان روزبه
Fahimeh
Iran, Islamic Republic of
Bande ba enteghale balini be vezaratkhone behdasht mokhalef am ....shayad Doctor ashtiani tond sohbat kardand vali dar haghighat hagh ba ishon bod ...chon bishtare morajean dar hale hazer moshkelat talagh,tahsil,etemad be nafs ,ezterabi darand ta bastari
معصومه
Iran, Islamic Republic of
ببخشید شما چرا تو جمع فارسی تایپ نمی کنی. این خلاف آدابه. مگه گوشیتون فونت فارسی نداره؟
زهرا اسماعیلی
Romania
کاری که وزارت علوم می کنه اینه که هر سال تعدادی فارغ التحصیل بی تجربه و بی مهارت وارد بازار کار میشن کهیا باید برای کسب مهارت هزینه های بالا برای کارورزی و سوپرویژن بدن و یا همون طور بی مهارت وارد روان درمانی بشن و آسیب های جبران ناپذیری به افراد و اجتماع وارد می کنند.
معقول تر بود اگر در مناظره مخالفان انتقال هم روانشناس بالینی می بودند.
علی
United States
موافق انتقال هستم
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام و سپاس از اين احساس خطر و اذكاري كه مي فرمائيد ! شايد بسياري از كسان همچون شما همين دلسوزي و غمگساري را در پيش گرفته و خواستار نقل و انتقال باشند ...!!!؟؟؟ اما بايد اعلان كنم كه در كشور ما وزارت بهداشت و درمان زور درماني را دارد اما اهليت و صلاحيت درمان را بطور اخص در علوم رفتاري و انساني و بطور اعم در علوم تجربي و پزشكي ندارد ! خواهشمندم كه كارشناسان محترم پديده ي گمارش و سرسپاري به ديوان زورمندي همچون وزارت تجاري بهداشت را در سر نپرورانده و ناسفتگي نكرده و اين كيان را از هم نپاشند ... اشكالات و آسيب شناسي ما نيز همچون سايرين در بخش آموزش است نه زادگاه و منشات اين علم انساني و شناختي ... فردي كه خود را روانشناس مي داند و قرقره ي انتقال سر مي دهد نخست بايد به تعاريف ، مقدمات و مفروضات اين علم وقوف داشته باشد نه همچون افرادي كه در برنامه ي مسبوق زاويه بدون اين سطوح اوليه و داربست آغازين كوركورانه سينه چاك انتقال هستند و هم افزايي ساير علوم را و رد و بدل آنها را همچون علوم اجتماعي ، اقتصاد ، سياست و غيره در نظر نگرفته و نگاه انحصاري داشته و درخواست انفكاك فرزند از مادر خود را دارند !!!؟؟؟ من از دوستان آگاه مي پرسم كه بفرمايند از 100 نمره ارزشيابي نموده و درصد شمول نگاه مديكال و بدني را در قلمروي دروني و بيروني علم روانشناسي بفرمايند ؟
سپس چند درصد از مراجعان نه بيماران ! چند درصد به درمان پزشكي و ابتلائات مورد نظر وزارت بهداشت نياز دارند !؟
كلام آخر اينكه مجددأ بازتعريفي از نگره ي جهان شمول علم روانشناسي تسليم ديدگان شما مي نمايم : پرداختن به فرآيندها ي ذهني ، شناختي و كاركردي نيز مولد پديدآيي ، يايايي و پويايي امراض شناختي و جسماني و مددرساني به علوم ديگري همچون روانپزشكي ، جامعه شناسي و ... كه خود مي دانيد ! بنابراين اين نگاه كورمال خودرأي و درون جوش وزارت بهداشت مصارف دروني داشته و كارآمدي خود را در سر و كار داشتن با بيماران و ستمديدگان خود آشكار ساخته است ...
هرگونه پرسش و پاسخي را كه در دست داريد با بنده در ميان گذاشته تا انظار فراگير جهاني را در علم روانشناسي براي عزيزان بازخواني نمايم ...
با سپاس از رسانه ي پر فروغ و پرتوان ميگنا
با روانشناس موافقم
Iran, Islamic Republic of
بسیارموافقم
مانيا ارشد باليني
Iran, Islamic Republic of
كاملا موافق انتقال هستم باتشكر
نازیلا
Germany
به حول و قوه الهی
امسال تا 320 نفر ارشد بالینی یکی از دانشگاههای آزاد
Iran, Islamic Republic of
باید جلوی دانشگاه آزاد گرفته شود وگرنه همه ایرانیان را میکند روانشناس بالینی و دیگر این حرفه نابود میشود سازمان نظام باید برخورد جدی با پدیده دانشگاه آزاد کند
پناه، دانشجوی دکتری بالینی-وزارت بهداشت
Iran, Islamic Republic of
با سلام و احترام خدمت مسئول سایت میگنا بخاطر ایجاد امکان نظر سنجی
اگر فردی را از رشته غیر روانشناسی بیاوریم و وی را پای مناظره دیشب بنشانیم بدون شک متوجه منطقی و واقع گرایانه بودن بودن اظهارات اساتید بزرگوار موافق خواهد شد.. در واقع هرکسی بدون تعصب به موضوع بنگرد موافق انتقال خواهد شد..
من تجربه ی تحصیل در هر دو وزارت(علوم و بهداشت) رو دارم و به جرات میتونم بگم که وزارت بهداشت امکانات و متخصصین بسیار قویتر و برجسته تری در اختیار دارد، ضمن اینکه بر خلاف تصور بسیاری از مخالفان هرگز دید وزارت بهداشت تک بعدی و فقط زیستی نگری نیست، بلکه در اینجا میتوان با بهره گیری از اساتید و متخصصین مختلف که در حیطه های مختلف ید طولایی دارند(نورولوژی، شناختی، شناختی رفتاری، روانکاوی و..) به طور تئوری و عملی دانش و مهارت کسب کرد، من شک ندارم اگر این انتقال اتفاق بیفتد با پرورش متخصصین بالینی و سلامت بهتر، سلامت روانی بهتری در جامعه حاکم خواهد شد، بویژه وقتی همه شاخه های روانشناسی به طور خاص در حیطه خاص خودشان فعالیت کنند.
شمالی روانشناس بالینی
Germany
سلام و عرض ادب خدمت دوستان عزیز :
بودن یا نبودن مسئله این است
استدلال شما چیست:
در مخالفت انتقال : روانشناسی بالینی به عنوان یکی از معدود رشته های علوم انسانی که در چند سال اخیر مورد اقبال واقع شده است .با انتقال آن به وزارت بهداشت احتمالا دست دانش آموزان علوم انسانی از آن کوتاه خواهد شد
در موافقت انتقال:جریان بومی سازی رشته های علوم انسانی و به تبع آن روانشناسی(بالینی) آن هم در حالی اندک منابعی عمدتا غیر علمی و غیر کاربردی برای مبانی روانشناسی در گذشته و حال که قابل دفاع باشد وجود ندارد . هر از گاهی در منابع علمی با مواردی مانند کشف ژن مسول عشق ،محبت . نقش نورونها در فرایند های شناختی به نظر میرسد ...
هادی
Iran, Islamic Republic of
ریشه از شاخه جدا نمیشه
كامليا حميري، دنشجوي دكتراي روانشناسي باليني وزارت بهداشت
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشكر از اساتيدمان كه دلسوزانه اين مسيله را پيگيري ميكنند. من به عنوان كسي كه تحصيل در رشته روانشناسي باليني را در هر سه مقطع تحصيلي ام، در هر دو وزارتخانه تجربه كرده ام، معتقدم كه عليرغم آموزش خوب پايه هاي نظري در مقاطع پايينتر در وزارت علوم، بستر آموزش حرفه اي و علمي تر و عملي تر اين رشته در وزارت بهداشت بيشتر فراهم است. وجود امكاناتي مثل كلينيك، بيمارستان و اساتيدي كه خود در همه مقاطع تحصيلي در رشته روانشناسي باليني (نه عمومي و...) تحصيل كرده اند علت برتري اين وزارت خانه در آموزش دانشجويان است. در مناظره نيز استدلالهاي گروه موافق بسيار منطقي تر، علمي تر و مبتني بر شواهد بود، در صورتي كه جو هيجاني اي كه دكتر آشتياني ايجاد كرده بودند باعث شگفتي همه ما روانشناسان شده بود. تنظيم هيجانات، استفاده از مهارتهاي ارتباط موثر و آموزه هاي ديگر روانشناختي، كمترين كاري است كه هر يك از ما روانشناسان بايد بتوانيم در شرايط مختلف زندگي انجام دهيم. من به عنوان يك روانشناش باليني از نوع بودن دكتر دولتشاهي و دكتر باقريان در اين مناظره بسيار آموختم و به داشتن همچين نمايندگاني از روانشناسان در جامعه، افتخار كردم. من با اين انتقال بسيار موافقم. به اميد فردايي بهتر...
دکتر فرهاد طارمیان هیئت علمی گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
Iran, Islamic Republic of
از مدت ها پیش من اعلام کرده ام که همه کسانی که خود را روانشناس می نامند کفایت لازم برای ورود به حیطه درمان و مداخلات روانشناختی را ندارند. آنچه که در حال حاضر در دانشگاه های وزارت علوم و دانشگاه آزاد و پیام نور و ... رخ می دهد(البته استثناهایی هم وجود داره) تربیت دانشجو در رشته های مختلف روانشناسی بویژه روانشناسی بالینی صرف نظر از پیش بینی زمینه های اشتعال این دانشجویان است. مناسفانه این رویکرد تربیت دانشجو در تیراژ بالا به قول دکتر دولتشاهی دوست محترم سری دوزی و بی توجهی به کیفیت آموزش ها شرایطی را رقم زده است که همه فارغ التحصیلان با ورود به حوزه فعالیت های اجتماعی با شرایطی سخت به لحاظ اشتغال روبرو شوند. نتیجه آن است که با کمی چاره اندیشی و کسب مجوز فعالیت از سازمان نظام روانشناسی بلافاصله خود را در قامت یک روانشناس و درمانگر می بینند و آستین بالا زده و در چند کارگاه آموزشی شرکت و از این پس خود را همپایه و هم سطح با دانش آموختگان روانشناسی بالینی فارغ التحصیل از دانشگاه ها علوم پزشکی می پندارند. بیمار و مراجع نیز تا چشم کار می کند به وفور وجود دارد. چه برای حل وسواس چه برای تقویت اعتماد به نفس و مشکلات زوجین. مردم نیز که با دیدن تابلوی روانشناس تصور می کنند که این خودشه و حلال مشکلات. روانشناس تازه کار نابلد ما نیز در ابتدا ممکن است کمی نگران باشد ولی با نگاهی به تابلوی خود در ساختمان و کارت ویزیت و سر برگ و گواهی های متعدد دوره هایی که شرکت کرده اعتماد به نفسش از پزشک و روانپزشکم بیشتر میشه و به خود می گوید اصلا بالینی غیر بالینی و سلامت و غیر سلامت از ابتدا غلط بوده و مرزبندی ها بیهوده. مراجعه کننده های یک یا دو جلسه ای هم که فراوانند این نشد بعدی. کسی هم که نمی پرسه من تو این اتاق چه می کنم پس دیگه چه نیازی است که با مدرک کارشناسی ارشد شخصیت ،خودمو آزار بدم و دنبال کاری که نیست برم. روانشناسی اجتماعی،روان سنجی، کودکان استثنایی، صنعتی و . . همه عین همند. مگر تو دانشگاه استادم که عمومی بود رواندرمانی را درس نمی داد. تازه مدیر گروه روانشناسی بالینی هم که روانشناسی صنعتی بود پس فرقش چیه. و این می شه که به قول دکترباقریان دوست گرامی همه می ریم روی شاخه روانشناسی بالینی و سلامت درخت تنومند روانشناسی سوار می شیم و بعدش با شکستنش با کله می خوریم زمین. کارورزی تو بیمارستانم که از اول اشتباه است. برا چی باید وقت خودمو با یک مشت دیوونه که باید دارو یخورند هدر بدم و هی کلاس گذاشتن روانپزشکا را تحمل کنم. با کسی کار می کنم که سالم بشه و حرف منو بفهمه. اصلا حوصله بوی بد و چهره داغون این مریض بدا (سایکویک قدیم) را ندارم. کلاس آدمو میارن پایین. مگه اصلا کلا چقدرن.
خلاصه بعدش هم که مشخصه چه شلم شوربایی میشه. وسواسیه باید بره تو قبر بخوابه اراده کنه تا خوب شه و باهاش باید لج کرد، افسرده ورزش کنه و بره تو دل کوهستان، زنه ، شوهرشو تحویل نگیره و قهر کنه و درخواست طلاق بده، مضطربه جنسینگ بخوره و ویتامین و معتاده محکوم شه که یک جو غیرت نداره و خودش نمی خواد خوب بشه.
در نتیجه اصلا بحثی است بیهوده. اتفاقا من معتقدم اعتماد بنفس باد کرده و کاذب آفت این رشته ها شده.
نظر من با بیست سابقه کار در بیمارستان روانپزشکی و عضو هیات علمی اینه که
روانشناس بالینی و سلامت جاش تو وزارت بهداشته تا فرصتی بشه برای کل علم روانشناسی در ایران تا ریشه های خود را محکم کنه
ان شا الله
Iran, Islamic Republic of
چقدر غرور در حرفاتونه
واقعا متاسفم كه تنها تنها خودتون رو قبول دارين و با عناويني چنين از روانشناسي صحبت مي كتيم
دکتر متخصص روانشناسی سلامت
Germany
واقعا از نظرات آقای دکتر طارمیان به عنوان یک متخصص بالینی دچار درد روانی شدیدی گردیدید و سریع دچار فوران های انتقال منفی گشته اید. واکنش شما مملو از هیجان منفی بود. شما که خود را حق به جانب می دانید چرا با استدلال منطقی پاسخ جناب دکتر را ندادید؟ احتمالا خواستی ریا نشه یا از سر تواضع و فروتنی شما بوده!!!
صدیقه
Romania
من مخالف انتقال هستم.اما موضوع مهمتر بحث تفکیک حوزه فعالیت روانشناسا هستش.شاخهای مختلف روانشنایی اکثرا در حوزه تخصص خودسون فعالیت ندارن.و دلیل الویت و ارجح بودن بالینی برام جای سئال داره.چرا اینقدر تبعیض و تفاوت.من خودم ارشد روانشناسی عمومی دارم و جز درچند واحد همه درسها و واحدهای ما عین هم بودن.مگر چه آموزشهای اضافی دریافت می کنن بالینیا که همیشه در الویت باشن
مشکل ما ریشه ای تو زبر ساختها مساله داریم.
Iran, Islamic Republic of
حالا اگر مرز فعالیتها را مشخص کنند منظورتان اینست که روانشناسی عمومی کار روانشناس بالینی را انجام دهید اینکه نشد تعیین مرز؟؟؟ اگر اطلاع ندارید که روانشناس بالینی در وزارت بهداشت چگونه آموزش میبیند سری بزنید تا مطلع شوید و سپس بگویید چند واحد بیشتر! این چند واحد بیشتر مربوط به وزارت علوم است نه بهداشت
صدیقه
Romania
منظور من اصلا این نبود که روانشناسان عمومی کار بالینیا رو انجام بدن.منظورم اینکه حوزه فعالیت هر گرایش مشخص شود و هرشخصی در حوزه خودش به معنای واقعی تسلط داشته باشد.وزارت بهداشت یا وزارت علوم فرقی نمی کنه مهم اینه که به اندازه نیاز جامعه دانشجو بگیرن و خوب تعلیم بدن بهشون.
بنظر شما دلیل این همه بیکار که روز به روز هم بر تعدادشون افزده می شه؟مشکل ما در زیر ساختها در عدم برنامه ریزی درست و اینکه متاسفانه هر دولت یا مسولی که روی کار میاد حال رو در نظر دارد بدون فکر آینده.
من خودم دانشگاه تدریس می کنم این ترم حدود 60 دانشجوی روانشناسی گرفته دانشگاه!!!آبا واقعا شهرهای کوچیک چقدر نیرو لازم داره برای روانشناسی.آیا فکر 4سال بعد که این عزیزان فارغ التحصیل می شوند رو کردند.
باقرزاده
Iran, Islamic Republic of
انچه که بیشتر در این مناظره مشهود بود آشفتگی و سرآسیمگی در دکتر آشتیانی بود- از این مناظره دریافتم علیرغم این که مخالفین انتقال استدلال ضعیفی برای مخالفتشان دارند ،قیم مابانه به خود حق می دهند که برای جمعیت کثیری از روانشناسان بالینی و سلامت تصمیم گیری نمایند- من نمی دانم این گروه نگران رمانی که فقط وزارت بهداشت اقدام به تربیت روانشناسان بالینی می کرد چرا کوچکترین واکنشی نشان ندادند؟ آیا اساتید علوم اجنماعی هم به پذیرش دانشجوی مددکاری اجتماعی صرفا در دانشگاه های علوم پزشکی تحصن کرده و بیانیه می دادند؟
سیدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با وجود اینکه من مخالف انتقال هستم و برنامه رو کامل تماشا کردم اما
رویکرد دکتر افروز عالمانه تر بود و در برابر حرف های درست موافقان انتقال ،هیجانی برخورد نمی کرد و نظرات صحیح اون ها رو تایید می کرد
در مقابل آقای دکتر فتحی آشتیانی اصلا رویکرد خوبی نداشت تو برنامه. اصلا اجازه نمی داد بقیه (حتی مجری و دکتر افروز) صحبت بکنن.
متاسفانه ایشون نقش موثری در تغییر سرفصل های مقطع لیسانس داشتن و اونجا هم به همین صورت برخورد کردن با موضوع.
برخوردی به واقع تنگ نظرانه..
مجید
United States
باسلام واحترام خدمت کلیه دوستان وبزرگواران خانواده روانشناسی...درجمع بندی از اساتید نماینده وزارت بهداشت و اساتید نماینده وزارت علوم ذکر چند نکته در فرمایشات این بزرگواران ضروری به نظر میرسد:۱-ابتدا اینکه بدانیم که وظیفه وزارت بهداشت ود رمان در تمامی کشورهای طلایه دار علم پزشکی و روانشناسی صرفا درمان و پیشگیری است و هر وزارت خانه و سازمانی صرفا وظیفه خود را آنهم به بهترین شکلی به انجام میرساند و در حوزه های دیگر ورود نمیکند و همانطور که همه اساتید و مطلعین میدانند آموزش پزشکی و سایر رشته ها در تمام کشورهای مهد علم و تحقیق به عهده بخش آموزش و دانشگاه های وابسته به وزارت علوم است و آیا بهتر نیست که وزارت بهداشت هم و غم و تمام تلاشش معطوف به درمان باشد..و آیا بهتر نیست که وزارت بهداشت میزان موفقیتش در بخش درمان را به اطلاع مردم برساند

۳-انتقال رشته های دانشگاهی به سایر وزارت خانه های که وظیفه اجرایی به عهده آنها است نه آموزش کاری خارج از اشل ها و قوانین مرسوم در جامعه دانشگاهی جهان است و در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است و اگر مشکلی در بخش آموزش است این مشکل میبایست باید در خود وزارت علوم حل شود نه اینکه با پاک کردن صورت مسئله به وزارت خانه ای که دغدغه اش میبایست درمان باشد نه آموزش منتقل شود
۳- باید ببینیم که آیا وزارت محترم بهداشت آیا در طرحهایی که خود بانی و بنیان گزار آن است مانند طرح پزشک خانواده چقدر موفقیت کسب کرده و یا درمورد بحث بیکاری پزشکان عمومی که نزدیک به ۱۵هزار پزشک عمومی بیکار میباشد چه اندازه موفقیت کسب کرده است و اینکه آیا تحقیق و پژوهشی در جهت رضایت عموم مردم از رضایت سطح مهارت پزشکان فارق التحصیل وزارت بهداشت صورت گرفته است؟

۴-آیا مشکل امکانات عملی و رویکرد حرکت از نظام نظری در دانشگاه ها فقط مشکل رشته روانشناسی بالینی است و این مشکل کلیه رشته ها از قبیل مهندسی وفنی است و یا حقوق...به نظر شما آیا یک وکیل که یک پرونده ای که سرنوشت زندگی یک فرد منوط به رأی نسبت به آن پرونده است اهمیتش کمتر از یک روانشناس است..و یا یک مهندسی که مهندس ناظر یک پروژه مهم است و فقط مسلط به دروس نظریست اهمیت کارش کمتر از یک روانشناس است پس میبینیم که این مشکل نبود ظرفیت کار عملی در تمام رشته ها میباشد و بنابراین کلیه رشته ها میبایست به وزارتخانه های مرتبط منتقل و وزارت علوم را کم لم یکن بکنیم و میتوان حدس زد که این راهکار زیزبنایی نیست و فقط پاک کردن صورت مسئله است و در مورد رشته روانشناسی بالینی اگر امکانی در اختیار وزارت بهداشت است میبایست در اختیار وزارت علوم گذاشته شود و وزارت بهداشت به مسئولیت خطیر و ارزشمند خود یعنی درمان بپردازد...
درپایان محرز و مبرهن است که دغدغه همه عزیزان و بزرگواران چه وزارت بهداشت وچه وزارت علوم خیرخواهی ورفع مشکلات موجود به جهت خدمات هر چه بیشتر به مردم عزیز کشورمان میباشد واین دلسوزی عزیزان قابل تحسین و تشکر میباشد
Iran, Islamic Republic of
همکار محترم اشاره به کشورهای دیگر برای استدلال نوعی مغلطه به نام مصادره به مطلوب است یعنی شما اکنون که بحث انتقال است آنجایی که در کشورهای دیگر به نفع شماست را برای اثبات نظرتان به کار میبرید ولی در تمامی این سالها و حتی سالهای آینده اگر بحث انتقال پیش نمی آمد برایتان استانداردهای آموزشی روانشناسی بالینی در کشورهای خارج مهم نمیشد
دکترای بالینی
Iran, Islamic Republic of
روانشناسی بالینی به جایگاه اصلی خود یعنی وزارت بهداشت بازمی گردد نه اینکه انتقال یابد. به نظر من به جز متخصصین این رشته که بالینی و سلامت هستند اشخاص دیگر فقط می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند نه اینکه تصمیم گیرنده باشند. حتی چنانچه روانشناسی بالینی در وزارت بهداشت با خطرات و چالش های اساسی روبرو شود میزان ان بسیار کمتر از زمانی است که دانشگاه آزاد با کیفیت پایین اموزشی بزرگترین ضربه را بر پیکره این رشته وارد ساخته است. سوال اینجاست که چرا باید منتظر بمانیم تا زیرساخت های اموزشی در وزارت علوم اصلاح شود؟ این همه سال چرا این اتفاق روی نداده؟ چرا به محض احساس خطر وعده و وعیدها دوباره بالا گرفته است؟
محمد شریفی
Iran, Islamic Republic of
با توجه به استدلال های بیان شده، با انتقال رشته روان شناسی بالینی به وزارت بهداشت مخالفم و بهتر است با رفع نواقص موجود در سیستم آموزش وزارت علوم، کاستی ها را کاست
جاوید
Germany
با وجود دانشگاههای آزاد و اجازه مجوز از وزارت علوم که امسال پذیرش تا سیصد نفر ارشد بالینی بوده.
حتی خواب تغییر زیر ساخت رو از سرتون بیرون کنید دوست عزیز.
دیگه زیرساختی نمونده که بخواد اصلاح بشه بدنه روانشناسی رو تخریب کردن وزارت علومی ها.
مومنی .دکترا بالینی
Iran, Islamic Republic of
مخالف انتقال هستم،چون رشتهای روانشناسی نباید از هم جدا بشوند.مخصوصا بالینی که مادر این رشته است.بهتره بجای دعوا سر وزارت ها به فکر بیمه کردن رشتهای مشاوره و روانشناسی باشن تا مردم بتوانن به راحتی از این علم در زندگی خود استفاده کنن تا انقدر بزهکار و طلاق و بیمار روانی نداشته باشیم.اصل و ول نکنید و با فرع سر خودتونو مارو گرم کنید.
جاوید
Germany
حتی اگر بیمه شوند با وجود فارغ التحصیلانی از رشته های مکانیک و کتابداری و باستان شناسی که دوسال در دانشگاه آزاد فلان دوره های کارورزی رو داخل حیاط دانشگاه سپری کردن مردم چه دلیلی داره که پولشون رو توی چاه بریزن.
اگر شما واقعا دکترای بالینی باشین این نظر بعیده.
من هم مخالف قضیه انتقالم
Iran, Islamic Republic of
با نظر مومنی دکترا بالینی کاملا موافق هستم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز بر چه اساسی رشته روانشناسی بالینی مادر روانشناسی شده است؟ پدر روانشناسی علمی ویلهلم وونت بود که 1879 بود و ویتمر 1896 روانشناسی بالینی تاسیس کرد و دیگر اینکه در کجای دنیا رشته کاربردی مادر رشته های علوم پایه میشود مگر شنیده اید رشته مهندسی عمران مادر رشته فیزیک است! اگربرای مخالفت استدلالی ندارد فقط نظرتان را بگویید وگرنه چنین صحبتهای بی منطقی جزء انحراف اذهان سودی ندارد
مجید روانشناسی بالینی
United States
با سلام واحترام خدمت همکاران وبزرگواران روانشناسی...مخالف انتقال میباشم زیرا انتقال به نوعی پاک کردن صورت مسئله است زیرا وزارت بهداشت در تمام دنیا وظیفه اش درمان وخدمات پزشکی است ووزارت علوم آموزش فلذا اگر امکانی در اختیار وزارت بهداشت میباشد واین امکان را در اختیار وزارت علوم نمیگذارد جای بحث وتبادل نظر دارد که اینکه چرا وخروجی آن چیست...گمان میکنم بهتر است که همانطور که در تمام کشورهای مطرخ در پژوهش وتولید علم مرسوم است عمل کنیم ومسیر آزمون وخطا را بارها تجربه نکنیم...وقطعا محرز است که دلسوزان وزارت بهداشت ووزارت علوم هردو قصد ونیتشان رشد وتعالی وخدمت به مردم میباشد...اما بهتر است که از تجارب کشورهای موفق بهره جوییم
جاوید
Germany
دلسوزان علوم که دوره های کارورزی رو به صورت نظری توی حیاط دانشگاه با دویست تا دانشجو برگزار میکنن و اجازه کار درمان به عمومی ها میدن
به جاوید
Iran, Islamic Republic of
روندصدورمجوزبرای کلیه روانشناسان تحت نظارت سختگیرانه کمیسیون های مربوط به هرگرایش درسازمان نظام روانشناسی انجام می گیرد ، جاوید،اطلاعات دروغین ندهید
Iran, Islamic Republic of
کدام نظارت سخت گیرانه دوست عزیز؟؟؟ نظام فقط مدرک کارورزی و چندتا کارگاه را تا این اواخر میخواست الان که کارگاه هم نمیخواد. این برگه ها هم به قیمتهای مختلف قابل تهیه از اساتید غیربالینی هست سختگیری اونجاست که نظام بگه به رشته روانشناسی عمومی اصلن پروانه نمیده و دانشگاه هایی که رشته های بالینی رو بدون امکانات میدن رو نیز پروانه ندن نه اینکه به جا دانشگاه گیر بدن به دانشجو بدبخت که بعد از تحصیلش کارورزی کند
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام
من با انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت مخالفم. عبارت « کیف چی » را شنیده اید. در زمان گذشته وقتی طبیب می خواست بر بالین بیمار حاضر شود یک نفر بود که کیف این طبیب را جابجا می کرد و مدام توپ و تشر طبیب بد اخلاق رو مجبور بود تحمل کند. با انتقال روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت، روانشناس بالینی دقیقا نسخه بدل همان کیف چی می شود. شاهد عینی این قضیه نحوه برخورد انترن های پزشکی با دانشجویان روانشناسی بالینی در بخش روان بیمارستانها می باشد.
جاوید
Iran, Islamic Republic of
دقیقققا.
توی دوره های کارورزیشون رسما جواب پا رو که گفتیم پس تفاوت بالینی با عمومی چیه وقتی هردو بتونن درمان کنن؟؟
پاسخ درایتمندانه ای که دادن این بود:
شما روی تابلوی مطبتون بالینی میاد.
ولی عمومی ها نمیاد.
شگفتاااااا.....
احمدی
Iran, Islamic Republic of
یکی از سفسطه های بسیار خنده دار مخالفین این است که همه رشته ها باید در وزارت علوم متمرکز باشد- سئوال این است که اگر این اتفاق لبافتد شما دیگر دلواپس این نیستید که روانشناسی بالینی محل تحصیل آن در دانشکده باشد؟ و یا در آن صورت نظر رشته های دیگر روانشناسی ملاک تصمیم گیری خواهد بود؟
جاوید
Germany
صد البته
اونوقت میتونن مثل روانشناسی بالینی
پزشکی رو هم سیصد تا هر مرکز دانشگاه آزاد بگیره.تازه پزشکی هم درآمد زا تره همم پرطرفدارتره.
جاوید
Germany
با نظر جناب احمدی موافقم
احمدی
Iran, Islamic Republic of
نکته ای که می خواهم عرض کنم سوگیری کاملا آشکار برنامه زاویه در جهت مخالفت با انتقال بود - گویی ریس صدا و سیما خود یک روانشناس باشد که این طور نیست- در شروع برنامه فقط و فقط استدلال گروه مخالفین برای انتقال را بیان نمود- رسانه ملی باید برای افزایش مخاطب تلاش کند نه کاهش مخاطب
نه
Iran, Islamic Republic of
نه اتفاقادرابتدای برنامه هم سخنان موافقان و هم مخالفان رو نشون دادند
سهیلا/ ارشد بالینی
Iran, Islamic Republic of
با سلام من کاملا موافق انتقال بالینی
به وزارت بهداشت هستم.
محمدی
Iran, Islamic Republic of
بنده از دانشجویان ارشد روانشناسی وزارت بهداشت هستم، تحصیل در دانشگاه های وزارت بهداشت تفاوت چندانی با دانشگاه های وزارت علوم ندارد، اکثر کسانیکه در دانشگاه هایی جز دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل میکنند تصورات غلطی دارند و معتقدند که دانشجو یان روانشناسی وزارت بهداشت به کلی تحت سیطره روانپزشکان هستند، در حالیکه اساتید این دانشگاه ها نگاهی زیستی،روانی و اجتماعی دارند.همچنین سطح امکانات در این وزارتخانه بسیار بالاتر است و درصورت انتقال این رشته، نظارت بیشتری بر صدور مجوزها صورت میگیرد.
مهری میرزایی مقدم
Iran, Islamic Republic of
مخالف انتقال هستم
لیلا آذرهوش
Iran, Islamic Republic of
روانشناسی بالینی به وزارت بهداشت تبدیل بشه
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.