شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۱
کد مطلب: 39733
۱

بیش فعالی ریشه‌ گرایش نوجوانان به مواد مخدر است

بیش فعالی ریشه‌ گرایش نوجوانان به مواد مخدر است
میگنا: کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت کرج با اشاره به اینکه لازمه درمان بیش فعالی در کودکان تشخیص آن تا قبل از سنین دبستان است به خبرنگار ما گفت: بیش فعالی به ارثی بودن آن، ویژگی هایی که کودک با آن متولد شده و محیط تحریک پذیر خانواده بستگی دارد و موجب می شود فرزندان انرژی را پیش از این در خود داشته و یا با توجه به شرایط با انرژی باشند.

راحله حسینی افزود: ماده ای به نام دوپامین در مغز کودکان با سطحی بیشتر از وضعیت عادی ترشح شده و موجب بیش فعالی در کودکان خواهد شد که انواع متفاوتی دارد که یک نوع آن بیش فعالی همراه با نقص تمرکز است و در پاره ای مواقع صرفا منجر به نقص توجه در کودکان خواهد شد.

وی با بیان اینکه کودکان بیش فعال جنب و جوش زیادی دارند اظهار داشت: این کودکان با کبریت بازی کرده و یا وسایل برقی منزل را خراب می کنند و با دیگر بچه ها به خوبی نمی توانند صحبت و بازی کنند و حرف بزرگتر خود را قطع کرده و صبور نیستند و اهل ایستادن در صف نبوده و سر کلاس آرامش نداشته و همواره کودکان دیگر را اذیت کرده و این ویژگی های رفتاری همواره با آنها خواهد بود.

کودکان بیش فعالی که در ابتدا با نقص توجه مواجه نبوده اند ممکن است در زمان تحصیل این مهم را نیز از دست دهند و نتوانند در کلاس درس تمرکز کرده و خوب یاد بگیرند و این به واسطه سطح دوپامین بالایی است که در مغز آنها ترشح می شود و جنب و جوش بدنی آنها قدرت تمرکز را از آنها خواهد گرفت.

کودکان بیش فعال با مرور زمان دچار افت تحصیلی شده و اگر والدین متوجه نشوند که دلیل آن بیش فعالی است باعث تحقیر آنها در مدرسه و دور ماندن از دانش آموزان خواهد شد که این مهم برای آنها آزاردهنده بوده و کودکان بیش فعال با اذیت کردن دیگران تحقیر نسبت به خود را جبران می کنند.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در خاتمه خاطر نشان داشت: بیش فعالی در سنین نوجوانی صرفا به اذیت کردن دیگر نوجوانان ختم نمی شود بلکه باعث گرایش شخص به سمت مواد مخدر شده و آنها را وادار به کشیدن سیگار و دزدی خواهد کرد موجب فرار نوجوان از مدرسه و ایجاد اختلال سلوک و خطرناک شدن مسیر می شود لذا بیش فعالی باید پیش از دبستان با یک دوره درمانی بلند مدت و کلاس هایی برای افزایش تمرکز و کنترل رفتار آنها و فرزندن پروری برای والدین رفع شود.

البرز ۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...