جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۴
کد مطلب: 39784
۰

هزینه مراجعه به یک روانشناس خبره چقدر تمام می شود؟

هزینه مراجعه به یک روانشناس خبره چقدر تمام می شود؟
میگنا: شما وقتی تحت فشار مشکلات زندگی قرار می گیرید. احساس اضطراب شدید می کنید در دو راهی بزرگی گرفتار می شوید یا باید برای آینده و زندگی خود تصمیمی مهم بگیرید چه می کنید؟
مشورت با بزرگترها و استفاده از تجربیاتشان احتمالا هنوز روشی درست است اما در لایه هایی از جامعه کم کم این مسئله جا افتاده که می توان به یک مشاور تحصیلکرده یا روان شناس (نه روانپزشک ) مراجعه کرد. غیر از نگرانی هایی که به شکل سنتی وجود دارد. مسئله محدود کننده احتمالی بعدی مسائل مالی است. در این نوشته که حاصل گپ و گفت وبا دو کارشناس با تجربه است هفت صبح تلاش کرده نگاهی اقتصادی به کسب و کار مشاوران و روانشناس ها داشته باشد.
 
چیزهایی کلی درباره هزینه های مراجعه به مشاور و روانپزشک
طبق تعرفه های رسمی سال 95 سازمان نظام روانشناسی هزینه یک جلسه خدمات روانشناسی و مشاوره 45 دقیقه ای باید چیزی بین 30 تا 100 هزار تومان باشد. این نرخ بسته به مدرک تحصیلی مشاور و محل ارائه مشاوره متغیراست. تعرفه های روانشناسی هر ساله بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و تصمیم شورای عالی بیمه تصویب و به آنها ابلاغ می شود. تمام مشاوران و مراکزی که پروانه سازمان نظام روانشناسی را دارند موظف به پیروی از تعرفه تصویب شده هستند اما احتمال دارد شما هم مثل ما چیزهایی درباره حق مشاوره های 300 هزار تومانی به ازای یک جلسه 45 دقیقه ای شنیده اید. بله چنین چیزهایی واقعیت دارد چون با وجود تعرفه ثابت کم نیستند مشاورانی که یا زمانی کمتر از زمان استاندارد برای مراجع می گذارند یا عددی متفاوت از تعرفه موجود دریافت می کنند. هر چند راه های برخورد با این به اصطلاح قانون شکنی در این حوزه مثل هر صنف دیگری وجود دارد اما گاهی تفاوت بین خدمات ارائه شده توسط افراد متخصص و نام دار این حرفه آنقدر محسوس است که
 
اگر در صف طویل مراجعان آنها به شما نوبت برسد دیگر جایی برای گله و شکایت از قیمت باقی نمی ماند. نکته ای که حتما باید به آن توجه داشت این است که گاهی در طی مراحل مشاوره آزمون هایی(انواع تست) در راستای خدمات تشخیصی از مراجع گرفته می شود که به مبلغ حق مشاوره اضافه می کند. برای مثال آزمون هوش احتمالا حدود 200 هزار تومان برایتان آب می خورد!

وقتی از کف و سقف حق مشاوره مطلع شدیم نظر یکی از کارشناسان را در مورد برآورد کلی هزینه مراجعه به مشاور پرسیدیم:" برای مراجعه به روانشناس یا مشاوری با مدرک دکتری به طور متوسط 150 هزار تومان رقم کاملا مناسبی است". با همه اینها بد نیست بدانید در صورت داشتن هر گونه شکایت در مورد قیمت یا کیفیت خدمات ارائه شده یا رعایت نکردن موازین حرفه ای و اخلاقی در این زمینه می توانید با گزارش موارد به سازمان نظام روانشناسی به دنبال احقاق حق خود باشید. این سازمان با اخذ شکایات مراجعان بازرسی های نوبه ای و سرزنده احضار به سازمان و تذکر یاحتی لغو پروانه شخص یا مرکز خاطی بر فرآیند ارائه خدمات سلامت روان نظارت دارد.
 
حداقل تعداد جلسات مشاوره لازم
 
 اینکه هر فرد به چند جلسه مشاوره نیاز دارد به شرایط بستگی دارد. هر دو کارشناس ما روی مسئله پافشاری می کنند و تنها وقتی اصرار کردیم گفتند برای کار اصولی و رسیدن به نتیجه مطلوب حداقل چهار جلسه مشاوره نیاز است اگر طی این جلسات از سمت مشاور تشخیص داده شود که فرد مراجعه کننده نیازمند به رواندرمانی است طبعا به تعداد جلسات بیشتری نیاز پیدا می کنید که می تواند تا حد 12 جلسه هم برسد.
 
مقدار هزینه ها در صورت نیاز به روانپزشک
 
در برخی  موارد مداخله روانپزشک و دارودرمانی ضرورت پیدا می کند که در این صورت فرد با صنف دیگری در ارتباط خواهد بود.
 
روانپزشکان با توجه به تعرفه سازمان نظام پزشکی در بخش دولتی از حدود 16 تا 20 هزار تومان و دربخش خصوصی حدود 50 هزار تومان از بیمار برای یک جلسه دریافت می کنند.
 
طبیعی است که طول مدت ویزیت یک بیمار توسط روانپزشک با مدت زمان یک جلسه مشاوره کاملا متفاوت است چیزی در حدود 10 تا 15 دقیقه.
 
 آیا بیمه بخشی از هزینه ها را قبول می کند؟
 
یکی از اساسی ترین مشکلات این حوزه این است که هنوزهیچ یک از خدمات سلامت روان تحت پوشش بیمه نیست مگر در مرحله ای که فرد به خدمات بیمارستانی و دارو محتاج باشد.
 
به گفته احمد حاجبی، مدیر کل سلامت اجتماعی روان واعتیاد وزارت بهداشت مشکل عمده در ارتباط با بیماران روانی مزمن این است که در بیمارستان های روان پزشکی بیماران روانی شاید در طول سال فقط می توانند از 56 روز بیمه استفاده کنند و گاهی بیماران را به اجبار زود ترخیص می کنند چون بیشتر آنها توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند.
 
با این حال دکتر عباسعلی اللهیاری رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره درجریان نشست هم اندیشی آسیب شناسی واگذاری روانشناسی بالینی اعلام کرد در برنامه ششم توسعه که نهایی شده و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی هم رفته قرار بر این است که از سال 96 خدمات روان درمانی و مشاوره هم به صورت پایه و هم تکمیلی مشمول بیمه شوند.

  تعرفه روانشناسان و مشاوران تا پایان سال 1395

 

کارشناسی ارشد(غیرهیئت علمی)

کارشناسی ارشد مربی

دکتری (غیر هیئت علمی)

دکتری (استادیار)

دکتری (دانشیار)

دکتری (استاد)

تهران

420000

480000

610000

710000

840000

970000

مراکز استان

360000

420000

480000

610000

730000

840000

سایر شهرستان ها

300000

360000

430000

480000

610000

730000








این تعرفه برای یک جلسه خدمات روان شناسی و مشاوره 45 دقیقه ای است.

منبع: روزنامه هفت صبح

 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
یک رابطه خوب زمانی است که کسی پذیرای گذشته، پشتیبان امروز و مشوق فردایتان باشد.