جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۴۰
کد مطلب: 39794
۱
هديه غيرژنتيکي

در دنياي پُرتنش امروزي، چطور از استرس‌هاي هر روزه جان سالم به‌در ببريم؟

در دنياي پُرتنش امروزي، چطور از استرس‌هاي هر روزه جان سالم به‌در ببريم؟
میگنا: آن‌طور که گاردين مي‌نويسد، برداشت آدم‌ها از برخورد يکديگر در مقابل موضوعات استرسي، بيشتر از اينکه مبناي علمي داشته باشد، صرفا استناد به قوانين نانوشته‌اي است که از مدت‌ها پيش، فرم عاميانه‌اي بين مردم گرفته است. خيلي‌ها مقاومت ديگران در برابر استرس را يک هديه ژنتيکي مي‌دانند و معتقدند که آنها به‌صورت خانوادگي خونسرد هستند و آرام. نتيجه مطالعات دانشگاهيان آمريکايي اما نشان مي‌دهد که برخورد درست با موضوعات استرسي، نه به ژنتيک آدم‌ها ارتباطي دارد و نه به ميزان شانس آنها در زندگي.

دقت در زير و بم‌ ويژگي‌هاي شخصيتي آدم‌هايي که تقابل درستي با استرس دارند، تنها ردپاي يک توانايي بزرگ را نشان مي‌دهد؛ انعطاف‌پذيري فکري و عاطفي!

پژوهش‌هاي روان‌شناختي‌ای که بعد از 46 مطالعه مختلف از سوي روان‌شناسان تعدادي از دانشگاه‌هاي معتبر آمريکا انجام شده است، نشان مي‌دهد که مردمي که قادر به مقابله با شکست‌هاي زندگي هستند و راه‌وچاه برخورد درست با موضوعات استرسي را ياد گرفته‌اند، بيش از هر چيز، روي فعاليت‌هاي ذهني‌شان تسلط دارند.

آنها با تربيت فکرشان در مسيري انعطاف‌پذير، اين قدرت را به‌دست آورده‌اند که در مواجهه با شرايط غيرعادي، به‌سرعت نقشه ديگري طراحي و روي اجراي آن متمرکز شوند. اينها آدم‌هايي هستند که گذر از مشکلات را راه اول برخورد با آنها تعريف مي‌کنند و در قدم بعدي‌ به فکر ساخت مسير ديگري مي‌افتند که آنها را از شر مشکل يا استرس رها مي‌کند.

جوديت جانسون، روان‌شناس باليني دانشگاه ليدز مي‌گويد: «بسياري از مردم فکر مي‌کنند، گذر از مشکلات و استرس‌ها نياز به اعتماد به نفس بالايي دارد که در شخصيت ما تعريف نشده است. اين درحالي است که فاکتور اعتماد به نفس و ميزان آن در بدن افراد مختلف لزوما عدد مشخصي ندارد که قابل‌تغيير نباشد و از روز تولد به ميزان معلومي تعريف شده باشد. اعتماد به نفس از جمله چيزهايي است که در نتيجه انعطاف‌پذيري عاطفي به‌دست مي‌آيد و تقويت مي‌شود. هر آدمي در هر شرايط و موقعيتي که باشد، ويژگي‌هاي مثبت و منفي‌ای دارد که مي‌تواند ليستي از آنها تهيه کند. نوشتنِ ويژگي‌هاي مثبت به افراد کمک مي‌کند، خودشان را دست‌کم نگيرند و با اتکا به آنها پيش بروند. زندگي‌هاي امروزي آدم‌ها به‌دليل اتفاقات هر روزه‌اش، بدون‌شک بالا و پایين‌هاي بيشتري نسبت به قبل ايجاد مي‌کند. گذر از هر کدام از اين مراحل، بدون‌شک مي‌تواند استرس زيادي به بار بياورد. افراد موفق کساني هستند که به جاي پُررنگ‌کردن مشکلات و اتفاقات استرسي، با فکر انعطاف‌پذيرشان به‌راحتي از کنار آنها عبور مي‌کنند و سراغ مراحل ديگر زندگي مي‌روند؛ اين درحالي است که عده‌اي، ميل عجيبي به‌گير انداختن خود در گرفتاري‌هاي هر روزه دارند و به طرز عجيبي از اينکه خودشان را فردي بيچاره و ناتوان جلوه بدهند، لذت مي‌برند. ما براي آن دسته از افرادي که خودشان به استقبال مشکلات مي‌روند و حتي سوختن غذا يا تمام‌شدن بنزين هم مي‌تواند بهانه‌اي براي احساس شکست‌خوردگي در آنها القا کند، کاري نداريم. روي حرف ما با کساني است که‌ گير افتادن در يک زندگيِ سراسر تنش و استرسي را دوست ندارند و به‌دنبال راهي براي نجات خودشان هستند. اگر شما هم جزء اين افراد هستيد، براي گذر از سنگ‌هاي کوچک و بزرگي که هر روز جلوي پايتان قرار مي‌گيرند، سرتان را بالا بگيرید و به درختان نگاه کنيد. هر بار که پايتان به سنگي خورد، از ته دل، نفس بکشيد و دوباره راه بيفتيد. يادتان باشد اين فقط فکر شما و ميزان انعطاف‌پذيري آن است که تصميم مي‌گيرد از مشکلات بگذرد يا اينکه تا هميشه آنها را روي کولش بيندازد و با خودش به اين‌طرف و آن‌طرف بکشاند.»
صدف فاطمي - وقایع اتفاقیه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.