کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازسازی روان حادثه دیدگان ۶ ماه زمان می‌‌برد

4 بهمن 1395 ساعت 10:48

روانشناس بالینی با اشاره به لزوم رسیدگی سریع به واکنش‌های روانی ‌افراد آسیب دیده پس از حوادث گفت: حدود 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد تا آسیب‌دیدگان حادثه شروع به بازسازی روانی کنند و زندگی عادی و روزمره خود را از سر گیرند.


به گزارش ميگنا عطیه رضایی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با موضوع سلامت روان در بلایا و حوادث اظهارداشت: در مورد سلامت روان در بلایا باید توجه داشت بلایا و حوادث، اتفاقات دردناکی هستند که سالیانه جان هزاران انسان را می‌گیرد و منجر به ویرانی،‌ از دست دادن دارایی‌ها و آسیب‌های جسمی و روانی متعدد می‌شود. 

این روانشناس بالینی ادامه داد: البته اهمیت رسیدگی سریع به واکنش‌های روانی ‌افراد آسیب دیده پس از بلایا با هدف عادی‌سازی با بازماندگان و آسیب‌دیدگان همچنین جلوگیری از بروز عوارض بعدی که باعث افت کیفیت زندگی و کاهش کارایی می‌شود مهم‌ترین فعالیتی است که آسیب‌دیدگان به کمک پرسنل بهداشتی، درمانی و متخصصین سلامت روان باید به آن دست پیدا کنند.

رضایی اضافه کرد: وقتی فردی در معرض یک استرس شدید قرار می‌گیرد تفکر او مختل می‌شود و دورنمای زندگی برای آن تاریک شده لذا ابتدا به آسیب‌دیدگان باید فرصت دهیم که احساسات و واکنش‌هایشان را بیان کنند.

وی افزود: صحبت کردن در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، چه احساسی دارند و به چه چیز فکر می‌کنند تا از احساس تنهایی و جدا بودن از جمع رها شوند بسیار حائز اهمیت است. 

این روانشناس بالینی اضافه کرد: یکی از بهترین راه‌ها در این زمینه برای کودکان نقاشی است چرا که این مسأله می‌تواند در بهبود وضعیت آنها بسیار مؤثر واقع شود. اگر کودکی تمایل به نشان دادن نقاشی ندارد او را تشویق به این کار می‌کنیم و در پایان نقاشی، راجع به آن چه کشیده صحبت کنیم تا احساساتش را بیان کند.

رضایی گفت: غربالگری، اختلال خواب، اشتها،  اشکال در یادگیری و عدم تمایل به یادآوری صحنه‌ها را باید در نوجوان و بزرگسال حادثه‌دیده بررسی کرد و خاطرات و افکار مزاحم که دردناک‌ترین پدیده‌ها در سلامت روان انسان است را از آ‌نها دور ساخت و این کار از طریق بیان احساسات به صورت گروهی مؤثر است. 

وی تصویرسازی خوشایند مانند یک مسافرت خوب و شرکت در فعالیت‌های گروهی را از دیگر راه‌های مناسب برای حادثه‌دیدگان بلایا و حوادث برشمرد و خاطرنشان کرد: 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد تا آسیب‌دیدگان و بازماندگان حادثه شروع به بازسازی روانی کنند و زندگی عادی و روزمره خود را از سر گیرند.


کد مطلب: 39834

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39834/بازسازی-روان-حادثه-دیدگان-۶-ماه-زمان-می-برد

میگنا
  https://www.migna.ir