کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون مرکز سلامت روان و اجتماعی وزارت بهداشت:

گزارشي از اقدامات ۱۰ تيم مستقر در پلاسکو برای مدیریت استرس و سلامت روان آسيب ديدگان

خبرگزاري هاي آنا و ايسنا , 5 بهمن 1395 ساعت 8:54

معاون مرکز سلامت روان و اجتماعی وزارت بهداشت از حضور تیم سلامت روان وزارت بهداشت در محل حادثه پلاسکو برای امدادرسانی به خانواده‌های آتش نشانان، کسبه و مفقودین خبر داد.


به گزارش ميگنا علی اسدی، معاون مرکز سلامت روان و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تشریح اقدامات تیم سلامت روان در حادثه پلاسکو، گفت: تیم سلامت روان با هماهنگی وزارت بهداشت و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران برای مدیریت استرس و کاهش آلام ماموران آتش نشانی، اورژانس و کسبه ساختمان پلاسکو و خانواده‌های مفقودان این حادثه در محدوده این منطقه مستقر شده‌اند.

وی افزود: تیم‌های مدیریت استرس با همکاری اساتيد روان شناسی و روانپزشکی از جمله دکتر یاسمی، مشاور سابق سازمان جهاني بهداشت از روز پنجشنبه کار خود را برای کاهش و مدیریت استرس حادثه ساختمان پلاسکو شروع کردند، که روز پنجشنبه و جمعه ۶ تیم فعال بودند و روز شنبه تعداد این تیم‌ها با حضور 20 کارشناس سلامت روان در قالب 10 تیم دو نفره افزایش یافته است.

اسدی خاطرنشان کرد: همچنین بیمارستان روزبه برای ارائه خدمات تخصصی‌تر روانپزشکی در آماده باش کامل است، در این راستا آماده سازی و آموزش اولیه در خصوص موارد مرتبط با این حادثه صورت گرفته است.

وی یادآور شد: نظارت بر عملکرد درمانی به صورت مداوم توسط دو استاد آنکال (در دسترس) انجام می‌گیرد و موارد ارجاعی از سوی تیم‌های مستقر و سیار محل حادثه، به صورت تمام وقت پذیرش خواهند شد.

معاون مرکز سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: تیم‌های سلامت روان با حضور در ایستگاه ۶۰ آتش نشانی، ضمن قدردانی از زحمات آتش نشانان و عرض تسلیت، قرار ملاقات با خانواده شهید این پایگاه جهت مداخلات روانی و حمایتی گذاشته شد.

از سوی دیگر با توجه به حضور خانواده‌های مفقودین و شهدا در صحنه حادثه، تیم‌های سلامت روان علاوه بر همراهی و همدلي با آنها خدمات لازم را به آنها ارائه می‌دهند و تلاش خود را در فاز «حاد» به کار بسته اند تا از عوارض بلند مدت و بعضا غیرقابل درمان، جلوگیری کنند. ملاقات و گفت‌وگو با خانواده آتش نشان شهید محسن روحانی، آتش نشان مفقود الاثر ایستگاه شماره ۱۳ و برگزاری جلسه گروهی با اعضای تیم و فرمانده آتش نشانی در خصوص تجارب و احساساتشان از روز حادثه و تعامل و ارائه حمایت‌های لازم از همکاران وی نیز بخشی از خدمات تیم‌های کارشناس سلامت روان در حادثه پلاسکو بوده‌است.

اسدی با بیان اینکه همچنین جلسه گروهی با مشارکت نمایندگان بهزیستی و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره برای گروه امداد، نجات و حریق حاضر در حادثه پلاسکو برگزار شد، گفت: در این بین کارشناسان سلامت روان برای کاهش عوارض و بار روانی، ضمن همدلی با کسبه ساختمان پلاسکو در ارائه مداخلات حمایتی برای این افراد از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.


کد مطلب: 39841

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39841/گزارشي-اقدامات-۱۰-تيم-مستقر-پلاسکو-مدیریت-استرس-سلامت-روان-آسيب-ديدگان

میگنا
  https://www.migna.ir