جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۲:۵۳
کد مطلب: 39907
۱

مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان علوم پزشکی

مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش مفدا، دکتر جلال نژادجواد، با بیان اینکه طرح پایش سلامت روان بر مبنای آزمون CAQ سال گذشته برای نخستین‌بار اجرایی شد، گفت: این آزمون بر اساس ۲۸ آیتم شخصیتی و بالینی از دانشجویان به عمل آمد و در گام دوم نتایج آن استخراج و برای مداخلات درمانی در اختیار دانشگاه‌ها قرار داده شد.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، با اشاره به مهم‌ترین خدمات این اداره کل در زمینه خدمات مشاور و سلامت روان پرداخت و گفت: در سال جاری بیش از ۲۸ هزار و ۶۰۰ مشاوره حضوری برای دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است و با توجه به زمان باقی مانده تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنیم این عدد به  ۳۰ هزار مورد برسد. 

وی افزود: هم اکنون حدود ۱۵ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت خدمات مشاوره حضوری دفاتر مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارند. کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در سال جاری ۱۷ هزار و ۴۷۵ است و تلاش کرده‌ایم موضوعات این کارگاه‌ها را به سوی تخصصی شدن سوق بدهیم.

نژادجواد با اشاره به اجرای طرح «همتایاران سلامت روان» در دانشگاه های علوم پزشکی افزود: تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ همتایار سلامت از میان دانشجویان علوم پزشکی جذب کرده‌ایم که دفاتر مشاوره را در موضوعات مرتبط با سلامت روان یاری می کنند. ۵ کارگاه آموزشی و تخصصی برای دانشجویان همتایار طراحی کرده‌ایم تا دانشگاه‌ها برای همتایاران برگزار کنند.

جمع آوری اطلاعات ۱۴ هزار دانشجوی علوم پزشکی در طرح سیمای زندگی

وی افزود: طرح «سیمای زندگی» که هدف آن بررسی سبک زندگی و ارتقای سلامت روان دانشجویان تمام دانشگاه‌های کشور است نیز از دیگر طرح‌هایی است که همپای سایر دانشگاه‌ها در وزارت علوم و دانشگاه آزاد دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار شد و در این زمینه از ۲۵ هزار دانشجویی که قرار بود تحت پوشش این طرح داشته باشیم، اطلاعات ۱۴ هزار دانشجو را گردآوری کرده‌ایم و اطلاعات بسیار خوبی از سبک زندگی آن‌ها در اختیار داریم.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: این اطلاعات که شامل بیش از ۱۴۰ مولفه است، گردآوری شده و در حال تجزیه و تحلیل آن هستیم تا خدماتمان را به این افراد ارائه کنیم.

مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان

وی افزود: پایش‌های متعددی در دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته و انواع آسیب‌های اجتماعی در این محیط‌ها شناسایی شده است. آسیب‌هایی نظیر «اعتیاد»، «اختلالات روانی- بالینی مانند افسردگی و اضطراب»، «اختلالات وسواسی اجباری»، «اختلالات متاثر از مشکلات جسمی»، « اختلالات مربوط به استرس‌ها و تروماها» و «شکست‌های عاطفی» جزء شایع‌ترین آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان علوم پزشکی است.

نژاد جواد افزود: در میان این آسیب‌ها «افت تحصیلی» و سپس «شکست عاطفی» شایع‌ و فراگیرترین آسیب‌ها است و سپس «اعتیاد» و سایر آسیب‌ها قرار می‌گیرد. تلاش کرده‌ایم که کارهای آموزشی و اقدامات درمانی را متناسب با فراگیری این آسیب‌ها برنامه‌ریزی و اجرایی کنیم و مشاوره‌هایی که لازم است را به این سو سوق دهیم و ریشه مشکلات را شناسایی کنیم.

وی گفت: موضوع «ازدواج» نیز از جمله موضوعاتی است که به طور جدی و اساسی به آن پرداخته‌ایم و بخش زیادی از مشاوره‌های ما به این مهم اختصاص یافته است؛ و از آنجا که بسیاری از روابط میان دانشجویان قبل ازدواج به شکست‌های عاطفی و مشکلات بعدی می‌انجامد، دفاتر مشاوره تلاش‌های زیادی را در این خصوص صورت داده‌اند.

پایش سلامت روان دانشجویان

وی با بیان اینکه، سلامت روان دانشجویان موضوع بسیار مهمی است، عنوان کرد: در بدو ورود دانشجویان به دانشگاه‌های علوم پزشکی، سلامت‌روان آن‌ها بر اساس یک سری از مولفه‌های روانی و شخصیتی مورد پایش قرار می گیرد و بر اساس نتایج سامانه پایش، دانشجویان دارای ریسک بالا و نیازمند به خدمات روانشناسی شناسایی می‌شوند و به صورت داوطلبانه با حضور در دفاتر مشاوره تحت درمان قرار می‌گیرند؛ دفاتر مشاوره دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در این راستا مشاوره فعالی با مراجعه به افراد ارائه می‌کنند.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: در ۶۴ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی دفاتر مشاوره وجود دارد و دانشجویان مراجعات بسیار زیادی به این دفاتر دارند؛ ضمن آنکه دفاتر مشاوره شعبه‌هایی در سطح خوابگاه‌های دانشجویی دارند و کارشناسان این مراکز در زمان‌هایی که دانشجویان در خوابگاه حضور دارند خدمات مشاوره را به آنان ارائه می‌کنند.

وی افزود: علاوه بر این موارد دانشجویانی که نیاز به پیگیری و مراقبت بیشتری در سطح دانشگاه‌ها داشته باشند به متخصص مربوطه ارجاع می?شوند و تحت نظر روانپزشک و روانشناس بالینی قرار می‌گیرند و اقدامات درمانی مختلفی برای آنان انجام  می‌شود. این موارد باعث شده است که علی رغم رشد جمعیت دانشجویان علوم پزشکی و افزایش آسیب‌های اجتماعی، دفاتر مشاوره عملکرد قابل قبولی از خود بر جای بگذارند.

نژادجواد گفت: تمام این خدمات تنها با حضور ۴۵۰ کارشناس که نیمی از آنان نیز به صورت قراردادی با دفاتر همکاری می‌کنند، به دانشجویان ارائه می‌شود و این تلاش شبانه روزی باعث شده است که در سال ۹۵ نرخ خودکشی موفق در میان دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کند. 

ثبت یک مورد خودکشی موفق در سال ۹۵ در خارج از محیط دانشگاه

وی افزود: به طوری‌که در سال ۹۵ تنها یک مورد خودکشی موفق آن هم در خارج از محیط دانشگاه در میان دانشجویان علوم پزشکی ثبت شده است. البته برنامه‌ریزی ما این بود این آمار به صفر برسد که متاسفانه این اتفاق تلخ در خارج از محیط دانشگاه صورت گرفت.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: دانشگاه‌ها در خصوص آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و افت تحصیلی تلاشی جدی می‌کنند و به طور مرتب دانشجویان را مورد پایش قرار داده و آنان را پیگیری می‌کنند و اگر لازم باشد با هماهنگی حوزه آموزشی، دانشجویان در واحدهای دانشگاهی جابه جا می‌شوند تا افت تحصیلی آنان برطرف شود. 

آزمون CAQ برای ۲۴ هزار دانشجوی تازه‌وارد به دانشگاه‌های علوم پزشکی

 

نژادجواد با بیان اینکه آزمون CAQ سال گذشته برای نخستین بار بر روی ۲۴ هزار دانشجوی تازه‌وارد به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرایی شد، گفت: فاز دوم این آزمون از ابتدای بهمن‌ماه آغاز شده و تمامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

 

وی گفت: از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم که این پایش را برای تمام دانشجویان ارائه کنند؛ همچنین از تمام دانشجویان درخواست کردیم که وارد سامانه پایش سلامت روان شوند و فرم کوتاهی شامل ۱۶۰ سوال که ۲۸ آیتم را بررسی می‌کند، پاسخ دهند؛ در این طرح دانشجویان فرم سوالات را تکمیل می‌کنند و سپس به صورت آنلاین، گرافی برای آنان ترسیم می‌شود؛ دانشجویان از طریق سامانه‌های مختلفی نظیر سامانه آموزشی «سما»و ... به درگاه سامانه پایش هدایت می‌شوند و به سوالات پاسخ می‌گویند و در پایان نیز پیام کوتاهی برای آنان ارسال می‌شود.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: از طرفی تعداد سوالات فرم پایش در فاز دوم از ۲۷۰ سوال به ۱۶۰ عدد کاهش یافته است و در واقع کاری است که اگر به طور کامل اجرایی شود می‌تواند آمار کاملی از آسیب‌های اجتماعی در حوزه سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی را به ما ارائه کند و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

نژادجواد اظهار داشت: مطابق برنامه عملیاتی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تا پایان سال ۱۳۹۶ باید مجموعه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تحت پوشش کامل طرح سلامت روان قرار گیرند تا دانشگاه‌ها برای سایر اقدامات بتوانند برنامه‌ریزی داشته باشند.

مدیرکل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: امیدواریم با اعلام نتایج حاصل از آزمون در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان دانشجویان گام برداریم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.