کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش خواب در یادگیری مطالب جدید

16 بهمن 1395 ساعت 11:09

محققان مرکز خواب و هوشیاری ویسکانسین با استفاده از فناوری اسکن سه‌بعدی میکروسکوپ الکترونی تصاویری از غشای مغزی موش تهیه کردند که نشان می‌دهد خواب نقش مهمی در توانایی یادگیری مطالب جدید ایفا می‌کند.


به گزارش ساینس، این تصاویر نشان می‌دهد در هنگام فعالیت روزانه اتصالات بین نورون‌های مغز که با عنوان سیناپس‌ شناخته می‌شوند رشد کرده و تقویت می‌شوند؛ اما در هنگام خواب این سیناپس‌ها حدود 20 درصد کوچکتر می‌شوند، بدین ترتیب فضای کافی برای رشد بیشتر آن‌ها فراهم می‌شود و امکان یادگیری مطالب جدید در روز بعد فراهم می‌شود.

این پروژه تحقیقاتی چهار سال به طول انجامید و شامل عکس‌برداری، بازسازی و تجزیه و تحلیل ساختار دو بخش از غشای مغزی موش‌ها بود. محققان برای درستیابی به مستندات بصری، در این تحقیقات شش هزار و 920 سیناپس را بازسازی و ابعاد آن‌ها را اندازه‌گیری کردند. آن‌ها با مقایسه اندازه سیناپس‌ها به میزان خواب موش‌ها در بازه زمانی شش تا هشت ساعت قبل از تهیه تصاویر به این نتیجه رسیدند که اندازه سیناپس‌ها پس از چند ساعت خواب به میزان 18 درصد کاهش می‌یابد.
این تغییر اندازه در 80 درصد سیناپس‌ها رخ می‌دهد، اما 20 درصد آن‌ها بدون تغییر باقی می‌مانند. به اعتقاد محققان این سیناپس‌های باقی مانده وظیفه نگهداری پایدارترین خاطرات را برعهده دارند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science‌منتشر شده است.
ايرنا-مترجم: سپیده علی کاشانی


کد مطلب: 39958

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39958/نقش-خواب-یادگیری-مطالب-جدید

میگنا
  https://www.migna.ir