سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۰:۳۷
کد مطلب: 39971
۱
۶
آخرین وضعیت انتقال رشته‌های مشترک بین دو وزارتخانه

در زمینه انتقال روان شناسی بالینی هنوز تصمیم‌ نهایی اعلام نشده است

در زمینه انتقال روان شناسی بالینی هنوز تصمیم‌ نهایی اعلام نشده است

میگنا: دکتر باقر لاریجانی در نشست خبری که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، درباره آخرین وضعیت انتقال رشته‌های مشترک بین دو وزارتخانه گفت: قبل از اینکه وزارت بهداشت تشکیل شود، مجوز برخی از رشته‌های مشترک توسط وزارت علوم داده می‌شد؛ اما با توجه به اینکه خدمات در حوزه سلامت توسط وزارت بهداشت ارائه می‌شود، درخواست انتقال رشته‌های مرتبط با سلامت را از وزارت علوم کردیم.

دکتر لاریجانی افزود: درباره رشته روان شناسی بالینی، پیشنهاد برخی نخبگان این رشته و نیز وزارت بهداشت با توجه به لزوم آموزش بالینی دانشجویان این رشته و نیازی که وزارت بهداشت برای ارائه خدمات سلامت روان دارد، این بود که این رشته از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود، البته عده ای نیز مخالف بودند اما در نهایت این کمیته به انتقال این رشته به وزارت بهداشت رأی داد.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور انتقال رشته‌های مشترک از وزارت علوم نامه‌ای را به رئیس‌جمهور نوشتیم. رئیس‌جمهور نیز به منظور رسیدگی به این موضوع دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور نمایندگان دو وزارتخانه و مشاور رئیس‌جمهور داد؛ بنابراین در حال حاضر این کمیته در حال بررسی انتقال این رشته‌ها است و جلسات مکرری در این زمینه برگزار شده است.

وی با اشاره به ارائه پیشنهاد انتقال رشته روانشناسی بالینی از وزارت علوم به وزارت بهداشت به رئیس جمهوری ، گفت: تصمیم گیری در این زمینه به عهده رئیس جمهوری است و با توجه به میزان بالای آسیب های اجتماعی و روانی در کشور شبکه بهداشتی و درمانی کشور به فعالیت روانشناسان بالینی نیاز دارد و مردم به علت نبود این افراد از خدمات مشاوره و روان درمانی به میزان کافی برخوردار نیستند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: دیدگاه شورای بررسی وضعیت رشته‌های مشترک بر این است که رشته روانشناسی بالینی در وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود که البته در این زمینه هنوز اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد و تصمیم نهایی اعلام نشده است.

دکتر لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر 29 رشته کارشناسی ارشد و 15 رشته کاردانی در حوزه علوم کشور و در حوزه علوم پزشکی دانشجو تربیت می‌کند و براساس مصوبه آمایش توسعه دانشگاه‌های علوم پزشکی به سمتی پیش می‌رود که این رشته‌ها را در مقاطع مختلف توسعه بدهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تصمیم مهم دیگری که در حوزه تحصیلات دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی گرفته شد این است که کسانی که تحصیلات بالینی دارند در صورت انجام تعهدات خود می‌توانند در رشته‌های مرتبط Ph.d تحصیل کنند. همچنین افرادی که Ph.d دارند می‌توانند در صورت عمل به تعهدات خود تحصیلات بالینی نیز داشته باشند. البته این افراد باید با شرایطی در این آزمون‌ها شرکت کنند ولی این اجازه داده شد که آنها بتوانند تحصیلات خود را ادامه بدهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه یادآور شد: در بحث آموزش رشته‌های علوم پزشکی نیز برای سال جدید ساماندهی بیشتری انجام می‌گیرد. برای این منظور کارهای بسیاری در دست است. به طوری که ظرفیت پذیرش در کلیه رشته‌های پزشکی (تخصص‌ها، فوق‌تخصص‌ها، رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) افزایش نخواهد یافت و همانند سال گذشته خواهد بود.

به گفته دکتر لاریجانی، در آزمون‌های پذیرش دستیاری گواهینامه و دانشنامه وزارت بهداشت نیز کارهای مشترکی با مناطق آمایشی انجام می‌شود که قسمتی از آن جنبه ملی و قسمتی نیز جنبه دانشگاهی دارد.

مرجع : خبرگزاری ایسنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

راضیه
Iran, Islamic Republic of
با سلام.بالاخره هر تصمیم و تغییری یک سری مخالف هم داره.اما دلیل بر نادرستی اون تصمیم نیست.امیدوارم همچنان به نتایجی مثبت که به نفع مردم و روانشناسان" بالینی"هست برسیم.خیلی ها هم موافق و مشتاق خبر قطعی هستن
دکتر مهسا
Iran, Islamic Republic of
بنظرم وزارت بهداشت اول با سونامی سرطان و دیابت و ناراحتی های کلیوی و خطاهای پزشکی مبارزه کنه بعد بیاد برای سلامت روان مردم بیچاره نسخه بپیچه.
بعضی ها فکر میکنن اگر برن زیر مجموعه وزارت بهداشت میشن پزشک!!! نه جانم میشید دستیار روان پزشک. جامعه روان شناسی دنیا به این اقدام احمقانه میخندند که رشته روانشناسی رو صد پاره کنند.

دوست گرامی که در رویایی وزارت بهداشتی این رویا سرابی بیش نیست. دست اخر میشید چایی ریز یک روان پزشک.در رویایی خود بمانید
باربد
Iran, Islamic Republic of
من هم با انتقال کاملا مخالفم چون کاری کارشناسی نشده است
Iran, Islamic Republic of
با سلام به نظرم تنها کسانی با انتقال به وزارت بهداشت مخالفند که خودشان جایگاه در درمان ندارند با رشته هایی که در بی کیفیت ترین دانشگاه ها تحصیل کرده اند و حتی با الفبای درمان نیز آشنا نیستند این در حالیست که وزارت بهداشت بیشترین اشتغال را برای رشته روانشناسی ایجاد کرده است طبیعی است غیر مرتبط ها به مزاجشان خوش نیاید
Iran, Islamic Republic of
باکمال تاسف دیدروانپزشکان به روانشناسان ،دیدی پایین دستی است و روان درمانی را جز وظایف خودشان میدانند نه روانشناسان
ص
Iran, Islamic Republic of
ما با دید کسی کاری نداریم.مهم اینه واقعی اموزش ببینیم نه اینکه کلی پول کارگاهای خصوصی بدیم تا یاد بگیریم.وقت واحد های عملی که میرسه همه دانشگاها زورشون میاد با بیمارستانا قرار داد ببندن.پول مارو میخورن مارو سر کلاس تئوری میشینونن.این اصلا درست نیست
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم