کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمار وزیر بهداشت از مبتلایان بیماری های روانی با تخفیف است!

18 بهمن 1395 ساعت 16:41

رئیس انجمن علمی روانپز‌شکان ایران می گوید وزیر بهداشت با تخفیف آمار مبتلایان به بیماری های روانی را 23 درصد اعلام کرده است!


به گزارش ميگنا، دكتر احمد جلیلی رئیس انجمن علمی روانپز‌شکان ایران در گفتگو با جام جم آنلاین بیان کرد: شایع ترین بیمار های روانی در ایران و تمامی دنیا، افسردگی و استرس شناخته شده است و حدود 17 الی 18 درصد عموم مردم کشور دارای علائم افسردگی و اضطراب هستند البته ناگفته نماند در کشور افراد هم وجود دارند که درگیر بیمارهای روانی هستند اما تشخیص داده نشده و تحت درمان نیز قرار نمی گیرند. در تمام دنیا اگر بخواهیم یک آمار متوسط داشته باشیم در حدود 25 درصد جمعیت هر کشوری نیاز به خدمات روان پزشکی دارد لازم به ذکر است این آمار در برخی مواقع به بالای 30 درصد هم صعود می کند .

وی در ادامه افزود: این تغییرات نوسان در آمار ها بسته به این است ما بیمار های روانی را چه بدانیم . مثلا در یک شرکت 100 نفر کار می کند و بر اساس آمار ها 20 نفر دچار بیمار های روانی هستند. بله درست است چرا که تعریف از بیمار روانی تنها این نیست که بیمار تمام کارهای منطقیش مختل شود و یا از نظر عاطفی و احساسی ، درک و تصمیم گیری دچار مشکل شود ، افرادی که دارای این خصوصیات باشند نیز جز بیماران روانی دسته بندی می شوند اما 1 الی 2 درصد از آمار ها را به خود اختصاص داده اند .

جلیلی خاطرنشان کرد: افسردگی، اضطراب، وسواس، اختلالات خواب،اختلالات رفتاری، پرخاشگری و... در لیست بیمار های روانی قرار دارند و بیشتر آمار را این گروه از افراد به خود اختصاص داده اند که افسردگی، استرس و پرخاشگری رتبه های اول تا سوم شایع ترین بیمارهای روانی کشور به شمار می آیند.در رابطه با آماری که آقای وزیر بهداشت اعلام کرد ( 23 درصد ) ایشان تخفیف هم قائل شده اند چرا که آمارها بالای 30 درصد هم گزارش شده است و این 23درصد را آمار متوسط می توان نام برد .

رئیس انجمن علمی روانپز‌شکان ایران افسردگی را در راس بیمار های روانی در کشور اعلام کرد. افسردگی و اضطراب در زنان ۲ برابر مردان است و در کشور ما نسبت به بیشتر کشورهای دنیا شیوع‌ بیشتری دارد. بیماری روانی به گروهی از بیماری ها گفته می‌شود که با تاثیر بر تفکر و رفتار باعث ایجاد ناراحتی برای فرد مبتلا یا ایجاد ناتوانی در وی می شوند و هنوز علت بیماری‌های روانی به خوبی شناخته نشده است،چرا که بیمار های روانی مانند بسیاری از بیماری علت شناخته شده ای ندارد و به عبارتی می توان گفت بیماری های روانی تک علتی نیستند اما آنچه مسلم است این است که عوامل ژنتیک، استرس‌های مختلف ،وضعیت اقتصادی ،وضعیت سیاسی ، تغذیه و... تمامی این عوامل دست به دست هم میدهند تا انواع بیماری های بخصوص بیمار های روانی به سراغ مردم بیاید .

به گفته وی ، حدود 25 درصد افراد هر جامعه با بیماری روان مبتلا هستند و نیاز به خدمات روانپزشکی دارند زیرا این افراد اختلال خواب دارند، پرخاشگر هستند و دچار استرس هستند و این مشکلات در مغز است، که 85 درصد با دارو درمان و مابقی با روش های روانپزشکی تحت درمان قرار می گیرند همچنین بیماری های روانی در صورتی که درمان نشوند، حتی روی سلامت روانی اعضای خانواده شخص بیمار نیز تاثیر می گذارند.

 


کد مطلب: 39976

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/39976/آمار-وزیر-بهداشت-مبتلایان-بیماری-های-روانی-تخفیف

میگنا
  https://www.migna.ir