جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۸:۱۶
کد مطلب: 39980
۱
لزوم فرهنگ‌سازی"هنر درمانی"

تأثیر هنر درمانی در آرامش روانی افراد جامعه

تأثیر هنر درمانی در آرامش روانی افراد جامعه
میگنا: امروزه اکثر افراد جامعه با ناگفته‌های هیجانی توان ابراز عواطف خود را ازدست‌داده‌اند،که این امر مخالف سلامت روانی فرد است، درحالی‌که هر انسانی در شرایط عادی باید قدرت ابراز هیجانات روانی خود را داشته باشد  تا بتواند در انجام امور محوله به‌خوبی ایفای نقش نماید.با پیشرفت علم روانشناسی، هنرو هنر درمانی یکی از ابزارهای تقویت و تخلیه هیجانات روانی و درواقع عاملی برای پیشگیری از بیماری‌های روانی شناخته‌شده است.

در این گزارش جایگاه و اهمیت هنر درمانی جهت پیشگیری از بیماری‌های روانی موردبررسی قرار می‌گیرد.

 با توجه به اینکه گستره هنر در همه پدیده‌های خلقت وجود دارد و اساس آفرینش انسان نیز با هنر عجین شده درواقع از سوی روانشناسان حوزه رفتاردرمانی، هنر عاملی برای شکوفایی ابتکارات، خلاقیت و نوآوری استعدادهای هر فرد شناخته‌شده است.به‌طوری‌که با ایجاد احساساتی چون نشاط شادابی، حس ماندگاری و عزت‌نفس به شناخت جایگاه افراد در جامعه کمک شایانی خواهد نمود.

فرهنگ‌سازی هنر درمانی در بین خانواده‌ها

روان شناسان این حوزه معتقدند با مراجعه به سایت‌ها، به وجود پایان‌نامه‌ها و مقاله‌های معتبر علمی در زمینه هنر درمانی پی خواهید برد،اما باید به روند تخصصی هنر درمانی در کلینیک‌ها توجه نمود، در حقیقت هنر ازنظر افراد جزء مراحل درمانی محسوب نشده و امری بیهوده تلقی می‌شود، این درحالی است که اکثر مراجعین به دارودرمانی و ورزش بیشتر به هنر درمانی متمایل هستند که امر توجه ویژه به هنر با فرهنگ‌سازی در بین خانواده‌ها قابل‌حل خواهد بود و با توجه به وجود اختلالات روانی در سطح جامعه می‌توان با پیشگیری سلامت روان افراد جامعه را رقم زد.

هنر غذای روح و روان

محمد رسولی روان شناس، رفتار درمانگر در این زمینه معتقد است :برای رسیدن به جامعه‌ای آرمانی، ایده آل و افرادی با روان سالم می‌توان با استفاده از ابزارهای مختلف هنری که به‌نوعی غذای روح و روان تلقی می‌شود به خودشکوفایی و بالا رفتن عزت‌نفس افراد جامعه کمک نمود.

وی بابیان اینکه استفاده از هنر درمانی تا چه اندازه‌ای در آرامش روانی افراد مؤثر واقع خواهد شد، گفت:قطعاً افراد با انجام فعالیت‌های خلاقانه یا خلق هر آثار کوچکی از آرامش و نشاط بیشتری برخوردار خواهند شد، چراکه با تخلیه هیجانات روانی خود در غالب هنربه کسب لذت آفرینش هنری دست خواهند یافت.

 کنترل هیجانات روانی از طریق شارژ کننده‌های روحی 

کارشناس حوزه رفتار درمان اظهار داشت :افراد مراجعه‌کننده از هیچ‌یک از شارژ کننده‌های روحی استفاده نمی‌کنند، این در حالی است که در جامعه کنونی باوجود دغدغه‌های فراوان با انجام فعالیت‌های سرد که فرد مجبور به اجرای آن‌هاست، استفاده از این شارژ کننده‌ها برای تخلیه‌ی هیجانات روانی آنان لازم و ضروری است. درواقع فعالیت‌های افراد به دو نوع سرد و گرم تقسیم‌شده که افراد با انجام فعالیت‌های گرم و خواستنی (هنری)که جزء شارژکننده‌های روحی تلقی می‌شوند توان اجرای فعالیت‌های سرد و اجباری روزمره را پیدا خواهند کرد.

رسولی تصریح کرد:در رابطه با کودکانی که توانایی تکلم و بیان مناسبی ندارند نیز می‌توان از طریق هنرهایی چون نقاشی به تخلیه هیجانات روانی آن‌ها کمک نمود، درواقع هنر درمانی در مقطع سنی کودکان زیر 7 سال موجب افزایش و بهبود هر چه‌بهتر روابط اجتماعی آن‌ها خواهد شد.درنهایت کاهش هیجاناتی از قبیل استرس و خشم پرخاشگری و کنترل احساسات آن‌ها را نیز در پی خواهد داشت.

با در نظر گرفتن اهمیت و جایگاه هنر درمانی در جامعه، استان قم نیز به فعالیت‌های هنری مختلفی به‌ویژه هنر خوشنویسی پرداخته تا جایی که توانسته جایگاه والایی را در این زمینه کسب نموده و هنرمندان بزرگی را پرورش دهد. 

در این رابطه رئیس انجمن خوشنویسان قم گفت: استان قم در زمینه برند خوشنویسی اسلامی، جایگاه والایی دارد،  درواقع انجمن خوشنویسان قم یکی از برترین انجمن‌های تخصصی هنری در این شهر است و این انجمن در بین انجمن‌های خوشنویسی کشور یکی از بهترین انجمن‌هاست.

نعمان پوربا اشاره به فراگیر بودن تولیدات هنری استان قم خاطرنشان کرد: تولیدات هنری استان قم فراگیر است، هنرمندان استان قم به‌واسطه اینکه در پایگاه اصلی تشیع فعالیت دارند، عموماً انسان‌های مؤمن و دین‌دار هستند که فعالیت‌های اسلامی صحیح دارند

بااین‌وجود لازم به ذکر است با تلاش در جهت بهبود کیفیت زندگی و سلامت روان افراد و اقشار آسیب‌پذیر جامعه به‌ویژه کودکان و سالمندان، می‌توان ضمن برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی مناسب خانواده‌ها جهت آگاهی آن‌ها در زمینه هنر درمانی از بروز بسیاری از مشکلات ناشی از عدم کنترل و تخلیه هیجانات روانی پیشگیری نمود.

گزارش:الهام پناهی فر

 خبرنگار تسنيم -قم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند