جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۱:۲۰
کد مطلب: 40005
۲
سن بلوغ کودکان کاهش یافته است

بیشتر استعدادهای خلاق در مدارس تیزهوشان درس نخوانده اند

بیشتر استعدادهای خلاق در مدارس تیزهوشان درس نخوانده اند
میگنا: دکتر غلامعلی افروز روز پنجشنبه در سلسله همایشهای گفتمان رضوی در مشهد با عنوان 'آسیب های مهم دوره کودکی و نوجوانی و راههای علمی برای پیشگیری از آن' افزود: بر این اساس برخی بچه های دبستانی خیلی زود بالغ و نوجوان می شوند و دیگر کودک نیستند.
وی ادامه داد: این اتفاق بیشتر در پایه های پنجم و ششم دبستان رخ می دهد و گاه حتی به پایه های سوم و چهارم ابتدایی هم سرایت کرده است. با توجه به کاهش سن بلوغ که سه تا چهار سال پایین آمده باید روابط بین کودکان و نوجوانانی که در این سن و سال قرار دارند بیشتر کنترل شود.
رئیس اندیشکده 'خانواده، مرکز الگوی اسلامی ایرانی' گفت: تغییر روش خورد و خوراک و رسیدن انرژی بیشتر به بچه ها که ناشی از مصرف فست فودها و شیرینی جات است، گسترش استفاده از ابزارها فناوریهای ارتباطی و نیز استفاده از محصولات بهداشتی که مواد شیمیایی دارند نظیر برخی خمیردندانها که ماندگاری طولانی دارند موجب بلوغ زودس کودکان شده است.

* بیشتر استعدادهای خلاق در مدارس تیزهوشان درس نخوانده اند
وی همچنین از مدارس تیزهوشان و تلاش والدین برای فرستادن فرزندانشان به این مدارس انتقاد و بیان کرد: با کلاسهای آمادگی برای تیزهوشان مخالف و معتقدم اخلاق و آرامش بچه ها نباید قربانی تست و تیزهوشان شود.
دکتر افروز افزود: باید کودکانمان را هوشمند، تلاشمدار و متوکل بار بیاوریم تا اصلا فکر رفتن به تیزهوشان نداشته باشند چون این مسائل آفت تربیت و دکان و بازاری برای کسب سود بعضی افراد است.
وی ادامه داد: بروید بررسی کنید که آن کسانی که در سن زیر 14 سالگی به دانشگاه رفته اند کجایند و کجا را گرفته اند؟ به جرات می توان گفت هیچ جای خاصی نیستند چون انسانهای خلاق عموماً در مدارس تیزهوشان درس نخوانده اند.
این روانشناس گفت: پدر و مادرها باید بکوشند پیوندهای عاطفی خود را با کودکانشان تقویت کنند و به تلاش فرزندان بها دهند نه حاصل کارشان.

* کلاسهای هوشمند پر از اینترنت ضرورتی ندارد
وی در ادامه اظهار کرد: با وجود آشنایی کامل و تسلطی که بر فضای مجازی و اینترنت دارم معتقدم کلاسهای هوشمند پر از اینترنت ضرورتی ندارد. این نوع از کلاسها ارزشهای اخلاقی را زیرسئوال می برند و افراد با لپ تاپها و رایانه های متفاوت و متنوع سر کلاس حاضر می شوند و بیشتر جنبه نمایشی دارد.
رئیس اندیشکده 'خانواده، مرکز الگوی اسلامی ایرانی' افزود: البته استفاده از فناوریهای جدید برخی از اوقات خوب است اما کلام، چهره و بیان معلم نباید از کلاس حذف شود.
وی ادامه داد: نباید ابزار محور شد و در اسارت ابزار قرار گرفت، در حالی که اکنون دانشجویانی در دوره دکترا داریم که اگر هنگام دفاع پایان نامه، پاورپوینت نداشته باشند نمی توانند از رساله خود دفاع کنند در صورتی که مغز یک دانشجوی دکترا باید خود پاورپوینت باشد.
دکتر افروز گفت:در کلاسهای جدید و هوشمند پیوند عاطفی در حال قربانی شدن است و از چهره پرنشاط معلم خبری نیست.
وی افزود: پدر و مادر باید تحت هر شرایطی از معلم در خانه تعریف کنند و اگر انتقادی از او دارند با خودش صحبت کنند زیرا گله و انتقاد پشت سر معلم و در حضور فرزند به آن فرزند لطمه می زند.

* بهترین روش برای تربیت: هیچکار نکنند
استاد دانشگاه تهران همچنین گفت: پدر و مادرها بدانند که بهترین روش برای تربیت فرزندان این است که هیچ کار نکنند چون تربیت زمینه سازی بستر رویش است و برای فراهم کردن این بستر باید لبخند زد و بانشاط و عاشق بود.
وی افزود: خیلی از پدران و مادران تربیت را با نظام و برقراری نظم اشتباه می گیرند در حالی که کار تربیتی مثل کار باغبانی است.
دکتر افروز ادامه داد: باغبان نمکزارها را دفع می کند،حشرات موذی و آفات را از بین می برد تا گیاهان رشد کنند اما هیچگاه گیاه را از زمین نمی کشد تا بیرون بیاید، چون گیاه باید خود بروید و از زمین بروین بیاید.

* دبستان جایگاهی برای توانبخشی روانی و اجتماعی فرزندان
وی گفت: دبستان به عنوان نخستین محیط رسمی که کودک تجربه می کند جایگاهی برای توانبخشی روانی و اجتماعی کودکانی است که هنوز این مهارتها را نیاموخته اند.
این روانشناس افزود: کم رویی، پرخاشگری، منفعل و خجالتی بودن، اضطراب، کمال زدگی، دیکتاتورمنشی و سختگیری معضلاتی است که اگر در خانواده حل نشده باشد باید در مدرسه حل شود.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که حقوق معلمان دبستان نباید از حقوق استادان دانشگاه کمتر باشد تا رضایتمندی شغلی ایجاد شود و معلم بتواند این مشکلات را حل کند.
دکتر افروز گفت: دبستان حساسترین، مهمترین و سرنوشت سازترین مقطع در گستره دوران تحصیلی انسان است ضمن آن که بستر ارتباط حاکمیت با خانواده نیز از دبستان آغاز می شود.

* خمیرمایه شخصیت انسان در خانواده شکل می گیرد
وی در ادامه اظهار کرد: خمیرمایه کل شخصیت انسان در خانواده و در دوران کودکی شکل می گیرد لذا باید دلبستگی امنی بین خانواده و فرزندان شکل بگیرد و واژه های انضباطی به حداقل برسد تا فرزندان نگرش مثبتی به بزرگترها داشته باشند.
رئیس اندیشکده 'خانواده، مرکز الگوی اسلامی ایرانی' افزود: مادر باغبان باغچه خانواده و پدر سنگربان این باغچه است که باید نقش حمایت از باغبان یا مادر را ایفا کند.
وی ادامه داد: فرزندانی که شاهد پرخاشگری و دعواهای پدر و مادر می شوند احساس می کنند بزرگترها انسانهای غیرقابل اغماضی هستند.
دکتر افروز گفت: فرزند اگر پدر و مادر صبور و مهرورزی ندیده باشد فکر می کند که معلمش نیز همین طور است لذا با اضطراب با معلم مواجه می شود.
ئی افزود: بچه ها دوست دارند که تکریم شوند و از تحقیر گریزانند لذا آنها را ولو در دوره ابتدایی با پیشوند آقا و خانم نام ببرید و بدانید از حقوق کودکان بر ما این است که بگونه ای باشیم که بتوانند دوستمان داشته باشند.
وی ادامه داد: مهمترین رویکرد فرزندپروری در جهان این است که فرزندان را عروس و دامادهای خوبی برای آینده پرورش دهیم یعنی عروس و داماد دلارام تربیت کنیم که البته آن را هم از ما یاد می گیرند.

 

مرجع : ایرنا migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد