جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۵۱
کد مطلب: 40108
۱
ثبت‌نام سفارشی دانش‌آموزان ممنوع

جزئیات هدایت تحصیلی جدید دانش آموزان اعلام شد

جزئیات هدایت تحصیلی جدید دانش آموزان اعلام شد
میگنا: دكتر مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس امور تربیتی و هفته تربیت اسلامی صبح امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، جزییات شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی را اعلام کرد و گفت: قرار بود شیوه نامه هدایت تحصیلی در ابتدای امسال تدوین شود که به تاخیر افتاد و در دوره جدید انجام شد و در شرف ابلاغ از سوی وزیر آموزش و پرورش است. دانش آموز باید از ابتدای ورود به مدرسه دارای پرونده هدایت تحصیلی باشد و باید لحاظ شود. اما شیوه نامه فعلی معطوف به پایه نهم است که دانش آموز میخواهد وارد رشته ها و شاخه های تحصیلی شود.
وی با اشاره به آسیب شناسی هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: سعی کردیم اشکالات سال گذشته را رفع کنیم. قرار است انتخاب دانش آموز انتخاب آگاهانه ، آزادانه و مدیریت شده باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد : باید سعی کنیم ذهن دانش آموز را با انواع رشته ها و پیامد های انتخاب هرکدام اشنا کنیم متاسفانه در برخی استان ها، انتخاب رشته ها تراکمی بود در برخی استان‌ها 60 درصد دانش آموزان داوطلب رشته تجربی می‌شوند که در آینده بحران ساز می شود.

فیض ادامه داد: در گام اول آشنایی و آگاهی دهی دانش آموزان را مدنظر داریم و پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموز در انتخاب رشته سیاست دومی است که دنبال می کنیم. در سال گذشته ظرفیت سازی بر اساس الگوی توسعه متوازن بود، اما امسال پاسخ دهی حداکثری به تقاضای دانش آموز است.

وی با بیان اینکه تغییر دیگر شیوه نامه جدید هدایت تحصیلی این است که امسال دو فرم را به دانش آموز می دهیم اظهار کرد: فرم اول، فرم هدایت تحصیلی توصیه ای است و 12 رشته به دانش آموز توصیه می شود که ملاک های مختلف سابقه تحصیلی و نظر مشاور و معلم را دارد و امتیاز 100 دارد و اولویت دانش آموز مشخص می شود

وی افزود: فرم دوم فرم اولویت ثبت نام دانش آموز است و وضعیت او را در قیاس با سایر دانش آموزان مشخص می کند. بر فرض اگر 200 نفر داوطلب رشته تجربی باشند و 100 نفر ظرفیت داشته باشیم، 100 نفر اول که امتیاز بالاتری دارند در اولویت قرار می گیرند. درواقع به دانش آموزان انفرادی نگاه نمی کنیم و گروه اولویتی داریم و دانش آموزان نمی توانند با استفاده از روابط شخصی در مدارس و رشته‌ها ثبت نام کنند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مبنای احتساب سوابق، سوابق تحصیلی تحصیلی پایه هفتم و هشتم و نهم و نمرات امتحانات هماهنگ است. سال آینده ضوابط احتساب سوابق تحصیلی کمی سخت گیرانه تر برای ورود به رشته هاست و به عنوان مثال برای رشته ریاضی، باید میانگین نمرات سه ساله آنها حداقل 14 باشد.

فیض با اشاره به اینکه در شیوه نامه جدید فصل رسانه و اطلاع رسانی اضافه شده گفت: توصیه کردیم مدیران استانی از همه ظرفیت ها برای انتخاب هوشمندانه دانش آموزان استفاده کنند تا در عمل توسعه متوازن اتفاق بیافتد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کاهش ظرفیت پذیرش در مدارس سمپاد که روز گذشته در شورای مدیران به تصویب رسید ، گفت: مدارس استعدادهای درخشان در سال‌های گذشته رشد نامتوازن داشته اند. اما این احتمال که ممکن است عده ای از دانش آموزان در روند هدایت تحصیلی به سمت مدارس غیردولتی بروند سیاست از پیش تعیین شده شیوه نامه جدید نبوده و ممکن است یک پیامد طبیعی باشد که مشکلی ایجاد نمی کند و مدارس غیردولتی هم از مجموعه خود آموزش و پرورش هستند.

فیض با تاکید بر اینکه یکی از ضرورت های اجرای صحیح فرآیند هدایت تحصیلی وجود مشاور تحصیلی در همه پایه هاست، درباره توسعه متوازن رشته های تحصیلی گفت : الگوی توسعه متوازن، الگویی است که باید کل حاکمیت مدافع آن باشد.

وی افزود: وقتی نیاز به نیروی انسانی در بازارکار آینده مشخص شد، باید به دست آموزش عالی برسد و آموزش عالی خود را با بازار کار سازگار کند و بعد آموزش و پرورش خود را با آموزش عالی سازگار کند و یک فرآیند مهندسی معکوس اتفاق بیافتد. چون این فرایند اتفاق نیفتاده آموزش و پرورش به تنهایی خود را مدافع توسعه متوازن نمی داند و اگر بخواهد به تنهایی اقدام کند اتفاقات سال گذشته تکرار می شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره سلیقه ای عمل کردن برخی استان ها در امر هدایت تحصیلی در سال گذشته گفت: به علت اعلام نشدن اولویت‌ها در برخی استان‌ها سلیقه ای عمل شد. امسال اولویت ها بر اساس محاسبات کامپیوتری انجام و دیگر سلیقه ای نخواهد بود.

وی گفت: علاوه براین محدودیت ثبت نام بر اساس محدوده جغرافیایی برای پایه دهم در شرایط خاص برداشته می شود و برخی دانش آموزان می‌توانند در مدارس مناطق دیگر ثبت نام کنند. فیض در پایان از بارگذاری شیوه نامه هدایت تحصیلی روی پرتال وزارت آموزش و پرورش خبر داد وگفت: شیوه نامه در دسترس است و از رسانه ها برای اطلاع رسانی شیوه نامه استفاده خواهیم کرد.

فيض ادامه داد: هدایت تحصیلی اگر بخواهد موفق باشد باید از ابتدای تحصیل و از دبستان انجام شود و در آیین نامه جامع هدایت تحصیلی مورد توجه است اما در شرایط فعلی، پایه نهم مد نظر است؛ با توجه به مشکلاتی که سال گذشته داشتیم آسیب شناسی کردیم تا مشکلات را برطرف کنیم.
وی افزود: ما دانش آموز را انفرادی نگاه نخواهیم کرد و کسی خارج از اولویت ثبت نام نخواهد کرد.

 

مرجع : ايسنا-فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند