جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
پنجشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۹

یک بمب خبری از فضا: کشف ٧ زمین واره!

به نقل از اسپیس، این سیارات فراخورشیدی که به دور ستاره‌ای به نام تراپیست-1 می‌گردند 39 سال نوری از زمین فاصله دارند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک اخبار موثق و دقیق‌تری از وجود حیات در آنها منتشر شود.

چنین کشفی خارج از منظومه شمسی نادر است. همچنین شباهت سیاره های کشف شده به زمین از لحاظ اندازه و دمای سطح بدان معناست که احتمالا در سطح آنها آب وجود دارد. بنابراین از وجود حیات پشتیبانی می کنند.

ویژگی های برادران زمین اعلام شد
سیاره های کشف شده به دور ستاره کوتوله ای به نام Trappist-1 می چرخند. همچنین تخمین زده می شود در سطح همه آنها آب وجود داشته باشد!
سه مورد از سیاره های کشف شده شرایط بسیار مساعدی برای حیات دارند. به طوریکه دانشمندان معتقدند این سه سیاره حاوی اقیانوس هایی از آب هستند و حیات از قبل در آنها تشکیل شده است.
همچنین سیاره های کشف شده مانند زمین ترکیبی صخره ای دارند و ابعادشان نیز شبیه کره خاکی ماست.
دمای سطح ٦ مورد از سیاره های کشف شده نیز صفر تا١٠٠ درجه سانتیگراد تخمین زده می شود.
ستاره تراپیست-1 یک ستاره کوتوله سرد بوده و تنها کمی از مشتری بزرگتر است. میزان نور خورشید 2000 برابر آن است.
پروفسور میشاییل گیلون از دانشگاه لیژ بلژیک به عنوان مسئول این پروژه تحقیقاتی در نشست ناسا اعلام کرد: ما انتظار داریم که تا چند سال آینده به اطلاعات دقیق‌تری در رابطه با این منظومه دست پیدا کنیم و امیدواریم که بتوانیم نشانه‌هایی از حیات موجودات زنده در این سیارات بیابیم.
وی افزود: در حال حاضر سه سیاره از این مجموعه شانس بیشتری برای داشتن حیات دارند و نام آنها به ترتیب تراپیست-1 بی، تراپیست-1سی و تراپیست-1دی است. فاصله تمام این سیارات از ستاره این منظومه کمتر از فاصله عطارد به خورشید است و سیارات این منظومه شدیدا متراکم و به هم نزدیک هستند.
نکته جالب توجه در رابطه با تراپیست-1 دی این است که این سیاره در بهترین فاصله از ستاره این منظومه قرار داشته و این فاصله، محدوده مناسب برای امکان وجود آب مایع در آن را فراهم می‌کند و شانس زیادی برای امکان وجود حیات در آن به وجود می‌آورد. دو سیاره دیگر که نزدیکترین فاصله از ستاره این منظومه را دارند روزهای شدیدا گرم و شب‌های شدیدا سردی دارند که البته این موضوع، امکان وجود حیات در آنها را به حداقل می‌رساند.
محققان اعلام کرده‌اند در ادامه تحقیقاتشان در رابطه با جنس این سیارات و جرم و چگالی آنها تحقیق خواهند کرد.
نزدیکی این منظومه به زمین امیدها را برای دست یافتن نسل حاضر به حیات فرازمینی، شدیدا افزایش داده است. اطلاعات مربوط به این منظومه امروز در ژورنال علمی آنلاین Nature منتشر شده است.

تا به حال هیچ منظومه ای کشف نشده بود که این تعداد سیاره مشابه زمین (از لحاظ اندازه و شرایط) داشته باشد.
دانشمندان ناسا ادعا می کنند طی بازه ای ١٠ ساله وجود حیات یا نبود آن را در هر یک از سیارات مشخص می کنند.
مرجع : ایسنا و مهر