کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

استاد روانپزشکی: 30 تا 40 درصد معتادان باسابقه بیماری روانی می توانند به زندگی سالم بازگردند

6 اسفند 1395 ساعت 15:49

استاد علوم روانپزشکی و روان درمانی دانشگاه های آلمان درباره درمان معتادانی که سوابق بیماری روانی دارند اظهار داشت : 30 تا 40 درصد از این افراد می توانند در صورت ممارست و اراده محکم در درمان، زمینه بازگشت به زندگی سالم و بازگشت به جامعه را داشته باشند .


میگنا: پرفسور وینفرید ریف( Winfried Rief) پنجشنبه در حاشیه نخستین سمپوزیوم ترومای روانی و اعتیاد در شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در دنیا 70 درصد از معتادان دارای سوابق بیماری روانی هستند، عموما مردها بیشتر از زن ها به بیماری های روانی ناشی از اعتیاد مبتلا می شوند.

او گفت: اتخاذ روش های بالینی به همراه مشاوره و رفتار شناسی تا حدود زیادی کمک کرده است تا این افراد مبتلا به زندگی سالم بازگردند.

این استاد دانشگاه های آلمان بیان کرد : مصرف مواد مخدر می تواند به یکی از مهمترین عوامل بروز اختلالات روانی در افراد تبدیل شود و وابستگی به مصرف آن بیشتر ریشه روانی دارد تا جسمی و از لحاظ روحی در افراد مبتلا ، وابستگی ایجاد می کند.

پروفسور ریف با بیان اینکه اعتیاد، فعالیت های عادی بدن انسان را مختل می کند گفت : فرد معتاد به یک ماده یا یک رفتار خاص وابستگی پیدا می کند، زمانی که که ماده مورد نیاز در اختیار بدن قرار نمی گیرد یا در صورت ناممکن بودن انجام رفتاری که شخص معتاد به آن وابسته است، علائمی مانند خماری و پرخاشگری رخ می دهد.

این روانپزشک اظهار کرد: اینکه فرد معتاد یک یا چند ماه به اصطلاح پاک است، دلیلی برای ترک کامل اعتیاد نیست زیرا عوامل ژنتیکی در این بیماری تا حدی تاثیر دارد حتی وقتی معتاد پاک می شود، از شنیدن این که ماده ای جدید و لذت بخش آمده است استقبال می کند و ممکن است به سمت آن گرایش یابد بنابر این همواره باید در ترک اعتیاد برای بازگشت معتادان به این ورطه پیش بینی های لازم را داشت.

این متخصص روان درمانی تنوع طلبی را از ویژگی های معتادان به مواد مخدر دانست و گفت : تنوع و گرایش های جدید همیشه با این افراد همراه است و آنها را مستعد می کند دوباره به سمت مصرف مواد سوق پیدا کنند.

وی با طرح این پرسش که چرا معتادان با وجود تحمل رنج های بیشماری که از پی آمدهای مصرف مواد مخدر ناشی می شود، همچنان به مصرف آن ادامه می دهند؟ گفت : این موضوع به پیش زمینه های رنج آورتراز مصرف مواد مخدر باز می گردد، متخصصان باید در بررسی ابعاد مختلف اعتیاد این پیش زمینه ها را کشف کنند، این پیش زمینه ها معمولا ریشه در افسردگی و بیماری های روانی دارد.
سمپوزیوم ترومای روانی و اعتیاد پنجشنبه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور متخصصان آلمانی در شیراز گشایش یافت. در این گردهمایی دو روزه به آسیب های روانی پرداخته می شود که در صورت درمان نشدن، می تواند منجر به اعتیاد شود.


کد مطلب: 40161

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/40161/استاد-روانپزشکی-30-40-درصد-معتادان-باسابقه-بیماری-روانی-می-توانند-زندگی-سالم-بازگردند

میگنا
  https://www.migna.ir